بازدید 74838
وزیر خارجه عراق خبر داد

نشست علنی وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد با درخواست محمد بن سلمان

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» خبر داد که نشست‌های آتی ایران و عربستان سعودی علنی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷ 23 July 2022

نشست علنی وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد برگزار می شود

بین الملل تابناک: «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» خبر داد که نشست‌های آتی ایران و عربستان سعودی علنی برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه عراق در این باره گفت: «وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد. پنج نشست تاکنون میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی برگزار شده است. ولی‌عهد سعودی از ما خواست که میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی و همتای ایرانی او در بغداد باشیم.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «ما در حال حاضر مشغول هستیم و زمان یک دیدار علنی میان وزرای خارجه دو کشور را مشخص خواهیم کرد.»

حسین همچنین خبر داد: «نشست‌هایی که محرمانه و در سطح امنیتی بودند، با میانجیگری عراق علنی می‌شود.»

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی  به عربستان سعودی و ایران داشت.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود، بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

روایت و ادعای رسانه قطری از مذاکرات ایران و عربستان

روزنامه قطری العرب در گزارشی به پشت پرده تحولات در گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق پرداخته و نوشت:‌ در حالی که عربستان سعودی به سکوت بسنده کرده است، ایران می‌گوید که جلسات گفت‌وگو میان تهران و ریاض همچنان در جریان بوده و قرار است از جلسات پنهانی به جلسات آشکار و از مسائل امنیتی به مسائل سیاسی تبدیل شود.

در ادامه این گزارش آمده است: ناظران بر این باورند که سکوت عربستان سعودی بیانگر احتیاط این کشور نسبت به صحبت درباره نزدیکی با ایران در میانه اختلافات بسیار میان دو کشور در بخش‌های مختلف منطقه خاورمیانه به ویژه یمن است، چون هرگونه تحسین این گفت‌وگوها به معنای پذیرش فعالیت‌های تهران تلقی می‌شود، به ویژه آنکه برگزاری جلسات گذشته انعکاسی بر رفتار ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور در خصوص منافع عربستان سعودی نداشته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تحلیلگران حوزه منطقه خلیج فارس بر این باورند که عربستان سعودی هیچ امیدی برای گفت‌وگوها با ایران ندارد. با این حال، درهای گفت‌وگو را با هدف جلوگیری از عنوان کردن این مساله که عربستان در حال مانع تراشی است، باز گذاشته، چون ریاض ترجیح می‌دهد در مواضعش نسبت به گفت‌وگو با ایران بر اساس منافعش احتیاط به خرج دهد.

عربستان سعودی و ایران تاکنون پنج دور گفت‌وگوهای دوجانبه را در بغداد پایتخت عراق برگزار کرده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
ببینیم و تعریف کنیم مذاکرات کنندگان ایران قتل خاشاقچی را در صدر موضوعات مذاکرات قرار داده اند. عده ای بایدن را شدیدا محکوم میکردند که چرا به عربستان سفر کرده.ولی این امر برای دوستان خودمان و خودمان مانعی ندارد۰
روابط ایران و عربستان چرا قطع شد؟؟؟
اگه رابطه ها گسترش پیدا كنه به نفع كشورهاست
سلام ایران وعربستان دوکشور مسلمان هستند اختلاف عقیدتی رکنار بگزارند بخواطر ملت هایشان باید گذشت کنن تا منطقه به آرامش برسد مثل امارات متحده عربی مثل قطر مثل کویت
هوالخالق قادرمتعال والرئوف؛ سلام،خداقوت
"مذاکره وگفتگو" برترین روش تفاهم وتوافق رفع مناقشات وایجادوارتقای تعامل فی‌مابین، جوامع ونظام هابه منظورتحول، پیشرفت، توسعه وتعالی
جهانیان خواهدبود.
مطمئنی بن سلمان خواهش کرده؟
امید روز اتحاد وهم بستگی،
همسایگان به هم دیگر نیاز دارند
خدا لعنت کنه قوم ظالمین را فقط
برادران ارزشی با قاتلان خاشاقچی ملاقات علنی خواهند داشت. کجا هستند کفن پوشان؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی