بازدید 97982

چرا انریکه مورا بعد از بازگشت از سفر تهران در آلمان بازداشت شد؟

در حالی که مذاکرات هسته ای اخیرا با بن بست مواجه شده و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران به دنبال تلاش برای خارج کردن مذاکرات از بن بست بوده، در اتفاقی او و دو تن از همکارانش توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت به صورت مشکوکی بازداشت و توقیف شدند.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶ 13 May 2022

چرا انریکه مورا بعد از بازگشت از سفر تهران در آلمان بازداشت شد؟

بین الملل تابناک: در حالی که مذاکرات هسته ای اخیرا با بن بست مواجه شده و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران به دنبال تلاش برای خارج کردن مذاکرات از بن بست بوده، در اتفاقی او و دو تن از همکارانش توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت به صورت مشکوکی بازداشت و توقیف شدند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود از بازداشت او و دو همکارش در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بازگشت از تهران خبر داد. 

چرا انریکه مورا بعد از بازگشت از سفر تهران در آلمان بازداشت شد؟

در حالی که پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیحی به یورونیوز گفت که اتفاق پیش آمده در فرودگاه فرانکفورت، مسئله خاصی نبوده و مورا توانسته سفر خود را طبق برنامه پی بگیرد. 

مورا که پس از چندین روز حضور در ایران در حال بازگشت به بروکسل بوده، گفته است که پلیس آلمان صبح روز جمعه ۱۳ مه، بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحی او را بازداشت کرده است. 

او در ادامه می‌نویسد: «پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون حتی یک توضیح ساده، یک مقام رسمی اتحادیه اروپا را در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی بازداشت کرد.» 

او همچنین اضافه کرد که پلیس پاسپورت و گوشی‌های او را هم ضبط کرده است. 

هنوز مشخص نیست ضبط تلفن‌ها و پاسپورت این مقام اروپایی چه مدت طول کشیده ؟ آیا با نیت خاصی صورت گرفته یا صرفا یک سوتفاهم ساده بوده؟

مورا دقایقی بعد و در حالی که ظاهرا همچنان مشکل او در فرودگاه فرانکفورت آلمان حل نشده، در توییت دیگری نوشته که در تهران بر لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی سوئدی که جمهوری اسلامی به اتهام جاسوسی او را دستگیر و زندانی کرده، تاکید کرده است.
 معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته که از مقام‌های تهران خواسته آقای جلالی را به دلایل بشردوستانه آزاد کنند. 

دقایقی بعدتر آقای مورا در سومین توییت خود مرتبط با این اتفاق خبر داده که بالاخره به همراه دو همکار دیگرش آزاد شده است. او با اشاره به اینکه سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و همچنین رئيس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همراه با او آزاد شده‌اند، اضافه کرده که پلیس آلمان این افراد را جدا از یکدیگر نگه داشته بوده است. 

معاون جوزپ بورل در ادامه گفته است نیروهای آلمانی بدون هیچ گونه توضیحی اقدام به بازداشت و آزادی او کرده‌اند. رفتاری که به باور او «نقض کنوانسیون وین» بوده است. 

هنوز مشخص نیست علت واقعی این مسئله چه بوده و انریکه مورا هم دیگر اظهار نظری در این رابطه نداشته است. رخ دادن چنین اتفاقی به حدی غیرمنتظره بود که در ابتدای انتشار این توییت برخی از کاربران در فضای مجای این گمانه را مطرح کردند که شاید حساب توییتر آقای مورا هک شده باشد. 

بعد از افزایش چنین تردیدهایی، لارا روزن، خبرنگار مشهور آمریکایی که روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است در حساب توییتری خود نوشت که یکی از همکاران آقای مورا، صحت اتفاقاتی را که برای معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افتاده، تایید کرده است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نشست وزرای خارجه گروه ۷ به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرده که با سفر مورا بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای ایران شکسته شده و گفتگوها بار دیگر از سر گرفته می‌شود. آقای بورل هم اشاره‌ای به ماجرای رخ داده برای مورا در فرودگاه فرانکفورت نکرده است.

در همین رابطه، ابراهیم باقری کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با تابناک گفت: توقیف یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در فرودگاه فرانکفورت آلمان به هیچ عنوان موضوعی عادی و تصادفی نیست.

وی افزود: قطعا یک عامل یا دلیل سیاسی یا امنیتی منجر به توقیف و همکارانش شده است. عاملی که بی تردید بی ارتباط با سفر او به تهران و تلاش برای احیای مذاکرات هسته ای نیست.

این کارشناس مسائل اروپا در ادامه افزود: اتفاقی که برای آقای مورا به وجود آمد کم سابقه بوده است و به یاد نداریم یک مقام ارشد اتحادیه اروپا توسط پلیس یکی اعضای اتحادیه بازداشت یا توقیف شده است.

باقری ادامه داد: براساس پیمان وین درباره روابط سیاسی، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی از مصونیت برخوردارند و حین ماموریت‌ها و سفرهای کاری نباید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند یا بازداشت و زندانی شوند. به همین جهت می توان گفت این اقدام پلیس آلمان عجیب و غیرمنتظره بوده است.

آنچه می‌توان از بازداشت انریکه مورا در فرودگاه بروکسل برداشت کرد، افزایش تحرکات برخی دشمنان مذاکرات هسته ای در مراحل پایانی مذاکرات ایران و ۴+۱ است، از کنگره امریکا و گفتگو با دموکرات‌ها تا فشار به اروپا به بهانه پرونده‌هایی چون احمد جلالی و افزایش این تحرکات یک پیام واضح دارد، اینکه به مرحله نهایی مذاکرات احیای برجام خیلی نزدیک شده‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۹
پلیس آلمان اشتباه نمیکنه .
حتما یه خبرایی بوده
پلیس آلمان موبایل و کامپیوترش رو دقیقا چک کنه
پاسخ ها
ارژنگخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بله آقای خائن!!!چرا؟؟چون میترسید مذاکرات به نتیجه برسد و آنچه به نام یک آرزو در ذهن دشمنان ایران بصورت عقده ای در امده و آن نابودی ایران بزرگ است
مورا کارچاق کن جاسوس نبوده باشه ؟!
کار اسراییل است
سلام پارگراف آخر را اصلاح کنید فرودگاه بروکسل نه فرانکفورت صحیح است
یه جوانمردی؟؟!!! لطفا جواب بده،آیا تحریم ها هنوز نعمتند؟؟؟؟
«آنچه می‌توان از بازداشت انریکه مورا در فرودگاه بروکسل برداشت کرد،»
فرودگاه فرانکفورت صحیح است
اسرائیل!!!!!
به احتمال ده هزار درصد این توافقنامه دقیقه نود توسط ایران امضاخواه شد
باید ما هم تخت روانچی رو بازداشت کنیم که بی حساب بشیم
قسمت اخر تحلیل شما بسیار ارزشمند است که احتمالا توقیف موقت مور ا کار دشمنان برجام بود ه است . برجام در شرایط فعلی کشورمان اگر حل شود و به توافق برسیم . در حالت اول فقط اعلام توافق بر جام بلحاظ تاثیر روانی بر اقتصاد کشور شاید بشدت موجب کاهش قیمت ارز و رهایی از گرانی شود دیگر احتکار که این همه برای ان هزینه می شود اساسا موضوعیت خود ر ا هم از دست بدهد و کالاهای احنکار شد ه نیز به به بازار بیاید در حالت بعدی 130 میلیارد د لار پول مسدود شده نفت کشور مان را بگیریم و صرف مرد م بکنیم پول بسیار بالایی است . سوما :با دنیا می توانیم تعامل داشته و نفت خودمان را راحت بفروشیم امیدوارم توافق سریعتر حاصل شود که هر روز دیرتر ضرر بیشتر می کنیم . اکنون روسیه نفت خود ر ا با 30 درصد ارزانتر از قیمت جهانی می فروشد چون تحریم است ما باید از فرصت گرانی نفت استفاده کنیم
غربیها هر چیزی رو که مدعیش بودن اگه لازم باشه زیرپا میگذارن. نمونه اش مصونیت دیپلماتیک اونهم برای یکی از اعضای اتحادیه اروپا که خود آلمان عضوشه!
پلیس بی شرم فرودگاه المان با ادعاهای بسیار گزاف حقوق بشری۔بلند پایه ترین مقام های سیاسی اروپا در فرودگاهها ایمنی از دست پلیس ندارند۔ایا این تروریسم نیست؟این فاشیسم نیست۔اگر نیست چیست۔میتواند اشتباه باشد؟ غیر ممکن است۔توضیح انان چیست؟ایا نیاز به توضیح ندارد۔
ما رو بگو با چه بی اعتبارهایی مذاکره میکنیم ارزش قائل نیستند براش درست سوال بپرسند ازش به جای دستگیری و بازجویی!!!
سلام، اسرائیلی به بهانه بازداشت تو موبایلش که یا قبلا شنود گذاشتن و الان تخلیه اش کردن یا الان کذاشتن که بعدا تخلیه کنن
پاسخ ها
ققنوس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
آاااااافرین
و يا اينكه ميخواهند اينگونه وانمود كنند كه انها زياد به اين شخص اعتماد ندارند پس ايرانيها هم ساده انگارانه حرفهايش را بپذيرند. و اين حرفها هم حرف امريكاست و با كمال معذرت تيم فعلى مثل أب خوردن فريب ميخورد همانطور كه اوليانوف را امريكا مامور راضى كردن ايران كرده بود
غربی ها و در رأس آن آمریکا...
کم آوردن!
به خود و خودی ها هم اعتماد ندارند.
و...
سالها بعد خواهیم خواند جاسوسان اسرائیل در لباس پلیس آلمان فلان کار را کردنند تحقیق کنید مسئله را طبق معمول ساده رد نکنید
سیاه بازیه!
احتمالا اروپا تصمیم گرفته است مستقلاً مسله برجام را بجای برساند و از خود مایه بگذارد که این مشکل برایشان پیش آمده که آنهم کار آمریکا و اسراییل است بعد ایران امید دارد پولش را بدهند و تحریم ها را بردارند
چیز خاصی نبود....موصی و سیاجون میخواستن سخت و نرم افزارهای شنود رو خذف کنن از رو گوشی ها و لوازم!!! ک باعث ابرو ربزی نشه! البته یک اتفاق غیر منتظره باعث این قضیه شده.تمام.
سوالی که پیش میاد اینه که وقتی موبایل کسی رو می گیرند ، 100% لب تاپ رو هم می گیرند در حالی که این بنده خدا در همون زمان بازداشت ، در حال توییت زدن بوده !؟؟؟
عجب داستانی دارن این غربی ها!!!
اون وقت تمام رسانه های غربی توپ توافق را به زمین ایران با نام بردن از سپاه میندازن. یعنی همه کارشکنی های اون طرف از کنگره گرفته تا مخالفت اسراییل و عربستان و...‌‌ را همگی به گردن ایران میندازن
هرکه امد عمارتی نو ساخت رفت منزل به دیگری پرداخت
همه‌منم منم میکنند وقتی به عمل میرسه میبینی همش کشک بوده اصلا براشون مردم طبقه متوسط و فقیر مهم نیست مهم منافع بخش کوچک ثروتمنده
انریکه . بازداشت شده برای فیلم سه بعدی
شاید هم در گوشی ایشان قطعه جاسوسی نصب کرده بودند ،جدا کردند تا اتفاقات ایران را رصد و شنود کنند.
کار خودشانه تا گوشیش چک کنند ببینن ایران عکس کلیب مهم نبوده ولی نمیدونند اینجا ایرانه توی خونشونم بلدن جای وسایل هاشون _
افزایش تحرکات برخی دشمنان مذاکرات هسته ای در مراحل پایانی مذاکرات ایران و ۴+۱ است، از کنگره امریکا و گفتگو با دموکرات‌ها تا فشار به اروپا به بهانه پرونده‌هایی چون احمد جلالی و افزایش این تحرکات یک پیام واضح دارد، اینکه به مرحله نهایی مذاکرات احیای برجام خیلی نزدیک شده‌

کدوم دشمن؟؟؟؟؟؟؟؟

عمو ی مقداری فکر کن و بعد نظر بده.....
فکر کردین این نشون میده که مسئول اتحادیه اروپا هم هیچ پخی نیست،کاملا در اشتباهید اونا فقط به خاطر این که مورا در ایران قورمه سبزی خورده و برای اونا نبرده رو بازداشت کردن
پگاه سوز
المان حیات خلوت امریکا و یک جورایی دستشویی صهیونیست ها است، هر کاری که دلشون بخواد میکنند
کار اسراییل
چطوری توییت کرده وقتی تمام وسایلش ضبط شده. کار خود روس ها بوده.
توافق محقق نخواهد شد. مطمئن. باشید.
لابی صهیونیست‌ها ومنافقین یک تیغه وسنگ اندازان داخلی تیغه دیگرقیچی برای نابودی ب جام میباشند
عجب پس این هم از سوی سران تهران اجیر شده بود پول چه کار ها که نمیکنه
سیاست ی چرک و خونیه که از هر کثافتی کثیف تر و از هر لجنی لجن تره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار