بازدید 4804
۱

واکنش ۲۰ کشور به تحریم‌های یکجانبه در سازمان ملل

گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد هشدار داد تحریم های یکجانبه شورای امنیت، صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 08 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، نماینده ونزوئلا رئیس دوره‌ای گروه دوستان مدافع منشور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد را ناکارآمد خواند.

نماینده ونزوئلا که به نمایندگی از بیست کشور شامل جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، کره شمالی، گینه استوایی، اریتره، مردم لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین ها، سوریه، زیمبابوه و کشور خود در در نشست شورای امنیت در مورد مسائل مربوط به تحریم‌ها در شورای امنیت سخنرانی کرد، گفت: گروه دوستان منشور بر این باور است تحریم‌ها نه تنها به پرداختن به چالش‌های پیچیده، نوظهور و مشترکی که در این روز‌ها بشریت با آن مواجه است، از طریق ابزارها و همکاری‌های مسالمت‌آمیز کمک نمی‌کند‎‎؛ بلکه به افزایش عدم اطمینان، بی اعتمادی، بی ثباتی و تنش‌ها در سراسر جهان منجر می‌شود.

نماینده ونزوئلا افزود: این گروه وظایف و اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را تایید می‌کنند، با این وجود، اعتقاد دارد که اقدامات پیش بینی شده در فصل هفتم منشور ملل متحد تنها باید به عنوان آخرین راه حل و مطابق با اهداف و اصول منشور ملل متحد اتخاذ شود.

وی همچنین تاکید کرد که گروه دوستان منشور استفاده ابزاری از کمک‌های بشردوستانه برای اهداف سیاسی را رد و محکوم می‌کند. کمک‌های بشردوستانه جزء اساسی حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه را تشکیل می‌دهد و باید مطابق با اصول راهنمای تعیین شده در قطعنامه ۴۶/۱۸۲ مجمع عمومی ارائه شود.

نماینده ونزوئلا در ادامه به اقدامات قهرآمیز یکجانبه (تحریم‌های یکجانبه) و مواضع گروه دوستان منشور در مورد تحریم‌های یکجانبه اشاره و گفت: ما موظفیم از این فرصت برای افزایش آگاهی در مورد یک روند نسبتا نگران کننده و فزاینده، یعنی اقدامات قهری یکجانبه اعم از ماهیت سیاسی یا اقتصادی، که اختیارات و وظایف شورای امنیت توسط تعداد محدودی از کشور‌ها مورد تجاوز قرار گرفته است، استفاده کنیم.

این اقدامات، چه با ماهیت سیاسی و چه اقتصادی، ابزار مطلوب کشور‌های غربی برای اعمال فشار، به ویژه بر کشور‌های در حال توسعه، و چنین رویه‌ای نه تنها نقض آشکار منشور ملل متحد است، بلکه نشانه بی اعتبار کردن اختیارات و وظایف شورای امنیت است که به نوبه خود انسجام، یکپارچگی و کارایی شورا را تضعیف می‌کند.

نماینده ونزوئلا همچنین افزود: اعمال اقدامات قهری یک جانبه، که هدف آن هدف قرار دادن جمعیت غیرنظامی به عنوان بخشی از یک سیاست گسترده و سیستماتیک، در نهایت به درد و رنج بیشتر مردم و جنایت علیه بشریت منجر می‌شود، مانع از دستیابی کامل به توسعه اقتصادی و اجتماعی، به ویژه در کشور‌های در حال توسعه شده و تأثیر منفی بر برخورداری و تحقق کامل حقوق بشر خواهد داشت.

گفتنی است گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد؛ حفاظت از وظیفه همه کشور‌ها برای جلوگیری از تهدید به استفاده از زور علیه کشور دیگر، احترام به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی همه دولت‌های عضو و عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها را خواستار هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
هرکی بتونه رو نقشه جای یک سوم این بیست کشور رو پیدا کنه استاد جغرافیاس.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها