بازدید 18083
دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری

توله یوز را بدون دستکش لمس کردم، چون دستکش استریل نداشتم! / تیمارگر در شیردهی اشتباه کرد، اما موجب مرگ نشد

مگر دستکش استریل در سایت تکثیر یوز وجود نداشت که دامپزشک مجبور به لمس یوز با دست شده؟ پاسخ اکرامی به این سوال به شدت تامل برانگیز است، چون به تاکید وی، در مجموعه‌ای که قرار است یوز ایرانی تکثیر و ذخیره ژنتیکی آن تا حدی حفظ شده و به نجات این گونه منحصر به فرد از انقراض منجر شود، تنها دستکش‌های لاتکس معمولی موجود بوده و دستکش استریل وجود نداشته است!
کد خبر: ۱۱۲۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰ 22 May 2022
تابناک اجتماعی
به فاصله چند روز از انتشار خبر مرگ دومین توله یوز ایرانی متولد شده در توران، هنوز بر ابعاد فاجعه بار این ماجرا افزوده و نکاتی منتشر می‌شود که جای تاسف بسیار دارد!

به گزارش «تابناک»؛ سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، که با انتشار خبر مسرت بخش سه توله یوز در پروژه تکثیر یوز ایرانی، خود را آماده جشن انتخاب نام برای سه قلو‌های «ایران» می‌کرد و حتی وعده داده بود که به سرعت بازدید میدانی خبرنگاران از سایت تکثیر و دریافت گزارش‌های دست اول از این رویداد را فراهم می‌آورد، با خبر مرگ یکی از توله یوز‌ها و بعد، اشتباه شگفت آور در تشخیص جنسیت یوز‌های تازه متولد شده، خیلی سریع سیاست سکوت را پیشه کرد تا شاید با افتادن آب از آسیاب ها، از زیر بار انتقاداتی که شکل گرفته بود، فرار کند.

روندی ادامه دار که وقتی خبر رسید حال دو توله یوز باقی مانده هم وخیم است و به دلیل تغذیه نامناسب، رو به مرگ هستند و می‌بایست به تهران منتقل شوند تا تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند، ادامه داشت؛ اما این پایان راه نبود و با مرگ یکی دیگر از توله یوز‌هایی که خبر ولادتشان، بسیاری از ایرانیان و حتی دوست داران حیات وحش در برخی کشور‌ها را خرسند کرده بود، فاجعه تکمیل‌تر از قبل شد.
 
توله یوز را بدون دستکش لمس کردم، چون دستکش استریل نداشتم! / تیمارگر در شیردهی اشتباه کرد، اما موجب مرگ نشد

فرجام تلخی که به نظر می‌رسید به زودی تلخ‌تر هم خواهد شد، چون وضعیت تنها توله یوز باقی مانده هم وخیم گزارش می‌شد و افزون بر آن، برخی کارشناسان حیات وحش تاکید داشتند که معلوم نیست در فرایند سزارین کردن یوز مادر، ایران، چه آسیب‌هایی متوجه این گونه ارزشمند شده و آیا قدرت زادآوری اش را از دست داده یا خیر و حتی آیا سلامت حیوان در خطر قرار نگرفته و احتمال مرگش بر اثر عفونت محل جراحی وجود دارد یا خیر؟!

ابهامات فراوانی که در سایه بالا گرفتن انتقاد‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران این سازمان را وادار به برگزاری نشستی خبری کرد و برای این منظور، ترجیح داد به جای نشست خبری‌ با حضور رئیس سازمان و معاون رئیس جمهور، دامپزشک معتمد سازمان و یکی از معاونان سازمان را دعوت کند و تن به نشست خبری‌ دهد که علاقه‌ای به برگزاری اش نداشت!

این مهم زمانی مشخص شد که خبرنگاران با حضور در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست، پی بردند که نشست خبری به شکلی عجیب تدارک دیده شده و تنها نیم ساعت فرصت دارند که از دامپزشک سوال بپرسند و همینقدر هم به طرح سوال از معاون محیط زیست طبیعی سازمان اختصاص یافته که پیشتر با قرار گرفتن در جایگاه منتقد، از دولت قبل تا تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و قصور فراوان دست اندرکاران پروژه را عامل شکل گیری این فاجعه خوانده است!

تصمیمی تعجب برانگیز که البته بعد از اعتراض حاضران در نشست خبری، تا حدودی تغییر کرد و مشخص ساخت که سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان حتی علاقمند به بیان شفاف مشکلات و پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران و مردم نیست؛ سوالاتی که با طرح برخی از آنها، ابعاد فاجعه بار تازه‌ای از ماجرا مشخص شد که از جمله آنها، فقدان دستکش استریل در سایت تکثیر یوز ایرانی است!

توله یوز را بدون دستکش لمس کردم، چون دستکش استریل نداشتم! / تیمارگر در شیردهی اشتباه کرد، اما موجب مرگ نشداین را بهرنگ اکرامی، دامپزشکی گفت که یوز مادر به تشخیص و توسط وی سزارین شده و بعد، عکسی از او منتشر گردید که نشان می‌داد یکی از توله یوز‌ها را بدون دستکش در دست گرفته و رو به دوربین گرفته تا در قاب تاریخ ثبت شود. لمسی که اعتراض بسیاری از جمله متخصصان را در پی داشت چراکه تاکید داشتند لمس توله‌ها بدون دستکش موجب می‌شود که حیوان بوی انسان بگیرد و مادر از پذیرش آن سر باز بزند. نکته‌ای کلیدی و حتی پیش پا افتاده که رعایت نشدنش در چنین سطحی، باور پذیر به نظر نمی‌رسید.

ماجرایی که اکرامی در پاسخ به آن یادآور شد که ۴۸ ساعت بعد از ولادت توله یوز‌ها این کار را کرده است و آن موقع، مشخص شده بود که یوز مادر توله‌ها را نمی‌پذیرد و حاضر به شیر دادن به آن‌ها نیست. امتناعی که موجب شد تغذیه یوز‌ها با شیر خشک در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت به مرگ دو توله یوز و وخامت شدید حال سومین توله منجر شد. فرجام تلخی که احتمالا با پذیرش توله‌ها توسط «ایران» و تغذیه آن‌ها با شیر مادر، رقم نمی‌خورد.

اما چرا دامپزشک چنین اقدام سوال برانگیزی انجام داد و بدون دستکش، توله‌ها را لمس کرد؟ این سوالی است که اکرامی در پاسخ به آن گفت: یک اصل که در کار ما وجود دارد این است که دست استریل بهتر از دستکش غیر استریل است. بله! من توله را بدون دستکش لمس کردم، اما ۴۸ ساعت بعد از سزارین و در شرایطی که توله‌ها آغوز را دریافت کرده بودند و دستم را هم استریل کرده بودم!

اما مگر دستکش استریل در سایت تکثیر یوز وجود نداشت که دامپزشک مجبور به لمس یوز با دست شده؟ پاسخ اکرامی به این سوال به شدت تامل برانگیز است، چون به تاکید وی، در مجموعه‌ای که قرار است یوز ایرانی تکثیر و ذخیره ژنتیکی آن تا حدی حفظ شده و به نجات این گونه منحصر به فرد از انقراض منجر شود، تنها دستکش‌های لاتکس معمولی موجود بوده و دستکش استریل وجود نداشته است!
 
توله یوز را بدون دستکش لمس کردم، چون دستکش استریل نداشتم! / تیمارگر در شیردهی اشتباه کرد، اما موجب مرگ نشد

وضعیت غیرقابل باور پروژه‌ای که سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به فکر نام گذاری نتیجه هایش، سه توله یوز، با انجام فراخوان سراسری از همه مردم ایران بود، اما در تامین حداقل ملزومات این کار نیز عاجز ماند. حداقل‌هایی فراتر از دستکش استریل، تا جایی که اکرامی تاکید دارد دلیل تغییر کارشناس تغذیه یوز‌ها با شیرخشک، ناآشنایی وی با شیوه شیر دادن به توله یوز‌ها بوده است، هرچند اصرار دارد که این نابلدی، عامل مرگ توله یوز اول نبوده است و متذکر می‌شود که فرد دیگری جایگزین تیمارگر اول یوز‌ها شد تا ریسک کمتر شود!

اتفاقی که قرار است در هفته آینده و با ورود کارشناس خارجی به کشورمان برای سونوگرافی ایران، یوز مادر، و بررسی وضعیت این حیوان بعد از سزارین و پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی بارداری دوباره دارد یا خیر، تکرار شود، در حالی که پیشتر اعلام شده بود که این سونوگرافی توسط افراد سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رقم خواهد خورد و هنوز کسی نمی‌داند که آیا انجام شده و نتیجه نامطلوبی داشته که به دعوت از کارشناس خارجی منجر شده یا تغییر رویه در دستور کار ایشان قرار گرفته و قرار است نوش دارو بعد از مرگ سهراب از راه برسد تا فاجعه تکمیل‌تر از اینی که هست، نشود؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۱
چقدر بدبخت بودن این توله یوزها که توی ایران به دنیا اومدن
پاسخ ها
سرندی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
کلا مقامات مسئول نشان داده اند که اصلا لیاقت نگهداری و مراقبت از حیوانات را ندارند. از ماجرای انتقال گورخرها تا کشتن شیر و نحوه برخورد با توله یوز ها و ... همه نشان بی کفایتی آنهاست
همان بلایی را که بر سر ایران آوردند ، بر سر ایران هم آمردند
ایران رو منتقل کنید آمریکا تا نکشتیدش
اصلا چرا سزارین کردین؟! بابا بس کنید دست درازی به طبیعت را
واقعاً فاجعه است این نوع افراد، امکانات و ...
نسل این حیوان درحال انقراض است تیم متخصص خارجی مورد نیاز است اگر دیر نشده باشد
درایران دراغلب مسئولیتهای کلیدی ومهم آدم اشتباهی نشسته وکارمی کندونتیجه اش میشوداین!
نمونه بارز مدیریت در ایران. بیسوادی و بی کفایتی منجر به خسارت، بعد طلبکاری و ادعا و من نبودم و تقصیر اونا بود و من خیلی خوبم
کلا تو همه چیزمون همین شدیم
به به هر روز گند تر از دیروز
بابا قبول کنیم که نمیدونیم و نمی تونیم بعد از تجربه دیگران استفاده کنیم کم کم یاد می گیریم و می تونیم. الان نه تنها توله یوزها بلکه مادرشون هم از دست رفت. آخه سزارین چرا؟؟؟؟؟؟؟
بهرنگ رزومه رو عشق است سزارین یوز ایرانی
همه چیزمان به همه چیزمان میاد.
این همه مردم از فشار اقتصادی و مشکلات اجتماعی دارند له میشن کسی دلش نسوخته، در هواپیمای اوکراین ...
حالا به خاطر دوتا حیوون همه جا را بهم ریختین؟
در حالی که تمامی زیستگاه ها توسط دامداران و کشاورزان اشغال شده، جاده ها امانی به حیات وحش نمیدهند ما به دنبال تکثیر در اسارتیم. مضحک ترین کشور دنیاییم ولله.
کشورداری را باید از شما آموخت
خسته نباشید دلاور
الان اینا نباید خسارت رو پرداخت کنند و راهی زندان بشن؟
کسی توی این مملکت قرار هست به خاطر کارهاش بازخواست بشه؟
اون از روحانی که به دروغ واردات واکسن رو منوط به پذیرش FATF میکرد و ....
دکتر جان ...ما هم خیلی وقت ها دستکش استریل در محل کارمون موجود نیست. اما همیشه برای این جور مواقع ضروری با هزینه شخصی تعدادی خریدیم و در کیفمون حمل می کنیم. به هر حال شما که از شرایط خبر داشتید باید از قبل فکر این مشکل را می کردید.
امارات متحده عربی را که میشناسید؟ در حال حاضر پیشرفته ترین کشور خاورمیانه و بعد از ژاپن و تایوان پیشرفته ترین کشور قاره آسیا است. به نوع سیاست و سرسپردگی این کشور به غرب کاری ندارم اما نکته ای جالب اینکه اماراتی ها شعاری دارند که میگوید ما همه چیز را نمیدانیم بنابراین:
در مرحله اول:
پول می دهیم تا کارشناس خارجی برایمان کار را انجام دهد و ما یبادداشت کنیم.
در مرجله دوم:
به کارشناس خارجی پول خوب می دهیم تا ما را آموزش دهد تا یاد بگیریم کار را خودمان انجلم دهیم.
در مرحله سوم:
پول خوب میدهیم تا فرد کارشناس خارجی بر جریان انجام کار توسط ما نظارت دقیق داشته باشد.
در مرجله چهارم:
وقتی کاری را انجام دادیم به کارشناس خارجی پول خوب می دهیم تا نتیجه کار ما را کنترل کنند
در مرحله پنجم:
ما کار را انجام و نتیجه کار را با نمونه کار خارجی تطبیق میدهیم اگر کار رضایتبخش بود کارشناس خارجی را با احترام بدرقه میکنیم.
عجباااا ازین این همه بی فکری
توی این مملکت همه چیزمون بهم میاد و هیچ بخشی نیست که با این اهمال کاریها منابع مملکت رو به فنا ندن
هر توجیهی که میکنند اوضاع را خرابتر میکنند و اوج بی کفایتی اشکارتر میشود
یعنی بدون دستکش استریل عمل میکنند
و بدون دستکش استریل عکس یادگاری میگیرند
مرحبا به این درایت
عزیز من ! کشوری که ایزوله باشه ، در همه زمینه ها نسبت به دنیا عقب می مونه . لازمه کسب علم و دانش و پیشرفت ، همراهی با دنیاست . تا زمانی که انزوای سیاسی داشته باشیم ، انزوای فرهنگی ، اقتصادی ، علمی و اجتماعی هم خواهیم داشت . درب های منطق را باید بازکرد و با دنیا مراوده باید داشت . این حتی توسط بزرگان دین هم توصیه شده . والسلام
بابا مرد که مرد، یه آدم میمیره این همه جارو جنجال نیست
همه اش ندانم و کاری و دروغ و انکار............
دامپزشک، پزشک دامها است.آیا پلنگ دام است؟پزشک جانوران با دامپزشک فرق دارد.بهتر است هر پیشه برای خودش انجمن داشته باشد و در ابن موارد واژه سازی کند.واژه های عربی را هم از پارسی بریزید بیرون.
معمولا خود دامپزشکها در ابتدایی ترین وضع یک امکانات اولیه بهمراه دارند.مگر در جریان موضوع نبود
ایا مگر انهمه دفعاتی که تعداد زیادی از پلنگ و شیر و یوز را

با بی کفایتی و بیسوادی کشتید ، کسی مجازاتتان کرد ؟

ایا مگر در تجهیز و تکمیل سیستم و اداره و افراد محیط زیست تغییرات مثبتی بوجود اوردند ؟

این نیز بگذرد که شما نسل مردم را دارید در نقشه ایران

منقرض میکنید و حالا ۳ تا توله یوز که قابلی نداره بفرما ،!!؟
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که به جای مسولین دلسوز مسولین اهل شعار داریم که میخواهند در تمام کارهای که خوب است نامشان را کنار ان بگذارند بدون داشتن علم ان . مثل همین یوزها که حتی امام جمعه هم خودشان را در جهان بالاترین میدانستند ولی حالا که 2 تا تلف شده هیچ کسی خودش را قاطی نمیکند
قدرت اول موشکی منطقه
هیچ کجای این کشور برنامه ریزی و پاسخگویی وجود نداره! عدم تخصص و بی مسئولیتی بیچاره کرده ما رو
آدم میمونه
بخندیم یا گریه کنیم؟؟!!
باید رفت دید اینا چه جوری استخدام شدن با چه رزومه ای . نکنه طرف از فلان دانشگاه رده صد هزارم فلان شهرستان پول داده مدرک گرفته چون وصل به فلان ارگان بوده اومده دو تا هم از روحانی انتقاد کرده رزومه اش تکمیل شده کردنش مسئول محیط زیست؟ آیا اینطور بوده؟
نمونه کوچک سبک مدیریتی مملکت
جالبه ۲۵۰ نفر به قول خودمان در اعتراض بنزین ۹۸ کشته شدند که بیشتر جوون بودن ولی حساسیتی که به این گربه ها نشون میدن هیچکی به اون ۹۸ نشون نمیده،بله ما ملت لوس شده ایم، ۱۸هزار مرگ جاده ای داریم ولی خبرنگار فقط دنبال کشته شدن خرس در تصادف جاده شده.اینقدر لوس شده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
هر جنایتی در جای خودش
بالاخره، همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد!
از سازمانی که در تالاب میانکاله مجوز پتروشیمی صادر کرده انتظاری بیش از این نیست
در جراحی اقتصادی کشور هم همین اتفاقات دارد تکرار می شود. هنر نزد ایرانیان است وبسسسسسسسسسسسسسسسسس
امگار که دست ایشان تمیزتر از دستکشهای معمولی بوده است. خوب می توانشت دستکش بپوشید و بعد هندراب هم بزند تا احتمال آلودگی را کم کند.
تو این مملکت جز مرگ تدریجی چیزی نصیب مانشده این حیون ها هم سرنوشت ما رو دارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار