بازدید 10461
با تحولات منطقه و جهان

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق/ درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران/ محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت/ ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق، درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران، محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت، ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران و پیام بلینکن به رهبران آذربایجان و ارمنستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 26 July 2022

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق/ درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران/ محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت/ ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

بین الملل تابناک: کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق، درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران، محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت، ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران و پیام بلینکن به رهبران آذربایجان و ارمنستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق

وزیر کشور ترکیه دوشنبه شب از کشته شدن ۵ نیروی نظامی و امنیتی این کشور در شمال عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «سلیمان صویلو» در توئیتی نوشت: یک نظامی و چهار نیروی امنیتی طی عملیات «پنجه صاعقه» علیه گروه تروریستی (پ. ک.ک) در شمال عراق کشته شدند.

وی افزود که نیروهای ترکیه در حمله تروریستی در شمال عراق کشته شدند و جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

آنکارا این عملیات نظامی را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل اجرا می‌کند.

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق/ درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران/ محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت/ ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

عملیات قفل پنجه آنکارا علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان که ترکیه آنها را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داده با مشارکت نیروهای ویژه زمینی و هوایی در حالی انجام می‌شود که حملات زمینی و هوایی این کشور از تابستان سال ۹۹ در شمال عراق در حال انجام است.

عراق در دو سال گذشته چندین بار سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران

«وئام وهاب» رئیس حزب «التوحید العربی» لبنان پیشنهاد «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله برای تأمین سوخت از ایران را تحول مثبت بزرگ خواند.

بر اساس گزارش «النشره»، وی افزود، این پیشنهاد باید اجرایی شود و همه کسانی که به آن مخالفت می‌کنند باید رسوا شوند.

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق/ درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران/ محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت/ ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

وهاب تصریح کرد: من مخالفت با این پیشنهاد را خیانت به مردم و منافع آنها می‌دانم زیرا سوخت عراقی (سوختی که لبنان از عراق خریداری کرده) آخر آگوست تمام خواهد شد؛ از سوخت ایرانی استقبال می‌کنیم.

نصرالله در سخنرانی دیشب (دوشنبه شب) با اشاره به اینکه درباره کاریش، حزب الله اقدامات خود را با سوریه، ایران یا سایر همپیمانان خود هماهنگ نمی‌کند، ادامه داد: درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد. اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریمهای آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.

محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل بامداد سه‌شنبه در جلسه فوق‌العاده خود درباره حمله توپخانه‌ای ترکیه به استان دهوک در شمال عراق، این حمله را محکوم کرد.

شورای امنیت طی بیانیه‌ای گفت: «اعضای شورای امنیت با شدیدترین لحن، حمله به استان دهوک در عراق به تاریخ بیستم جولای ۲۰۲۲ را محکوم کردند. این حمله منجر به کشته‌شدن ۹ غیرنظامی از جمله کودکان شد».

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان [این حمله] اعلام می‌دارد و به آنها و دولت عراق و منطقه کردستان عراق تسلیت می‌گوید و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع و کامل دارد و حمایت خود از مسئولان عراقی برای تحقیقات [درباره این حمله] را اعلام می‌کند».

شورای امنیت با درخواست از تمام کشورهای عضو سازمان ملل برای همکاری فعالانه با دولت عراق و تمام مسئولان مربوطه جهت کمک به تحقیقات درباره حمله به استان دهوک، افزود: «اعضای شورای امنیت بار دیگر حمایت خود از استقلال، حاکمیت، اتحاد، تمامیت ارضی، فرایند‌های دموکراتیک و رفاه عراق را اعلام می‌دارد».

کشته شدن پنج نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق/ درخواست مقام لبنان برای پذیرش واردات سوخت از ایران/ محکومیت حمله ترکیه به عراق از سوی شورای امنیت/ ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

چهارشنبه هفته قبل بود که رسانه‌های محلی خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

ادعاهای جدید رافائل گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی بدون اشاره به اینکه تهران همچنان به تعهدات پادمانی پایبند است، مدعی شد ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا ادامه می‌دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته را تولید و از آن‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش سی ان ان گروسی دوشنبه شب بدون اشاره به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای است، نداریم اما غنی‌سازی کنونی آن‌ها در سطح ۶۰ درصد است و به سطح نظامی ۹۰ درصد بسیار نزدیک می‌باشد.

وی با ادعای اینکه ما نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد افزود: ایران باید تمام دوربین‌های نظارتی ما را احیا کند. تنها راه دستیابی به اعتماد، داشتن نظارت است. گفتن کلمات خوب کافی نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای نتایج مورد نظر را نداشته است، این مذاکرات در مرحله حساسی است و اگر شکست بخورد وارد یک فاز بسیار نامشخص خواهیم شد.

گروسی در پایان مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران یک مشکل است که باید آن را حل کنیم. ما برای این کار هنوز زمان داریم اما این زمان کوتاه است.

پیام بلینکن به رهبران آذربایجان و ارمنستان

در بحبوحه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان، وزیر امور خارجه آمریکا از تماس تلفنی‌اش با رهبران این دو کشور خبر داد که در جریان آن خواستار پیشرفت در رابطه با صلح و ثبات در منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان درباره مذاکرات صلح کنونی به دنبال جنگ ناگورنو-قره‌باغ در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی صحبت کردیم.

وی افزود: من روند مثبت به وجود آمده از مذاکرات دو جانبه را تحسین کردم و خواستار پیشرفت بیشتر در رابطه با صلح و ثبات در منطقه شدم.

وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی دیگر جزئیات مربوط به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را به اشتراک گذاشت و از اقدامات مثبت ارمنستان نسبت به آذربایجان و ترکیه استقبال کرد.

وی گفت: صحبت در بین رهبران منطقه کلید صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در رابطه با تماس تلفنی بلینکن با علی‌اف گفت: در این گفت وگوی تلفنی بار دیگر بر پیشنهاد آمریکا در رابطه با کمک به تسهیل گشایش خطوط ارتباطاتی و حمل و نقلی منطقه‌ای تاکید شد.

روابط میان آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ میلادی هنگامی که ارتش ارمنستان منطقه ناگورنو-قره‌باغ را که از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شد، اشغال کرد، خدشه‌دار شد.

درگیری‌های جدید میان این دو کشور در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی درگرفت و در این درگیری ۴۴ روزه آذربایجان موفق شد چندین شهر و روستای خود را که به مدت ۳۰ سال تحت اشغال ارمنستان قرار داشت، آزاد کند.

یک توافق سه جانبه با میانجی‌گری روسیه در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به این جنگ پایان داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در رابطه با روند کنونی عادی‌سازی روابط با ارمنستان گفت، آنکارا انتظار اقدامات ملموس تری را دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۸
حمله ترکیه به غیر نظامیان گردشگر عرب در اقلیم هیچ نفعی برای دولت این کشور نداشته و ندارد.تنها نفع این حمله به گروههایی میرسد که با تکیه به این جنایات مظلوم نمایی کرده و از فشار ارتش ترکیه خارج شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
درود خدا بر شهیدان خدا
خدا قوت ارتش قهرمان ترک
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
محض اطلاع شما ارتش ترکیه قصد ساخت پایگاه توی اون منطقه رو داشت و قبلا هم چنین حملاتی رو به قصد خالی از سکنه کردن اون منطقه انجام داده که باعث زخمی شدن تعدادی از اهالی منطقه شده. به نظر میاد قصدشون روندن مردم بوده ولی اشتباه محاسباتی کردن که منجر به این فاجعه شده. خیلی از رویدادها رو نمیشه با توجه به این که کی منفعت می بره و کی ضرر می کنه تحلیل کرد
جهت جغرافیای قدرت در حال تغییر است.
چقدرررررررررر‌ لطف‌ کردن‌ حاج‌ اقا‌ سوخت‌ ایران‌ را پذیرفتند‌ !!!!
دولت‌ برای‌ دوزار‌ افزایش‌ حقوق‌ کارمند‌ و کارگرش‌ هزاران‌ دلیل‌ بر‌ نداشتن‌ میاره‌ اونوقت‌ ...... !!!!
عملیات پنجه صاعقه به عملیات دم موش تبدیل شده و هر هفته چند جنازه از سربازان متجاوز عثمانی روی دست دولت متجاوز عثمانی می ماند سلطان بی خرد و متوهم عثمانی تصور کرده است امروزه همان همان عهد اجدادش چنگیز خان مغول است که با اسب و سرباز و شمشیر و یورش گله ای کشورگشایی می کردند امروز نمی دانی از کجا می خوری سلطان متوهم عثمانی با این جنازه ها یواش یواش از توهم بیرون می آید و دمش را روی کولش گذاشته از عراق در می رود آمریکا که قدرت نظامی اول دنیاست نتوانست در عراق بماند سلطان متوهم عثمانی که چیزی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
به زودی نوبت به تو هم میرسه
منتظر باش
هم تروریستا و هم حامیانشان خاک میکنیم اینبار
سوخت مجانی .....
همه دوربین ها را جمع کنید واز عضویت در سازمان انرژی اتمی خارج شوید .
ارتش غیور ترکیه حتما انتقام خون پنج شهید خود را از خرابکاران خواهد گرفت
تابناک جان تکلیف را روشن کن که آیا پ ک ک گروه تروریستی است یا نه؟ از نظر ایران
پژاک هم که نسخه ضد ایرانی پ ک ک است
ترکیه تکذیب کرده و شورای امنیت سازمان ملل هم که هیچ اشاره ای به اسم ترکیه نکرده شما چرا اصرار داری ترکیه زده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
به این دلیل که فقط ترکیه تو اون منطقه توپخانه داره و کارشناس های نظامی عراق هم با بررسی ترکش ها و مسیر گلوله های توپ تایید کردن که از طرف پایگاه ارتش ترکیه انجام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
خب چه عیب داره ترکیه هم مثل روسیه داره پیشگیری می کنه عراق هم هروقت احساس خطر کرد میتونه حمله کنه اصلا هر کشوری از همسایش احساس خطر کرد حق داره مثل پوتین فرمان حمله بده از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از درمانه .
نصرالله : من حاضرم از ایران سوخت مجانی وارد بکنم
عملیات صاعقه جهت گور به گور کردن تروریست ها قاچاقچی هست که امنیت هر چهار کشور ترکیه ایران عراق وسوریه را تهدید می کنن
حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفته است می تواند نفت ایران را به صورت رایگان برای نیروگاه‌های لبنان تامین کند.

نصرالله در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس حزب الله لبنان انجام شده گفت «اگر دولت لبنان موافقت کند من حاضرم سوخت ایران را به‌ صورت رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق بگذارم، اما اجازه دهید دولت لبنان بگوید که آماده استقبال از این سوخت است. اجازه دهید دولت لبنان به من اطلاع دهد که هدیه سوخت از ایران را پذیرفته است.»
یعنی کشور ایران در شرایط تحریم و مشکلات استخراج و انتقال نفت حالا باید سوخت مجانی به لبنان بدهد و التماس کند که از او سوخت مجانی بپذیرند... همین الان خیلی از جاده های کشور گازوئیل نایاب و کامیونها یعنی ناوگان حمل و نقل کشور در این گرمای هوا باید چند روز منتظر پیدا کردن سوخت باشند...
بعد سوخت مجانی میفرستید...
تابناک جان دستکاری نظرات و عدم نمایش آنها خلاف اصل آزادی و بی احترامی به خوانندگان سایت می باشد اگر جرات تحمل نظر خوانندگان را نداری حداقل امکان نظردهی رو کلا حذف کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها