بازدید 7237

کشف یک اثر باستانی مهم زیر مسجد نوری در موصل

مقامات عراقی در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس از کشف یک اثر باستانی مهم در زیر مسجد جامع النوری در موصل خبر دادند که شامل راهروهای یک نمازخانه قدیمی مربوط به قرن دوازدهم می شود.
کد خبر: ۱۱۰۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶ 19 January 2022

 

به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از اسکای نیوز نوشت: مقامات عراقی گفته اند که این اثر مهم پس از چهار ماه کاوش زیر مسجد مذکور کشف شده است که به قرن دوازدهم برمی گرد..

این مسجد و بویژه مناره قدیمی آن که به قرن دوازهم برمی گردد، همچنان زیر نظر سازمان یونسکو در حال ترمیم است. این مسجد توسط تررویست های داعش در سال ۲۰۱۷ میلادی منفجر شد.

خیرالدین احمد ناصر مدیر بازرسی آثار باستانی نینوا در شمال عراق به مرکزیت شهر موصل گفت: کاوش هایی که با حمایت سازمان یونسکو و حمایت مالی امارات انجام شده، منجر به این کشف مهم شده است که به دوران اسلامی اتابکان برمی گردد.

خیرالدین افزود: راهروهای نمازخانه قدیمی که کشف شده عریض تر از راهروهای نمازخانه ای است که در دهه ۱۹۴۰ میلادی احداث شده است. اهمیت این کشف از این حیث است که زمینه شناخت هرچه بیشتر این مسجد قدیمی و پیدا شدن دیگر اماکن وابسته را فراهم و اهمیت تاریخی و باستانی این اثر را دوچندان می گرداند.

علاوه بر این چهار اتاق زیر این نمازخانه کشف شده است که برای وضوی نمازگزاران استفاده می شده است وعبارتست از چهار اتاق متصل به هم که با سنگ و گچ ساخته شده اند.

عرض هر اتاق به ۳ متر و نیم و ارتفاع آن به سه متر می رسد و تقریبا شش متر زیر سطح زمین قرار دارد و حاوی حوض هایی است که عمق هر کدام به ۶۰ متر می رسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان