بازدید 5665

کارآفرینی، یک سرمایه اجتماعی است

کد خبر: ۱۱۱۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹ 16 May 2022

محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی در گفتگو با تابناک ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد اعتماد بنفس در میان کارآفرینان، گفت: انگیزه های کارآفرینی، یک سرمایه اجتماعی ارزشمند در جامعه است که متاسفانه بدلیل دخالت های بی مورد دولت ها در فضای کسب و کار، مورد خدشه واقع شده است.

وی با گلایه از دخالت های بیش از حد دولت ها در امور اقتصادی و فضای کسب و کار اظهار داشت: واقعیت این است که در اقتصاد ما، دولت ها نه تنها در کانون تصمیم گیری بلکه در نقطه مرکزی تصدی گری امور اقتصادی جاخوش کرده اند و باوجود همه تلاش ها و شعارهایی که بابت کاهش دخالت دولت در فضای کسب و کار انجام شده ولی هنوز عطش دولت ها به تصدی گری فروکش نکرده و تشکل های اقتصادی، در حاشیه امور قرار دارند.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی مبتنی بر تجربیات چند دهه اخیر، خصوصا دوران تحریم ها، بارها و بارها تاکید کرده اند که نقطه گره گشای اقتصاد آنجا است که دولت ها به بلوغ بخش خصوص و تشکل های اقتصادی باور کنند و در مسیر کاهش تصدی گری گام بردارند ولی متاسفانه شاهد هستیم که به بهانه های مختلف، دولت ها حاضر نیستند به تجربه جهانی اعتماد کرده و با دست شستن از دخالت در اموری که در همه دنیا به تشکل ها واگذار شده است، اجازه نفس کشیدن به اقتصاد بدهند.

بحیرایی اضافه کرد: چندسالی است که تولید و اشتغال به عنوان شعار کلیدی اقتصاد مطرح است. شایسته است در این مسیر، عوامل بازدارنده توسعه اقتصاد مورد توجه قرار می گرفت تا در این میان به نقش دخالت های نابجای دولت ها در اقتصاد رسیدگی شود.

وی ادامه داد: شایسته است نقش تشکل ها در اقتصاد ایران بیش از این ها مورد اعتنا قرار می گرفت و اجازه داده شود تجربیات فعالان اقتصادی که در تشکل های تخصصی گردآوری شده است به صورت ساختارمند به بدنه اقتصاد کشور تزریق شود تا بیش از این شاهد دوباره کاری ها و موازی کاری ها در اقتصاد نباشیم.

بحیرایی افزود: ای کاش دولت ها می پذیرفتند که بها دادن و نقش دادن به تشکل های تخصصی به معنای تضیعف دولت ها نیست بلکه به نوعی سبب سبک شدن بار دولت ها، کاهش تراکم بدنه کارشناسی و بهبود شرایط برای فرصت سازی و ظرفیت سازی برای دولت ها است تا از این طریق بتوانند به وظیفه ذاتی خودشان عمل کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی اضافه کرد: کسی منکر نقش دولت ها در اقتصاد نیست و قطعا حضور دولت می تواند در عرصه تولید کالا و خدمات عمومی، ایجاد پایداری اقتصادی، توزیع مجدد درآمدها با هدف تحقق عدالت اجتماعی مفید و موثر باشد ولی نکته اساسی آن است که همه باید از تمرین کردن برای تقویت و توسعه رقابت و همچنین واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی، بدون هیچگونه بهانه تراشی استقبال کنیم. باید باور کنیم اگر این موضوع به یک گفتمان غالب در اقتصاد تبدیل شود می توانیم شاهد روزهای بهتری برای بنگاه ها و توسعه اشتغال زایی و کارآفرینی باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی