کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سوت‌زنی در درازمدت سبب افزایش سلامت بازار می‌شود

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: سوت‌زنی یکی از روش‌های ارتقای سلامت اقتصادی است و باعث می‌شود که دامنه بررسی‌ها و گزارش‌دهی‌ها افزایش پیدا کند و در درازمدت می‌تواند باعث سلامت بیشتر بازار سرمایه شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ 15 May 2022

بورس تابناک | محمدصادق عربلو: همایون دارابی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک درباره اینکه سوت‌زنی چه آثاری در بازار سرمایه می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: سوت‌زنی فرآیندی است که در کمیسیون اوراق بهادار آمریکا ایجاد شد، هدف هم این بود تا با توجه به اینکه جرائم مالی اولا طیف وسیعی از تخلفات را در برمی‌گیرند و دوما ماهیت آن در بسیاری از مواقع پنهان است و وقتی در مجموعه‌ای تخلفی صورت می‌گیرد، پیدا کردن مقصران آن کار سختی است، بتوان با استفاده از این روش از وقوع جرایم جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در اجرای این قانون در آمریکا مطرح شده این بود که بخشی از جرائم نقدی دریافت شده از محل تخلفات به افرادی که آن تخلف را گزارش کردند، پرداخت شود. نظام قضایی آمریکا متفاوت با ایران است و در آنجا دادستان می‌تواند برای هر موضوعی جایزه‌ای تعیین کند، ولی در اینجا چنین مواردی کمتر دیده شده است؛ اینکه سازمان بورس درصدی از جرایم کشف شده را به‌عنوان جایزه به سوت‌زن اختصاص می‌دهد می‌تواند انگیزه افراد برای همکاری در این موارد را افزایش دهد.

دارابی بیان کرد: ماهیت قوانین آمریکا نسبت به کشور ما متفاوت است. اگرچه روش سوت‌زنی امتحان خود در دنیا پس داده، اما لازم است که در مواردی برای این مساله مورد تمهیدات بیشتری درنظر گرفته شود. برای این فرآیند قوانین ما باید از پایه اصلاح شوند. باید بستر‌های لازم برای افشای جرم و حفظ هویت افراد مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید کلیت را با هم داشته باشیم و دچار وقفه در این باره نشویم؛ سوت‌زنی اقدام بسیار خوبی است، اما نیازمند مطالعات بیشتر و تصویب قوانین در مورد این حوزه هستیم.
وی تاکید کرد: سوت‌زنی در بلندمدت به سلامت بازار کمک خواهد کرد و سبب شفافیت بیشتر بازار سرمایه می‌شود، با توجه به اینکه سوت‌زنی یکی از روش‌های ارتقای سلامت اقتصادی است و باعث می‌شود که دامنه بررسی‌ها و گزارش‌دهی‌ها افزایش پیدا کند، در درازمدت می‌تواند باعث سلامت بیشتر بازار سرمایه شود.

دارابی در پاسخ به اینکه اقدامات ماه‌های اخیر در بازار سرمایه از افزایش عمق مظنه گرفته تا پرداخت سود‌های رسوبی و سهام عدالت و تعیین سقف خوراک گاز صنایع پتروشیمی و ساماندهی صندوق‌های ETF تا سوت‌زنی را چطور ارزیابی می‌کنید، توضیح داد: خوشبختانه آقای عشقی و مدیران سازمان بورس از بدنه بازار و آشنا به مشکلات بازار هستند، به همین دلیل شاهد اقداماتی هستیم که در راستای بهبود فرآیند بازار است. تصمیمات و اقدامات چند ماهه گذشته باعث عملکرد بهتر بازار شده و کار‌های خوبی در حال انجام است و شاهد جریان مثبتی هستیم که وضعیت بازار را هر روز بهتر می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی