بازدید 12697
۱
کیوسک بین الملل تابناک

افزایش تردد شناور‌های جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی‌های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک‌های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

افزایش تردد شناور‌های جنگی آمریکا در تنگه تایوان، ارسال نیرو، پدافند و کشتی‌های جنگی آلمان به ناتو، هشدار سازمان ملل به توقف کمک‌های غذایی در یمن، تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر و آمادگی چین برای گسترش روابط با کره شمالی از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱ 26 February 2022

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

کیوسک بین الملل تابناک: افزایش تردد شناور‌های جنگی آمریکا در تنگه تایوان، ارسال نیرو، پدافند و کشتی‌های جنگی آلمان به ناتو، هشدار سازمان ملل به توقف کمک‌های غذایی در یمن، تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر و آمادگی چین برای گسترش روابط با کره شمالی از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان

یک شناور جنگی آمریکایی امروز شنبه با تردد در تنگه حساس تایوان موجب حساسیت چین شد، اما این اقدام خود را یک فعالیت عادی نامید.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

به گزارش «رویترز»، ناوگان هفتم ارتش آمریکا اعلام کرد، شناور  مخرب موشکی «یو اس اس رالف جانسون» ترددی عادی را در آب های بین المللی انجام داده است. 

«نیکولاس لینگو» سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «تردد کشتی آمریکایی در تنگه تایوان نشانگر تعهد آمریکا به منطقه آزاد هند-اقیانوسیه است. ارتش آمریکا چه از طریق هوایی و چه دریایی، عملیاتش را در هرکجا که قوانین بین المللی اجازه دهد انجام می دهد.» 

وزارت دفاع چین در این خصوص تاکنون به صورت رسمی اظهارنظری نکرده است. 

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد، کشتی آمریکایی در مسیر شمالی از تنگه تایوان عبور و نیروهایش عبور این شناور را رصد کرده و متوجه مساله غیرعادی نشدند. 

تایوان در حال حاضر  و پس از حمله روسیه به اوکراین در شرایط هشدار قرار گرفته و نگران اقدامات چین می باشد. با وجود این هیچگونه اقدام مشکوکی از سوی چین رصد نشده است. 

سال گذشته میلادی شناورهای جنگی آمریکایی ماهانه از تنگه تایوان تردد می کردند. عبور امروز شناور آمریکایی اولین تردد شناورهای این کشور از ماه نوامبر می باشد. 

چین همواره معتقد است تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و طی دو سال گذشته عملیات نیروی هوایی در منطقه شناخته شده نیروی هوایی تایوان (ADIZ) را افزایش داده که این موضوع  موجب خشم «تایپه» شده است. 

پکن مساله تایوان را حساس ترین  و مهم ترین موضوع در روابطش با واشنگتن قلمداد می کند. 

از سوی دیگر آمریکا نیز مانند سایر کشورها، روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان ندارد اما مهم ترین پشتیبان و حامی و تامین کننده نظامی تایپه است.

ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو

مجله «در اشپیگل» آلمان در مطلبی بدون اشاره به منابعش گزارش داد، دولت آلمان در نظر دارد تا نیرو، سامانه‌های دفاع هوایی و کشتی‌های جنگی به ناتو به منظور تقویت جبهه شرقی آن، پس از حمله روسیه به اوکراین پیشنهاد دهد.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

این نشریه گزارش داد، طبق طرحی که ارتش آلمان به کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع این کشور ارائه کرده است، آلمان احتمالا یک گروهان پیاده‌نظام با حدود ۱۵۰ سرباز و ده‌ها خودروی زرهی "باکسر" در اسرع وقت اعزام خواهد کرد.  

وزارت دفاع آلمان هنوز اظهارنظر نکرده است.

براساس گزارش اشپیگل، آلمان همچنین در نظر دارد تا سامانه‌های موشکی ضد هواپیما موسوم به "پاتریوت" و یک رزم ناو و یک ناوچه اعزام کند. این کشتی‌های جنگی از سایر ماموریت‌ها در مدیترانه اعزام می‌شوند. همچنین یک ناوگان از قایق‌های خدمات‌رسان با فناوری حسگر در راه دریای بالتیک است.

مسکو پنجشنبه گذشته با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمله هوایی، زمینی و دریایی به اوکراین را آغاز کرد. حدود ۱۰۰ هزار تن از انفجارها و تیراندازی‌ها در شهرهای بزرگ گریخته‌اند و ده‌ها تن هم کشته شده‌اند. آمریکا و دیگر اعضای ناتو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، اما برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین از ترس اینکه یک درگیری اروپایی بزرگتر به راه بیفتد، وجود ندارد.

هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به توقف کمک های غذایی به ۸ میلیون نفر در یمن هشدار داد و گفت که بیش از ۲۳ هزار شهروند این کشور از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون آواره شده اند.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

 «استفان دوجاریک» در نشست مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحدد در نیویورک اظهار کرد که درگیری ها در یمن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر را در این کشور آواره کرده است که بیشتر آنان را اهالی استان های حدیده (در غرب)، مارب، شبوه (در شرق) و تعز (در جنوب غربی) تشکیل می دهند.

وی افزود: «این افراد به بیش از ۴ میلیون مرد، زن و کودکی می‌پیوندند که از زمان آغاز درگیری های در سال ۲۰۱۵ در سراسر یمن آواره شده‌اند.»

دوجاریک هشدار داد که کمبود شدید بودجه، جریان کمک های بشردوستانه به آوارگان را تهدید می کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد یادآور شد که این نهاد از آغاز سال جاری میلادی، به دلیل کمبود منابع مالی ناچار شده است که نزدیک به دو سوم برنامه های کمک به یمن را کاهش دهد یا تعطیل کند.

دوجاریک هشدار داد که در صورت دریافت نکردن بودجه، کاهش بیشتری در انتظار کمک به یمن است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود که «ما عمیقاً در مورد وضعیت وخیم یمن، از جمله تأثیر درگیری‌های جاری بر جان شهروندان و تلفات غیرنظامیان نگران هستیم.»

وی توضیح داد که سهمیه غذا که پیش از این ۸ میلیون نفر را شامل می‌شد به نصف کاهش یافته و با توجه به شرایط مالی به احتمال بخش عمده ای از کمک‌های غذایی سازمان ملل در یمن متوقف شود.

سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی نیز اعلام کرد که میلیون ها یمنی در بحبوحه کمبود کمک های غذایی، گرسنگی فزاینده ای را تجربه می کنند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در این باره در توییتر نوشته بود که گرسنگی خانواده‌های آواره در یمن به دلیل قطع کمک‌های غذایی و جلوگیری از رسیدن محموله ها به منطقه است.

این نهاد ضمن هشدار نسبت به این که بودجه سازمان‌های امدادی و کمک رسانی سازمان ملل در یمن با کمبود روبه رو شده، هشدار داد، در ماه جاری میلادی جیره غذایی میلیون‌ها یمنی کاهش یافته است.

عربستان به همراه امارات و بحرین با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند؛ اما در طول حدود هفت ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ ‌یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

حمله ائتلاف سعودی به یمن در این مدت جان بیش از ۲۳۳ هزار تن را گرفته است.

این جنگ همچنین سبب شد ۸۰ درصد جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن در بدترین بحران انسانی جهان به حمایت و کمک سازمان ملل متحد وابسته باشند.

تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

ترکیه روز گذشته کشتی جنگی ساخت خود را تحویل قطر داد و وزرای دفاع دو کشور در مراسمی از آن رونمایی کردند.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «خالد بن محمد العطیه» همتای قطری وی در لنگرگاه ساخت کشتی «آناتولی» در استانبول در مراسم به آب‌اندازی این کشتی آموزشی-نظامی به نام «  QTS-۹۲ شمال» حضور یافتند.

دریابان «خالد ناصر الهاجری» فرمانده دانشکده نیروی دریایی قطر در این مراسم با تقدیر از ترکیه برای ساخت این کشتی، گفت که دو کشور تحت رهبری اردوغان و تمیم بن حمد توانسته‌اند، طرح‌های مختلفی را انجام دهند. او این کشتی ترکیه را دارای بالاترین فناوری دانست.

ترکیه و قطر تاکنون قراردادهای نظامی متعددی در زمینه کشتی‌سازی امضا کرده و به سرانجام رسانده‌اند. دوحه اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ کشتی جنگی «الابرار فویرط» را از ترکیه دریافت کرد. کشتی جنگی «الدوحه» نیز در اکتبر ۲۰۲۱ تحویل قطری‌ها شد.

نیروی دریایی قطر در مارس ۲۰۱۸ سه قرارداد ساخت کشتی با شرکت آناتولی برای ساخت چهار کشتی آموزشی-نظامی برای دانشکده نیروی دریایی و آموزش افسران خود، امضا کرد.

شراکت میان ترکیه و قطر از سال ۲۰۱۴ جهش قابل توجهی یافت و ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیت و نظامی را در بر گرفت و دو کشور توافقنامه همکاری‌ها در بخش آموزش‌های نظامی و صنایع دفاعی را امضا کردند و نیروهای ترکیه‌ای در خاک قطر مستقر شدند.

در بحران محاصره قطر در ژوئن ۲۰۱۷ نیز ترکیه تمام قد در کنار قطر ایستاد و دو کشور در راستای توافق سال ۲۰۱۴، توافق دیگری امضاء کردند که طبق آن تجهیزات نظامی بیشتری به قطر ارسال شد.

پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در قطر یکی از خواسته‌های اصلی کشورهای محاصره کننده دوحه بود که البته نه تنها این خواسته بلکه هیچ یک از خواسته سعودی‌ها و اماراتی‌ها در نهایت عملی نشد.

آمادگی چین برای گسترش روابط با کره شمالی

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین برای تاکید بر اهمیت همکاری در شرایط جدید پیامی به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی فرستاد.

افزایش تردد شناورهای جنگی آمریکا در تنگه تایوان/ ارسال نیرو، پدافند و کشتی های جنگی آلمان به ناتو/ هشدار سازمان ملل به توقف کمک های غذایی در یمن/ تحویل سومین کشتی جنگی از سوی ترکیه به قطر

به گزارش راشاتودی، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در پیامی به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بر اهمیت همکاری میان پکن و پیونگ یانگ در شرایط جدید تاکید کرد، وی درباره ماهیت شرایط جدید چیزی نگفت.

وی در این پیام نسبت به گسترش روابط دوستانه با کره شمالی ابراز آمادگی کرد.

گفتنی است که پکن از زمان جنگ کره در دهه پنجاه قرن گذشته میلادی، مهمترین متحد اقتصادی پیونگ یانگ بوده است.

چین در بیش از ۹۰ درصد از تجارت های دوجانبه کره شمالی نقش دارد و این در حالی است که کره شمالی به دلیل بستن مرزهایش در سال ۲۰۲۰ میلادی و در شرایط همه گیری کرونا، گرفتار تحریم های اقتصادی بین المللی شده است.

«توماس اوجا کینتانا» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اواخر فوریه سال گذشته اعلام کرده بود که اقدامات سختگیرانه پیونگ یانگ برای مقابله با کرونا، منجر به تشدید بحران غذایی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نوشته اید:
[به گزارش «رویترز»، ناوگان هفتم ارتش آمریکا اعلام کرد، شناور مخرب موشکی «یو اس اس رالف جانسون» ترددی عادی را در آب های بین المللی انجام داده است.]
احتمالا شناور مخرب موشکی ترجمه missile destroyer است که ترجمه صحیح آن «ناوشکن موشک انداز» میباشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار