بازدید 38074
با مذاکرات هسته ای

تروئیکای اروپا؛چند هفته تا نجات برجام زمان مانده است/ آمریکا: شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بوده‌ایم/انتقاد نماینده روسیه از ضرب‌الاجل‌ از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر روز گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 28 December 2021

آغاز جلسات کارشناسی برای لغو تحریم های ایران

بین الملل تابناک: هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم عصر روز گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتقاد نماینده روسیه از ضرب‌الاجل‌ از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۶

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار پرهیز از مشخص کردن ضرب‌الاجل‌های ساختگی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین شده است.

میخائیل اولیانوف در مصاحبه‌ای با نشریه فارن‌پالیسی ایجاد «احساس اضطرار» از سوی طرف‌های غربی در مذاکرات را مورد انتقاد قرار داده است.

او گفت: «این احساس اضطرار، قدری غلو‌شده است. بله، مسئله فوریت دارد اما باید محتاط باشیم و نباید ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین کنیم.»

واشنگتن: شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بوده‌ایم
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۵

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که هنوز زود است درباره پیشرفت در مذاکرات وین صحبت کنیم.

وی که در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «ما هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار جدید به مذاکرات بازگشته‌اند یا با همان راه‌حل‌های اولیه که پیشتر ارائه شده بود آمده‌اند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «تا به امروز وضعیت اساسی تغییری نکرده است. ایران در حالی که مذاکرات را کش می‌دهد، به برنامه هسته‌ای خود نیز شتاب می‌بخشد. ما خیلی واضح گفته‌ایم که این کارایی ندارد».

پرایس افزود: «ایران در دوره‌های پیشین مذاکرات جدی نبوده است البته هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده‌ایم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با اتهام پراکنی علیه ایران مدعی شد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

تروئیکای اروپا؛چند هفته تا نجات برجام زمان مانده است
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۳

نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند برای این گفت‌وگوها ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین نمی‌کنند.

نمایندگان تروئیکای اروپا علی‌رغم ادعای اینکه برای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین «ضرب‌الاجل مصنوعی» تعیین نمی‌کنند گفته‌اند برای رسیدن به توافق، «چند هفته» زمان دارند نه «چند ماه».

طبق گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان اروپایی مدعی شده‌اند «در آخرین دور گفت‌وگوها در زمینه اجابت برخی درخواست‌های ایران برخی پیشرفت‌های فنی حاصل شده است.»

اولیانوف: در گفت‌وگوهای امروز وین شاهد پیشرفت هستیم
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۱۹:۰۸

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی از پیشرفت در مذاکرات امروز وین خبر داد. 

وی در این خصوص نوشت: امروز در جریان مذاکرات وین درباره برجام، کارگروه مسائل هسته‌ای نشست مفیدی برگزار کرد. شاهد پیشرفت غیرقابل انکار هستیم. رفع تحریم‌ها به طور فعال در موقعیت‌های غیررسمی مورد بحث قرار می‌گیرد.

دیپلمات روس در توییتی دیگر از دیدار صبح امروز خود با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان خبر داد و آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد.

روایت بلومبرگ از تردید دیپلمات‌های غربی درباره رفع تحریم‌های ایران
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۱۴:۵۹

یک رسانه آمریکایی در ضمن گزارش خود از آغاز هشتمین دور از مذاکرات وین، از تردیدهای دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی درباره رفع تحریم‌های ضدایرانی سخن گفت.

 وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ضمن گزارشی درباره آغاز هشتمین مذاکرات ایران و گروه 1+4 در شهر وین، نوشت: "دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی به‌شکل فزاینده‌ای درباره اینکه می‌توانند کاهش تحریم‌ها را به‌شکلی که ایران می‌خواهد ارائه دهند، تردید دارند."

این وبگاه خبری روز سه‌شنبه نوشت که ایران به افزایش شدید فعالیت‌های هسته‌ای خود پس از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ادامه داده است. بلومبرگ ادعا کرده که این مساله منجر به کمبود زمان برای دیپلماسی برای آنچه جلوگیری از جمع‌آوری منابع ضروری برای ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران خوانده، شده است.

این وبگاه خبری همچنین به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامی از وی نبرد، مدعی شده است فرصت باقی‌مانده برای دستیابی به توافق به چند هفته کاهش یافته است. یک منبع آمریکایی نیز در اظهاراتی مشابه مدعی شد که زمان برای احیای توافق رو به پایان است.

کارشناسان جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش برای گفت‌وگو با نمایندگان گروه ۱+۴ پیرامون ساز وکارهای لغو تحریم راهی هتل کوبورگ شدند.

گفت‌وگوها در این زمینه بر اساس توافقی است که دیروز در نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند.

در این جلسات قرار است است درباره چارچوب‌ها شاخص‌ها و ملاک‌های راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات متحده بحث و بررسی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافقات سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

گزارش‌ها حاکیست که طرف‌های مقابل اساس و مبنای مطالبات ایران را پذیرفته و نقشه راه تحقق آن توسط کارشناسان پیگیری خواهد شد. همچنین موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی و بانکی در یکی دو روز آینده در دستور کار کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوهای وین قرار خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

منابع دیپلماتیک: ایران با جدیت مذاکره می‌کند

تارنمای شبکه خبری العربیه در صفحه توئیتر خود به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت ایرانی ها با جدیت مذاکره و تلاش می کنند به توافقی دست یابند که با لغو تحریم ها، فضای مناسبات تجاری برای این کشور باز شود.

 العربیه به نقل از دیپلماتها بدون ذکر نام نوشت: به نظر می رسد که آغاز ماه فوریه 2022 (حدود یک ماه دیگر) تاریخی واقعی برای پایان مذاکرات وین درخصوص ایران باشد.

این منابع افزودند: طرف ایرانی در مذاکرات تلاش می کند تا به توافقی دست یابند که به این کشور امکان فروش نفت را بدهد.

این منابع اعلام کردند: برنامه هسته ای ایران اکنون همانند یک سال قبل نیست.

منابع دیپلماتیک یادشده همچنین به العربیه گفتند: مسئله ضمانت هایی که ایران خواهان آن است، پیچیده است و نمی دانیم که چگونه از آن گذر کرده و آن را پشت سر خواهیم گذاشت.

این منابع دیپلماتیک در عین حال مدعی شدند: اگر به توافقی با ایران ظرف چهار هفته دست پیدا نکنیم، توافقی وجود نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۹
مذاکره مستقیم با آمریکا بدون حضور کشورهای بی خاصیت و بی اختیار را آغاز کنید

دارین وقت را به ضرر مردم و کشور ایران و به نفع اروپا ، روسیه و چین هدر میدید
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
آمریکا هیچ تعهد اضافه تر از برجام رو نمی‌پذیرد و هیچ تعهدی در خصوص الزام دولت بعدی نمی دهد...
مگه دولت آقای رئیسی، قدردان زحمات دکتر ظریف بوده که دولت بعدی اونها،،قدردان زحمات بایدن باشه؟!! واقعا چه توقعی داریم ها...کشتی کشتی اسلحه و بنزین ارسالی به یمن و ونزوئلا، توقیف میشه..پول بیت المال به یغما میره.....؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
امریکا به پیام های ضد ایرانی بعضی ها دلخوش می شود .. انان که از بایدن و ترامپ امریکایی تر به دلاوران وطن حمله می کنند ....و همراهی با شعار های سعودی و اسرائیل را به حمایت از مواضع ایرانی ترجیح می دهند ....شرم بر انان
برادران بی عرضه روس و چین چه کار مثبتی کردن ؟
نقش هویج های اروپایی در مذاکرات چیه ؟

همه طرف های مذاکره میدانند باید حرف آخر را از دهان آمریکا بشنوند

مذاکرات اینجوری کشک است .
پاسخ ها
محمدرضا بهرامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
آمریکا هم اختیار ندارد ؟! فقط و فقط ابلیس باید مذاکره نمو
نتیجه مذاکرات هر چه باشد مهم نیست
مهم اینست که هیات ایرانی کریسمس را خوش بگذرونن

یه وقت بد نگذره بهشون
نگرانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
کریسمس که گذشت دارن برای ژانویه برنامه ریزی می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
خیلی بده که ما ایرانی‌ها هميشه به مردان دیپلمات خودمون از پشت خنجر میزنیم ... فرقی نمیکنه ظریف باشه یا عبداللهیان یا باقری ... خواهشا کمی مراعات کنید الان وقت بچه بازی و یا حماقت نيست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
شما سرگرم باش و کاری به سیاست نداشته باش
الان بهتر می فهمید محمود احمدی نژاد چه سنگی را در چاه انداخته ؟
بیش از ۱۰ سال است که داریم تاوان بی خردی و حرافی محمود را ما مردم بدبخت می پردازیم
شورای نگهبان محمود را چجوری در هر دو دوره تایید کرد ؟
مسئولان در ایجاد این مشکلات فلج کننده برای مردم و کشور بی تقصیر نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
ور نزن بی مصرف.بهترین رییس جمهور تا حالا همون احمدی نژاد بوده.اون سندباد جونتونو دیدیم.۱۰۰ روزه ایرانو میخواست گلستان گنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
احمدی نژاد فتنه ای بود که چندین نسل باید تاوان اقدامات او را بدهند و این یک طرف داستان است طرف دیگر قضیه اینست که همان هایی که سنگ احمدی نژاد را به سینه می زدند و اعوذ بالله تا حد خدایی بالا می بردند هنوز سیاستگذاران اصلی این کشور هستند و این واقعیت هولناک ادامه دارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
نفر اول ،پاسخ دهنده ناشناس .... ادبیات شما مثل ادبیات ریسس جمهور مورد علاقتون هست.... انشالله با هم محشور بشوید.
روسیه ، انگلیس و چین باید از مذاکرات حذف بشن
شاید منحوس بودنشان در مذاکرات تاثیر منفی بزاره .
به زبان ساده دارن میگن :
ایران در خواب بیند پنبه دانه ...........

زیاد روی نتیجه دلخواه ایران حساب نکنید .
پاسخ ها
بابک
| France |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
نقش فرانسه که مخرب تره . باید روسیه باشه انریکه مورا از سازمان و امریکا . البته بازم امریکا باید رودرو قرار نگیره
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
نتیجه دلخواه ایران عدم رسیدن به توافقه چون ما همه خوب میدادیم توافق سال 2015 چقدر بی فایده و حتی مخرب بود.
فیلمه همش.
به جد امیدوارم هیچ توافقی شکل نگیرد دلیلش هم فکر کنم اکثر مردم ایران متوجه شن!
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
درود بر شرفت
روزی چوپانی با گرگ گفتگو می کرد که چطور می شود او را مجاب کرد که به گله گوسفندش حمله نکند، چون معاش چوپان از فروش تولید شیر و پشم و گوشت گوسفندانش بود.
گرگ گفت: من و همراهانم 5 گرگیم. اگر 3 روز یکبار که میاییم یک گوسفند بدهی، حمله نمی کنیم و تو در امانی!.
چوپان پذیرفت. چون با خود فکر کرد، لااقل بقیه گوسفندان زخمی و الکی کشته نمی شوند!.
یکماه گذشت و هردو طرف راضی!. تا اینکه یکی از دوستان چوپان موضوع را فهمید و به او هشدار داد که تو بجای تنبیه گرگ ها، غذایشان را تامین و انان را گستاخ کرده ای!. بعدشم، مگر تو چندتا گوسفند داری که بخواهی هر سه روز یکی به انها بدهی؟! از طرفی این گرگ ها زاد و ولد دارند و نسل گوسفندانت تا پایان سال درمیاد و دیگری چیزی نداری که معاوضه کنی. لذا گرگ ها، قصد جان خودت را خواهند کرد!.
خلاصه چوپان ناقص العقل با مشورت دوست عاقل خود با نصب تله، همه گرگ ها را اسیر کرد و بعدها با فروششان به شکارچیان گرگ، درآمد خوبی حاصل و چند گوسفند دیگر خرید!.
مذاکرات ما با طرف غربی - امریکایی بی شباهت به حکایت چوپان و گرگ نیست.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
دنیا هم همون حکایت گرگ و میش هست، یه ضرب المثلی هست که میگه اشک کباب سبب طغیان آتش هست، یعنی عجز و ناتوانی شخص مظلوم سبب گستاخی و شرارت ظالم میشه
هرچه طرف های غربی آسوده خاطر باشند احتمال توافق کمتر است
فقط یک مشت دروغ
ایران باید:
از برجام خارج بشه.
مستقیم با آمریکا مذاکره کنه.
هر دو کشور به تفاهمی کامل درباره ی تمام موضوعات برسن.
ایران باید از آمریکا بخواد عربستان عضو ان پی تی بشه و برنامه ی هسته ایش کاملا کنترل بشه.
هر دو کشور باید سفارت هاشون رو باز کنن.
ایران و آمریکا به یکدیگر اجازه ی سرمایه گذاری بدن.
انوقت کشوری عادی میشیم.
اما با وجود روسیه و چین غیرممکنه و البته نفوذی هاشون.
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
اخوی یک بار بگو انقلاب شده، حالا کی شده من خبر ندارم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
انوقت تو طرف امریکا هستی یا طرف ما امریکا باید عادی بشه یا ما باید تسلیم بشیم
اقا وقت تلف نکنید برید با اصل جنس مذاکره کنید و اینقدر یک دندگی نکنید
پاسخ ها
بابک
| France |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
آمریکاییا خیلی پر توقعن و مدام سوال میپرسن و آدمو گیج میکنن . میخوان زود بر مخاطب مسلط شن . . برات بگم خیلی وحشتناک میخوان حرفاشونو به آدم تحمیل کنن من با یک آمریکایی در جزیره کیش صحبت کردمانگلیسیم عالیه ۷ سال کشورهای مختلف بودم . انگار توقع داشت دولاشم کولش کنم بگردونمش
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
آونها عاقل هستن و برای هر سوالی دنبال جوابش هستن نه اینکه بخوان صورت مسئله را حل کنن، عقل چیز زیبایی هست که به عنوان اسلحه میشه ازش
استفاده کرد ولی خیلی ها ازش بی نصیب هستند
اگر شرف دارید تحریم ها را بردارید اگر ندارید ما له شدییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
اینو به امریکا می گی یا به ما که تحریمیم
اگر با همین فرمان پیش بریم و اجازه ندیم اروپا و ام ریکا جلسه را به نفع خودشان دست بگیرن پیروزی برای تیم ما خواهد بود باز هم میگم تیم ما مواظب باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
شیبانیان هستم کارمند وزرات اطلاعت
اینکه فرصت به سرعت در حال گذر است، از اون حرف های کاسب کارانه است،
مگه سیل و زلزله است که قراره آوار بشه، این فرصت مذاکره احتمالا تا روز قیامت میتونه ادامه دار باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
شما احتمالا از اون دسته آدمهایی هستی که هر شب اخبار ساعت ۹ رو گوش می کنند که شاید تلویزیون شماره کوپن برای روغن اعلام کنه.
چه روزگار خوشی برای دلال ها شد
تحریم ها رفع نشه بهتره کار یکسره بشه
این.کافرهای.امریکایی.خدا.را.قبول.ندارند.

ما.ایرانی‌ها‌که‌مسلمانیم‌و‌خدا‌را‌قبول‌داریم‌.

باید در این موردهای پیش‌امده‌از‌خدا‌مدد‌بجوییم‌.

نه از کفار‌خوار‌و‌ذلیل‌شده‌قاتل‌فرزندانمان‌‌..
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
سید هادی جان خدا سرش شلوغه به دادت نمی رسه اگر می شد این مملکت به این فلاکت کشیده نمی شد ؟بعد تاره دوره معجزه های ندیده تما شده الن داره معجزههای علما وعقلا ومسئولین را می بینیم که داره کولاک می کند ؟..
من‌خیلی‌نگران‌‌مذاکره‌کننده‌های‌کشورمون‌هستم‌‌،اونجا‌هواسرده‌‌‌خدا‌نکرده‌ی‌وقت‌سرما‌نخورن.
:(((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
جالب است و خنده دار برای ایندگان. امریکا تحریم های فلج کننده برای ما وضع کرده انگاه ما با روسیه و سه کشور اروپایی داریم مذاکره میکنیم.
یک کلام ختم کلام! تا آمریکا و ایران رو در رو و مستقیم مشکلاتشون رو حل نکنن در روی همین پاشنه خواهد چرخید!
اون آقای ایرانی مذاکره کننده از مخالفین سرسخت برجامه
80میلیون ایرانی چشم انتظار رفع تحریم از مخالف برجامن
جلالخالق
این دفعه تحریم ها انشالله برداشته میشه.
جوش نزنین و خیلی عادی به زندگی تون برسین.تا مذاکرات به سرانجام برسه همه ما پیر شدیم و باید بفکر سنگ قبر باشیم که البته بعید میدونم با این تحریمها سنگ قبر پیداکنیم
بی خردی مثل بعضی از نظر دهندگان که از سیاست نمدانند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی