بازدید 12679
۴
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

بالا گرفتن جنجال‌ها در فضای مجازی پیرامون یک فایل صوتی/ جست و جوی کاربران در گوگل برای یافتن داروی اومیکرون/ نماز‌های ماه رجب در کانون توجه کاربران ایرانی/ ترند شدن نماز جعفر طیار در ایام البیض

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «نماز ماه رجب»، «شهید ستاری»، «نماز جعفر طیار»، «داروی امیکرون چیست؟»، «ایام البیض چیست؟»، «اعمال امّ داود» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 16 February 2022

استعفای یحیی گلمحمدی؛ بحث داغ فضای مجازی/ زنده شدن دوباره نام و یاد مهرداد میناوند و علی انصاریان/ جام جهانی قطر در کانون توجه فوتبال دوستان ایرانی

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «نماز ماه رجب»، «شهید ستاری»، «نماز جعفر طیار»، «داروی امیکرون چیست؟»، «ایام البیض چیست؟»، «اعمال امّ داود» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

فایل صوتی سپاه

در روزهای گذشته فایل صوتی منتسب به فرماندهان ارشد نظامی کشورمان در شبکه های اجتماعی منتشر شد و محور نقد و تحلیل بسیاری از رسانه های خارجی قرار گرفت و همین مسآله این عبارت را به یکی از ترندهای داغ گوگل تبدیل کرد. 

در فایل صوتی که مورد اشاره قرار گرفت، چند فرمانده نظامی در حال بحث و بررسی پیرامون برخی تخلف های صورت گرفته در یکی از مجموعه های وابسته به شهرداری تهران در دوران گذشته هستند و از پشت پرده هایی سخن می گویند که خیلی برای افکار عمومی باورپذیر نیست.

بالا گرفتن جنجال‌ها در فضای مجازی با انتشار یک فایل صوتی/ جست و جوی کاربران در گوگل برای یافتن داروی اومیکرون/ نماز‌های ماه رجب در کانون توجه کاربران ایرانی/ ترند شدن نماز جعفر طیار در ایام البیض

به صورت مشخص در این فایل صوتی سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند.

در این فایل که متعلق به سه سال پیش از تاریخ ذکر شده است و آن سال بی‌بی‌سی این فایل را منتشر کرده بود و سال 1400 نیز رادیو فردا این کار را کرده، نکته این است که این فایل موضوع جدیدی نیست و افراد مرتبط با آن برای پاسخگویی به دادگاه هم رفته اند.

با اینکه یکی از نمایندگان مجلس چند روز پیش اصالت این فایل صوتی را تکذیب کرده و مدعی ساختگی بودن آن شده بود،  فارس به نقل از یک منبع آگاه اصالت این فایل را تأیید کرده است.

در بخشی از این فایل سردار جعفری می گوید: «اگر احساس کنم فردی در این ماجرا تخلفی کرده تا آخر پیگیری می کنم. حتی اگر نفع شخصی هم نداشته باشد؛ اما برای عدم کنترل و عدم نظارت مبالغ حیف و میل شده باید جوابگو باشد.»

گفتنی است پس از بحث های فراوان پیرامون این فایل سخنگوی سپاه پاسداران به مباحث مطرح واکنش نشان داد و در بخشی از توضیحات خود پیرامون این فایل گفت: از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش های جاری و مراقبت های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضاییه با همکاری سپاه، احکام متخلفان را که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند، صادر کرد.

بیشتر بخوانید

 سردار جعفری و سخنگوی سپاه باید در مورد فایل صوتی پخش شده توضیح دهند

نمازهای ماه رجب

با فرا رسیدن ماه رجب و توصیه های فراوانی که پیرامون نماز و عبادت در این ماه شده است، شاهد این هستیم که اعمال و عبادات مرتبط با این ماه نیز پیوسته به ترندهای گوگل تبدیل می شوند.

از جمله این ترندها باید به نمازهای ماه رجب اشاره کرد که کاربران بسیاری این عبارت را در گوگل جست و جو می کنند و مایل هستند تا پیرامون این نمازها بیشتر بدانند و احتمالاً به آنها در این ماه پر برکت عمل کنند.

در مورد نمازهای ماه رجب توضیح مختصر اینکه از رسول اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) روایت شده است: کسی که در این ماه چهار رکعت نماز بخواند مابین ظهر و عصر جمعه، در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و آیة الکرسی هفت مرتبه و سوره توحید پنج مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه بگوید: «استغفرالله الذی لا اله الّا هو و اساله التّوبة». ثواب: بنویسد خدای تعالی برای او هر روز تا بمیرد هزار حسنه و عطا می‌فرماید خدا به او به اندازه هر آیه که قرائت کرده شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از درّ سفید، و تزویج می‌فرماید خدای تعالی به او حور‌العین، و راضی می‌شود از او به رضایی که سختی و غضبی بعد از او نباشد و نوشته می‌شود از عبادت‌کنندگان و ختم عمرش به سعادت و مغفرت است.

نماز در روز اول

نماز حضرت سلمان که رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به او فرمود: این نماز را بخوان. این نماز ده رکعت است که به صورت پنج نماز دو رکعتی به شرح زیر خوانده می‌شود: الف. در هر رکعت بعد از حمد، سه بار سوره اخلاص و سه بار سوره کافرون. ب. بعد از هر دو رکعت دست‌ها را بلند کند و این دعا را بخواند: «لا اله الّا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حیّ لا یموت بیده الخیر و هو علی کلّ شیء قدیر». ج. سپس بگوید: «اللهمّ لا مانع لما اعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا الجدّ منک الجدّ». پس دست‌ها را به روی خود بکشد.

اعمال و فضیلت‌های ماه رجب را از دست ندهید - تابناک | TABNAK

منابع معتبر روایت کرده اند که هر کس در ماه رجب یک روز را روزه بدارد و چهار رکعت نماز گزارد در رکعت اول صد مرتبه آیة‌الکرسی و در رکعت دوم دویست مرتبه سوره توحید، نمیرد تا جای خود را در بهشت ببیند یا دیده شود برای او.

نماز یک شبی در ماه

از رسول اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) روایت شده که فرمود: «هر کس در یک شب از ماه رجب دو رکعت نماز، و در این دو رکعت صد مرتبه سوره توحید را بخواند، ثواب آن مثل این است که صد سال روزه گرفته است در راه خدا، و عطا کند خدا به او صد قصر در بهشت در هر قصری در جوار یکی از پیغمبران (علیهم‌السّلام)».

بیشتر بخوانید

شهید منصور ستاری

شهید منصور ستاری یکی از فرماندهای نظامی ایران و فعال در ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود که تولید و اکران فیلم منصور پیرامون زندگی ایشان سبب شد تا دوباره نام و یاد ایشان در جامعه زنده شود.

در مورد شهید ستاری در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

اشاره به برخی خصوصیات شخصیتی این شهید بزرگوار در فیلم منصور سبب شده تا به صورت پیوسته نام او در صدر جست و جوها قرار بگیرد و چندین بار از جمله روزهای اخیر به ترندهای اصلی گوگل در میان فارسی زبانان نیز تبدیل شود.

در توصیف این شهید بزرگوار آورده اند که وی افسری مومن، شجاع و تیزهوش بود و طرح‌ها و ابتکارات زیادی در تجهیز سامانه‌های راداری و پدافندی به اجرا گذارد که سدی محکم در برابر تجاوزات دشمن بود. در سال ۱۳۶۳ به دلیل کارایی و لیاقتی که از خود نشان داده بود به سمت معاونت عملیات پدافند نیروی هوایی منصوب شد. او سپس در سال ۱۳۶۴ به سمت معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی ارتقا یافت و سرانجام در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید. او تا پایان عمر عهده دار این مسئولیت خطیر بود و سرانجام در سال ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما درفرودگاه اصفهان به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید

نماز جعفر طیار

نماز جعفر طیار از جمله نمازهای خاص و پر فضیلتی است که رسول اکرم (ص) پس از بازگشت جعفر بن ابی طالب از حبشه و به عنوان هدیه به وی آموزش داد.

با نمازهای ماه رجب بیشتر آشنا شوید - تابناک | TABNAK

با فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور و تحت الشعاع قرار گرفتن مراسم معنوی اعتکاف، در سال 1398 رهبر معظم انقلاب به دوستداران شرکت در مراسم اعتکاف توصیه کرد تا به واسطه عدم برگزاری مراسم اعتکاف، در سه روز مرتبط با این مراسم در خانه نماز جعفر طیار را بخوانند.

در مورد این نماز پرفضیلت توضیح بیشتر اینکه گفته اند برای برآورده شدن حاجات و آمرزش گناهان این نماز خوانده شود و تا گرفتن حاجت بر آن مداومت داشته باشند. برخی از عالمان دینی برای کارهای مهم و نیز تسریع در ازدواج، خواندن نماز جعفر طیار را توصیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

ایام البیض چیست؟

فرا رسیدن نیمه ماه رجب و روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه که مصادف با ایام البیض است، سبب شد تا این عنوان نیز به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شود.

اعمال ایام البیض چیست؟ - تابناک | TABNAK

در مورد ایام البیض توضیح اینکه نزد شیعیان، ایام بیض رجب، و در مرتبه بعد، شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است. مهم‌ترین عمل در این سه روز اعتکاف و روزه است. بر اساس آنچه از روایات به دست می‌آید، به نظر می‌رسد، روزه سه روز در هر ماه، در دوران پیش از اسلام نیز امری پسندیده بوده و روزۀ حضرت ابراهیم(ع) دانسته شده است. پیامبر(ص) ضمن برانگیختن مردم، از آنان خواسته است که روزه گرفتن ماهیانه خویش را در ایام بیض قرار دهند.

روایاتی که بر استحباب روزۀ ایام بیض دلالت دارند، متعدد، و دارای مضامینی متفاوت هستند؛ بعضی تنها به استحباب روزه روز سیزدهم هر ماه نظر دارند. برخی روایات نیز سنت پیامبر(ص) را، در روزه گرفتن ۳روز دیگر از هر ماه معرفی می‌کنند. به نظر می‌رسد با آنکه اختلافی در استحباب سه روز روزه در هر ماه نیست، در تعیین مصداق این سه روز، اختلافاتی پیش آمده است؛ برای مثال در روایتی، امام صادق(ع) این سه روز را «پنجشنبه دهه اول، چهار شنبه دهه دوم و پنجشنبه دهه آخر» می‌داند.

در نتیجه اختلاف روایات، اجتهادات فقها در انتخاب میان روایات روزۀ ایام بیض و معارض آن‌ها به درازا کشیده است.

بیشتر بخوانید

اعمال ام داود

اَعمال اُمّ‌داود از عباداتی است که در ماه رجب در ایّام‌البیضِ (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) به‌جا آورده می‌شود و حالا با فرا رسیدن این روزهای ماه رجب این اعمال نیز به ترندهای گوگل تبدیل شده است.

این اعمال را امام صادق(ع) به ام‌داود مادر رضاعی‌اش به‌منظور آزادی فرزند او داود آموزش داده است. این حدیث در چند منبع روایی شیعه چون مِصباحُ المُتَهَجِّدِ شیخ طوسی و اِقبال الاَعمالِ سید بن طاوس آمده است.

توضیح بیشتر در مورد اعمال ام داود اینکه در حدیثی که در آن امام صادق(ع) اعمال ام‌داود به وی آموزش داده است، درباره اهمیت آن آمده است: خداوند درهای آسمان را برای آن باز می‌کند، فرشتگان به اجابت آن بشارت می‌دهند و پاداشی کمتر از بهشت ندارد. برخی از علمای مشهور شیعه چون شیخ طوسی، سید بن طاووس و محمدباقر مجلسی گفته‌اند: دعای ام‌داود در رفع گرفتاری و برآورده‌شدن خواسته‌ها و برداشتن ستم، مؤثر است.

گفتنی است امروزه کسانی که از سیزدهم ماه رجب، به اعتکاف می‌روند، اعمال ام‌داود را نیز به‌جا می‌آورند.

داروی اومیکرون چیست؟

سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشور جولان می دهد و شمار زیادی از افراد جامعه را در روز و هفته های گذشته به خود درگیر کرده است؛ سویه ای که سرعت ابتلای آن بسیار بالاست و همین موضوع نیز سبب شده تا اکنون وارد پیک ششم کرونا در کشور شویم.

به دنبال این رویداد پرسش های فراوانی پیرامون این سویه در گوگل و سایر شبکه های مجازی مطرح می شود که از جمله آنها این سوال است که داروی اومیکرون چیست؟

                                                   ۸ باور غلط درباره اومیکرون

واقعیت این است که برای این سویه تقریباً داروی موثر و متناسبی وجود ندارد ولی توضیح بیشتر در مورد این سوال اینکه اگر مبتلا به اومیکرون هستید مهم ترین چیزی که باید رعایت کنید، این است که اگر تست کرونای شما مثبت بود، حتما در خانه بمانید‌. معمولاً توصیه می شود که پنج روز خودتان را قرنطینه کنید؛ سپس اگر علائمی نداشتید یا علائم تان بهبود پیدا کرده بود، مثلاً در عرض 24 ساعت اصلاً تب نکردید، از خانه بیرون بیایید اما از ماسک استفاده کنید تا دیگران را دچار مشکل و بیماری نکنید.

مراقب افرادی باشید که با شما زندگی می کنند

اگر خانوادگی زندگی می کنید و تنها نیستید، تا جایی که می توانید یک اتاق جداگانه داشته باشید. از افراد دیگر دوری کنید. اگر برای تان مقدور است، حتماً از دستشویی جداگانه استفاده کنید‌ و اگر مجبور هستید که در کنار اعضای خانواده باشید، حتما ماسک بزنید و در و پنجره‌ ها را باز نگه دارید تا هوا در جریان باشد و رد و بدل شود.

به افراد نزدیک اطلاع ‌رسانی کنید

اگر تست کرونای شما مثبت بود، حتما باید به افراد نزدیکِ خود اطلاع رسانی کنید و با کسانی که تعامل داشتید، صحبت کنید و بخواهید که آن ها هم بیشتر مراقب باشند تا این بیماری را به بقیه انتقال ندهند.

از پزشک در مورد درمان های احتمالی پرس و جو کنید

طبق اطلاعات سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها افرادی که به کرونا مبتلا می شوند و بیماری خفیفی دارند، می‌ توانند در منزل خیلی زود درمان شوند اما متخصصان پیشنهاد می کنند که حتما با یک پزشک در ارتباط باشید و سوالات خود را در طول درمان بپرسید.‌ گاهی پزشک تشخیص می‌ دهد که برایتان داروی ضد ویروس تجویز کند یا این که شما را بستری کند که معمولاً احتمال بستری شدن در افرادی که واکسن نزده اند، 88 درصد است.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
این جعفر طیار ، خلبان هلی کوپتر بودند یا هواپیمای جنگی ؟
یک فایل صوتی اما دنیایی از چرا و چگونه؟!!!!!
آزار دهنده ترین سکوت

وقتی است که دروغ می گوئی

و مخاطبت در سکوتی سنگین فقط نگاه می کند
تابناک خیلی راحت ماس مالی میکند وفکر میکند که افکار عمومی هم به راحتی قانع شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل