بازدید 4398
اقتصاد در گذر زمان

از «وزیر اقتصاد شدن سجادی» تا «اعلام زمان آزادسازی سهام عدالت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 27 December 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 دی 1326، ابراهیمی حکیمی نخست ‌وزیر کابینه خود را به این شرح معرفی کرد: دکترمحمد سجادی وزیر اقتصاد ملی، مصطفی عدل وزیر مشاور، علی معتمدی وزیر راه، دکترعلی ‌اکبر سیاسی وزیر فرهنگ، دکترسعید مالک وزیر بهداری، محمد سروری وزیر دادگستری، ابوالقاسم نجم وزیر دارایی، سپهبد مرتضی یزدان ‌پناه وزیر جنگ، سرلشگر فرج ‌الله آق اولی وزیر کشور، محمدعلی وارسته وزیر پست و تلگراف، همچنین قرار شد وزرای خارجه و کشاورزی را هم بعدا معرفی کند.

6 دی 1340، لايحه اصلاحات ارضي در مجلس شوراي ملي تصويب شد و شاه نيز آن را امضا كرد. همچنین در این روز، وزیر دارایی اعلام کرد هفده هزار قریه شامل طرح تحدید مالکیت خواهند شد.

6 دی 1350، ایران ناسیونال در ششمین مرحله از صادراتش به رومانی، یکصد دستگاه اتوبوس به آن کشور ارسال کرد.

6 دی 1352، ده درصد به دستمزد کارگران صنعت نفت افزوده شد. همچنین در این روز، بهای بنزین هواپیما در ایران ۵ ریال گران شد و به ده ریال رسید.

6 دی 1354، سوءاستفاده ۲۸ میلیون دلاری شرکت گرومن کورپوریشین که تعدادی هواپیمای اف ۴۱ به ایران فروخته بود، فاش شد. این مبلغ به عنوان حق ‌العمل برای چند نفر از امرای ارتش و درباریان از جمله محمدعلی قطبی، سپهبد ایادی و نادر جهانبانی در نظر گرفته شده بود.

6 دی 1390، محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ‌ها از حذف ۱۰ میلیون ایرانی از فهرست یارانه ‌بگیران در فاز دوم هدفمندسازی خبر داد.

6 دی 1391، علی عسگری رییس‌کل سازمان امور مالیاتی از دریافت ۱۲۶ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده فروش سکه در نیمه اول سال 91 خبر داد و گفت: سکه ‌های فروخته شده بانک مرکزی که وارد چرخه اقتصاد می ‌شوند، باید مالیات بپردازند.

6 دی 1393، رئیس ‌جمهور روحانی در نامه ‌ای دستورالعمل احیای سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی را ابلاغ کرد.

6 دی 1394، انتخاب سوئیس به‌ عنوان رئیس کارگروه ایران در الحاق به سازمان تجارت جهانی موجب شد تا برخی از کارشناسان پیش ‌بینی کنند با توجه به بی‌طرفی سیاسی این کشور و مراودات اقتصادی و تجاری خوب با ایران، این انتخاب بتواند روند پیوستن ایران به WTO را تسریع بخشد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران از سال ۱۹۹۵ درخواست عضویت به WTO را به این سازمان ارائه کرده بود و در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد؛ اما عضویت دائمی ایران هنوز محقق نشده است.

6 دی 1396، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور در دومین همایش استانداران با بیان اینکه استانداران و خانواده آنها بر اساس دستور رئیس ‌جمهور باید در محل خدمت خود اسکان داشته باشند، تاکید کرد: استانداران حق کار اقتصادی ندارند اگر شرکتی از قبل داشته ‌اید به کسان دیگری واگذار کنید تا اداره کنند؛ بنابراین اگر یک ریال از طریق رانت، نفوذ و دخالت از حوزه عمومی به حوزه شرکت‌ ها و فعالیت‌ های اقتصادی شما، خانواده و دوستانتان برود حتما گناه نابخشودنی است و قطعا مورد اشکال است.

6 دی 1397، با توجه به اینکه بیش از یک میلیون کارمند بانک در هند دست به اعتصاب زدند، تمام بانک‌های این کشور یک روز کامل تعطیل شدند.

6 دی 1398، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر