بازدید 8426

تولید سوخت هسته‌ای با هر غنایی مانند آب خوردن است

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران گفت: امروز تولید سوخت با غنا‌های مختلف برای ما مانند آب خوردن است.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲ 09 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: نخستین گام برای اینکه بتوانیم فناوری هسته‌ای را در همه ابعاد زندگی مردم گسترش دهیم انجام مطالعات و برنامه ریزی برای پیشبرد تأثیرگذاری این فناوری از طریق پرتودهی محصولات کشاورزی، مواد غذایی و صنعتی است.

وی گفت: با مطالعات جامعی که با استفاده از مطالعات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی در تعامل مؤثر و فشرده انجام شد پهنه کشور به ۱۲ منطقه برای پرتودهی تقسیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اکنون این سند، تهیه و دستور کار آن مشخص شده است و اجرای آن با به بکار گیری شرکت‌های دانش بنیان آغاز می‌شود.

وی گفت: در گام دوم، تعامل و ایجاد زمینه برای گفتگوی صنایع غذایی و کشاورزی با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه ایجاد سلامت محصولات، پیشگیری از آفت زدگی و بالا بردن ظرفیت ماندگاری و انبارداری آن‌ها بود که منتهی به تفاهم نامه‌هایی در این زمینه شد.

اسلامی افزود: در گام سوم، بومی سازی تجهیزات پرتودهی را به سرعت آغاز کردیم، زیرا به دلیل تحریم ها، این تجهیزات را به ما نمی‌دهند بنابراین نهضتی که در غنی سازی ایجاد شده بود امروز نیز نهضت جدیدی برای سامانه‌های پرتابل و استقراری در قالب پرتودهی در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از مرداد سال آینده، نخستین سری آن‌ها را در مراکزی که طرف‌های مشارکت ما و با اولویت بالا هستند به کار می‌گیریم و این موضوع با سرعت تصاعدی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه ۱۲ قطب پرتودهی کل کشور را دربر می‌گیرد افزود: این مناطق شامل مراکزی که به عنوان بارانداز‌های بزرگ و محل تبادل کالا هستند، مراکز جهاد کشاورزی که کانون‌های مرکزی تولید محصولات باغی و زراعی هستند و مراکزی که وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌کند است.

اسلامی گفت: در جایی سرمایه گذاری می‌کنیم که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

وی افزود: پرتودهی گاما، آفت پذیری محصول را از بین می‌برد و شتاب دهنده‌های صنعتی برای ماندگاری آن‌ها در ساختارشان تغییر ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در استان یزد بخشی از محصولات صنعتی مانند سیم و کابل و برخی از محصولات کشاورزی به وسیله پرتودهی، مقاومت و بازدهی بیشتری در مقایسه با محصولات مشابه دارند که این می‌تواند افزون بر ایجاد بازار‌های بهتر به صادرات آن‌ها کمک کند.

وی افزود: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ما از حقوق حقه خود که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه داشت آن‌ها را رعایت کند به دلیل برخورد گزینشی با کشور‌ها بهره کافی را نبرد.

اسلامی گفت: به این دلیل هر چه که بدست آوردیم بدون کمک خارجی و با استفاده از ظرفیت داخلی و نیروی انسانی بومی بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: پرتودهی در سیستم فناوری هسته‌ای به ویژه در حوزه کنترل و ابزار دقیق در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، صنایع فولاد و سیمان و بخش معدن استفاده می‌شود و سازمان انرژی اتمی در سال‌های گذشته، این فناوری را بومی سازی و از آن پشتیبانی کرده است.

اسلامی گفت: برای افزایش رتبه و گرید صنایع، ساخت و تولید تجهیزات هسته‌ای را به آن‌ها منتقل کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها، اندازه گیری با سیستم‌های چشمه‌های کبالت انجام می‌شود، اما به دلیل تحریم و پر مصرف بودن این سیستم ها، صنایع دچار مشکل شده بودند که با بومی سازی آن‌ها این مشکل را رفع کردیم.

اسلامی گفت: در حوزه سلامت بیش از ۵۰ رادیوداروی درمانی و تشخیصی در سازمان انرژی اتمی ساخته می‌شود و ۲۰۰ مرکز درمانی از دارو‌های ما بهره‌مند هستند.

وی افزود: اکنون حدود ۱ میلیون نفر از دارو‌های ما استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنیم تولید دارو برای درمان بیماری‌های دیگر را گسترش دهیم.

اسلامی گفت: هیچ وقت غربی‌ها در شعار‌های فریبندهِ بشردوستانه، صادق نبوده اند و تحریم‌هایی که به ما تحمیل کرده اند شامل دارو و غذا نیز بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رآکتور تهران فقط در موضوع دارو و مسائل انسان دوستانه کارآیی دارد، اما نه تنها سوخت این رآکتور را تأمین نکردند بلکه قطعات آن را نیز ندادند.

اسلامی گفت: اگر رآکتور تهران سرپا و فعال است و به بخش پژوهش و تولید رادیودارو خدمات ارائه می‌دهد به دلیل تلاش پژوهشگران داخلی و تفکر خودباوری است.
وی افزود: امروز بخشی از رادیودارو‌ها در رآکتور تهران و بخشی نیز در مرکز شتاب دهنده کرج تولید می‌شود.

اسلامی گفت: در برجام متعهد شده بودند سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران را بدهند، اما از آن سر باز زدند و ما با کار جهادی به آن دست یافتیم و متخصصان کشور این سوخت را بر اساس معیار‌ها و استاندارد‌ها تولید و از آن بهره برداری می‌کنند.

وی افزود: تولید شتاب دهنده‌های الکترون که بخش مهم تولید رادیوداروهاست جزو برنامه‌های اصلی ما قرار دارد.

اسلامی گفت: کارکرد این شتاب دهنده‌ها با توجه به اینکه کاملاً انسان دوستانه، علمی و پژوهشی است، اما به ما نمی‌فروشند و حتی قطعات آن را نیز نمی‌دهند خباثت را به آخر رسانده اند و قطعات معیوب را با گران‌ترین قیمت می‌خواهند به ما بفروشند البته سیستم، هوشیار است و بازرسی و کنترل انجام می‌شود. فروش قطعات خراب و دستکاری شده جزو مرام آنهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ناامیدی از بیگانه و نداشتن اعتماد به آن‌ها در بین نیرو‌های سازمان انرژی اتمی وجود دارد افزود: خودباوری موجب شده است گستره بسیار بیشتری از تصورات را در حوزه بومی سازی و پژوهش بدون نیاز به دیگران انجام دهیم و نیاز خود را رفع کنیم.

اسلامی گفت: امروز گام توسعه‌ای برمی داریم و نه تنها به وضع موجود بسنده نکرده بلکه برنامه بلندپروازانه‌ای را برای بهره مندی کشور از فناوری هسته‌ای تهیه کرده ایم.

وی افزود: ما متهم می‌شویم که صنعت هسته‌ای را برای غنی سازی مواد در مصارف غیر صلح آمیز استفاده می‌کنیم در حالی که سرفصل‌های گوناگون برنامه هسته‌ای برای رفع نیاز‌های کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برق هسته‌ای به دلیل پایداری، پاک بودن و نداشتن آلایندگی، مؤثرترین انرژی است که دنیا به آن روی آورده است بنابراین برای تولید هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه ریزی کرده ایم.

اسلامی گفت: این موضوع نقش فناوری هسته‌ای در اقتصاد ملی و زندگی مردم را اجرایی می‌کند.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که اکنون در مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی است الگو‌های مختلف سرمایه گذاری مانند فاینانس و منابع داخلی برای ایجاد ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ پیش بینی شده است.

اسلامی گفت: این طرح حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی افزود: در این طرح، بیشتر نیروگاه‌ها هزار مگاواتی است که سایت‌های آن را نیز نهایی کرده ایم.

اسلامی گفت: برخی از این طرح‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت، اما طرف‌ها ساخت آن را رها کردند و رفتند.

وی افزود: طرح ۳۵۰ مگاواتی دارخوین از جمله این طرح هاست که به علت ظرفیت صنعتی و ابعاد تجهیزات آن می‌توانیم از صنعت داخلی برای ساخت آن استفاده کنیم.

اسلامی گفت: در طرح دارخوین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۲ نیروگاه ۹۵۰ مگاواتی نیز پیش بینی شده بود که آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی را با باور و ظرفیت‌های داخلی می‌سازیم.

اسلامی گفت: ساخت ۲ نیروگاه ۹۵۰ مگاواتی و ۳۵۰ مگاواتی همزمان به ما فرصت ارتقای صنعتی و ساخت نیروگاه‌های دیگر را می‌دهد.
وی افزود: با ساخت نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی، الگوی کاری ما ثبت، تدوین و به دیگر کشور‌ها ارائه می‌شود.

اسلامی گفت: طراحی این نیروگاه انجام شده و مدارک آن وجود دارد فقط بحث تأمین اقلام و تجهیزات آن است.
وی افزود: اکنون با توجه به توان صنعتی کشور می‌توانیم ساخت نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی را به طور کامل اغاز کنیم.

اسلامی گفت: نیروگاه فاز ۱ نیروگاه بوشهر در مدار است، اما به دلیل حل نشدن مسائل مالی، فاز ۲ و ۳ این نیروگاه، تأخیر سنگینی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امیدواریم با توافقاتی که در نتیجه سفر رئیس جمهور به روسیه برای مدل تأمین مالی فاز ۲ و ۳ انجام شد ساخت ان سرعت یابد.

اسلامی گفت: این پروژه ۲۷ ماه تأخیر دارد که با تأمین مالی امیدواریم سال آینده و سال‌های بعد بخشی از آن جبران شود و اجازه ندهیم مدت تأخیر، بیشتر شود.

وی افزود: در این مدت تأخیر، کار‌های خوبی برای ساخت داخل و استفاده از ظرفیت صنایع برای سهم ایرانی این قرارداد انجام شد و اکنون زمینه بسیار مناسب و شرایط فراهم است که ساخت نیروگاه با سرعت انجام شود.

اسلامی گفت: ابعاد توافق مالی با روسیه روشن و مهم اجرایی کردن آن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سوختی که در نیروگاه‌های ما مصرف می‌شود حدود ۴ درصد است و مشکلی از این جهت نداریم.

اسلامی گفت: با طرف خارجی برای تأییدیه صلاحیت، ایمنی، پایداری، قابلیت اطمینان بر اساس استاندارد برای دریافت گواهینامه صلاحیت به عنوان تولید کننده و گواهی صلاحیت محصول از نظر کمی و کیفی، مذاکرات پایداری انجام شده و در دستور کار ماست.

وی افزود: نکته دیگر در بحث سوخت، فرآوری خوراک ورودی تولید سوخت هسته‌ای است که از معادن اورانیوم آغاز می‌شود.
اسلامی گفت: در دو سال گذشته سازمان انرژی اتمی تحرک خوبی را در بخش معادن داشته است و امیدواریم با فرآیند‌های گوناگونی که تعریف کرده و سفره گسترده‌ای که باز کرده ایم همه مواد معدنی که پرتوزا هستند فعال کنیم و بتوانیم برای ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای، کیک زرد تولید کنیم.

وی افزود: هر هزار مگاوات، ۳۰۰ تن کیک زرد در سال نیاز دارد که باید بتوانیم آن را تأمین کنیم.

اسلامی گفت: بهره برداری، فناوری، ظرفیت سازی و تنوع فرآیند‌های مربوط به معادن را برای تولید سوخت هسته‌ای گسترش داده ایم.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای گران‌ترین نیروگاه‌ها هستند افزود: برای ایجاد ۱ کیلووات نیروگاه گازی به ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار سرمایه گذاری نیاز است، اما ساخت ۱ کیلووات نیروگاه هسته‌ای بیش از ۴ هزار دلار، سرمایه می‌خواهد.

اسلامی گفت: وجه تمایز نیروگاه هسته‌ای نسبت به نیروگاه‌های دیگر عمر ۶۰ ساله نیروگاه هسته‌ای و پایین بودن هزینه‌های آن در دوره بهره برداری است.

وی افزود: نیروگاه هسته‌ای پر بازده ترین، پاک ترین، به صرفه‌ترین و پایدارترین برق را به شبکه توزیع تزریق می‌کند.

اسلامی گفت: نیروگاه بوشهر در ۷ سالی که کار کرده است حدود ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده و از این محل حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت، معادل ۶ میلیارد دلار صرفه جویی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به اتمام سوخت فسیلی در دهه‌های آینده ایجاب می‌کند بسیار فعال‌تر و سریع‌تر به سمت تولید برق هسته‌ای پیش برویم، زیرا مزیت رقابتی، اقتصادی، زیست محیطی دارد.

اسلامی گفت: ۲۰ فروردین سال آینده تعدادی از دستاورد‌های هسته‌ای به نمایش در می‌آید و تلاش می‌کنیم این روز به عنوان نقطه عطفی برای فناوری هسته‌ای باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه اتهام‌های ناروا و مزاحمت برای کشورمان در این زمینه ایجاد می‌کنند و هیچ چیزی جز دشمنی در حق ما انجام نمی‌دهند قصد داریم بیستم فروردین تصویر متفاوتی از صنعت هسته‌ای کشورمان برای دنیا نشان دهیم.

اسلامی گفت: نمایشگاه کاملی از همه فرآیند‌ها شامل بالادستی و پایین دستی در زمینه هسته‌ای و اینکه این صنعت چیست، چه تأثیراتی دارد، در کجای آن هستیم و چه باید داشته باشیم؟ نشان خواهیم داد.

وی افزود: در ۲۰ فروردین الگویی از همکاری را برای ایجاد یک زنجیره متعهدِ تأمین کننده و پشتیبانی کننده برای صنعت، فناوری و پژوهش هسته‌ای ارائه می‌دهیم.

اسلامی درباره وضع رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: این رآکتور تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس برجام، مزاحمت‌های زیادی برای مدل رآکتور و نوع طراحی آن ایجاد کردند و مشارکت فعالی در تغییر این رآکتور داشتند، اما هیچ همکاری‌ای برای ساختن آن انجام ندادند و دانشمندان کشورمان با استعداد و به کار گیری صنعت، بیشتر تجهیزات آن را ساختند که اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

اسلامی درباره خرابکاری صهیونیست‌ها در کرج و نطنز گفت: برای مقابله با این دشمنی‌ها روزنه‌هایی که از آن وارد شده بودند و حفره‌هایی که سیستم داشت شناسایی و بازمهندسی کردیم و این روند ادامه دارد.
وی افزود: همه فرآیند‌های اجرا و کل چرخه امور اجرایی و مدیریتی را بازبینی کردیم.

اسلامی گفت: چیدمان مراکز هسته‌ای را در عرصه کشور اصلاح می‌کنیم و تغییر می‌دهیم که موضوعی نتواند طمع دشمن را تحریک و تشویق کند.
وی افزود: در حال اصلاح آرایش استقراری مان در کشور هستیم.

اسلامی گفت: این حوادث نشان داد ما بسیار سریع می‌توانیم خود را بازیابی کنیم.
وی افزود: این خرابکاری‌ها اگرچه ضایعاتی داشت، اما قدرتی را به لطف الهی به دنیا نشان داد که این حرکت‌های دشمن نمی‌تواند بر اراده ملت ما اثر بگذارد و بسیار سریع و تصاعدی ظرفیت خود را گسترش دادیم.

اسلامی گفت: شتاب در ساخت تجهیزات هسته‌ای ما را به بلوغ رسانده است.
وی افزود: حرکت خباثت آلودی که دشمن انجام داد موجب شد ظرفیت‌های خود را برای قابلیت سازی و پشتیبانی از صنعت هسته‌ای افزایش و گسترش دهیم.

اسلامی گفت: از نظر دشمن، فناوری‌های پیشرفته و قدرت ساز برای ما ممنوع است بر این اساس مزاحمت ایجاد می‌کند و این مزاحمت‌ها موجب شد برای دفع آن مذاکراتی شود که از آن سند برجام خارج شده است.

وی افزود: نکته مهم در این موضوع این بود که با تصمیم نظام بتوانیم خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که از این شر عبور کنیم بنابراین قابلیت سازی و ایجاد ظرفیت و بالا بردن راندمان و پایین آوردن ریسک و هزینه‌ها و افزایش راندمان، هدف ما در پژوهش بوده است.

اسلامی گفت: توانستیم با نقش آفرینی نیرو‌های جوان، مؤمن، متأهل و دانشمند به این موضوع دست یابیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با گرامی داشت یاد شهدای هسته‌ای افزود: اگر این شهداء جریان سازی نکرده بودند امروز گستره عظیمی از جوانان دانشمند در حوزه فناوری هسته‌ای نداشتیم.

اسلامی گفت: از نظر ظرفیت و زمان باید منتظر نتایج مذاکرات برای لغو تحریم‌ها باشیم.
وی افزود: هرچه وزارت امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده در جهت لغو تحریم‌ها تنظیم کند از نظر ظرفیتی باید خود را با آن‌ها تنظیم کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان