بازدید 8820

افزایش تا۷۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ در سال آینده

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در مورد چگونگی پرداخت ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: دولت ارز ترجیحی را در لایحه بودجه حذف کرده بود یعنی گفته بود همه ارزها باید با قیمت آزاد به فروش برسد ما ۹میلیارد دلار را استثنا کردیم و به دولت اجازه دادیم که این ۹میلیارد دلار را همچنان با قیمت ارز ترجیحی به فروش برساند. در واقع مجلس به دولت اجازه مجدد داد ۹میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص دهد.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ 09 March 2022

به گزارش «تابناک»، محسن زنگنه در گفت وگو با خبرنگار عصر ایران اظهار کرد: قبلا ارز با قیمت ۴۲۰۰ داده می شد دولت از هر طریقی ارز را چه از طریق بازار و چه صندوق توسعه می توانست تهیه کند و به وارد کننده اسکناس و حواله با قیمت ۴۲۰۰ می داد الان این حذف شده است یعنی ما هیچ ارزی را با قیمت کمتر از Ets در قانون پرداخت نمی کنیم وارد کننده ارز خودش را تامین می کند. آنجایی که دولت می خواهد حمایت کند مابه تفاوت ارز ترجیحی تا ارز آزاد را دولت یارانه ریالی می دهد در واقع ما یارانه ریالی داریم و یارانه ارزی به کسی پرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: ما از دولت این ضمانت را گرفتیم که می تواند از روز اول هم ارز ترجیحی را کلا حذف کند اما اگر هر کالایی را خواست از شمول ارز ترجیحی خارج کند نباید باعث تورم و بالا رفتن قیمت کالا نسبت به ۱۴۰۰شود.

زنگنه تاکید کرد: در واقع مجلس به دولت اجازه داده است که ۹میلیارد دلار را به ارز ترجیحی اختصاص دهد و این موضوع را به دولت تکلیف نکرده است. هرکاری را دولت می تواند انجام دهد اما قسمت دوم مصوبه گفته است که قیمت ها نباید از قیمت۱۴۰۰بیشتر شود. برای ما مردم مهم هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت دارو، گندم، مرغ و تخم مرغ نیز گفت: برآوردمان این است که در حوزه قیمت مرغ و تخم مرغ نهایتا بین ۵۰ تا۷۰ درصد افزایش قیمت را داشته باشیم. قیمت لبنیات هم شاید ۳۰درصد افزایش داشته باشد. برای دارو و گندم نیز مکانیزمی تهیه کرده اند که اصلا افزایش قیمت پیدا نکند. برای گندم ۷۰ همت گذاشته ایم. ما در تبصره ۱۴ که یارانه معمول است ۷۳ همت برای گندم می دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان