بازدید 7034

آبله میمون از انسان به انسان منتقل می‌شود

متخصص اپیدمیولوژی در دامپزشکی زنجان گفت: آبله میمون بیماری مشترک بین انسان و حیوان به شمار می‌رود و شیوع این بیماری در حال حاضر از انسان به انسان است.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵ 06 June 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر محمد باقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبله میمون از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که بر اثر آلودگی با ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر شیوع آبله میمون از انسان به انسان است اما از آنجا که ویروس منشاء حیوانی دارد، روش های خوب تعامل با حیوانات اهلی و وحشی می تواند خطر وقوع سرریزشدن ویروس به جمعیت حیوانی را کاهش دهد.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: بر اساس تاکید سازمان جهانی بهداشت دام، تجارت غیرقانونی و بی رویه حیات وحش از جمله گوشت و سایر محصولات و دیگر پستانداران می تواند به گسترش فرامرزی بیماری هایی مانند آبله میمون منجر می شود.

حاج کاظمی اضافه کرد: این آلودگی بیشتر در مناطق جنگلی استوایی آفریقای مرکزی و غربی بوجود می آید و گاهی به مناطق دیگر وارد می‌شود و این ویروس از جنس اورتوپاکس از خانواده پاکس ویریده است.

به گفته وی، جنس اورتوپاکس ویروس شامل ویروس واریولا و عامل بیماری آبله که بیماری ریشه کن شده، ویروس واکسینیا که مورد استفاده در واکسن ضد آبله و ویروس آبله گاوی است.

حاج کاظمی اظهارداشت: در مناطقی که بیماری بومی است این ویروس از طریق گردش در بین برخی از پستانداران حساس، مانند جوندگان وحشی از جمله سنجاب‌ها و موش‌ها در طبیعت نگهداری شده و گاهی به انسان‌ها سرایت می‌کند.

وی به انتقال آبله میمون اشاره کرد و ادامه داد: انتقال این ویروس در اثر تماس انسان با حیوان حساس با حیوان، انسان یا مواد آلوده به ویروس است. به طوری که ویروس از طریق ضایعات پوستی حتی غیر قابل مشاهده با چشم ، دستگاه تنفسی یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شود.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: ویروس آبله میمون از طریق تلقیح مستقیم از طریق گزش، خراش یا تماس مستقیم با مایعات بدن و یا گوشت حیوان آلوده در طول شکار و سایر فعالیت‌های مرتبط از حیوانات آلوده به انسان یا سایر حیوانات حساس منتقل می‌شود.

حاج کاظمی یادآوری کرد: انتقال از یک فرد به فرد دیگر متعاقب استنشاق ریزقطرات حاوی ویروس، تماس نزدیک با فرد آلوده یا تماس با مواد آلوده به ویروس است.

به گفته حاج کاظمی، تاکنون هیچ مدرک و مستندی در خصوص انتقال آبله میمون از انسان به حیوان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: پستانداران وحشی مختلفی از جمله سنجاب‌های طناب‌دار و درختی، موش‌های کیسه‌دار گامبیایی، و انواعی از موش دورمایس، نخستی‌های غیرانسانی و غیره به ویروس حساس هستند.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: تاکنون هیچ مدرکی در خصوص ابتلای حیوانات اهلی مانند گربه، سگ و دام ها به ویروس آبله میمون وجود ندارد.

حاج کاظمی به برخورد با حیوانات مشکوک آبله میمون اشاره کرد و افزود: افراد باید از وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش، ماسک و لباس یکبار مصرف استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برای بررسی وجود ویروس در صورت امکان باید نمونه برداری شده و به دامپزشکی یا آزمایشگاه مرجع ارسال و از نظر مواجه با ویروس بررسی های لازم انجام شود.

به خطر بالقوه انتقال بیماری از انسان به حیوان توجه شود

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: آبله میمون از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به شمار می رود و به صورت بالقوه خطر انتقال بیماری از انسان به حیوانات حساس وجود دارد اگر چه هنوز شواهدی در این رابطه در دسترس نیست.

حاج کاظمی افزود: بنابراین جهت مدیریت خطر بالقوه انتقال بیماری از انسان به حیوان همکاری وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بسیار اهمیت دارد و باید در منازل، دامداری ها، باغ‌وحش‌ها، حیات وحش و به ‌ویژه جوندگان به این موضوع توجه شود.

وی متذکر شد: باید همه زباله ها، از جمله زباله های بیمارستانی و پزشکی، به روش ایمن و مناسب دفع شده تا در دسترس جوندگان و سایر حیوانات لاشخور قرار نگیرد.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: افراد مشکوک یا تایید شده آلوده به ویروس آبله میمون، باید از تماس مستقیم نزدیک با دام های اهلی و وحشی، حیوانات در قفس، حیواناتی مانند گربه، سگ، همستر، موش خرما، موش صحرایی و خودداری کنند.

حاج کاظمی یادآوری کرد: انسان ها در مورد حیوانات حساسی مانند جوندگان، میمون ها و سایر حیوانات باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی به نشانه های بالینی بیماری آبله میمون اشاره کرد و افزود: ظهور نشانه های بالینی از جمله وجود ضایعات پوستی قابل رویت به گونه و سن حیوان و نیز به نوع ویروس آبله میمونی بستگی دارد.

متخصص اپیدمیولوژی گفت: در گونه‌ حیواناتی که به عنوان مخزن‌های احتمالی مطرح هستند، به احتمال هیچگونه نشانه بالینی از عفونت را بروز نمی‌دهند و نشانه های بالینی دقیق برای هر گونه حیوانی متفاوت است.

از تماس با حیوانات پرهیز شود

حاج کاظمی افزود: به عنوان یک اصل کلی بهداشتی باید پس از دست زدن به حیوانات وحشی دست ها شسته و برای جلوگیری از گاز گرفته شدن یا خراشیده شدن توسط حیوانات اقدامات احتیاطی جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: از تماس با حیوانات حساس پرهیز و به حیوانات وحشی بیمار و لاشه مرده آنها نباید دست زده شود.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: در صورت خراشیده شدن یا گاز گرفتگی از سوی حیوانات وحشی در اسرع وقت به مراکز بهداشت مراجعه شود و افراد مشکوک یا آلوده به ویروس آبله میمون باید پیگیر مراقبت های پزشکی بوده و از تماس مستقیم و نزدیک با حیوانات اهلی، وحشی، همدم، و حیوانات در قفس خودداری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل