بازدید 140217
بررسی ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا

پهپاد‌های جنگی ایران در جنگ اوکراین به کمک روسیه می‌روند؟!

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که مشخص نیست ایران پیش از این پهپاد‌های خود را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر؟! وی با این حال افزود: «ایالات متحده اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیرو‌های روس در ماه جاری برای استفاده از این پهپاد‌هاست.»
کد خبر: ۱۱۲۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 12 July 2022

پهپادهای جنگی ایران در جنگ اوکراین به کمک روسیه می روند!؟

بین الملل تابناک: روز دوشنبه کاخ سفید مدعی شد که روسیه به ایران روی آورده است تا از «صدها» هواپیمای بدون سرنشین این کشور از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح برای جنگ اوکراین استفاده کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که مشخص نیست ایران پیش از این پهپاد‌های خود را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر؟! وی با این حال افزود: «ایالات متحده اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش نیرو‌های روس در ماه جاری برای استفاده از این پهپاد‌هاست.»

وی روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه به خبرنگاران گفت: «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران در حال آماده شدن برای انتقال صدها پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح در یک جدول زمان بندی تسریع شده به روسیه است.»

سالیوان در حالی این موضوع را مطرح کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفر به اسرائیل و عربستان قرار دارد و قطعا یکی از موضوعات مورد بحث با سران این دو کشور، ایران خواهد بود.

سالیوان همچنین تصریح کرد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار انصارالله یمن قرار داده است.

روزنامه انگلیس گاردین، پیش از این در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) به نقل از برخی منابع نزدیک به گروه های عراقی مدعی شده بود که ایران از طریق «شبکه‌های مخفی» خود در عراق و از راه قاچاق، سلاح و ادوات جنگی به دست روسیه می‌رساند.

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با «محمد قیصری» کارشناس مسائل بین الملل به ابعاد و زوایای مختلف این ادعای جیک سالیوان پرداخته است.

متن مصاحبه تابناک به این کارشناس مسائل بین الملل را در ادامه می خوانید.

در ارتباط با ادعای فروش پهبادهای ایرانی به روسیه و آموزش نیروهای روسی برای کار با این پهبادها در جنگ اکراین که توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شده، می توان به چند موضوع زیر اشاره کرد؛

جایگاه و توان تکنولوژیک و نظامی پهبادهای ایرانی

نخست اینکه این موضوع فارغ از درستی و نادرستی آن، حاکی از جایگاه و توان تکنولوژیک و نظامی پهبادهای ایرانی است که بر طبق ادعای سالیوان، اکنون به مرحله‌ای رسیده که روسیه را ـ که خود بعد از ایالات متحده امریکا، بزرگترین صادرکننده تسلیحات به کشورهای دنیاست ـ ناگزیر از خرید پهبادهای ایرانی کرده است. به هرحال از جهات زیادی جنگ اوکراین، آوردگاه امتحان و آزمایش سلاح های نسل جدیدی است که تاکنون کمتر فرصت عمل در یک جنگ واقعی را پیدا کرده اند. شاید بخشی از غافلگیری روسیه در ماه‌های ابتدایی جنگ نیز به همین موضوع اشاره دارد، چون در نبرد، آنها شاهد استفاده و کاربرد سلاح های جدید و متنوعی همچون سامانه موشکی ضدتانک هدایت خودکار جاولین، سامانه موشکی هیماریس مجهز به موشک‌های ام۳۰، پهپادهای انتحاری «سوئیچ‌بلید»(Switchblade)  آمریکایی و پهبادهای بیرقدار ترکی بودند که توسط قدرت های پشتیبان به اوکراین ارسال می‌شود.

گزارش‌ها و ارزیابی‌های نهادها، صاحبنظران و کارشناسان اطلاعاتی و نظامی نیز نشان می‌دهد، به طور ویژه در جنگ اوکراین، پهپادها نقشی محوری برای هر دو طرف دارند (به عنوان مثال بنگرید به گزارش‌های وزارت دفاع انگلیس از جنگ اکراین). به ویژه روسیه که در زمینه تسلیحات هوایی و حملات توپخانه‌ای ظرفیت و توان بیشتری دارد، تلاش کرده تا از پهپادها برای شناسایی اهدافی که باید توسط هواپیماهای جنگی یا توپخانه مورد حمله قرار گیرند، استفاده کند.

نبا بر گزارش‌های منابع غربی که نقش و حضور موثری نیز در این جنگ دارند، ظاهراً روسیه در هفته های اخیر با کمبود پهبادهای با قابلیت عملیاتی موثر مواجه و این مساله به دلیل محدودیت در ظرفیت تولید داخلی و تحریم ها تشدید نیز شده است. به ویژه که پهبادهای موجود نیز از میزان بالای فرسایش رنج می برند و در برابر سرنگونی و پارازیت الکترونیکی آسیب‌پذیر هستند؛ مساله ای که موجب کاهش توانایی اطلاعات، نظارت و شناسایی نیروهای روسیه شده و بر اثربخشی عملیاتی آنها در ماه‌های اخیر تأثیر منفی گذاشت.

تداوم پروژه ایران‌هراسی

از نگاه دیگر می‌توان گفت، طرح چنین ادعایی از سوی جیک سالیوان، در راستای تدوام پروژه ایران‌هراسی و تهدیدسازی از جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده امریکا باشد. ایالات متحده امریکا سال‌هاست که سعی می‌کند توان و ظرفیت پهبادی جمهوری اسلامی ایران را در کنار سامانه دفاع موشکی به موضوع هسته‌ای پیوند زده و ترکیب آنها را به مثابه پکیجی از تهدید علیه امنیت منطقه‌ای و  فرامنطقه‌ای که بخش‌هایی از جنوب، مرکز و شرق اروپا را نیز در بر می‌گیرد، مطرح کند.

اهمیت و مقبولیت چنین سناریویی زمانی مضاعف می‌شود که این مساله به لحاظ زمانی در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه و به ویژه به عربستان سعودی مطرح می‌شود. به نظر می رسد آمریکایی‌ها که امیدوار بودند دست کم بعد از نشست دوحه در ارتباط با توافق هسته ای برجام، با دست پر به منطقه سفر کنند و ظاهرا به همین خاطر نیز سفر بایدن به منطقه به تعویق افتاد، اکنون پروژه نخ نمای ایران‌هراسی احتمالا تنها توشه راه بایدن در این سفر در ارتباط با ایران خواهد بود؛ پروژه ای که طلیعه آن در سرمقاله جو بایدن در واشنگتن پست و تشدید موضع خصمانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران کلید زده شد. البته برای فهم ارتباط این موضوع با ادعای جیک سالیوان در ارتباط با پهبادهای ایران باید قدری به گذشته و آغاز روی کار آمدن بایدن در امریکا برگردیم.

اقناع کشورهای منطقه برای تقویت دفاع هوایی چندلایه

از ابتدای دولت بایدن، نوعی رویکرد انتقادی نسبت به دولت عربستان سعودی در محافلی در ایالات متحده شکل گرفت و حتی توانست در بدنه دولت و پیش از آن در کنگره نیز موفقیت‌هایی به دست آورد؛ چنانکه یکی از دستاوردهای این رویکرد ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی درگیر در جنگ خونبار یمن بود؛ موضوعی که در کنار سایر مواضع انتقادی دولت بایدن نسبت به سعودی، نهایتا منجر به نوعی سردی در روابط فی مابین شد. اکنون بایدن در این سفر ضمن حفظ مواضع دولت خود در ارتباط با این تصمیم، سعی خواهد کرد به جای درخواست‌های مصرانه و مکرر سعودی ها مبنی بر دریافت تسلیحات تهاجمی، ابتکار عمل خود مبنی بر تقویت چتر دفاع هوایی چندلایه به منظور مقابله با حملات موشکی و پهبادی را با همکاری متحدان منطقه‌ای خود و البته با محوریت اسرائیل و سامانه های دفاع هوایی همچون گنبد آهنین پیش برد. طرح موضوع پهپادی جمهوری اسلامی ایران از این جهت می‌تواند با این دستورکار آمریکایی‌ها برای منطقه در ارتباط باشد.

تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی

با شروع جنگ اوکراین، روسیه به عنوان دشمن شماره یک دنیای غرب در دستورکار ایالات متحده امریکا در وهله اول و تروئیکا اروپایی در وهله بعد قرار گرفت. در این راستا اجماع‌سازی علیه روسیه به مثابه مهاجم و اشغالگر و دشمن ملت های آزاد و مستقل و در مقابل قهرمان‌سازی از اوکراین و زلنسکی رئیس جمهور این کشور و تقسیم جهان به دو اردوگاه، ورود هر کشوری به مدار همکاری با روسیه، اهریمن سازی از آن کشور و شراکت در تهاجم و اشغالگری  را در پی دارد. جمهوری اسلامی ایران علی رغم همکاری و روابط نزدیک با روسیه، در ماجرای جنگ اکراین سیاست بی‌طرفی و دعوت دو طرف به پرهیز از جنگ را در پیش گرفته است.

گویا ایالات متحده با طرح چنین ادعا‌هایی سعی در مخدوش کردن سیاست بی طرفی ایران در افکار عمومی در وهله اول و قراردادن ایران در اردوگاه متخاصم در وهله بعدی دارد. با توجه اجماع‌سازی ایالات متحده در تحریم علیه روسیه و ازجمله تحریم تسلیحاتی این کشور، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با طرح چنین ادعاهایی، گوشه‌چشمی نیز به اجماع‌سازی برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد که در ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان یکی از بند‌های برجام لغو شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۷
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۱۶۸
خبر مهمی درایم به ارتش دوم دنیا پهپاد صادر میکنیم مث این که به المان خودرو صادر کنیم تفاوت مدیرت ها
پاسخ ها
بهمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
اشتباهی مثبت دادم
Meysam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
کل ارتش های اروپا وآمریکا به طور مستقیم وغیر مستقیم دارن به اوکراین کمک همه جانبه میکنند در برابر کشور روسیه این جنگ اول وآخر اتفاق می افتاد چون ناتو در حال پیشروی به
سمت روسیه وچین هست در واقع روسیه تنها با اوکراین نمیجنگه با کل اروپا وآمریکا میجنگه وبه کمک نیاز داره چونکه تجهیزات کم آورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
نه جانم . روسیه توی جنگ مهمات کم اورده نیاز داره به واردات و غیر از ایران هم فعلا کسی حاضر نیست همکاری کنه . وگرنه خودشم میتونه پهباد تولید کنه . البته پیشرفته تر از ایران ولی فعلا وقت ندارن و فوری لازم دارن . آلمان اگه توی کشورش ماشین کمیاب بشه و به غیر ایران کسی بهش نفروشه مجبوره از ایران خودرو وارد کنه تا نیازش رو برطرف کنه .
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
متاسفانه برخی دوستان چنان در سیاست ضد امریکایی افتادند که حتی مصلحت خودمان را هم فراموش کردیم. هدف روسیه از خرید پهباد یا همکاری با ایران یا سفر پوتین به تهران در این برهه فقط این است که که در دنیا اعلام کند که ایران به اردوی روسیه تعلق داره. روسیه بسیار اصرار داره که ایران را شریک استراتژیک خود بنامد. می دانید چرا؟ چون متاسفانه روسیه با هر مقیاسی که در نظر بگیرید در اکراین زمین گیر شده یا حداقل درگیر عملیات نظامی فرسایشی بسیار طولانی و پر هزینه شده. پوتین می داند که اگر نتواند ظرف چند ماه اینده جریان بازی را به نفع خود برگرداند یا حداقل غرب را مجاب به دادن امتیاز در اکراین کند سیر اضمحلال توان نظامی و اقتصادی و دیپلماسی روسیه بسیار سرعت خواهد گرفت و خیلی دیر خواهد بود. پوتین می داند که نمی تواند در میدان نبرد این سیر را متوقف کند. فقط دو میدان باقی می ماند. یا اقتصاد. که دارید می بینید تمام تلاش روسیه بر گرانی مواد غذایی و گاز و نفت در دنیا و غرب هست تا شاید سیاستمدارات تحت فشار افکار عمومی مرعوب شوند یا حداقل دچار تفرقه شوند. ولی غرب خود را برای دادن هزینه اقتصاد عملا اماده کرده و همین الان غرب و اروپا وارد رکود شدند. پس پوتین در زمینه اقتصاد هم نتوانست باعث تغییر مواضع غرب در اکراین شود. تنها برگ باقیمانده پوتین برای عقب راندن غرب ایجاد یک بحران بزرگ برای غرب در نقطه ای دیگر از دنیاست. از همان هفته های اولیه عملیات اکراین پوتین تلاش زیادی کرد که جبهه کره شمالی را فعال کند. ولی در کره شمالی و شرق اسیا چین به پوتین اجازه نمی دهد که برای امریکا و غرب مسئله ای ایجاد کند. چون دودش مستقیم ابتدا به چشم چین می رود. همین هست که کره شمالی با وجود این همه ازمایش موشک ولی حاضر به انجام ازمایش هسته ای نشد. چون خط قرمز چین هست. و از انطرف هرگز در توان روسیه نیست که چین را هم از خود برنجاند. چون چین الان تنها وارد کننده عمده کالا از چین هست و اگر پوتین ملاحظه چین را در کره شمالی نکند همه چیز را خواهد باخت. پس فقط می ماند خاورمیانه و متاسفانه ایران. چون در خاورمیانه هم برای روسیه عالی است که امریکا درگیر بحران جدید بشود و هم برای اسراییل ارزو است که ببیند ایران و امریکا درگیر شدند. همین هست که می بینید مذاکرات قطر چه جور پایان یافت و سفر اعلام نشده اقای باقری به مسکو از سوی مسکو مطبوعاتی شد و حالا هم روسیه با برگ به ظاهر خرید پهباد از ایران عملا بدنبال بالا بردن سطح تنش بین ایران و اروپا و امریکا ست و خود پوتین هم علیرغم دیدار ماه قبل خود باز می خواهد به تهران سفر کند و دوباره به اروپا و امریکا پیغام بفرستد که می تواند خاورمیانه را به جهتی ببرد که اروپا و امریکا درگیر بیشتر شود. در داخل ایران هم برخی مسئولان ساده سیاست خارجی گمان می کنند می توانند از این ابزار و برگ پوتین برای امتیاز گیری از غرب استفاده کنند. ولی متوجه نیستند که پوتین و روسیه اجازه امتیاز گیری مفت و مجانی از روسیه را نمی دهد و این برای کیان میهن و امنیت نظام می تواند بسیار چالش افرین باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
همه نظرات و داستان سرایی ها در مورد خبری هست که اصلش معلوم نیست. یعنی خود آمریکایی‌ها با میگن خبری نداریم و معلوم نیست. مطمئنا اگر خبری بود اونها تا حالا این خبر را تو بوغ و کرنا کرده بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
مقايسه كن پولي كه براي ورود تكنولوزي نظامي هزينه كردي را با خودرو سازي در ضمن خوب يكم از اون مديريت بفرستين اينور ببينيم بنز مي سازن؟ ديگر صنايع هم بفرستين.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
شما چقدر ساده اید روسیه میخواد اسم ایران رو تیتر خبری کمک به روسیه کنه که برجام به مشکل بخوره و از قبلش از غربیها امتیاز بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
درست منفی دادم به خاطر جمله تفاوت مدیریت ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
اشتباهی منفی دادم دمت گرم
اگر واقعا همچین چیزی یعنی فرستادن پهباد به روسیه برای حمله به اوکراین صحت داشته باشه
دقیقا تضاد داره باحرفهای حضرت امام ونیز یکی از اصولی ترین اهداف انقلاب یعنی حمایت ازمتجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
ما داریم سلاح می فروشیم و با دشمن اصلی خودمان جنگ میکنیم که امریکاست دوما چرا امریکا همیشه صداش در همه جا بلند هست مگه چیکارن هرغلیطی میتونن بکنن
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
متجاوز کشورهای ناتو هستن پسر جان
Meysam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
متجاوز ناتو هسست که به صورت خاموش به سمت روسیه حرکت میکند روسیه در برابر اروپا وآمریکا ایستاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
خطاب به ناشناس ۱۴:۴۹ : روزی که انقلاب کردیم هدفمان مبارزه با ظلم بود و آنقدر به آن وفادار بودیم که حتی در جنگ ایران وعراق در حالیکه صدام بارها وبارها مناطق غیر نظامی ما را هدف قرار داده بود اما سیاست جنگی ما این بود که در حد مقدور دقت کنیم تا حملات ما آسیبی به غیر نظامیان نزند ! حالا چه شده در هنگامه حمله روسیه به اکراین ودر حالیکه می دانیم از سلاح ما برای کشتار زنان ومردان وکودکان بی گناه استفاده می شود یادمان افتاده که ما هم می توانیم مثل هر کشوری سلاح بفروشیم وسودش را ببریم ؟!! پس فرق ما با همان آمریکایی که چشمش را می بندد وسلاح می فروشد چیست ؟!! در ضمن دشمنی ها همیشه در ظاهر نیست گاه دشمن در لباس دوست دشمنی می کند وز هر می پاشد که این به مراتب از دشمن آشکار خطرناکتر است وامروز آن دشمن ظاهر فریب روسیه است !
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
اصل تجاوز به یک کشور محکوم است حال می خواهد از طرف آمریکا باشد یا روسیه و در هر حال هر کشور متجاوزی بایستی محکوم شود. اگر ناتو تجاوز می کند این دلیل نمی شود که مردم کشور اوکراین بدبخت و بیچاره شوند. مگر سنگ امام حسین را به سینه نمی زنید که فرمود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید »
محمدرضا
| Serbia |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
چطور ترکیه ب اکراین پهباد میفروشه ما هم ب روسیه میفروشیم.بدبختای خود تحقیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
از یک طرف میگن این خبر یعنی پهباد های ایران عملکرد خوبی داره از طرف دیگه میگن خبر تلاش برای ایران هراسیه . اگه کدبه که معنی نداره اگه کذب نیست که تلاش برای ایران هراسی نیست و واقعیته
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
امیر المومنین علیه السلام: دشمنِ دشمنِ تو دوست توست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
خود شیرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
متجاوز ناتو بود
از زمین به آسمون می باره؟
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
خیلی جالب است کمپانی لاکهید مارتین بزرگترین کمپانی سازنده جنگنده‌های پیشرفته در روسیه انواع پهبادهای پیشرفته برای روس ها می سازد.حتی پیشرفته ترین پهبادهای رزمی وشناسایی ارتش آمریکا در کشور روسیه توسط مهندسین کمپانی لاکهید مارتین ساخته تحویل ارتش آمریکا می شوند ماه گذشته حدود 50فرونده انواع پهبادهای پیشرفته توسط کمپانی لاکهید مارتین مستقر در روسیه به ارتش آلمان تحویل شد.نمی دانم سران تروریست آمریکایی تا چندسال دیگر می‌خواهند این دروغ ها وتهمت های ناجوانمردانه خودرا نثار ما ملت ایران نمایند ؟؟نمی دانم چرا کشورهای اروپایی جوانمردی نمی کنند از ما ملت ایران بدلیل برچیدن دولت اسلامی شام وعراق ونجات شهرهای اروپایی از شر تروریست های داعش از ملت ایران تشکر و قدردانی نمی کنند.واقعا.واقعا.واقعا آیا ما ملت ایران علیرغم ترور سردار ضدتروریسم وطنمان حقمان است اینقدر مورد اظهارات ناجوانمردانه اعضای دو حزب جمهوریخواه ودمکرات آمریکا قرار گیریم ؟؟؟آیا خداوند ناظر وشاهد دروغ های سران آمریکا نیست...همه بگید مرگ بر آمریکا....مرگ بر اسرائیل.نرگ بر آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
شما خوابید! قدرت ایران واسه اهل فن عیانه
نه شرقی نه غربی؟

آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
به شرق به غربی اشکال نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
چه ربطی داشت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
وقتی معنی شعار رو نمیدونی نظر نده نه شرقی نه غربی یعنی نه تسلیم شرق میشیم و نه غرب ولی همین الان هم با شرق و هم غرب رابطه داریم هم اقتصادی و هم غیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
داریم میفروشیم! گدایی که نمیکنیم
کمک به روسیه یعنی کشتار بی گناهان ...... روسیه به چه حقی به اوکراین حمله کرد؟..... به همین حق، فردا به کشورهای دیگر حمله خواهد کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
جنایت جنگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
چرا در مورد عربستان سعودی ساکتید چرا هرجا امریکا جنایت میکنه ساکتید نکنه امریکا خالق شماست
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
به همون حقی که ناتو به کشورهای خاورمیانه حمله کرده - کمی بیشتر مطالعه کنی و از روی هوا نظر ندی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
ما نباید فراموش کنیم که در جنگ 8 ساله از کمکهای روسیه

به عراق متجاوز چقدر ناراحت بودیم !!؟؟

و هرگز از حافظه تاریخی مان پاک نخواهد شد

مسولان نباید در این تهاجم و اشغال نظامی ناحق شریک جرم

روسیه شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
هیچ کس از تجاوز عربستان به یمن یا آمریکا به هرکجا راضی نیست پس بی خود برای توجیه همکاریتان با روسیه دلیل نیاورید هر جنایت وتجاوزی به هرکجا مزموم است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
گیرم ناتو تا بیخ گوش روسیه اومده باشه وقتی قصد حمله به روسیه رو نداشته وتهدیدی برای روسیه نبوده به چه حقی برای اتفاقی که هنوز نیفتاده پیش دستی کرده وبه اکراین حمله کرده ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
چون که عرلستان به یمن حمله کرده و ناتوو امریکاهم تو خاورمیانه بهطالبان افغانستان و صدام تو عراق حمله کرده پس روسیه هم به دیگر کشورها حمله کنه اشکال نداره
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
عربستان و هر کشور متجاوز دیگر هم مثل روسیه محکوم است.
محمدرضا
| Serbia |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
کمک ترکیه ب اکراین چی میشه.فقط برا ما خار داره؟؟؟؟؟
این که ذوق میکنید اصلا ذوق نداره....روسیه پهپادهای ارزون قیمت انتحاری میخواد که ایران به اون هبه کنه...و گر نه نیازی به توانمندی پهپادهای ایران نیست... فقط سیاهی لشگر...ضمن این که کمک به روسیه متجاوز واقعا شرم اوره.ِ.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
همون پهپادهای ارزان قیمت رو هم اگر میتونست خودش تولید میکرد! درضمن الان پهپادها بخش اصلی جنگ رو تشکیل میدن سیاهی لشکر گفتن به پهپادها خنده داره
زنده باد ایران چین روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
معنی نه شرقی را هم فهمیدیم.
نامی
| Slovakia |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
ایران رو کنار چین و روسیه ننویس وطن فروش
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
ما باید دنبال منافع خودمون باشیم فعلا منافعمون در اتحاد با روسیه و چین است معنای نه شرقی هم این نیست که با شرقی ها نباشیم یعنی اینکه به اونها اجازه تسلط بر کشورمان راندیم والا هر عقل ناقصی می فهمه که باید با جهان تعامل داشت چه شرق ویا حتی غربی که. با موجودیت ما مشکل داره گلم
بختیاروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
جالبه !!!! زنده باد ایران کلی منفی خورده !!!!
آیا کسانی که دارن مثبت و منفی میدن ایرانی هستن؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
بعصی ها از عبارت نه شرقی و نه غربی همین رو عبارت را فهمیده اند
معنی این عبارت این است که به شرق و غرب اجازه تسلط به کشورمان ندهیم
نه این که با غرب شرق رابطه نداشته باشیم
چون در ان زمان دنیا ۲ بلوک داشت گفته شد نه با غربی ها هستیم نه با شرقی ها
همان طور که با اروپا خواهان رابطه هستیم با چین روسیه هم هستیم معنی اصلی عبارت است
بازار بازار است همانطور که روسیه و آمریکا و آلمان و ... در جنگ عراق و ایران اسلحه و مواد شیمیایی و ... به عراق می فروختند اگر هم واقعیت داشته باشد باعث افتخار ایران است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
تو جنگ عراق و ایران، دولت شوروی به عراق سلاح میفروخت و امریکا و اسرائیل به ایران. شرکت های خصوصی غربی هم ایران رو موش ازمایشگاهی سلاح های شیمیای خودشون کرده بودن
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
دشمن دشمن ما دوست ما است، نشه فراموش.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
علی راست میگی این خبر رو کی بهت می‌رسونه راستی چند سالته ! به خودت زیاد فشار نیار اطلاعات میسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
نه دادا تو جنگ عراق هیچ کس به ایران سلاح نداد حتی با قیمت تخیلی اخه شما چی میدونید؟
فکر میکنم طی 2500 سال گذشته این اولین باری باشد سلاح از ایران برای روسیه میره .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
عمر روسیه بی ریشه و بی تاریخ حدود 700 سال است.
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
باور کردی!؟
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
درود
مجانی سلاح دادن افتخار ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
دولت روسیه سال ۹۶۰ میلادی پای گزاری شد عمرش هم از بسیاری از پادشاهی ها و حکومت های اروپا بیشتره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
عمر آمریکای بی ریشه 200ساله و عمر اسرائیل سرطان هم 70 سال
چرا که نه کد خدا ناراحت میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
خیر، هر ایرانی که وجدان داشته باشه و تفاوت ظالم و مظلوم و تجاوزگر و تجاوزشده را بداند ناراحت میشه. کدخدا خر کیه؟
واقعا مردم احساسی بی منطقی داریم و از روی تعصب و احساست فکر نظر میدن اصلا به هیچی فکر نمیکنن جز تعصبات خودشون اگر اینطور نبود کشور در حال پیشرفت بود
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
الان همه مردم بی منطق هستن و شما منطق داری
از همین نظر دادنت معلومه بسیار متعصبی ؟
مردم ایران بسیار مردم خوبی هستن
هر کشوری که تولید کننده سلاح باشه باید به فکر فروشش هم باشه. ایران هم مشتری های خودش را باید پیدا کنه.
تا بوده همین بوده
جهان بی سلاح ارزو دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
مطمئن هستی که روسیه پولش پرداخت میکنه !!!! التماس تفکر و تعقل
آمريكا در مذاكرات برجام به هدف خود نرسيده، شروع كرده به داستانسرايي تا از طريق فشارهاي منطقه اي ايران را مجبور به قبول شرايط خود كند.
چنین چیزی واقعیت ندارد . ولی اگر هم به وقوع بپیوندد .اشکالی ندارد . مگر المان که دم از حقوق بشر میزد و میزند خطرناکترین سلاحهای شیمیایی را در اختیار کشور عراق و صدام متجاوز قرار نمیداد . مرگ بر المان مرگ بر امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
کشته شدن یک بی گناه گناه کبیره هست آلمان وحشی هست ولی ما از مکتب علی درس می گیریم و می دانیم که خون یک بی گناه نباید ریخته شود به کجا داریم می رویم؟؟؟؟
صحرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
بله ، همه دنیا حق فروش اسلحه دارن غیر از ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
پس باورهای دینی مان که برایش انقلاب کردیم واین همه شهید دادیم چه ؟!
واقعا جای بسی تاسفه که به آدمکشی چون پوتین این نوع تجهیزات داده بشه.
پاسخ ها
AT
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
از آلبانی تماس میگیری دیگه
اوکراین بعد از گوشمالی دادن پوتین به سراغ ما خواهد آمد
پاسخ ها
صحرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
مردم از خنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
فعلا که آمریکا نمی‌خواد جنگ تموم بشه و اکراین هم شده بازیچه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
صحرا جان تو اصلا نمی فهمی بقیه چی می گن برو همان صحرا و به کار خودت برس و حرف نزن
AT
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
صنار بده آش به همین خیال باش
بنظر من ایران بزودی نیرو زمینی هم می فرسته
به کوری چشم دشمنان
ایران
حق ایران است که اسلحه بفروشد. چطور ترکیه به اکراین پهپاد میفروشه
بازار فروش اسلحه است وایران فروشنده...وخریدار کشور همسو ایران..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
نفروخته بلکه ایران هدیه داده
ایول به ایران که جلوی قلدرهای غربی مثب روسیه ایستاده - تا چشم حسود ها کور بشه و لعنت به منافقین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
چه ربطی داره آن وقت ایول داره که بر اساس مصالح خودمان عمل کنیم نه دستورات فرا منطقه ای
جنگ بد است بد بد یادش با درد همین روسیه به عراق تسلیحات فراوان داد تا جوانان ما را شهید کند ما باید از این جنگ دوری کنیم و الا مثل آنها می شویم
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
ناتو دشمن ایران هست بزار با روسیه بحنگه تا ضعیف بشه
خویه دیگه.یه پهباد می دیم یه سوخو ۳۵ می گیریم.یه پهباد دیگه می دیم یه s400 می گیریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
سوخ چند؟؟؟؟
در قبال فروش پهپاد پانسمان بیماران پروانه ای بگیرید
ایران چقدرقدرتمندشده که پهبادمیفرسته به روسیه دمشون گرم واقعا
پاسخ ها
ابواقاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
ولی اگر آمریکا از ما پهباد بخواهد اصلا" بهش نمیدیم تا تو خماری بمونه
به نفع ایرانه که طرف کسی رو نگیره حتی هند و چین و ترکیه هم چنین کاری نمیکنن روسیه مشکلش رو با غرب نهایتا حل میکنه و خودش از پس خودش بر میاد ولی مردم ایران بهای سنگینی میپردازه...
پاسخ ها
یک فرد عادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
من نمیدونم چرا باید یک خارجی یا کسی که دارد خارج از کشور ایران زندگی میکند درباره مسئله های سیاسی و
یا حتی زندگی مردمان ایران نظر بدهد اگر هم دقت کرده باشید بیشتر منتقد هایی که دارند نظر هایی میدهند که با عقل جور در نمی آید همین افراد خارج از کشور هستند
اگه این خبر راست نبود هفته دیگه پوتین به ایران نمیومد روسیه بدلیل ته کشیدن ادوات جنگیش حتی از تراکتورهاش داره استفاده میکنه پس این خبر راسته و پوتین برای گرفتن پهباد به ایران میاد
اگر معیشت مردم ایران بهبود پیدا کند اصلا مواد مخدر صادر کنید. چه فرقی می کند آخر؟!!! مهم مردم ایران هستند و لاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
آفرین مهم منافع مردم ایران هست
برای تمرین عملیاتی پهپادهای ایران و محک زدنش خوبه و چطور آمریکا و اروپا و ترکیه و ... به هر جای دنیا سلاح بفرستند اشکال ندارد؟ خوب ایران هم بازار فروش اسلحه خودش را باید داشته باشه. چطور ۸ سال انواع سلاح به صدام دادند تا روی ما ایرانی ها آزمایش کند؟ حتی آلمان سلاح شیمیایی به عراق داد و تا زمانی که بر سر مردم ایران و عراق می ریخت مشکلی نداشت اما روزی که با آمریکا درافتاد فورا با همین بهانه یعنی وجود تسلیحات شیمیایی نابودش کردند. تف بر حقوق بشر آمریکایی و اروپایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
خب اگه ما در عقایدمون به اینحا رسیدیم چرا نریم تو دامن آمریکا که به مراتب جذاب تر از روسیه هست یه نکاه به کشورای طرف آمریکا مثل امارات وعربستان و کره حنوبی وژاپن و... بنداز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
تمام دنیارا پراز پهباد میکنیم تا آمریکا تسلیم شود و پیش ما گریه کند
با سلام
اگر ایران دارد سلاح به روسیه که جز قدرت های اول دنیاست صادر می کند و آموزش می دهد و ارز وارد کشور می کند مایه غرور ملی هر ایرانی است آن شاالله بتوانیم جنگنده و تانک و کشتی صادر کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
تو دعا کن ای کاش گندم، لبنیات، لوازم برقی و ماشین صادر میکردیم، این هنر بود وگرنه تفنگ و تانک و ... رو هر کشور میتونه بسازه،افتخار نداره
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
ببخشید سئوالی دارم اگر دو نفر تو خیابون دعوا کنند شما هم میرین و یه نفر رو کمک میکنین تا دونفری یک نفر رو بزنید یا سعی می‌کنید جداشون کنین تا مثل حیوان به هم نپرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
شما مطمئنی بابت این پهپادها پولی به ایران داده میشه؟1
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
لعنت به اونایی که چشم پیشرفت ایرانوندارن مثل اونایی که رای منفی دادن
واقعا جای تأسف داره که ایران به روسیه کمک کند چون قرار نیست که ایران بخواد صلاح های خودشو رو
به فروش ببره باعث ضربه زدن یا نابودی کشوری بیگناه که در اینجا اکراین هست شود ، اگر هم ایران این کار را ایران انجام دهد دقیقا کار آمریکا و... را در جنگ ایران و عراق را انجام داده است .
فارغ از درستی و غلطی خبر یا درستی و غلطی کار ایران ،،،،،، این خبر یعنی یک کشور تماما تحریم و جنگ زده تبدیل شده به یک وزنه در دنیا ... و البت صد حیف که فقط در بحث نظامی ... با یک بال نمیتوان پرواز نمود ...

جناب رییسی ، همه چیز به کنار ، افزایش ناچیز حقوق ها مخصوصا بازنشستگان کشوری جایی برای دفاع از دولت باقی نمیگذارد ... نشان از اینه که اصلا درد ندارید و اصلا متوجه نیستید که با این حقوق نمیشه زندگی کرد ...آقایان عالی مقام کشور ، متوجه هستید که شکست آقای رییسی تیر خلاص به آخرین امید مردمه .... شرایط قابل درکه ولی افزایش 10 درصدی حقوق اونم حقوق های پایین یعنی بی دردی مسئولین ...حقوق 5 تومنی شده 5.5 ... گریه آوره
ایران قدرتمند
دوستان گرامی ، در جنگ جهانی دوم روس از شمال و شما غرب ،بطور وحشیانه و ددمنشانه به شهرها و روستاهای بی وفاع ما در آذربایجان ،اردبیل و زنجان و گیلان تاختن، پدر بزرگ دوستم نقل میکرد که این گرگ سفتان بی دین تو کوچه و خیابان حتی به حیوانات مردم هم رحم نمیکردن ،حتی رومردم هم میشا... ، اونموقع یه عده بی خبر ، میان زنده باد روسیه میدن ، ما کجای تاریخ ایستاده ایم، و داریم به کجا میربم.
روسیه همان کاری را دارد می کند(با شدت کمتر) که امریکا در سال 1961 در هنگام بحران موشکی کوبا تهدید به انجام آنرا داد جنگ اتمی علیه اتحاد جماهیر شوروی. عمل آن زمان شوروی (یا پیمان ورشو) هم، چیزی شبیه کار امروز ناتو است محاصره امریکا با بردن موشک های اتمی و نصب آنها در کوبا که با تهدید کندی به جنگ با استفاده از سلاح های اتمی و بازگشت کشتی های شوروی ختم ماجرا شد.
نه طرفدار غرب نه طرفدار شرق. نه طرفدار مطلق صلح و نه طرفدار مطلق جنگ، غیره... ولی همه چیز بجای خود لازم اما مشکل جای خود بودن است که معمولا جای مناقشه دارد
زمان حمله عراق همه کشورهای متحد آمریکا؟ روسیه کلاشینکف رو به ایران داد
ولی اصل کار مردم هستن ک دررفاه باشن
ولی فراموش نمیکنیم روسیه جوانان مارا با سلاحهای جنگی روسیه شهیدکرد،بخصوص هواپیماهاش که ب حزب بعث داد
زنده باد سپاه ایران
ایران امپراطور جهان
هر کاری که جهان متمدن بکنه ما باید خلافش را انجام بدهیم.
احتمالا یک هماهنگی یا بهره برداری سیاسی در اینکار هست وگرنه ارسال سلاح از طرف ایران به روسیه عجیبه!
تجربه نشان داده
مسئولان آمریکایی اکثرا اطلاعات اشتباه نمی دهند
خدارو شکر که ایران در مسایل نظامی قدرتمند شد اگر امنیت ملی صلاح ببیند جهت توازن در منطقه فروش مانعی و مشکل ندارد و ضمنا در آینده روسیه در برابر زورگویی های آمریکا به ما کمک میکنند ضمن دور کردند ناتو از منطقه به نفع ما می باشد البته اوکراین در زمان جنگ ایران و صدام به صدام کمک میکرد
باسلام
ماداریم به طور غیر مستقیم وارد جنگ می شویم و ما با کشورهای غربی جنگ نمی کنیم وم ما یک جنگ در اینده با روس‌دارند
در جنایت جنگی پوتین شریک نشوید که در تاریخ بد نام وجنایتکار ثبت می شوید
جالبه روسیه ادعا میکنه که در مقابل آمریکا وایستاده ولی همچنان سفارت آمریکا و اسراییل هنوز در روسیه باز هستن. چین هم همینطور. چطور اونا میتونن هر کاری دلشون خواست بکنن ولی واسه ما بده؟؟ یا مارو انتخاب کنن و یا آمریکا رو. فک میکنین کدوم رو انتخاب میکنن. اگر این نوع قیاس اشتباهه چرا پس در مورد کشور خودمون درست میدونین. روسیه هر وقت سفارت آمریکا و اسراییل رو تعطیل کرد اونوقت بیاین ازش تجلیل کنین. روسیه و چین واسه آرمان‌های کشور ما ارزش قایل نیستن. پس برای ما با آمریکا و اسراییل هیچ فرقی ندارن.
این یک باتلاق است و دودش به چشم مردم ایران می رود اگر این خبر درست باشد
کمک به روسیه می تواند بر عکس آمریکا واروپا باشد در واقع علیه آمریکا واروپا اقدام شده ودر واقع علیه اکراین نیست
کمک به ظلم عین خود ظلم است
ما چیزی برای از دست دادن نداریم ،در این جنگ باید یک طرف باستیم،ومسلما آن طرف می ایستیم که سود بیشتری برای ما داشته باشد.سالهاست که آمریکا و غرب با وعده های تو خالی دارند ما را دست می اندازند ،اما روسیه هر چقدر بد قول هم که باشه بازهم صادق تر از غرب و آمریکا نشون داده
زنده باد ایران
خدا کنه پهبادهای اقتصادی برای مشکلات مردم هم درست شود
هرکشوری حق داره از حریم امن مرزی خودش دفاع کنه سالهاست غرب داره با دسیسه تفرقه و فروش سلاح مسلح کردن عیادی خرابش توکشورهای دنیا ناامنی کودتا تغییر حکومت انجام میده ولی هیچکدوم ازاین حامیان صلح تو این سایت صداشون درنیومد همونطور که ایران تو کشورای همسایه عملیات امنیتی انجام میده ترکیه انجام میده روسیه ام حق داره اصلا یه منشور و قانونه اوکراین گول خورد وگرنه 30سال پیش غرب تضمین داده بود به مرزهای روسیه نزدیک نشه و الانم غربی ها دارن با روسیه میجنگن نه اوکراینی ها فراری
از این به بعد هم اوکراین بجای جو گندم به ما نمنه میفرسته .

الان زوده بعدشو تماشا کن
سلام روسیه باتجاوزبه کشوراوکراین داره نسل کشی میکنه ونبایدکمکش کردوشریک جرمش شد
مرگ بر پوتین
اینا میخان با این کارشون محک بزنن ایران رو تا ببینند ک آیا واقعاً قدرت داریم یا نه طبل تو خالیم ک اگر چنین باش ،،،بهمون بی شک حمله میکنن و اگر نه دیدن ک قدرت داریم برجام رو امضاء میکنن.این قدرت پیش بینی منه.
ایران بزرگ اکنون به حدواندازه ای رسیده که سازمانهای جهانی آن رابه عنوان یک کشور قدرتمند ومقتدر ومثمرثمر بشناسند وهرگز قانونی را که باطل شده دوباره باتوصیه کشوری بنام آمریکا بازنمی گردانند وآمریما هم چنین فکری نمی کند واصلا یادش نبود این شماهائید که حرف داخل دهن کثیف امریکا می اندازید تا حداقل سرگرم باشید.
سلام هر کشوری میخاد از این جنگ اکراین و روسیه سودی ببرد مثل ترکیه که بهباد میده اکراین پولش بگیره
افتخار بالاتر از این که داریم سلاح صادر میکنیم،مگه آمریکا به عربستان و امارات تجهیزات و سلاح نمیفروشه ماهم دوست داریم بفروشیم،ماکه دیگه تک تک ایرانیها تحریم هستن دیگه چی رو میخوان تحریم کنن.
باید در اینگونه اعمال رعایت افراط و تفریط ..در ذوق زدگی ..لحاظ شود ...و تسلیحات محرمانه برای دوست و دشمن افشا نگردد ...سیاست پدر و مادر نداره...دست ما برای هیچ کس نباید رو شود ...اسراییل کشور کثیفی هست
تامیتوانیم باید سلاح بفروشیم این قانون تجارت است
مشغول آماده سازی افکار عمومی جهان هستند که وقتی به روسیه حمله می کنند ایران را هم بی نصیب نگذارند. مواظب باشید که در لجنزار روسیه فرو بروید.
آنهایی که میگفتند که جمهوری اسلامی این پهپاد ها و موشک ها رو از روسیه میخره و خودش تولید نمیکنه بیان جواب بدن ببینیم روسیه چرا از پهپاد های خودش میخواد از ایران بخره ،،،
آمریکا و اسرائیل ناجوانمردانه دانشمندان اتمی ایران را ترور کردند و الان موقع انتقام از آنان است
توازون قدرت از غرب به شرق تغییر میکند حداقل تا سه سال اینده. این جنگ قدرت و یار گیری از حادثه ساختگی ۱۱ سپتامبر شروع شده. پایان جهان تک قطبی به فرمان امریکا و کمک ناتو است. فدرتهای نوظهورمیکنند!البته ایران اگر با همین فرمان برود توی شکل گیری جدید هم جای ندارد
من طرفدار نگاه به شرق هستم اما ما به هیچوجه نباید در جنگ اوکراین دخالت کنیم. این آغاز جنگ روسیه است با غرب که ممکنه ده سال یا بیشتر طول بکشه و به کشورهای دیگه هم سرایت کنه. در ضمن هر دو طرف جنگ جنایتکارند. حمایت از روسیه به وضعیت اخلاقی جامعه ما ضربه میزنه.
چقدر عالی
به امید شکست هیمنه پوشالی اروپا و آمریکا و کشورههای مرتجع و استعمارگر
هرکی اومده تو سایت تا فقط کامنتارو بخونه لایک کنه ببینم چند نفریم
ما بهتر بود در این جنگ بیطرف می ماندیم بی شک این جنگ خانمانسوز بین شرق وغرب که اوکراین نقطه تلاقی آن شده دودش به چشم مردم بیگناه اوکراین میرود وما به عنوان کشوری که صدمات زیادی از روسیه متجاوز دیدهایم نباید در کنار متجاوز بایستیم آخر سر قدرتهای بزرگ زمانی که بخواهند توافق واهند کرد چرا چهره روسیه پرست از ما در اذعان مردم مظلوم اوکراین باقی بماند
ایا روسیه سوخو 30 به ما داد که بهش پهپاد بدیم؟؟
تا کور شود هر انکه نتوان دید، شما به اکراین سلاح ندید ما هم به روسیه کمک نمیکنیم
سلام
حالا روس‌ها پول این پهبادا را می دهند یا تحریم‌های خودشون و خودمونو بهانه می‌کنن؟ من جای مسئولین بودم تا پوتین دلارها را نمی داد بهشون پهباد نمی دادم.
در‌جنگ‌جهانی‌دوم‌ایران‌بی‌طرف‌بودبدبخت‌شد‌هالا‌یا‌باید‌غربی‌باشه‌یا‌شرقی‌تا‌ماندگار‌باشد
شاید روسبه قصد دارد با این کار تا کمی از فشار رسانه‌ای را از روی خودش کاهش دهد.
پهباد های ترکیه را میزنند
امریکا و اروپا سالانه چند ده میلیارد دلار سلاح می فروشن . نوبت به ایران که رسید آسمون تپید . بفروشید دمتون گرم .
الان واقعا اینایی که از روسیه طرفداری میکنن رو درک نمی کنم؟
جمهوری اسلامی باید با فروش پهپادهای انتحاری ونقطه زن به روسیه هم ارز وارد کشور کند وهم کارایی پهپادهای ایرانی را به چشم جهانیان باز کند
مدام‌بطری روغن را نگاه می کنم‌ مبادا‌ تموم شه چون خیلی گرونه‌ اونوقت‌ رئیسی برای پوتین مهمونی میگیره‌ و پهباد‌ کادو میکنه براش‌ !
پول‌ دارید‌ چرا یارانه ما را نمیدی‌ پس‌ ؟!
شما به روسیه‌ اسلحه میدی عواقبش‌ مال کیه‌ شما یا ما ملت بدبخت ؟!
ما خواستار رابطه با همه کشورها هستیم اما اروپایی‌ها بدون اجازه آمریکا آب نمیخورند ارتباط به معنی سلطه نیست سلطه یعنی دیگران برای ما تصمیم بگیرند اگر غربی‌ ها هم بخواهند با آنها هم رابطه برقرار میکنیم.
در بحث تسلیحات نظامی ، روسیه حتی با آمریکایی که نزدیک ۸۰۰ میلیارد دلار بودجه سالانه نظامیشه قابل مقایسه نیست،کلاش بعد ۷۰ سال سلاح شماره یک تمام جنگ هاست یا s500 که هزاربار از سامانه پاتریوت بهتره ،این که از ایران پهباد بگیره یعنی واقعا به این معناست که به آلمان خودرو صادر کنی.
با سلام
اگر ایران دارد سلاح به روسیه که جز قدرت های اول دنیاست صادر می کند و آموزش می دهد و ارز وارد کشور می کند مایه غرور ملی هر ایرانی است آن شاالله بتوانیم جنگنده و تانک و کشتی صادر کنیم
فعلا داریم نخبه ها را صادر میکنیم
اگه ایران نبود الان روسیه کاملا از بین رفته بود ایران با روسیه پیمان دفاعی دارد.
این حرف دروغه ودراصل میخان بااین تحمتها رفتاربدخودشون راد قبال ایران برای عموم توجیح کنن
آمریکا زیر سلطه یهودیان است و برای همین از بدو پیدایش حکومت‌های کشورهای مختلف را تغییر می داد تا به منافع خودش یعنی یهودیان سرمایه دار برسد ولی دیگر آن دوران به سر آمده و خیلی ها بیدار شده اند که در دنیا چه خبر هست و چه کسانی خود را جای خدا جا زده اند
این جنگ پایان خوشی نداره بهتره هرچه میتوانیم از همراهی یک طرف جنگ دوری کنیم. مطمعنا اگه به جنگ هسته ای کشیده بشه اول کشورهای ضعیفتر که طرف یک ابرقدرت رو گرفتن آسیب میبینن.
روسیه کثیفت ترین کشوری هست که دائما به ایران تجاوز و خیانت کرده
بازی شطرنج بین روسیه و امریکا :
روسیه میخواد بهانه دست غربیها بد برجام به مشکل بخوره و از قبلش از غربیها امتیاز بگیره
همین روسیه درجنگ ایران وعراق انواع ادوات جنگی رو دراختیارعراق قراردادازجمله میگ سوخو که شهرهای ایران راهدف قرارمیدادوباعث کشتن عده ی بسیاری ازهموطنانمان شد پوتین پرستهابه خودتون بیاین
سلام آفرین بردانشمندان جوانان مخلص توانستیم به قدرت بالای تسلیحات مدرن دنیاارتغاپیداکنیم خدایارونگهدارتان باشد برای مملکت خودتان تلاش کنیدخسته نباشیددلاوران
در اغاز جنگ تحمیلی حتی برای تهیه سیم خاردار هم محتاج دیگر کشورها بودیم و باید از بازارهای قاچاق جهان تهیه می کردیم. حالا با وجود 40 سال تحریم بهترین پهپادهای دنیا بهترین موشکها و بهترین سلاحهای انفرادی و تقریبا تمام تجهیزات سنگین و نیمه سنگین رزم زمینی و دریایی در ایران ساخته می شود. اگر مدیریتی که در این بخش وجود دارد در بخش خودروسازی ایران وجود داشت با وجود نیروهای متخصص شاید امروز به المان هم خودرو صادر می کردیم . صنعت نظامی در جهان یک صنعت پیش برنده و پول ساز است و باید در این بخش وارد دنیای تجارت شویم.
کسانی که از روسیه دفاع می کنند گویا از یاد برده اند که روسیه با قراردادهای ترکمان چای و گلستان و آخال بخش های بزرگی از سرزمین ایران را جدا کرده است. از یاد برده اند که فرقه دست نشانده پیشه وری را در آذربایجان به قدرت رسانده بود و می رفت که کل کردستان وآذرباجان را از ایران جدا کند. انواع و اقسام موشک های پدافند موشکی سام هوپیماهای میگ وسوخو تانک های تی ۷۲ و... را به عراق می داد تا ارتش عراق، ایرانی ها را سلاخی کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار