بازدید 4767
۶

امام‌جمعه ماهشهر: پتروشیمی صنعت صیادی را از بین برد

امام جمعه بندر ماهشهر، برخی سیاست‌های غلط دولت‌های قبل را عامل نابودی تالاب‌ها و آب‌های طبیعی خوزستان و ایجاد ریزگرد‌ها دانست و گفت: صنایع پتروشیمی باعث آلودگی هوا و از بین رفتن صنعت صیادی در بندر ماهشهر شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲ 08 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید امیر محمدی‌پور روز سه شنبه در پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی در بندر ماهشهر با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: به مشکلات محیط زیستی ماهشهر توجه شود، چرا که وضعیت این شهرستان خوب نیست، نمی‌توانیم حقایق را انکار و به تشویق همدیگر بسنده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ پتروشیمی در شهرستان ماهشهر، اضافه کرد: این صنایع باعث فخر و مباهات ماست، اما مردم از آلودگی پتروشیمی‌ها گلایه دارند، شهروندان هوای پاک برای تنفس ندارند، به طوری که با گزارش کارشناسی ارائه مشخص می‌شود که منشأ بسیاری از بیماری‌های مردم، همین آلودگی‌های محیط زیستی است.

محمدی‌پور ادامه داد: این صنایع آلوده باعث از بین رفتن صنعت صیادی منطقه شده که از گذشته مردم به آن اشتغال داشتند.

وی تصریح کرد: هفته‌ای نیست که جوانان بیکار که از تجمع در مقابل در‌های ورودی پتروشیمی‌ها خسته شده‌اند، به ما مراجعه نکنند، آن‌ها می‌گویند آلودگی این صنایع برای ماست، اما عایدی آن برای ما نیست.

محمدی‌پور برخی سیاست‌های غلط دولت‌های قبل را عامل نابودی تالاب‌ها و آب‌های طبیعی خوزستان دانست که باعث ایجاد ریزگرد‌ها شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت سیردهم با عزم جدی برای مردم قدم به میدان گذاشته، از این دولت انتظار داریم توجه بیشتری به خوزستان و بندر ماهشهر داشته باشد.

به گفته وی، ماهشهر که قلب تپنده اقتصاد کشور است، نیازمند توجه جدی به لحاظ آلودگی آب و هواست.

محمدی‌پور تصریح کرد: با وجودی که این شهرستان در کنار آب قرار دارد، اما حتی از آب شرب هم محروم است.

بی‌توجهی به گردشگری دریایی

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خوزستان همچنین در این نشست با بیان اینکه سازمان محیط زیست نباید مانع تولید و اشتغال شود، خواستار بازنگری در مجوز توسعه یکی از واحد‌های پتروشیمی شد.

آقارضا فتوحی با اشاره به اجرای بخشی از این پروژه، افزود: با روی کار آمدن دولت جدید، اگر اجازه ساخت این پتروشیمی در فاصله دورتر از ساحل داده شود، مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی در کشور این است که با شکل گیری یک جو روانی، همه طرح‌ها به آن سمت می‌رود، مثلا در یک دوره ساخت پتروشیمی و در یک مقطع سدسازی زیاد انجام می‌شد و هر نماینده‌ای برای گرفتن مجوز یک سد اقدام می‌کرد.

فتوحی افزود: با توجه به تبعات محیط زیستی طرح‌ها باید به پایداری فکر کنیم و همه اجزای یک سیستم را بصورت یکپارچه در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر توجه به شاخص‌های محیط زیستی بصورت عملیاتی، اضافه کرد: رویکرد ما در پروژه‌ها باید حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری و تالاب‌ها باشد چرا که تالاب‌های استان که در حال خشک شدن هستند محل امرار معاش عده زیادی از اهالی هستند.

فتوحی همچنین خواستار ساماندهی و توسعه بنادر خوزستان شد و گفت: این استان بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۱۰ بندر دارد، اما این بنادر قابل مقایسه با حوزه خلیج فارس که در آن سوی آب قرار دارند، نیستند بنابراین بنادر خوزستان از جمله ماهشهر نیازمند ساماندهی هستند.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن در بندر ماهشهر اظهار داشت: ۷۰ درصد مایحتاج کشور، از این بنادر تامین می‌شود و درآمد بندر ماهشهر پنج هزار میلیارد تومان است، اما وقتی به داخل شهر می‌رویم شایسته نظام نیست و در فاصله کمی از پتروشیمی‌ها با اماکنی روبرو می‌شویم که نیازمند کمک هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
متاسفانه پتروشیمی در حال احداث میانکاله هم در حال از بین بردن کشت و کار برنج در شمال کشور خواهد شد
کاش این مطلب به گوش امام جمعه بهشهر برسه که به هر دری میزد تا در میانکاله پتروشیمی بزنن!!!
آره همش دولتهای قبل عامل بدبختیها هستن الانیا گلن کلا
برو بابا. همچین میگه انگار اینا دیروز اومدن سرکار. چهل ساله فقط مملکت رو نابود کردین حالا به فکر ماهیگیری افتادی؟
من یه ماهشهریم واقعا دریا وکنار ساحلش آلودگیش بالاست کسی ماهی نمیخره اگر ماهی حوالی ماهشهر گرفته شده باشه واقعا افتضاحه وبوی بد پتروشیمی ها در ماهشهر احساس میشه باتوجه به شرجی بودن هوا بازم آلودگی بیشتر میشه وبه سطح پایین وروی شهر پخش میشه چون بادی نیست ببره به سمت بالاویادورتر از محل سکونت مردم ماهشهر
90 درصد از فاجعه زیست محیطی خوزستان ناشی از غارت آبهای آن برای آبادکردن کویر و شوره زارهای اصفهان, یزد و قم است. تا زمانی که جلوی غارت این آبها گرفته نشود قطعا از این هم اسفناکتر خواهد شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی