بازدید 13572
۲
کیوسک بین الملل تابناک

تشدید تنش بین لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد» / پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نزدیک ماکرون و لوپن

تشدید تنش بین لهستان و فرانسه، افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی، هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»، پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نزدیک ماکرون و لوپن و آزمایش موشک بالستیک توسط ارتش پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲ 09 April 2022

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

کیوسک بین الملل تابناک: تشدید تنش بین لهستان و فرانسه، افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی، هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»، پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نزدیک ماکرون و لوپن و آزمایش موشک بالستیک توسط ارتش پاکستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه

رئیس جمهوری فرانسه در پی انتقاد "ماتئوش موراویسکی" نخست وزیر لهستان، از گفت‌وگوی تلفنی وی با همتای روس خود، رئیس دولت لهستان را به یهودستیزی راست افراطی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون این اظهارات را در روزنامه لو پاریزین در پاسخ به انتقاد نخست وزیر لهستان از وی در پی مذاکرات تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیان کرد.

اظهارات رئیس جمهور فرانسه موجب شد که لهستان، سفیر فرانسه در ورشو را احضار کرد.

در همین پیوند، لهستان اعلام کرده است که سفیر فرانسه در این کشور روز گذشته (جمعه) به دنبال اظهارات مکرون که نخست وزیر لهستان را به "یهودستیزی راست افراطی" متهم کرده بود، به وزارت امور خارجه احضار کرده است.

رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه لو پاریزین با اشاره به نزدیکی نخست وزیر لهستان با رقیب راست افراطی وی مارین لو پن، رئیس دولت لهستان را به دخالت در مبارزات سیاسی فرانسه متهم کرده و اعلام داشت که او یک راست افراطی ضد یهود است که فعالیت دگرباشان جنسی را ممنوع می‌کند.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

روزنامه لو فیگارو نیز در همین پیوند یادآوری کرد که رئیس دولت لهستان پیشتر اعلام کرده بود: مکرون، چند بار با پوتین مذاکره کرده‌اید و چه دستاوردی داشته‌اید؟ ما بحث و با جنایتکاران مذاکره نمی‌کنیم، باید با جنایتکاران مبارزه کرد.

سخنگوی دولت لهستان روز جمعه اظهارات رئیس جمهور فرانسه را غیرقابل درک خواند و آنها را ناشی از احساسات سیاسی همراه با کمپین انتخاباتی دانست.

پیوتر مولر به خبرنگاران گفت: امیدوارم کمپین انتخاباتی فرانسه کمی آرام شود و سپس رئیس جمهور فرانسه به شکل دیگری صحبت کند و واقعاً به حقایق تاریخی پایبند باشد.

افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در ماه مارس و در بحبوحه بحران اوکراین با جهشی قابل توجه به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ رسید.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، بر اساس آمار سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد، قیمت جهانی مواد غذایی اساسی مانند گندم، ذرت و روغن‌های گیاهی در ماه مارس به رکورد بالایی رسید که بالاترین سطح قیمتی از زمان ایجاد شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال ۱۹۹۰ میلادی است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس، متوسط ‌۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد بیشتر از ماه فوریه بود.

این شاخص تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از محصولات غذایی که معمولاً معامله می‌شوند را پایش می‌کند. بر اساس آخرین داده‌های فائو، آخرین سطح این شاخص ۳۳.۶ درصد، بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بیشتر از ماه فوریه بود که ناشی از افزایش شدید قیمت گندم و همه اقلام غلات درشت و عمدتاً در نتیجه درگیری در اوکراین بود.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

این آژانس سازمان ملل متحد یادآور شد که روسیه و اوکراین با هم حدود ۳۰ و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته از آن خود کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، قیمت جهانی گندم در ماه مارس، ۱۹.۷ درصد افزایش یافت که به دلیل نگرانی‌ها از بازار ایالات متحده تشدید شد.

در همین حال، قیمت ذرت نسبت به ماه قبل ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و همراه با جو به بالاترین سطح خود رسید. شاخص قیمت برنج در ماه مارس نسبت به فوریه تغییر چندانی نداشت و همچنان ۱۰ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان بود. اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن دانه آفتابگردان در جهان است.

قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز به طور قابل توجهی در نتیجه افزایش قیمت روغن دانه آفتابگردان و افزایش قیمت نفت خام افزایش یافت. نگرانی ها از کاهش صادرات از آمریکای جنوبی، دلیل اصلی افزایش قیمت روغن سویا بود.

شاخص قیمت شکر فائو نسبت به فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافت و به سطحی بیش از ۲۰ درصد بالاتر از مارس ۲۰۲۱ رسید. افزایش قیمت نفت خام عاملی بود که همراه با افزایش ارزش پول واقعی برزیل و چشم انداز تولید مطلوب در هند از افزایش ماهانه بیشتر قیمت‌ شکر جلوگیری کرد.

بر اساس برآوردهای فائو، تولید جهانی غلات تا پایان سال کشاورزی ۲۰۲۱ به دو میلیارد و ۷۹۹ میلیون تن می‌رسد که کمی بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. تولید برنج آسیاب‌شده نیز به حداکثر تاریخی ۵۲۰.۳ میلیون تن می‌رسد.

فائو در گزارشی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۳۰ درصد از محصولات اوکراین به دلیل تأثیر جنگ قابل کشت نیست. علاوه بر این، زنجیره‌های تامین در این کشور در حال فروپاشی است.

بر اساس گزارش ‌های «برنامه جهانی غذا»، جنگ روسیه علیه اوکراین، گرسنگی را در جهان تشدید کرده است. وابستگی به ذخایر گندم روسیه و روغن آفتابگردان اوکراین، مشکلات حمل‌ونقل و لغو و تاخیر ارسال محموله‌ها از بندر شهر اودِسا در اوکراین، کمک‌های غذایی در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که درگیری اوکراین بودجه مورد نیاز برای عملیات‌ این نهاد را ماهانه تا ۲۹ میلیون دلار (نزدیک به ۲۶ میلیون یورو) افزایش خواهد داد. این برنامه که پیشتر نیز با بحران مالی روبرو بود، وادار شد تا در اوایل سال جاری میلادی، کمک‌ها در چند کشور را متوقف کند.

هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»

وزارت دفاع روسیه روز شنبه از برگزاری یک رزمایش در منطقه «کالینینگراد» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از وزارت دفاع روسیه، چند روز پس از هشدار یک مقام ارشد روسیه به کشورهای اروپایی نسبت به هرگونه اقدام احتمالی علیه کالینینگراد، روز شنبه یک رزمایش بزرگ در کالینینگراد با مشارکت نیروهای روس برگزار شد.

فرماندهی ناوگان بالتیک روسیه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ نیروی نظامی و بیش از ۶۰ یگان مجهز به تجهیزات نظامی در این رزمایش شرکت داشتند.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

بر اساس این گزارش ۲۰ فروند جنگنده «سوخو-۲۷» و بمب افکن «سوخو-۲۴» پروازهای برنامه ریزی شده را در طول شب انجام دادند و حملات شبیه سازی شده را به اهداف هوایی و زمینی، پست‌های فرماندهی و تجهیزات نظامی در کالینینگراد برگزار کردند.

«آلکساندر گروشکو» معاون وزارت امور خارجه روسیه، چهارشنبه گذشته به کشورهای اروپایی نسبت به هرگونه اقدام احتمالی علیه منطقه کالینینگراد روسیه هشدار داد و گفت: «این بازی با آتش است.»

استقرار انواع سامانه‌های موشکی روسیه از جمله سامانه‌ موشک زمین به هوای اس-۴۰۰ و سامانه موشکی «اسکندر» در کالینینگراد روسیه موجب نگرانی ناتو است. این منطقه از زمان آغاز جنگ سرد، محل سرفرماندهی ناوگان بالتیک اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و دارای اهمیت راهبردی است. کالینینگراد در منطقه بالتیک بین کشورهای لیتوانی و لهستان واقع شده است.

هواپیماهای تجسسی آمریکا و انگلیس بارها مبادرت به پرواز در اطراف کالینینگراد کرده‌اند. چندی قبل یک هواپیمای جاسوسی« آرسی-۱۳۵» انگلیس نزدیک مرز روسیه و «کالینینگراد» پرواز کرد.

این پروازها بخشی از فعالیت‌های جمع آوری اطلاعات هستند و روسیه از این پروازها مطلع است. آر سی-۱۳۵ یک هواپیمای مخصوص نظارت الکترونیکی است که می‌تواند در هرگونه شرایط آب و هوایی در ماموریت‌های راهبردی و تاکتیکی به کار گرفته شود. حسگرهای این هواپیما علائم الکترونیکی دستگاه‌های ارتباطی، رادار و سایر سامانه‌ها را جذب می‌کنند.

پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نزدیک ماکرون و لوپن

کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نیمه‌شب جمعه پایان یافت. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «اجتماعی ملی» است.

به گزارش یورونیوز، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فردا (یکشنبه) ۱۰ آوریل برگزار می‌شود. از زمان تاسیس جمهوری پنجم و تبدیل نظام حقوقی فرانسه از یک سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی نتوانسته در دور نخست انتخابات رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. تکرار این سناریو در انتخابات پیش رو به هیچ وجه بعید نیست.

دوازده نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، میزان حمایت از امانوئل ماکرون پس از اوج گرفتن در زمان آغاز جنگ اوکراین کاهش یافته و تنها ۲۶ درصد شهروندان قصد رای دادن به وی را دارند؛ بنابراین، ۲۵ درصد هم در این انتخابات از کاندیداتوری مارین لوپن حمایت می‌کنند. پس از این دو نامزد، ژان لوک ملانشون، با ۱۷/۵ درصد در مکان سوم قرار دارد. وی نامزد حزب فرانسه تسلیم ناپذیر است و یکی از ۶ کاندیدای چپ‌گرا، با احتساب حزب سوسیالیست به‌عنوان یک جریان چپ، به شمار می‌رود.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

والری پکرس، کاندیدای جمهوریخواهان (راست) و اریک زمور، کاندیدای حزب فتح دوباره (راست افراطی رادیکال) در مکان‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

مهاجرت، امنیت، جنگ اوکراین و نقش فرانسه در اتحادیه اروپا و جامعه جهانی، قدرت خرید، بیکاری، تورم و همچنین چگونگی مدیریت بحران سلامتی در دوران شیوع کووید، از مهم‌ترین مباحث کارزارها و مناظرات انتخاباتی این دوره بود.

در صورت ناتوانی یکی از نامزدها در کسب رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان، دور دوم انتخابات در ۲۴ آوریل برگزار می‌شود.

آزمایش موشک بالستیک توسط ارتش پاکستان

ارتش پاکستان روز شنبه از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک بالستیک زمین به زمین به نام «شاهین-۳» خبر داد.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، روابط عمومی ارتش این کشور ساعاتی پیش از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک بالستیک زمین به زمین خبر داد. این موشک از نوع شاهین-۳ معرفی شده است.

ارتش پاکستان توضیحات بیشتری درخصوص موشک نامبرده و اینکه "آیا قابلیت‌ حمل کلاهک هسته‌ای دارد یا نه"، ارائه نکرد.

در عین حال، این موشک سال گذشته نیز آزمایش شده و ناظران دفاعی در پاکستان گفتند که «شاهین-۳» قابلیت حمل هر نوع سلاح از جمله کلاهک هسته‌ای را دارد.

تشدید تنش میان لهستان و فرانسه/ افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی/ هشدار روسیه به اروپا با برگزاری رزمایش بزرگ در «کالینینگراد»/ پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت نردیک ماکرون و لوپن

گفتنی است، شاهین-۳ دوربردترین موشک بالستیک پاکستان محسوب می شود.

پاکستان که هند را تهدیدی بالقوه و همیشگی برای امنیت خود می‌داند، سعی می‌کند پا به پای این همسایه شرقی، توان نظامی خود را تقویت کند و بر اساس گزارش موسسه‌های مطالعات و تحقیقات بین المللی، حتی در برخی زمینه‌ها از جمله در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های پیشرفته، سعی کرده از هند پیشی بگیرد.

پاکستان در زمینه تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یجوری میگه «افزایش بی سابقه بهای جهانی مواد غذایی» آدم زره ترق میشه! آخه 13% هم شد افزایش!!؟ هه!
این نخست وزیر لهستان چشه اینقدر دنبال جنگه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار