بازدید 17981
۶

برایان هوک: توافق هسته‌ای مرده است

نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران با انتقاد از رویکرد دولت باراک اوباما در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت که برجام مرده است و بایدن باید مرگ آن را در نشستی در عربستان اعلام کند.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 01 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، برایان هوک نماینده پیشین آمریکا در امور ایران در گفتگو با ایندپندنت عربی اظهار داشت: سیاست باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا شکاف عمیقی بین واشنگتن و کشورهای خلیج فارس ایجاد کرد و منطقه از پیامدهای آن رهایی نیافت و آثار آن امروز در روابط پر تنش آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمایان است.

وی افزود: در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند توافق هسته‌ای که مورد انتقاد کشورهای حاشیه خلیج فارس است را احیا کند در نتیجه این سیاست نگرانی متحدان واشنگتن در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است.

نماینده پیشین دولت آمریکا در امور ایران با اشاره به سفر سال ۲۰۱۷ ترامپ به ریاض گفت: زمانی که عربستان میزبان دو اجلاس تاریخی بود، آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس و جهان عرب و اسلام گرد هم آمد و من به خاطر می آورم که مدت کوتاهی پس از سخنرانی ترامپ شمار زیادی از وزرای خارجه کشورهای مذکور آمدند و گفتند که بالاخره کسی پیدا شد که منطقه را درک کند.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: در حالی که سیاست‌های ترامپ در کشورهای حاشیه خلیج فارس محبوبیت داشت، وی پس از خروج از توافق هسته‌ای مورد انتقاد بی امان متحدان غربی واشنگتن قرار گرفت، از این رو دولت بایدن موضعی علیه او اتخاذ کرد و با بازگشت به همکاری با روس‌ها و اروپایی‌ها برای احیای توافقی که از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا در قبال توقف غنی سازی اورانیوم در سطوح معین، حفاظت می‌کند.

وی در پاسخ به تردید دولت بایدن درباره امکان پیاده سازی سیاست سختگیرانه ترامپ در قبال تهران مدعی شد: سیاست فشار حداکثری بسیار موفقیت آمیز بود، زیرا روحانی اذعان کرد که تحریم‌های واشنگتن ۲۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته است.

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: بهترین کاری که دولت بایدن می‌تواند در مقطع فعلی در وین انجام دهد این است که مرگ مذاکرات هسته‌ای را اعلام کند و سیاست خارجی بازدارنده، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را بر تهران اعمال کند و در کنار دوستانمان در منطقه به ویژه عربستان، امارات، اسرائیل و بحرین باشد.

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که خوشبین است که مذاکرات فعلی به بن بست رسیده و توافق هسته‌ای مرده است که ممکن است دولت بایدن را مجبور به یافتن طرح جایگزین کند، البته به نظر نمی‌رسد که آنها در عمل طرحی داشته باشند.

وی با ادعای اینکه فشار بهترین گزینه است و نه گفتگو که بی فایده بودن را در تعامل با ایران اثبات کرده است، مدعی شد: اگر ایران با فشار مواجه شود که ما بیش از دو سال آن را اعمال کردیم، تهران چاره‌ای جز امتیاز دادن در برنامه هسته‌ای خود نخواهد داشت.

این مقام سابق آمریکایی با ادعای اینکه توافق هسته‌ای باعث شروع مسابقه تسلیحاتی در منطقه شد، یادآور شد: کشورهای دیگر نیز به دنبال استفاده از همان توافقی می‌روند که با ایران بسته شد، چرا که به ادعای وی اگر به یک کشور حاشیه خلیج فارس بگوییم که می‌توانی بدون غنی سازی انرژی هسته‌ای داشته باشی، واکنش آنها این خواهد بود که همان امتیازی که به ایران داده‌اید را به ما نیز بدهید، بنابراین تاکید بر ممانعت از غنی سازی برای تقویت ثبات در منطقه و ایجاد یک سیستم منسجم ضروری است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جنایت آمریکا علیه سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد که به شهادت او و همراهانش منجر شد و اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا مخالف این عملیات بوده است، گفت: به خاطر نمی آورم که بایدن در این مورد نظری داشته است یا خیر.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۶
واقعا نمیشه به هیچ جای صحبتهای ایشون ایرادی گرفت
مگر اینکه ادم تحت تاثیر ساندیس باشه وگرنه منطقی صحبت کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
فاتح مع الصلوات
از قدیم همه میگن حرف راست رو باید از بچه شنید

البته این عمو سادیسم تحریم بر ایران رو داره

تحریم فقط فشارش روی مردم بوده و خواهد بود

وگرنه مسئولین چی میدانند تحریم چیه
خوب شما کلاهت را بزار بالتر که 12 سال مذاکره را به راحتي کشتيد و دنيا را به جاي امن تر کردن نا امن تر کردي. حالا حتما مي خواهيد اماده يک جنگ ديگه بشيد و اسلحه هاتون را بفروشيد و مردم ايران را قرباني کنيد. به خودتون افتخار کنيد که توافق نامه اي را از بين برديد که تحت اون قدرت هسته اي ايران به شدت محدود شده بود. ولي حالا با قدرت بزرگ هسته اي ايران روبرو هستيد و حالا بايد عربستان را هم هسته اي کنيد تا موازنه برقرار بشه. هميشه برنده شماييد که اسلحه هاتون را مي فرشيد و توي ينگه دنيا هم راحت نشسته ايد. ولي شايد اين بار ورق برگرده
یک هفته‌ای نابودتون می کنیم از شَّر آمریکا اسرائیل خلاص بشیم
فقط گنده گویی و دورخالی برمیدارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
تحت تاثیر ساندیس با دوز بالا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل