بازدید 27637

سهمیه یواشکی کنکور برای فرزندان اساتید دانشگاه‌ها

خبری در فضای مجازی به‌ویژه در گروه‌های پزشکی در حال دست‌به‌دست‌شدن است که حکایت از این دارد که یک نوع سهمیه جدید برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وجود دارد که تصویب و اجرای آن در فضایی محرمانه و غیرشفاف انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳ 18 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، در واقع آنچه متوجه شده‌ایم این است که «براساس پیشنهاد مشترک وزرای علوم و بهداشت، طرح اعمال یک سهمیه ویژه برای فرزندان هیئت علمی کشور تصویب شده است».

در تعدد اخبار مربوط به برجام و معیشت و سیل و قتل، این‌گونه خبرها چندان توجه عمومی را موجب نمی‌شود، اما واقعیت این است که اخباری که در آینده جمع کثیری از مردم تأثیر خواهند گذاشت، اصلا کم‌اهمیت نیستند.

دردناک است که خبر وجود ۲۶ نوع سهمیه مختلف در کنکور سراسری‌ای که ماه گذشته اعلام شد هم حساسیتی را برنینگیخت و ناراحت‌کننده است که اعتراضات گاه و بیگاه فضای رسمی یا رسانه‌ای یا مجازی به انواع و اقسام سهمیه‌ها تنها منجر به این شده که مسئولان شورای انقلاب فرهنگی از بازنگری و دسته‌بندی این سهمیه‌ها بگویند.

شکی نیست که در شرایط خاص کشور در مقاطعی شرایطی ویژه‌ برای افرادی که به دلایل موجه امکان رقابت عادلانه در کنکورها و آزمون‌ها را نداشتند، باید در نظر گرفته شود، اما متأسفانه شرایط ویژه و مقاطع زمانی محدود به کام آنها که می‌توانستند خود یا خانواده و نزدیکان خود را دارای امکان برتری کنند خوش آمده است و شاهد هستیم که با وجود آنکه کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار ندارد، سهمیه‌ها و سهمیه‌ای‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند و این موضوع به‌ویژه در مقاطع تحصیلی تکمیلی و مثلا رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، آشکارا یکی از دلایل برآورده‌نشدن آرزوهای نخبگان بدون سهمیه‌ای کشور و تمایل آنان به مهاجرت از کشور است.

متأسفانه باید به این نکته اشاره کرد که در ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکثریت مسئولان و تصمیم‌سازان و مدیران حال حاضر برخوردار از این امتیازات بوده و هستند و طبیعی است که «رطب خورده منع رطب چون کند؟».

در نهایت اینکه با طرح‌های عجیب و غریبی مثل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و پذیرش دانشجوی پزشکی در شهرهایی که امکان آموزش‌دادن مناسب به دانشجویان پزشکی را ندارند و این اعمال سهمیه‌های مختلف و بی‌انگیزگی آشکار بسیاری از نخبگان برای ورود به رشته‌های تخصصی و مهاجرت بسیاری از پزشکان جوان، سطح کیفی پزشکی ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد و باعث افت آشکار آن خواهد شد.

در حالی که این روزها کیفیت ارائه خدمات پزشکی و سطح مهارت‌های پزشکان و کادر درمان ایران در منطقه کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، اما در آینده پزشکانی تربیت خواهند شد که این سطح از توان و نخبگی را ندارند و آموزشی در این سطح هم نخواهند دید.

قطعا در آینده با حسرت از دوران «باشکوه» پزشکی ایران یاد خواهد شد و درباره دلایل افت و بروز مشکلات در ساختار آموزشی آن سیاهه‌ها نوشته خواهد شد، اما احتمالا در آن زمان هم کسی از این نخواهد گفت که دلسوزان بارها «هشدار» دادند اما «منافع» نگذاشت که این هشدارها شنیده شوند یا به آنها ترتیب اثر داده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۲۷
و مجلسی که لاف نظارت می زند!قیمت های شهریور 1400!گران نشدن دارو و...... حلا سهمیه یواشکی ....
خب شما این همه نوشتی، ولی آخرش ننوشتی این سهمیه چطوری؟ اصولا اگر چیزی به عنوان سهمیه وجود داشته باشه، باید مصوب و قانونی باشه، یواشکی نداره!
این بیشتر یک جنجال رسانه ای است تا مقدار زیاد سهمیه های موجود کنونی را کم توجه کند. مثل تسهیلات انتقال فرزندان هیئت علمی که با جنجال فراوان، حذف شد ولی کسی توجه نکرد که آن صرفاً تسهیلات بود نه سهمیه و مقدارش هم خیلی کمتر از تعداد سهمیه های مرسوم کنونی بود. سهمیه هایی که هنوز هم هست و کسی جرات صحبت در باره شان را ندارد!
باید 50 درصد سهمیه ها متعلق به اعضای هیات علمی و خانواده اونها باشه
وقتی یه نفر رفته جبهه صدها نفر از قبال اون به نون و نوا میرسند سهمیه دارند بدتره یا هیات علمی که دانشگاه بخاطر علمش آباد شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
انگار استفاده از سهمیه ها شده جزئی از فرهنگ مون و هر گروهی سهمیه خودش رو به حق می‌دونه. افزایش درصد سهمیه هم می خواید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
به چه حقی باید به آنها سهمیه داده شود مگر اینها چه کار کردهان برای مملکت
علی علوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل،همونقدری که سهمیه برای شهید و جانباز اشتباهه همونقدر بلکه ۱۰۰ برابر بیشتر سهمیه برا اعضای هیئت علمی بدتر و زشت تره،اونی که دانشگاهیه بهتر باید بفهمه کسب علم از طریق تلاش به دست میاد و ارزشمنده نه از طریق رانت پدر
وای بر ما
متاسفانه تیغ تیز تبلیغ بر علیه اساتید دانشگاه است. از نجومی بگیر گرفته تا رانت خواری برای گرفتن سهمیه و... این باعث شده تا اکثرا یا بفکر تغییر مکان یا تغییر کار و یا بی‌تفاوت باشند. آیا دانش آموزانی که می‌خواهند در دانشگاه تربیت شوند مگر به دست این اساتید نمی‌باشند. هدف چیست؟
پاسخ ها
علی علوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
اساتید دانشگاه به ازای حقوقی که میگیرند تدریس می کنند و نسل بعدی را تربیت می کنند و مستحق سهمیه و رانت برای فرزندانشون نیستن اگر این چنینه پس فرزندان معلمان به اینچنین سهمیه هایی لایق ترند
حتی به یک کارگر شریف کارخانه‌ی لبنیاتی، هر شب موقع اتمام مار، پاکتی شیر بعنوان مزایای غیر مالی می‌دهند. ولی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، نه تنها کمترین مزایایی ندارند، بلکه همیشه مورد هجمه، شایعات و هرزه‌نگاری، قرار می‌گیرند.
خبر از بیخ و بن، غلط است
انواع فسادها در این کشور دیگه داره قانون و آیین نامه میشه
ای کاش کمی مطالعه داشتی و تیتر را اصلاح می کردی. والا بلا اعضای هیات علمی فقط با شرایط سخت می توانند بچه های خود را جابجا کنند البته به محل کار خود. تنها مزیت این است که این اتفاق ترم اول می افتد و نه ترم های بعد. اگر این قاعده نبود افراد ترم سوم باید بچه های خود را جابجا می کردند.
با من تماس بگیر تا بیشتر توضیح دهم
دردناک است که خبر وجود ۲۶ نوع سهمیه مختلف در کنکور سراسری‌ای که ماه گذشته اعلام شد
اینجا کشور ایران است اگر غیر از این باشد باید تعجب کرد اینجا بنا نیست چیزی بر مدار قانون باشد تابناک جان!
البته اصل مشکل کم نگه داشتن ظرفیت تخصص پزشکی است. دریافتی غیر منطقی و نجومی پزشک متخصص باعث سرخوردگی دیگر رشته ها می شود.
قرار بود الگوی عدالت در دنیا باشیم!!! الآن از نظر اقتصادی، قضایی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی روز به روز بیشتر به سمت بی عدالتی پیش می رویم... این چه ظلمی است که به جوانان مملکت در خصوص سهمیه های دانشگاهی اعمال می کنید؟؟؟
مملکت بی صاحب که میگن دقیقا ایران ماست ،هر کسی برا خودش و منافع دارو دسته خودش تصمیم میگیره .من خودم خانواده ایثارگرم ولی راضی نیستم از این همه تبعیض و رانت و سهمیه بندی گروهی، این کارا فقط شکاف بین مردم رو زیادتر میکنه پدر من اگه جهاد کرده اجرش با خداست این که یه عده بر منصب تصمیم گیری نشستن مدام قانون به نفع خودشون تصویب کنند کاملا بی معناست ،خواهشا یکبار برای همیشه بساط رانت و رانت بازی رو در این مملکت جمع کنید بزارید حق به حق دار برسه بزارید مردم نفس بکشند.
در جامعه ای که اگر یک نانوا چند نان برای خودش یا دوستش جدا بگذارد همه اعتراض می کنند، چرا باید چنین سهمیه هایی برای اساتید دانشگاه و دیگران درنظر بگیرند؟
چنین سهمیه هایی حرام و درآمد حاصل از این مدارک اشکال صد در صد شرعی دارد چون از جیب بیت المال می رود
بنده که یک استاد دانشگاه هستم مطمئن باشید چنین مصوبه ای دروغ هست.
واقعا در حق سایرین اجحاف هست.
این چه وضعی هست.
فرزندان اساتید بطور مسخره ایی همه زورکی ئامپزشکی دور ترین جای کشور و خارج قبول میشوند بهد با انتقال طلایی به بهترین دانشگاه دندانپزشک و پزشک میشوند ا... ا مسخره است
وقتی فساد در یک کشور نهادینه میشود هیچ جا در امان نمیماند
هر گروه و صنفی تلاش می کنه برای گرفتن حداکثر امتیاز حتی به قیمت قربانی شدن عدالت.
بدبختی اینجاست که مثلاً این قشر باسواد جامعه این سهمیه ناحق را مطالبه به حق خود می داند.
چه فرقی بین فرزندان کارگر و دیگر مشاغل با فرزندان اساتید وجود دارد؟ استادی که زحمت کشیده درسش رو خونده مزدش هم می گیره، فی سبیل الله کار نمی کنه. این چه امتیازات تبعیض آمیزی هست که در محیطهای آموزشی اعمال می شود؟
به امید برچیده شدن تمامی امتیازات و رانت ها.
چرا باید سهمیه وجود داشته باشه،چرا هردانش آموزی با میزان استعداد وتلاشش به جیگاهش نمیرسه
مجلسی که اسمش رو انقلابی گذاشته اگه انقلابی هست واقعا باید همه سهمیه ها رو برداره و ملت رو از این بی عدالتی بزرگ و کشور رو از شر افراد بیسواد و بی استعداد نجات بده
مملکت را با این سهمیه بی اساس به نابودی خواهند کشاند. دودش به چشم همه خواهد رفت.
چرا باید سهمیه باشد.
هر کسی بر اساس دانش و علمش باید پذیرفته بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل