بازدید 17910
تصمیم عجیبی که معلوم نیست کجا اتخاذ شده؛

احیای ستاد احیای دریاچه ارومیه یا قطع امید از آن؟!

با بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه و در شرایطی که ابهامات درباره اقدامات صورت گرفته برای احیای این دریاچه افزایش یافته و این سوال را به دنبال داشته که آیا هنوز فرصت برای رهایی بزرگترین دریاچه ایران از خشک شدن وجود دارد یا می‌بایست نگران عواقب شدید ناشی از نابودی آن باشیم، خبری منتشر شد که حکایت از توجه دولتمردان به این واقعه دارد؛ خبری که البته حاوی ابهاماتی است!
کد خبر: ۱۱۳۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳ 22 July 2022
فرجام عجیب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با عزل عیسی کلانتری از ناکجا!بالاخره دولت مردان به وخامت حال دریاچه ارومیه و کاهش چشمگیر سطح آب آن واکنش نشان دادند، اما واکنشی عجیب و ابهام آفرین!

به گزارش «تابناک»، همزمان با بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه و در شرایطی که ابهامات درباره اقدامات صورت گرفته برای احیای این دریاچه افزایش یافته و این سوال را به دنبال داشته که آیا هنوز فرصت برای رهایی بزرگترین دریاچه ایران از خشک شدن وجود دارد یا می‌بایست نگران عواقب شدید ناشی از نابودی آن باشیم، خبری منتشر شد که به نوعی حکایت از توجه دولتمردان به این واقعه داشت.

این خبر را علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران این گونه بیان کرد: «گزارشی از وضعیت و پیشرفت [احیای] دریاچه ارومیه و اقداماتی که در خصوص این دریاچه درباره احیا صورت گرفته، در هیات دولت ارائه شد و مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که آقای عیسی کلانتری بود برکنار شد و استاندار آذربایجان غربی به دبیر کارگروه و مدیر اجرایی احیای دریاچه انتخاب شد؛ همچنین استاندار آذربایجان شرقی به عنوان عضو کارگروه شد.»
 
احیای ستاد احیای دریاچه ارومیه یا قطع امید از آن؟!
استاندار آذربایجان غربی، دبیر کارگروه ستادی شد که ابعاد ملی دارد

روایتی مختصر از تغییری که به تاکید سخنگوی دولت، در پی ارائه گزارش در خصوص این دریاچه اتخاذ شده و به جهاتی قابل توجه و به جهاتی دیگر، عجیب به نظر می‌رسد؛ قابل توجه از این رو که می‌بینیم بالاترین مقام اجرایی دو استان همسایه دریاچه در کارگروه احیای آن کرسی نداشتند و حالا این نقیصه عجیب رفع شده و عجیب به دلایلی که شاید مهم‌ترین شان، انتخاب استاندار به سمت مدیر اجرایی این پروژه است.

اما چرا انتخاب استاندار به این سمت عجیب است؟ پاسخ این سوال را می‌شود در پیشینه این ستاد و ترکیب اعضایش جست و جو کرد: «کارگروه نجات دریاچه ارومیه، با هدف اعمال رویکرد‌های یکپارچه در مدیریت حوضه آبریز دریاچه و ارائه راهکارها، با مسئولیت وزیر نیرو و با حضور وزیران جهاد کشاورزی و کشور و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در تاریخ ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ تشکیل گردید.»

دقت کردید؟ از ابتدا مسئولیت کارگروه با وزیر نیرو بود و افزون بر وی، دو وزیر دیگر و دو معاون رئیس جمهور عضو آن شدند. مجموعه‌ای که البته پسوند «ملی» نداشت، اما در ابعاد ملی تدارک دیده شد و حتی این مهم را در هدفش مورد تاکید قرار داده بود: «این کارگروه تشکیل گردید تا با اتکا بر مطالعات انجام‌شده قبلی و نظرات تشکل‌های مردم نهاد ذی‌ربط دریاچه ارومیه، راهکار‌های عملیاتی نجات دریاچه را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی به هیئت‌وزیران ارائه دهند.»

البته زمان کوتاهی بعد از تصمیم فوق، کارگروه احیای دریاچه ارومیه تغییراتی به خود دید که ابعادش را کلان‌تر هم کرد: «پس از انجام بررسی‌های کارگروه و ضمن ارائه پیشنهادات نمایندگان استانی (در مجلس شورای اسلامی) مقرر گردید تا ستاد احیای دریاچه ارومیه با اختیارات اصل ۱۳۸ به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل گردد؛ لذا پیرو مصوبه جلسه روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ هیئت دولت، معاون اول محترم رئیس‌جمهور، جناب آقای دکتر جهانگیری به عنوان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه و دکتر عیسی کلانتری به عنوان دبیر و مجری ستاد منتصب گردیدند.»
 
احیای ستاد احیای دریاچه ارومیه یا قطع امید از آن؟!

پیرو این تصمیم بود که ستاد احیا شکل گرفت، ساختار آن تعیین و ترسیم شد، شرح وظایف بخش‌های مختلف ستاد احیا و گام‌های اجرایی نحوه مدیریت پروژه تصویب گردید و مقرر شد که دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق به جمع‌بندی مطالعات، جامع‌نگری و ایجاد اتفاق نظر علمی با حضور کلیه صاحب‌نظران ملی و منطقه‌ای بپردازد. برنامه ریزی‌هایی که هنوز پابرجا هستند و از این رو انتخاب یک استاندار به سمت مدیر اجرایی پروژه عجیب و سوال بر انگیز به نظر می‌رسد.

صحبت درباره ابهاماتی است که یکی از آن‌ها حضور دائمی استاندار در استان محل خدمتش است در حالی که مقر ستاد در تهران واقع شده و به دلیل عضویت اعضای عالی رتبه در آن، انتقالش از تهران مقدور نیست. انتقالی که البته با ابعاد ملی پروژه هم همخوانی ندارد و می‌تواند حکم تقلیل ستادی در ابعاد ملی به ستادی استانی را داشته باشد که بعید است به بهبود حال دریاچه ارومیه و پیشرفت پروژه احیای آن و حتی توسعه این پروژه با توجه به اوضاع بحرانی فعلی منجر شود.

علامت سوالی که بزرگتر می‌شود اگر بدانیم مهم‌ترین بعد پروژه احیای دریاچه، بعد محیط زیستی آن است و از این رو می‌شد دبیری و سمت اجرایی آن را به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان سپرد که معاونت ریاست جمهوری هم محسوب می‌شود و در قیاس با استاندار (که سمتش بیشتر سیاسی است) توان به مراتب بالاتری برای پیشبرد مصوبات ستاد و انجام ضروریات احیای دریاچه دارد. اتفاقی که بایستی دید چرا رقم نخورده، آن هم وقتی می‌دانیم که دبیر قبلی ستاد، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست بود و از جمله گلایه هایش عدم همکاری وزارت خانه‌ها و نهاد‌های درگیر دیگر بوده است.

ابهامی که تامل در آن این سوال را به دنبال دارد که چه کسی دبیر و مدیر اجرایی ستاد را تعیین کرده است که نتیجه، انتخاب محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی بوده که برای انجام وظیفه جدیدش، لازم است به کرات به تهران سفر کرده، امور ستاد را پیگیری نموده و حتی به این منظور در هیات دولت حضور بیابد! آن هم وظیفه‌ای خطیر، در برهه‌ای حساس و بحرانی که در کمال تعجب یکی از ارکان تحقق اهداف تعیین شده برای آن، سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که گویی جایی در ستاد احیا برایش دیده نشده است!

موضوعی که «تابناک» کوشید در خصوص آن از سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان پرس و جو نماید، اما راه به جایی نبرد، تا امید بستن به نتایج تغییر رقم خورده، دشوارتر شود و این سوال به وجود آید که آیا عزل کلانتری از سمتی که معلوم نیست برای انجام وظایف تعیین شده اش، چه فعالیت‌هایی انجام می‌داد، آن هم به فاصله حدود یکسال از تغییر دولت، تصمیمی برای احیای ستاد احیاست یا گامی برای تقلیل ستاد به پروژه‌ای استانی و منطقه ای؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
این آقای استاندار ازلحاظ تخصصی وسوابق کاری هم هیچ تناسبی با اینکارندارد.اصلی ترین کار تغییرالگوی کشاورزی بابستن چاهها وبرچیدن سدهای تغذیه کننده دریاچه است .والبته دراین مدت تغییرالگو باید به کشاورزان کمک معیشتی وهزینه تغییر الگوراهم بدهند چون آنها درطول زمان کشاورزیشان رابا چاهها وسدهای بی مطالعه ایجاد شده تطابق داده اند.هزینه اینکار سالانه چندتریلیون خواهدبود ولی درنهایت مثمرثمرخواهدشد ومثل 15 تریلیونی که رئیس سابق سازمان (( محیط نیست )) به باد داد نخواهدشد.
احیای دریاچه عرضه میخواد که شما ندارید فقط میلیاردها دلار که از طرف ژاپن و سازمان ملل برای احیای آن اختصاص یافت خوردید و به ریش ملت خندیدید
به گفته پروفسور کردوانی احیای دریاچه ارومیه به دلیل وضعیت زمین شناسی آن غیرممکن است .
به گفته نامبرده خشک شدن این دریاچه هم خطری را درپی ندارد.
موضوع ریزگردهای نمکی هم صحت ندارد و این ریزگردها وجود خارجی ندارند.
آقا جان تا جریان آب مورد نیاز برای زنده ماندن دریاچه تامین نشود ، وضع همین است یا بدتر از این.
تامین آب مورد نیاز هم منوط به اقدامات فنی بسیار جدی در بالادست ورودی دریاچه است که برای این منظور نه بودجه مناسب وجود دارد و نه اراده و مدیریت قوی و منسجم.
با این دولت و این آدمها مرگ دریاچه ارومیه حتمی است.
بابا پيچيده نكنيد ون پنج شش طرح كه كار مي كنند براي انتقال اب به درياچه كه تقريبا همه شان بيش از 90 درصد پيشرفت داره فقط يه همت مي خواد تموم بشه درياچه انشالله طي 10 يا 15 سال احيا ميشه. درياچه اوميه فراتر از ملي هست بلكه منطقه اي و بين المللي هم هست خارجي ها ژاپني ها و اروپاييها و تركيه اي ها بيشتر از خيلي از خواص مثلا سلبريتي هاي ايراني اين موضوع را درك مي كنند.
عیسی کلانتری عامل اصلی خشکیدن دریاچه ارومیه هست. عامل اصلی دوقسمت شدن دریاچه و تبخیر سریع تر آب آن با احداث پل میان گذر شهید کلانتری
مثل سایر تغییرات در دولت جدید، سپردن کارهای بزرگ به آدمای کوچک
برای استانداری ایشان آن موقع خیلی از افراد و دلسوزان استان موافقت نداشتند چون هم تخصص لازم را ندارند و هم بومی نیستند. ایشان استانداری است که زبان مردم استانش را نمی داند و اسم بخش ها و شهرها را اشتباه تلفظ می کند میخواهید دریا احیا کند؟؟؟ ایشان بعد اتمام استانداریدر تهران ساکن خواهدشد و برای همیشه از این منطقه خواهند رفت شما میخواهید دریاچه احیا کند؟؟؟ کلن با اصول علمی دریا اشنایی دارند؟؟ جلسات ایشان در تهران به چه درد خواهد خورد؟؟ اگر قرار است ایشان در استان بخوهند اقدامی کنند

ایشان خود ریس بازداشت کنندگان کسانی بود که برای احیا دریاچه اعتراض کردند می خواهید دریا احیا کند؟؟؟
ددرباچه ارومیه برای دولتمردان اصلا مهم نیست
بهتر است توجه روی نمک های دریاچه گذاشته شود که بزرگترین خطر هستند
کمی انصاف داشته باشدمسئولین دارندشب وروزبرای محیط زیست فکرمیکنندمثلاجمع اوری پاتوق قلیان کشیدن ازکناررودخانه زاینده رودتااسیبی به این رودخانه پراب نرسداگروقت هم شدفکری هم به دریاچه ارومیه میکنندانشالله
مدیریت ایرانی>یقه بستن و ته ریش گذاشتن و تسبیح به دست و انشاالله و ماشاالله گفتن
من زمانی ایران بودم طرح باروری ابر از زمین را برای دریاچه ارومیه دادم‌کسی تحویل نگرفت.
یاد شعر معروف استاد شهریار افتادم .آمدی جانم به قربانت ولی حالا ........دریاچه را از بین بردن 5در صد آبش مانده آنهم بزودی از بین می‌ره .یه کم دیر از خواب ناز بیدارشدین
احیای ستاد احیای ستاد احیای ستاد احیای ستاد احیای ستاد احیای ستاد .... دریاچه ارومیه
وقتی هر مسئولی!؟ میاد شرایط رو بدتر میکنه و هیچ بازخواست نمیشه
وضعیت هم بهتر از این نمیشه
اگر مسببین این بحران محاکمه میشدن و برای جبرانش همان حزب و گروه طرفدارش باید تاوان، امروز شاهد این معضلات نبودیم
اگر واقعا به دنبال احیا و عدالت هستید باید اعتماد را به جامعه برگردانید و این یعنی بازی حزبی را کنار گذارید و به دنبال خدمت و جبران کارهای غلط باشید
دریایی که از خودش آب نداشته باشه و بهش دستی آب بریزی اون دریاچه نیست اون یک سد باطله است و میشه گنداب من از شماها می پرسم از 20 سال پیش بدلیل خشکسالی آب دریاچه ارومیه به یک پنجم تقلیل یافته چه مشکلی پیش آمده اگه دوباره باران بیاید خدا خودش درست میکنه تازه دریاچه ارومیه سرشار از مواد معدنی است میشه ازش استفاده کرده و روی نمک را هم با شن و ماسه پر کرد
خدارو شکر عیسی کلانتری برکنار شد - خیلی بیعرضه بود ولی پررو
تو این ممکلت به ازای هر مسئلۀ کوچک و بزرگی ستاد و قرارگاه و سازمان داریم؛ از یوز ایرانی گرفته تا ماهی قطع نخاع شده. ظاهراً هر اتفاقی تو این مملکت بیفته، بهانه ای میشه برای کندن بیشتر از بیت المال...
این کارها برای دریاچه که آب نشد و نمی شود ولی برای عدهایی نون خوبی دارد
آخه این استاندار آذربایجان غربی با تحصیلات مدیریت چی در مورد آب و محیط زیست و کشاورزی می داند ؟
هر جا ویرانی و سو مدیریت و خشکسالیست نام کلانتری میدرخشد
ما هنری جزتخریب نداریم
بیسوادی رفت بی سواد تری جایگزین شد
با سلام کشور میتونه خط راه آهن برای اصفهان تا قم بکشه ولی نمیتونه دریاچه ارومیه رو احیا کنه چون بودجه نداره
تا هشتاد هزار حلقه چاه اطراف دریاچه برچیده نشود همین آش و است و همین کاسه!!! نسبت به سی سال پیش سطح زیر کشت اطراف دریاچه دو برابر و تعداد چاه ها هشتاد هزار شده!!! دقیقا دریاچه شده مثل آبکش!!! حضرات دو دو تا میشه چهار تا !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها