در گفتگو با محمدمهدی سماواتی پاسخ داده شد:

حذف حجم مبنا و دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است؟

شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران حجم مبنا تحت شرایطی حذف خواهد شد. همچنین رئیس سازمان بورس گفت: بزودی برنامه زمانی تغییر دامنه نوسان به صورت شفاف اعلام و پس از آن اجرا می شود. در گفتگو با محمدمهدی سماواتی از کارشناسان بازار به این پرسش پاسخ دادیم که حذف حجم مبنا و دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است؟
کد خبر: ۱۱۰۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲ 30 January 2022

به گزارش بورس تابناک، شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در بازار‌های اول و دوم فرابورس ایران حجم مبنا در یکی از شرایط زیر حذف خواهد شد:

۱. سهم، طی سه ماه گذشته دارای میانگین حجم معاملات بیش از دو برابر حجم مبنا باشد.

۲. مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان‌های فعال در آن نماد، دو برابر حجم مبنا باشد.

ماه پیش نیز فرابورس ایران اعلام کرده بود حجم مبنای نماد‌های دارای صف خرید یا صف فروش طی ۲۰ روز کاری متوالی در بازار پایه فرابورس ایران حذف می‌شود.

همچنین جواد عشقی رئیس سازمان بورس امروز 10 بهمن در نشست هم اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گفت: پیشنهاد‌های بورس‌ها برای تغییر دامنه نوسان در حال جمع بندی است و به سازمان ارسال شده است و بزودی برنامه زمانی این تغییرات به صورت شفاف اعلام و پس از آن اجرا می‌شود.
 
حذف حجم مبنا و دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است؟

محمدمهدی سماواتی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در این باره گفت: موضوع این است که خود آقای عشقی رئیس سازمان بورس گفتند که سازمان به اجماع رسیده است که دامنه نوسان را به صورت تدریجی افزایش دهند و دامنه نوسان بنابراین حذف نخواهد شد. افزایش تدریجی دامنه نوسان هم با رصد همراه خواهد بود تا نتیجه آن مورد بررسی قرار گیرد.

سماواتی افزود: به طور کلی در بازار عادی و نرمال هر نوع محدودیت و ممنوعیتی در واقع برای بازار خوب نیست و طبیعتا حذف حجم مبنا و دامنه نوسان می تواند اتفاق خوبی باشد اما مواقعی که بازار دارای شرایط تشنجی و پنیک می باشد مانند وضعیت کنونی، شاید حتی افزایش حجم مبنا به نفع بازار باشد. به هر حال مثلا یک سهامی چرا باید با یک میلیارد تومان معامله و به دلیل نبودن خریدار، 5 درصد از ارزش خود را از دست بدهد؟

وی ادامه داد: اگر بخواهیم زمان بندی بگذاریم در یک بازار عادی حذف حجم مبنا به نفع سهامدار است و در یک شرایط غیرعادی حذف حجم مبنا به ضرر سهامدار است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ولی به طور کلی به نظر من بازار سرمایه باید به سمتی حرکت کند که این محدودیت ها از آن حذف شود اما به شرطی که شرایط بازار شرایطی عادی باشد.

سماواتی افزود: امروز هم آقای عشقی رئیس سازمان بورس یک نکته ای را اعلام کردند که اگر تا سه الی چهار هفته آینده هیجانات و تحرکات بودجه ای و موضوع مذاکرات مرتفع شود شاید آرام آرام به سمت حذف حجم مبنا و بازتر شدن دامنه نوسان گام هایی برداشته شود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی