بازدید 12889
کیوسک بین الملل تابناک

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه / تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی / رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدیدکننده آمریکایی از سوی عمران خان

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه، تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی، رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه، افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان و تلاش آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ 04 April 2022

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

کیوسک بین الملل تابناک: طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه، تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی، رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه، افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان و تلاش آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه

وبگاه آمریکایی نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور، از تلاش تقنینی قانونگذاران عضو این حزب در کنگره برای ممنوعیت اقدام احتمالی دولت جو بایدن جهت حذف سپاه پاسداران از فهرست ادعایی «تروریسم» خبر داد.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

«واشنگتن فری بیکن» در گزارش روز دوشنبه (امروز) خبر داد، به یک نسخه کپی از طرح پیشنهادی «برایان ماست» و اسکات پری» دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا دسترسی یافته که موضوع آن ممنوع کردن تلاش احتمالی دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌های مربوط به سپاه در راستای توافق جدید هسته‌ای با ایران است.

برایان ماست، نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا به همراه اسکات پری نماینده پنسیلوانیا در این مجلس، امروز دوشنبه طرحی با عنوان «قانون جلوگیری از مماشات با تروریست ها توسط حامیان تروریسم» ارائه دادند. این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، کاخ سفید را از حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بدون تایید کنگره منع می‌کند.

لازم به یادآوری است، دموکرات‌ها با چند کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان، اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و در مجلس سنا هم به لطف حضور «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان رئیس مجلس سنا، ترکیب این مجلس ۵۱ سناتور دموکرات در برابر ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه است.

برایان ماست، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در مصاحبه با وبگاه واشنگتن فری بیکن، به شدت به مواضع دولت دموکرات جو بایدن در قبال ایران و مذاکرات وین تاخته و اتهام‌زنی‌های بی اساس مقام‌های امریکایی و رژیم صهیونیستی علیه سپاه پاسداران را تکرار کرد.

این قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور بایدن نه تنها آشکارا قانون اساسی را که به آن سوگند یاد کرده دور می‌زند، بلکه آمریکایی‌ها را نیز در تلاش برای راضی کردن تروریست‌ها در معرض خطر قرار می‌دهد. از آنجایی که رئیس‌جمهور از انجام سوگند ریاست‌جمهوری خودداری می‌کند، ما این طرح را ارائه می‌کنیم تا او را از تصمیمات اجرایی در مورد امنیت ملی مانند حذف سازمان‌های تروریستی شناخته شده از فهرست، منع کنیم.»

در طرح پیشنهادی او و اسکات پری آمده است که امکان برداشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم وجود ندارد، مگر با تصویب آن در هر دو مجالس نمایندگان و سنای آمریکا.

این طرح پیشنهادی با حمایت «مری میلر» و «جف ون درو» دو قانونگذار دیگر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای بررسی‌های بیشتر به کمیته روابط خارجی این مجلس ارائه شده است.

این طرح ضد ایرانی در شرایطی ارائه شده که طی هفته‌های اخیر، اظهارنظرهای زیادی درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین با موضوع برجام مطرح شده است.

پیش از این و به دنبال انتشار اخبار تأییدنشده‌ای مبنی بر احتمال تصمیم آمریکا برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا خواستند که نام سپاه را از لیست سازمان‌های تروریستی خود حذف نکند.

آنها در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند: «سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است که هزاران تن از جمله آمریکایی‌ها را به قتل رسانده است. برای ما سخت است باور کنیم که ایالات متحده تعریف خود را به عنوان یک سازمان تروریستی حذف کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های ایران صحبت کرد و با بیان اینکه توافق بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بداند که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم، تصریح کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. ما ملت صبوری هستیم، ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم.

تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی

در پی جنجال‌های اخیر میان دو کشور کره جنوبی و شمالی که به دنبال تهدیدات نظامی وزیر دفاع کره جنوبی به راه افتاده است، «لی جونگ جو» سخنگوی وزارت امور بین دو کره به اظهارات اخیر خواهر رهبر کره شمالی واکنش نشان داد.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، پس از آنکه خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در واکنش به اظهارات وزیر دفاع سئول، او را «دیوانه تقابل» توصیف کرده بود، مقام‌های کره جنوبی را ترغیب کردند که از لفاظی‌ها و اقدامات تنش‌زا دوری کنند.

لی جونگ جو امروز (دوشنبه) تصریح کرد: ««وزارت اتحاد به وضوح اشاره می‌کند که کره شمالی در هر صورت نباید تنش بیشتری در شبه جزیره کره ایجاد کند». آن طور که شبکه راشاتودی گزارش کرده است، علی‌رغم تشدید تنش‌های اخیر میان پیونگ‌یانگ و سئول، مقام‌های دو کشور طبق برنامه در ساعت ۹ صبح دوشنبه از طریق دفتر ارتباط بین دو کره تماس تلفنی داشتند.

روز یکشنبه هفته جاری، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی که مشاور کلیدی برادرش کیم جونگ اون است و به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امور دولتی کره شمالی خدمت می کند، سو ووک، وزیر دفاع کره جنوبی را به عنوان یک «مرد تفاله وار» بی منطق و یک «فرد دیوانه تقابل» مورد انتقاد قرار داد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، خواهر رهبر کره شمالی همچنین به سئول هشدار داد که «ممکن است به دلیل «اظهارات بی‌ملاحظه سو» با یک تهدید جدی مواجه شود.»

وزیر دفاع کره جنوبی، روز جمعه هفته گذشته درباره آمادگی نظامی کره جنوبی در قبال آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ خبر داد و گفت که سئول قادر است «با دقت و سرعت به هر هدفی» در کره شمالی حمله کند. وی همچنین به توانایی کره جنوبی برای انجام حملات دقیق به منشأ هر حمله و امکانات فرماندهی و پشتیبانی آن» نیز اشاره کرد.

ازسرگیری تنش‌ها میان دو کره پس از آن آغاز شد که کره شمالی ماه گذشته یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرد و پس از آن کره جنوبی با تبلیغ قابلیت‌های نظامی خود از جمله آزمایش موشک‌های متعدد و نمایش جنگنده‌های F-35 خود در یک تمرین آموزشی به این آزمایش موشکی کره شمالی پاسخ داد.

در پی اظهارات تهدیدآمیز وزیر دفاع کره جنوبی، «پارک چونگ چئون» دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران کره (WPK) و یکی از رهبران ارشد نظامی کره شمالی روز گذشته (یکشنبه) هشدار داد که اگر سئول به عنوان یک حمله پیش‌دستانه علیه کره شمالی اقدام نظامی انجام دهد، کره شمالی «بی‌رحمانه»، مواضع اصلی و مهم کره جنوبی را نابود خواهد کرد.

پارک چونگ چئون از جانب ارتش کره جنوبی در واکنش به این تهدیدات نظامی کره جنوبی گفت: «صحبت از "یک حمله پیش‌دستانه" علیه کشوری با تسلیحات هسته‌ای نشان می‌دهد که آن فرد یا دیوانه و یا یک احمق و نادان است...اگر ارتش کره جنوبی با هدایت برخی قضاوت‌های اشتباه، گام‌های خطرناکی نظامی علیه کره شمالی بردارد، ارتش ما بی‌رحمانه تمام تمرکز نظامی خود را بر تخریب اهداف اصلی در سئول و ارتش کره جنوبی به کار خواهد گرفت.»

پیش از آن نیز «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی، اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی را محکوم کرد و گفت: «این اظهارات، روابط بین دو کره و تنش نظامی در شبه جزیره کره را بدتر کرده است.»

او که معاون مدیر کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی نیز هست، اظهار داشت: «پیونگ‌یانگ در بسیاری از مسائل تجدید نظر خواهد کرد و کره جنوبی ممکن است به دلیل چنین اظهاراتی با یک تهدید جدی روبه‌رو شود.»

رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه

پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در اطراف چاه نفتی العمر در استان دیرالزور سوریه، امروز (دوشنبه) شاهد رزمایش مشترک با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) بود.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

به نوشته وبگاه عنب بلدی، در این رزمایش از سلاح‌های پیشرفته، موشک‌های زمین به زمین، توپخانه و تانک، جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی استفاده شد.

چندی پیش نیز ارتش آمریکا در استان دیرالزور  اقدام به پرواز یک کشتی‌ هوایی برای اولین بار کرد و منابع محلی با رصد حرکت این کشتی هوایی، گفتند که این بالون توانایی پرواز به مدت یک هفته بدون وقفه را دارد.

رزمایش امروز نیز در مناطق بیابانی «معیزیله» و «العزبه» انجام شد که دومین رزمایش در یک ماه اخیر محسوب می‌شود. ارتش آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در ۱۷ مارس نیز در همین منطقه دست به رزمایش زده بودند.

آمریکا از میدان نفتی العمر در منطقه «الشحیل» به عنوان اصلی‌ترین پایگاه نظامی خود در شرق سوریه استفاده می‌کند؛ در کنار این پایگاه چندین مقر کوچک‌تر نیز در مناطق شمال شرق سوریه دایر کرده است. کمی آن طرف‌تر در آن سوی کرانه فرات نیز منطقه «المیادین» واقع شده که در کنترل نیروهای مقاومت قرار دارد.

افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

عمران خان که پیش‌تر ادعا کرده بود یک دیپلمات آمریکایی نامه‌ای تهدید کننده به اسلام‌آباد ارسال کرده و خواستار برکناری وی شده، اکنون نام این دیپلمات را فاش کرد.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

به گزارش تلویزیون جئو، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با قانون‌گذاران پیشین کشورش فاش کرد که نامه تهدیدآمیز مذکور، توسط «دونالد لو» معاون آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجه آمریکا به سفیر پاکستان تحویل داده شده است.

او پیشتر به خبرنگار اسکای نیوز گفت، یک کشور «قدرتمند غربی» در پیامی که از طریق سفارت پاکستان به اسلام‌آباد فرستاد، تهدید کرد: «اگر و تنها اگر پاکستان عمران خان را در این جلسه رأی اعتماد از قدرت برکنار کند، روابط میان دو کشور عادی خواهد شد.» عمران خان در گفت‌وگو با اسکای گفته بود که قصد دارد این موضوع را برملا کند.

اما این دپیلمات آمریکایی که در حال حاضر به هند سفر کرده است، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده و در عوض در گفت‌وگو با هندوستان تایمز گفت، آمریکا وقایع پاکستان را تحت نظر دارد؛ ما به روند قانون اساسی و حاکمیت قانون در این کشور احترام می‌گذاریم.

این اظهارات عمران خان در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در اوایل هفته جاری، تلاش‌ برای برکناری عمران خان را رد کرد.

تلاش آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد، روسیه نباید در شورای حقوق بشر این نهاد حضور داشته باشد.

طرح ضد ایرانی کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم سپاه/ تشدید تنش میان دو کره جنوبی و شمالی/ رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه/ افشای نام دیپلمات تهدید کننده آمریکایی از سوی عمران خان

به نوشته «رویترز»، گرینفیلد مدعی شد: «مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر بیهوده و اشتباه است. به همین دلیل است که باور داریم زمان آن رسیده که مجمع عمومی سازمان ملل برای حذف آن‌ها رأی‌گیری کند.»

این مقام آمریکایی که به رومانی سفر کرده است، با اشاره به کشورهای موافق با صدور قطعنامه درباره درگیری‌های اوکراین در سازمان ملل طی یک ماه گذشته گفت: «پیام من به این ۱۴۰ کشوری که در کنار یکدیگر ایستادند این است: تصاویر منتشر شده از بوچا و ویرانی‌ها در سراسر اوکراین نیازمند این است که حرف‌ها و اقدامات خود را یکی کنیم.»

رویترز با اشاره به اینکه نمی‌تواند کشور عامل کشتن غیرنظامیان در شهر بوچای اوکراین یا شمار قربانیان آن را تأیید کند نوشت، اگر کشور متناوب و سازمان یافته حقوق بشر را نقض کند، تعلیق این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل با رأی دو سوم از ۱۹۳ کشور عضو قابل اجرا خواهد بود.

روز شنبه بود که معاون وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد، «بخش‌های ایرپین، بوچا، گوستومل و تمام منطقه کی‌یف» باز پس گرفته شده‌اند. اما حرفی از کشته شدن غیرنظامیان در این مناطق زده نشد. در همین ارتباط، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، پس گرفتن این نواحی از نیروهای روس را به اوکراین تبریک گفت.

با این حال یک روز بعد (یکشنبه) «دیمترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین در صفحه توییتر خود ضمن انتشار چهار عکس اعلام کرد که این تصاویر متعلق به شهر شمالی بوچا در استان کی‌یف پایتخت این کشور است. در این تصاویر تخریب گسترده ناشی از درگیری‌ها و همچنین تعدادی جنازه افراد دیده می‌شود که در خیابان‌ها افتاده و رها شده‌اند.

در همین راستا، روسیه درخواست کرد که شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد تا درباره آنچه آن را «اقدام تحریک‌آمیز افراط‌گرایان اوکراینی» در شهر بوچا خواند، تشکیل جلسه دهد.

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از رد درخواست مسکو برای تشکیل جلسه علنی شورای امنیت برای رسیدگی به کشته شدن غیرنظامیان در یکی از شهرهای اوکراین خبر داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار