بازدید 5033
۲

مذاکره مستقیم کفایت نمی‌کند

بیژن مقدم فعال مطبوعاتی دیدگاه های خودش را درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴ 20 February 2022

به گزارش تابناک به نقل از فردا، بیژن مقدم فعال مطبوعاتی نوشت: مذاکرات این دوره نسبت به دوره های گذشته با سختی هایی مواجه است. نخست آنکه تجربه مذاکرات گذشته پیش روی مذاکره کنندگان ما وجود دارد، این کار را برای ما و طرف مقابل سخت تر می کند.

اگر در دور گذشته مذاکرات براساس نگاه مثبت به طرف مقابل انجام می شد، الان دیگر نمی تواند چنین وضعیتی بر مذاکرات حاکم باشد چون نه آمریکا و نه اروپایی ها به تعهدات شان پایبند نماندند بنابراین باید راهی را در مذاکرات پیمود که تجربه گذشته دیگر تکرار نشود.

وقتی از اروپا و آمریکا تضمین خواسته می شود آنها قبول نمی کنند، حالا اگر آمریکایی ها برخی موضوعات را بپذیرند راه بازگشت آنها به مذاکرات باز می شود و در قالب 1+5 طرف گفتگو قرار می گیرند اما به حال آنها خیلی از مسائل را نپذیرفته اند.

آمریکا باید خیلی شفاف در موضوع لغو تحریم ها و پایبندی به تعهداتش سخن بگوید، واقعا چه تضمینی وجود دارد که دولت بعد از آقای بایدن به این تعهدات پابرجا بماند، همین مسئله مسیر مذاکرات را سخت کرده است. حالا شاید برخی مذاکره مستقیم را در مسیر مذاکرات راهگشا بدانند اما تجربه نشان داد که این طور نیست چون در گذشته حتی پیاده روی آقای ظریف با آقای جان کری را داشتیم.

در قالب مذاکرات کنونی شاید قدری زحمت مذاکرات زیاد باشد که ایران و آمریکا با واسطه مذاکره با هم مذاکره کنند اما در اصل و محتوای گفتگوها اتفاقی نمی افتد بنابراین معتقدم مذاکره مستقیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات کفایت نمی کند، کما اینکه در گذشته نیز مذاکرات مستقیم وجود داشت اما کفایت نکرد.

آن زمان مذاکره به نتیجه می رسد که آمریکایی ها نگاه های شان را تغییر بدهند، دو طرف تنازل کنند و برای رسیدن به یک توافق خوب به هم نزدیک شوند. این طور نمی شود که آمریکا محکم سر موضع خود بیاستد و انتظار داشته باشد همه تنازل ها از سمت ایران اتفاق بیفتد؛ این معنی ندارد و مذاکره از همین جا بن بست است.

تهران نیز اعلام کرد از مذاکره مستقیم با آمریکا فرار نمی کند، اگر شرایطش فراهم شود، این کار را انجام می دهد چون مذاکره مستقیم تابو نیست. آمریکایی ها نیز شرایط مذاکره را می دانند و به آنها اعلام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
20 سال است بازیچه شدید و هنوز دنبال مذاکرات باج دادن هستید و تحریم بیشتر
فایده نداره. حتی اگر بلافاصله هم توافق کنیم عمرش 4 یا نهایتا 8 سال است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان