بازدید 22247

طرح دولت رئیسی برای بازتوزیع یارانه بنزین/ دولت منافع طرح‌ را به مردم توضیح دهد

گمانه زنی ها نشان می دهد که دولت سیزدهم به دنبال اجرای آزمایشی طرحی مشابه با طرح سهمیه بندی بنزین به ازای هر فرد است تا همه افراد جامعه که حتی خودرو هم ندارند، از یارانه سوخت بهره مند شوند
کد خبر: ۱۰۹۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 21 December 2021
طرح دولت رئیسی برای بازتوزیع یارانه بنزین/ دولت منافع طرح‌ را به مردم توضیح دهد
محمدرضا مقامی فرد؛ اقتصاد ایران همواره در این سال‌ها با چالش توزیع ناعادلانه یارانه‌های پنهان در بخش انرژی مواجه بوده است. به گونه‌ای که در کنار عدم تحقق عدالت در توزیع یارانه‌هایی همچون سوخت، دولت شاهد قاچاق حامل‌های انرژی تولید شده با یارانه دولتی به خارج از کشور نیز بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر این اساس، در این سال‌ها یکی از اقدامات برای جلوگیری از روند قاچاق بنزین و گازوئیل به کشور‌های همسایه، افزایش تدریجی بهای آن بوده است تا حداقل صرفه اقتصادی قاچاق کمتر شود. اما به دلیل حمایت از معیشت و قدرت خرید مردم به خصوص دهک‌های کم برخوردار جامعه، دولت همچنان سیاست تخصیص یارانه سوخت را در سال‌های اخیر ادامه داده است.

حال در این شرایط، هم زمان با ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس، در خبر‌ها آمده است که دکتر رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزرای نفت و اقتصاد و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد، با اشاره به جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در آبان ۱۴۰۰، تاکید کرده است: طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، به صورت آزمایشی در جزیره قشم اجرا و هیئت وزیران بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح، در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم گیری نماید. ".

اما جدا از اینکه صحت و سقم این نامه هنوز از سوی دولت به طور رسمی تایید نشده است و تنها با واکنش سخنگوی دولت همراه شده است؛ بایستی به موضوع مهمی که جای بررسی و تامل بیشتر دارد توجه داشت. به بیان دیگر نگاه کارشناسی به تغییر سازوکار توزیع یارانه‌های سوخت در میان همه مردم، از جمله مسائلی است که همواره با استقبال عموم مردم به خصوص اقشار محروم جامعه همراه بوده است؛ هرچند نگرانی اصلی به نحوه اجرای آن برمیگردد.

بر اساس این گزارش؛ از حدود هشت سال قبل طرحی مطرح بود که بر اختصاص سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به هر خانواده به جای هر وسیله نقلیه تاکید داشت. در ادامه و در اسفندماه ۱۳۹۷، مجلس با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر اعطای سهمیه یک لیتر بنزین در روز به هر ایرانی، مخالفت کرد. در ادامه در مرداد سال  ۹۹ این بار طرحی با نام "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد که طبق گفته نمایندگان وقت مجلس، باقی مانده از مجلس قبل بوده و بازنویسی شده و قرار بود در صورت اجرا، برای رعایت بیشتر عدالت،  مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغییر و سهمیه‌ای نیز متناسب با پیمایش به خودرو‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی اختصاص دهد.

در آن زمان (مرداد سال گذشته) مالک شریعتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم درباره این طرح گفت: "انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک‌های پایین‌تر و کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح "سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار" باشد. اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، مثلا یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد. شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده تا سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند پیش بینی شود. "

از سوی دیگر؛ بر اساس طرح یاده شده در مردادماه سال ۹۹، تاکید شده بود که اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران است یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازگردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود. همچنین قیمت دوم و آزاد بنزین در این طرح به صورت شناور و معادل ۹۰درصد قیمت بنزین فوب خلیج فارس با نرخ تسعیر سامانه نیما خواهد بود.  بیشتر منابع حاصل از این طرح به اصلاح و گسترش سیستم حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت و بخشی نیز صرف دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی و تاکسی‌های اینترنتی خواهد شد. همچنین در این طرح هرگونه افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی توسط دولت، شورا‌های شهر و روستا و شهرداری‌ها ممنوع و وزارت صمت نیز مکلف شده است سهم خودرو‌های پایه گازسوز با موتور داخلی را به ۳۵درصد افزایش دهد.

سرانجام طرح مجلس به کجا رسید؟

 
به هر صورت بعد از اعلام وصول این طرح خبر خاصی در مورد آن منتشر نشد تا اینکه چهارم اسفندماه ۱۳۹۹ در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دوباره مالک شریعتی این طرح را برای ورود به لایحه بودجه پیشنهاد داد. مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاد دهنده الحاق یک بند به تبصره (۱) توضیح داد: در حال حاضر سهمیه بنزین یارانه‌ای بین افرادی توزیع می‌شود که دارای خودرو هستند، اما نیمی از خانواده‌ها که فاقد خودرو هستند از این سهمیه بی‌بهره هستند. وی گفت: در پیشنهاد مطرح که گام اول است گفته می‌شود ۵۰ درصد جامعه که از سهمیه یارانه‌ای بنزین ۳ هزار تومانی بی‌بهره هستند، به ازای هر عضو خانواده ۱۵ لیتر بنزین ۳ هزار تومانی دریافت کنند. این ایده باعث رعایت مساله جمعیت که مورد اهمیت است نیز می‌شود. وی ادامه داد: حتی می‌توان بازاری ایجاد کرد تا مردم که خودرو ندارند، اما سهمیه بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کنند، بنزین خود را خرید و فروش کنند. حتی تاکید شد که ممکن است دولت کنونی توان اجرا نداشته باشد از این رو اجرای آن را به ابتدای مهرماه موکول کرده‌ایم؛ بنابراین در دولت تدبیر و امید، سازوکاری برای تحقق عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی به ویژه بنزین، عملیاتی نشد و حالا نگاه کارشناسان اقتصادی به تصمیمات دولت رئیسی برای پایان دادن به بی عدالتی در حوزه تخصیص یارانه‌های انرژی است.

دولت رئیسی به دنبال بازتوزیع یارانه بنزین

 
در این میان، گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به دنبال اجرای آزمایشی طرحی مشابه با طرح سهمیه بندی بنزین به ازای هر فرد است تا همه افراد جامعه که حتی خودرو هم ندارند، از یارانه سوخت بهره‌مند شوند. در این باره سخنگوی دولت سیزدهم نیز در واکنش به برخی خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین گفته است: قرار نیست بنزین گران شود و دولت اهل تصمیمات یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود. 
 
علی بهادری جهرمی افزود: درباره این طرح نیز مقرر شده بصورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودرو‌ها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت. در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند در حالیکه سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، اما کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد در سوخت دیده نمی‌شود. وی تصریح کرد:، اما با این تغییر که بصورت آزمایشی بنا شده انجام شود کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند. وی در پایان تاکید کرد: لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

سخن پایانی

 
در هر صورت آنچه نیاز امروز اقتصاد کشورمان است، توجه به اصلاح سازوکار‌های تخصیص یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی است. اما پیش نیاز مهم این است که مجریان طرح احتمالی دولت باید از منافع طرح به مردم توضیح دهند و اعتماد آن‌ها را جلب کنند، البته که با افزایش درآمد‌ها می‌توان اعتماد سازی کرد. به بیان دیگر، توضیح داده شود که منافع افزایش قیمت به نوعی به خود مردم برمی گردد.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که بر اساس آمار‌های اعلام شده توسط مهدی طغیانی نماینده مجلس در انتهای سال قبل (تصویر زیر)، بیش از ۱۸ میلیون نفر در کشور دارایی خودرو بوده اند که به عنوان نمونه از این تعداد، ۱۰۰ نفر بالاتر از پنجاه خودرو دارند که مجموع آن، به رقم ۷ هزار خودرو می‌رسد.
 
طرح دولت رئیسی برای بازتوزیع یارانه بنزین/ دولت منافع طرح‌ را به مردم توضیح دهد
 
بنابراین آمارها نشان از عدم توزیع عادلانه یارانه بنزین در میان تمام اقشار جامعه دارد که نیازمند سیاست گذاری جدید از سوی دولت است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۶
دولت چه تضمینی برای موفقیت این طرح به مردم میده ؟

دولتهای قبلی از این حرفها میزدن ولی همه شکست خوردند
پاسخ ها
قلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
مرگ بر بنزین
مرگ بر ماشین
درود بر رشد اقتصادی ۱۸۰ در صدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
دولت های قبلی اقدامی نکردند که بخوان شکست بخورند اگر اینکار انجام شود کار بزرگی در تقسیم ثروت در کشور انجام میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
یارانه بنزین منو بدن میروم زن میگیرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
بجای نق زدن باید از رئیس جمهور مردمی و حامی محرومین حمایت و پشتیبانی کنیم تا این کشتی طوفان زده را به ساحل آرام برساند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
به میزان درصد رشد قیمت ها عوارض واردات خودرو کاهش داده شود یعنی 10 درصد رشد قیمت سوخت در برابر 10 درصد کاهش عوارض واردات خودرو ون شما خودرو پرمصرف به مردم عرضه می کنید و بنزین به نرخ بین الملل اینکه نمی شود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
بنظر من اگر طرح بنزین یارانه به ازاء اشخاص عملی بشه منصفانه و بر اساس عدالته و شایسته است همه کمک کنیم و اینکه دولت تضمین بده از اون حرفهاست دولتها هر کاری خواستن کردند با بیت المال و کسی هم معمولا کاریشون نکردند اینکه بخواد به همه یارانه بنزین را بده بگیم بیا تضمین بده ....
کسری بودجه دارند باید بنزین را گران کنند چاره دیگری هم ندارند بخاطر تحریم نفت نمی توانند بفروشند حالا به اسم باز توزیع با توجیهات و توضیحات میخواهند به مردم بخورانند . کسی دلش به حال مردم نسوخته دنبال خیر رساندن به مردم نیست .اگر واقعا نگران مردم بودند با دنیا صلح میکردند تا جنگ اقتصادی خاتمه پیدا کند
پاسخ ها
حامی رئیس جمهور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
بودجه 1401 هیچ کسری ندارد
و بفضل پروردگار سال بعد رشد اقتصاد 80 درصد خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
سه حالت دارد یا نمیدونی درصد چیه یا نمیدونی رشد چیه یا نمیدونی بودجه چیه یا هر سه تاش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
17:37
هشتاد درصد از صفر میشه همون صفر . مرسی که هشدار دادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
در ابتدا ميگن افزايش نرخ نداريم تا طرح جا بيفتد بعدش قيمت بنزين يهويي ميشه نرخ خليج فارس و تورم سر به فلك ميكشه و مبلغ باز توزيع هم معلوم نيست به كي ميدن مثل الان كه از هر كي مي پرسي ميگه يارانه نميگيره
چرا تا پول کم میاره دولت دست تو جیب مردم میکنه؟!!!!
از طرفی کسانی که خودرو ندارند و سهمیه دریافت میکنند, طی چه ساز و کاری اونو میفروشند؟ قیمت این بنزین چگونه تامین میشود؟!!!! اینکه میشه دلال بازی. چرا دولا دولا شتر سواری میکنین خب آزادش کنین بره. در نهایت میخوایین این کاری کنین دیگه؟ اگر قراره به افرا روزی 0.7 لیتر بنزین تعلق بگیرخ, چرا مبناخانواده 5 نفری باشه, مگر آدمای مجرد آدم نیستن!!!! 20 لیتر بجایی نمیرسه. اونوقت باید بقیشو از کجا تهیه کنن؟!!!!! حتما از بازاری که بقیه میفروشن, نه. اونم که 90 در صد فوب خلیج فارسه. خب آزادش کنین بره. خودرو رو هم بنجل دو لا پهنا بندازین به خلق الله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
قیمت فوب خلیج فارس یعنی لیتری 18000 تومن به قیمت دلار امروز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
من خودرو ندارم اما مخالف طرحم . منی که خودرو ندارم با اسب اینور اونور نمیرم که تاکسی میگیرم از طرفی مواد غذایی ، ساختمانی ، شیمیایی و... با ماشین هایی جا به جا میشه که بنزین میسوزونند پس رو قیمت اونا هم تاثیر میذاره . یارانه سوخت به منی که خودرو ندارم هم تعلق گرفته
منافع؟ کدوم طرح شما تا حالا برای مردم منفعت داشته؟ مگه سال ۹۸ نمیگفتین از محل گرون شدن بنزین فلان هزار میلیارد درامد کسب میشه که به اقشار ضعیف و تولید اختصاص میدیم و فقر کم میشه و چنین و چنان؟ خوبه هنوز سخنرانیهاتون هست. اینم مثل اون طرحه، فقط جیب خودتون پر میشه و مردم فقیرتر و بدبخت تر میشن.
پاسخ ها
ماشالله حزب الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
ناراحتی جمع کن از ایران برو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
با لفاظي و اختراع عباراتي از قبيل بازتوزيع مردم ساده دل را فريب مي دهند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
جناب ماشالا کشور ایران مال شما یا پدر امثال شما
نیست که میگید اگه ناراحتی برو
مشکل مردم با دادن یارانه به هر فرد یا افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی و اینجور طرح ها حل نمیشه ، بین دخل و خرج مردم یک دره وحشتناکی هست!
این تفکر بجز دلالی و خرید و فروش خارج از عرف بازار و برهم زدن بازار بنزین چیز دیگری در پی ندارد و کاری است مثل برفراری یارانه ها ی احمذی نژاد که یک شبه نان دانه ای 50 تومان را به 1000 تومان افزایش ذاذ و متعاقب ان مصیبنهای بعذی افتصاذی . (یک کار بی فکر،احساسی و تبلیغی)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
کی نان از 50 تومن
رسید به 1000 تومن؟ سال 88 نان سنگک 250 تومن بود و بعد از هدفمند شد 400 تومن
بهانه های نخ نما شده برای گران کردن سوخت.
همیشه به بهانه حمایت از دهک های پایین منجر به گرانی بیشتر شد و دمار از روزگار مردم در آوردند.
هر طرح و لایحه ی آزمون و خطایی بوده روی این ملت امتحان کردید و کسی چیزی نگفته البته گفتن ولی شما ...! این را هم امتحان کنید تا ببینیم چه میشود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
ناراحتی جمع کن برو
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
مگه مملکت مال پدرتونو که میگید اگه ناراحتی برو
اگر قیمت بنزین با کشور های همسایه هماهنگ شود باید حقوق و دستمزد هم مثل کشور های همسایه باشد.
سفت ببندید که باید فوب خلیج فارس رو پرداخت کنید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
موافقم
اگر
حقوق را هم مثل کشورهای خلیج فارس پرداخت کنند.
به والله خودتون هم نمیدونید میخواهید چکار کنید.فقط با روان مردم بازی میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
همون تو میدونی بسه
یک طرح مثل بقیه طرح ها
اول اینکه چه تضمینی هست که دولت بعد از گرون کردن بنزین با هزار جور توضیح و تفسیر خیلی از مردم رو واجد دریافت این یارانه ندونه و از لیست دریافت کنندگان خط نزنه و پول به دست آمده رو جای دیگه خرج نکنه
اصلا چه تضمینی هست که 100 درصد پول حاصل از آزادسازی قیمت بنزین به مردم برسه
دوم اینکه با این کار قیمت همه اجناس و خدمات بالا میره یعنی دولت هزار تومان به مردم میده و از اون طرف ده هزار تومان از جیب مردم کنده میشه
سوم اینکه تجربه هدفمندی یارانه ها که هنوز هست 45 هزار تومان به مردم دادین و ده ها و صدها برابرش از جیب مردم کنده شد
مسئله بار روانی افزایش قیمت بنزین است که باعث میشود همه اجناس گران شود و کسبه محترم و تجار گرامی و کارخانه دار بهانه گرانی بدستش بیاید حکومت هم که نمیتواند جلوی گرانی را بگیرد و خودش نیز همراهی میکند و رسما قیمت جدید را اعلام میکند .به همین خاطر مردم از گرانی بنزین دل خوشی ندارند
حالا هی دلار گرون شه بعد شما بیاید بگید قیمت بنزین نسبت به بقیه دنیا ارزون تره هی این بازی رو ادامه بدید ، فیلم کمدیه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
خجالت بکش
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
کجاس کمدیه فیلمی وحشتناک گریه آوراست
لطفاً نشر دهید تا مسئولین این مورد را هم مد نظر گیرند:

قیمت بنزین بصورت پایه ای و شناور و البته با سقف تعیین شود و ماشین های مختلف بر اساس نوع ماشین کارت سوخت ضریب دار بگیرند. مثلاً سانتافه ضریب 5، پراید ضریب یک. یعنی اگر قیمت پایه ای دوهزارتومان باشد، پراید همان دوهزار تومان و سانتافه 10 هزار تومان باید بپردازد. فراتر از سهمیه قیمت بالاترین ضریب. حال ممکن است ماشین دارهای مدل کم ارزش بنزین خود را بفروشند، باشد حقشان است و قطعاً وقتی نیاز داشته باشند باید با قیمت بالا بخرند. آن درآمد حاصله، بین آنها که ماشین ندارند بصورت مساوی تقسیم شود. به علاوه مواردی نظیر عوارض هم روی همین بنزین افزوده شود تا آنها که ماشین بالاتر دارند، عوارض بیشتر بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
دولت از کسی که سانتافه دارد به اندازهدو برابر سازنده خودرو پول میگیرد
دولت به جای این طرح های از پیش شکست خورده که ضررش به مردم تحمیل میشه کارای زیر رو انجام بده
اول اینکه خودروهای مسافر بر رو معاف از گرونی بنزین کنه و با نصب دستگاه کارتخوان در خودروها پیمایش خودروهای همگانی رو کنترل و بر اساس اون بنزین اختصاص بده یعنی مقدار بنزین مصرفی ماه قبل رو محاسبه و به رانندگان بده تا ماه بعد
دوم اینکه به خودروهای گرون قیمت یک میلیارد به بالا بنزین آزاد بفروشه هر چی خودرو گرون تر بنزین گرون تر
این فکر که کسی که خودرو نداره از یارانه بنزین استفاده نمیکنه اشتباهه چون همین فرد داره از خودروی مسافر بر کسی دیگه استفاده میکنه و اگه بنزین گرون بشه ده یا صد برابر پولی که دولت به این فرد بی ماشین میده این فرد باید برای جابجایی و خرید خدمات و ... در جاهای دیگه هزینه کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
البته قیمت بنزین براساس قیمت ماشین زیاد منطقی نیست، در این حالت فقط تبیلیغی برای ماشینهای بی کیفیت و قدیمی می شه و بازهم آلودگی و مرگ و میر بیشتر
طرح پيشنهادي به عدالت نزديكتر است ولي با توجه به اينكه امكان شناسايي خانوارها وجود نداشته و تخصيص سهميه بنزين به افراد نيز تبعات خاص خود از جمله احتكار بنزين و راه اندازي بازار جديد و خطرناكي را به همراه خواهد داشت، بهترين روش، واريز يارانه بنزين به حساب افراد بصورت ماهيانه و تك نرخي كردن بنزين مي باشد.
پاسخ ها
حسین
| Netherlands |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
واقعا فکر کردی به ما یارانه بنزین میدن.این ملته که از شیره جونش یارانه به دولت میده.کار مفتی و دریافت خدمات از دولت در حد بسیار پایین.اگه اینقدر فوب فوب می کنند، درامد مردم رو هم به فوب خلیج فارس برسونند.
چرا هرروز با روح وروان مردم بازی میکنید بگید پشت پرده این تصمیمات شکست خورده چیه ... کسی که ۴تاماشین داره هرماشینش ۶میلیارده بنزین بشه لیتری ۲۰۰هزارتومان این اقا از جیب فقرا دوباره درمیاره .با این طرحها ریشه فقراکنده میشه نه ریشه فقر
یکبار دیگه بخونید متن رو
اولش ۶۰ لیتر برای هر نفر
بعدش شد ۳۰ لیتر برای هر نفر
بعدش شد ۲۰لیتر برای هر نفر
الان میگن ۱۵لیتر برای هر نفر
بعدم طبق جدول خودشون ۶ درصد هستن که تعداد خودرو بیشتری دارن یعنی میخوان بخاطر اون ۶ درصد اون ۹۴ درصد رو نقره داغ کنن....اقا ما به اونا میگیم ماشین هاشون بفروشن
بابا جان اینایی که ۵۰ تا ماشین دارن کارخانه های و شرکت های این مملکت هستن کا طبیعه ماشین داشته باشن
دباره چه خوابی دیدید شب عید میخواهید یک مشته را عزادار کنید
متاسفانه با تصمیمات این چنینی این اقتصاد درست نخواهد شد وباز هم این چرخه بی ارزش شدن ارزش پول ملی ورشد تورم ادامه خواهد داشت
مملکت و دلال خونه نکنید مثل اینه که دولت بگه چون سوبسیدبرای برخی داروهای خاص میدیم ودرصدی از مردم از این داروها استفاده نمیکنند پس باید سوبسید داروهای خاص به تمام مردم داده شود وصدها مورد مشابه
این خیمه شب بازی دیگر قدیمی شده
تابناک عزیز نظرات را ببندی بهتره تا اینکه زود زود صفرش کنی.
با اجرای این طرح آزمایشی در قشم و کیش که وابسته به گردشگر هستند آنجا را نابود می کنید .
این طرح با آزاد کردن بنزین زیاد تفاوتی نداره و باعث افزایش هزینه حمل و نقل و بالا رفتن تورم میشه. در ضمن چرا رفتن سراغ بنزین.
من که از بسیاری از یارانه ها از جمله یارانه آموزش استفاده نمی کنم، چرا آن را باز توزیع نمی‌کنند!؟!
همه اینها بهانه هست برای افزایش قیمت بنزین
هر عمل دولت به هر صورتی به نفع ثروتمندان وبه ضرر فقرا خواهد بود
اگر باور ندارید نتیجه اینکار را خواهید دید
فقط به گزارشی که به نماینده ها داده شده نگاه کنید و ببینید چه قدر مبهم و گمراه کننده تهیه شده است:
نوشته شده که درصد دو خودرویی ها: 94 درصد در حالی که منظورش درصد مجموع تک خودرویی ها و دو خودرویی ها بوده (درصد دو خودرویی ها حدود 15 درصد است)؛ نوشته شده که "خودروهای سوم به بعد: فقط 6 درصد از خودرو دارها! درحالی که منظورش مجموع افرادی که سه خودرو و بیشتر دارند حدود 6 درصد که البته با قید فقط که نشانة اندک بودن است (و البته حدود 15 درصد خودروها که اصلاً از آن ذکری به میان نیامده است)
واقعا اگر قوانین عجیب و غریبی می بینیم هیچ تعجب نکنید اینگونه به این بنده خداها گزارش می دهند
خواهش می کنم منتشر کنید
بنز الان ۳۰ هزار دلار است
تا ۳ سال پیش می شد ۱۲۰ میلیون
شما قیمت دلار را کردید ۳۰ هزار بهز میسه حدود ۹۰۰ میلیون
ولی شما این بنز را دارید می فروشید حدود ۴ میلیارد
یعنی حدود ۳ میلیارد اضافه می گیرد
پس عدالت اینه که کسی که ماشین خارجی سوار میسه باید مجانی بنزین بزته
چون سود ماهانه ۳ میلیارد میشه ماهی حدود ۶۰ میلیون پس چرا باز به دروغ به مردم میگید افرادی که ماشین گرون دارند یارانه بیشتری دریافت می کنند
یکم اتصاف داشته باشید و صادقانه به مردم بگید به دلیل سیاست غلط تحریم شدیم الان شما مردم باید ضرر انرا بپردازید
و چون کسی از ما نفت نمی خره ما مجبوریم نفت شما را مجددا به شما مردم بفروشبم
با سلام
سایت تابناک شما به اندازه چند شبکه رادیو و تلوزین اطلاع رسانی و ارزشیابی مسائل روز را می کنید باید دولت کمکی به شما بکند و مخاتبان فراوان دارید و خسته نباشید خدا قوت به این شبکه با عوامل ان می گویم و مسول دست اندر کاران ان در پناه خداوند سالم سلامت باشند

تا حالا این طرحها به ضرر بیچارگان است قبل دولت اقای احمدی نژاد که یارانه پول توزیع نمی شد برای بیچارگان خانه ساختن راحت بود بعد ان یارانه تا امروز دیگر برای ادمها بیچاره اصلا محال است خانه دار بشود حالا با این برنامه وضع بدتر بدتر می شود و مردم هم روی بنزین حساس هستند چون بیچاره ماشین ندارد ولی احتیاج به حمل نقل از روستا که دارد کرایه ان گرانتر می شود پس به ضرر بیچارگان هم است انی هم که دوتا ماشین دارد یا سه تا کارش در تولید کار افرینی است دردی که ندارد چند تا اتومبیل داشته باشد ان ادمهای چند ماشینی برای تفریع یک در دو میلیون است
این طرح.... دو مرحله دارد یک گران کردن بنزین بوسیله مردم دوم مردم را به جون هم بیندازد.
با این طرح جز بردن آبروی خود و زحمت ملت نتیجه ای کسب نخواهید کرد . مردم عادی نیازی به اعانه ندارند ، دستمزدها را اصلاح کنید ، تورم را کاهش دهید ، ارزش پول ملی را تقویت کنید ، آن وقت قیمت ها به صورت خودکار واقعی خواهند شد
با این کار عده ای خوشحال خواهند شد که یارانه بنزین دریافت میکنند ، اما غافل از آنند که همه آن یارانه را با یک کورس تاکسی سواری باید پس بدهند هزینه های دیگر هم افزایش خواهد یافت
سالهاست دولتها و مجالس، کشور و مردم را به موش آزمایشگاهی برای آزمون و اجرای طرحهای غیر کارشناسی خود تبدیل کرده اند. حاصل همه این اقدامات تاکنون جز ایجاد تورم رکودی، گسترش فقر مالی طبقات میانی جامعه به پایین، کاهش ارزش پول ملی بگونه ای فاجعه بار ... و ازدیاد ثروت افراد متمول نبوده است. این بار هم همان خطای غیر موجه در حال تکرار است.
نفت مردم در پالایشگاهی که با پول مردم ساخته شده تبدیل به بنزین و سپس توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی که با پول مردم ایجاد شده در کشور توزیع و تصمیم دارند که به همین مردم با قیمت فوب خلیج فارس حساب کنند خخخخ
امروز شب یلدا ما بازنشستگان شرمنده ی خانواده ها چرا حقوق ها پرداخت نشدند ...
قیمت فوب ۱ لیتر بنزین در خلیج فارس= ۵۰ سنت= ۱۵ یا ۱۶ هزار تومن!!!؟؟؟
خدا خودش رحم کنه باز حرف بنزین افتاد تو دهن ها، معلوم نیست چه نقشه ای در سر دارند.
منافع برای مردم؟ عجب!!!!
حالا اگه کسی نان بیشتر بخوره یارانه اون چطوری به عدالت تقسیم بشه؟
اگه کسی کالای اساسی بیشتر بخره یارانه بقیه چطوری عادلانه بشه

کسی که بچه میزاره غیر انتفاعی و پول مدرسه و معلم از جیب خودش میده چطور باید یارانه آموزش بهش داده بشه

کسی که از حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنه یارانه حمل و نقل چطوری بهش میدید؟

واقعیتش اینه که برای دولت هیچ چیز راحت تر از کسب سود از بنزین و... نیست این طرحها فقط بازی دادن مردمه
با سلام و عرض ادب و احترام،
نمیخوایم دست شما درد نکنه
لطفا به هیچ چیزی دست نزنید، به هیچ عنوان و برای هیچ دلیلی هم مصاحبه نکنید، مشکل این کشور فقط مسئولین هستن اگر مسئول نداشتیم خیلی از مشکلات ایجاد نمی شود،
بزارید این چند صباح را هم زندگی کنیم
روحانی کجایی؟
دولت برای رسید به مقاصد خود که گرانی متوسل به راههای مختلف میشود و البته باید طوری جلوه دهد که این راهها بنفع اقشار کم درآمد است ولی در نهایت به ضرر آنها تمام میشود و دست بردار هم نیست!
پرداخت یارانه بخصوص یارانه سوخت و بنزین کاملاً بضرر افرادی است که خودرو ندارند. الان در زمانی زندگی می کنیم که هیچ کسی با الاغ یا گاری تردد نمی کند و از وسیله نقلیه موتوری استفاده می کند چه خودش صاحب آن باشد و چه نباشد! حتی علوفه آن الاغ هم با وسایل خودرویی به آن می رسد!
گران کردن سوخت و بنزین هیچ پولی را در جیب کسانیکه خودرو ندارند واریز نمی کند! و یارانه دادن باعث میشود آنها هزینه بیشتری را جهت تردد خود پرداخت نمایند. اینها هم باید هزینه بیشتری نسبت به گرانی سوخت بدهند و هم به بهانه گرانی لوازم یدکی بازهم علاوه بر گرانی بنزین پرداخت نمایند. این رویه را از زمانیکه یارانه باب شده همگی بوضوح لمس کرده اند!
حالا دولت می خواهد برای اینکه به پول بیشتری برسد مانند دفعات قبل با گران کردن سوخت و بنزین و پرداخت چندرغاز به مردم جلوه دهد که میخواهد به آنها کمک کند و از دریافت یارانه بیشتر توسط ثروتمندان جلوگیری کند ولی بعد از مدت کوتاهی از گرانی سوخت و بنزین فیلش یاد هندوستان می کند و دوباره متوجه میشود با گرانی ثروتمندان یارانه بیشتری را دریافت می کنند و این داستان دلسوزی برای اقشار کم درآمد را دوباره راه می اندازد تا آنها را بیچاره تر کند!
حقوق مردم باید به دلار باشد و هزینه ها نیز به دلار .
در حالا حاضر دولت مردم را نقره داغ نموده درامد به ریال هزینه به دلار . ریال بی ارزش ترین پول شده .
مصيبت پشت مصيبت ، تاوان سوء مديريت كشور و خالي بودن خزانه رو مردم بدبخت بايد تحمل كنن
حکومت‌ها اگر ارزش پول ملی رو می‌تونستند حفظ کند این مشکلات بوجود نمی‌آمد .
همانطور که هنگام ساخت مسکن زیربنای آن و شناژ آن مهمترین قسمت آن است و هرچقدر طبقات آن بالا می رود باید محکم تر ساخته شود موضوع بنزین هم یک زیربنا دارد و تا وقتی زیربنای آن درست نباشد هر تصمیمی منجر به خرابی طرح می شود
زیر بنای طرح هدفمند کردن بنزین وابسته به پول ملی است و اگر قرار باشد که پول ملی همچنان بی ارزش شود بهتر است از آن صرف نظر شود یعنی اول باید اقتصاد و موضوع ثبات در پول ملی حل شود و بعد سراغ طرح ساماندهی بنزین رفت چون بعد از چند صباحی دوباره همین آش و کاسه وجود خواهد داشت و نباید فراموش کنیم که در زمان دولت احمدی نژاد هم چنین صحبت هایی شد و اقدام شد ولی نتیجه آنرا امروز می بینیم
متاسفانه در کشور ما تصمیم گیری ها پراکنده هستند و هر کس برای خودش دم و دستک درست کرده و به دیگر اجزای سیستم کاری ندارد
وگرنه حتی می شد از طریق همین مبلغ بنزین عوارض خودرو ها و بیمه ها و مالیات ماشین های لوکس را گرفت و دم ودستک های اضافه را جمع کرد و به عبارتی بر اساس مصرف هر فردی از خودرو از او عوارض خودرو و مبلغ بیمه و مالیات گرفت تا مردم تشویق شوند که از ماشین شخصی کمتر استفاده کنند تا هم در بنزین صرفه جویی و هم ترافیک و آلودگی کمتر شود
الان هر کس که خودرو دارد پیش خودش می گوید که من سالی مثلا 3 میلیون بیمه و عوارض می دهم و چرا از خودرو خودم استفاده حداکثری نکنم
ضمن اینکه دولت باید در طرح ساماندهی بنزین روی موضوع حمل و نقل عمومی چه برای مسافر و چه برای توضیع کالا کار کند و یک برنامع جامع طراحی و اجرا کند که باعث افزایش کالا ها و تورم نشود و مردم تشویق شوند از خودرو عمومی استفاده کنند
اکثر مردم مخالف ساماندهی بنزین نیستند ولی علت مخالفت آنها این است که بیشتر طرح ها یا ناپخته است و یا بقدری باگ و حفره دارد که اجرا نشدن آن بهتر از شدنش است و متاسفانه بیشتر تصمیمات دولتی تو زرد درآمده است
سیستم عامل ملی / گوشی موبایل داخلی / جستجو گر داخلی / شبکه های اجتماعی داخلی / کرئنا یاب کنعان و ... نمونه های بارزی از طرح هایی است که مردم را نسبت به تصمیمات دولتی بدبین کرده است
باشه ماشین رو ارزان کنید بعد بنزین را گران کنید و یارانه بنزین رو به خودرو سازی اختصاص بدهید همه ماشین بخرند
مصرف کالاهایی که یارانه ای است بالا میرود هرچه بیشتر مصرف کنی سود بیشتری میبری ، از این شرایط همه زیان میکنند خصوصا در رابطه با بنزین که به دود تبدیل میشود و همه باید آن را تنفس کنند
کسانی که ماشین گران دارند دولت چند صد میلیون تومان از آنها عوارضی گرفته است . پس اینکه می‌گویند عدالت رعایت نمیشود کذب محض است . شما حساب کنید که بابت خرید هر ماشین دولت چقدر عوارض می‌گیرد و اگر آن را به قیمت سوخت تبدیل کنید چقدر می‌شود .
فیمت سواری بنز الان حدود ۳۰ هزار دلار است
تا ۳ سال پیش می شد ۱۲۰ میلیون
شما قیمت دلار را کردید ۳۰ هزار باز قیمتش میشه حدود ۹۰۰ میلیون
ولی شما این بنز را می فروشید به مردم به قیمت حدود ۴ میلیارد
یعنی حدود ۳ میلیارد اضافه می گیرد
پس عدالت اینه که کسی که ماشین خارجی سوار میشه باید مجانی بنزین بزنه
چون سود ماهانه ۳ میلیارد تومان میشه ماهی حدود ۶۰ میلیون
پس چرا باز به دروغ به مردم میگید افرادی که ماشین گرون دارند یارانه بیشتری دریافت می کنند
یکم اتصاف داشته باشید و صادقانه به مردم بگید که به دلیل سیاست غلط تحریم شدیم و الان هم شما مردم باید ضرر انرا بپردازید
و چون کسی از ما نفت نمی خره ما مجبوریم نفت شما ملت را مجددا به خود شما مردم بفروشیم
پول کم دارین میخواین از جیب ملت بردارین باید بنزین و گرون کنین چرا مثل همیشه طوری وانمود میکنین بخاطر ملت یا اقشار ضعیف فلان بهمان میکنین میخوای گرون کنی و گرون هم میکنی
دولت و مجلس هماهنگ دست به دست هم داده و همه تصمیمات اشتباه را می گیرند.
اینم رئیسی
افراد بدون ماشین پیاده و با اسب یا اولاغ سفر می کنند از ماشین که استفاده نمی کنند یارانه می گیرند
کم آوردن. دلیلش هم ضعف سیاسی و بی قانونیه. پیکر اقتصادی خیلی وقته که سرطانی شده و پر از زخم. این طرح هم مثل طرح یارانه احمدی نژاد و 4 برابر کردن بنزین، یه چسب زخم دیگس که بعد از مدتی بغلش ده برابر عفونت میکنه. دیگه جایی نمونده که چسب زخم نزده باشن. وقتش رسیده اساسی مشکل حل بشه. ابرقدرت های بلوک شرق مریضن و مثل زامبی خون مستعمره هاشون رو میمکن. باید از ایزوله شدن فاصله گرفت و آروم آروم از زیر چتر بلوک شرق خارج و به بلوک غرب نزدیک شد....
نه گرانی بنزین می خواهیم نه یارانه بیشتر.
مردم تحت انواع مختلف فشارهای اقتصادی هستند. دیگر تاب تحمل گرانی بیشتر راندارند
آقایان شما را به خدا قسم شما را به تمام مقدسات عالم قسم ، بیش از این نمک بر زخم مردم نپاشید . به خاطر یک عده از کسانی که بیش از یک خودرو دارند ، این ملت بدبخت و بیچاره را بیش از این گرفتار نکنید والله قسم والله قسم له شدیم . اگر شما راست میگویید و صداقت دارید و واقعا" میخواهید کاری بکنید ، برای کسانی که بیش از یک خودرو دارند سهمیه بنزین ندهید و آزاد بنزین تهیه کنند ...
بقیه دنیا چکار میکنند انها اقتصاد اسلامی بنزین دارن از 170 الی180 کشور همه بنزین را بین افراد کشورشان تقسیم میکنند...
60 لیتر بنزین میدین دارم با ماشین کار میکنم این 60 لیتر میخوایین بکنید 20 لیتر.هیچ یارانه دیگری از دولت تا به حال نگرفته ام.بذارین این 60 لیتر بمونه این کار رو نکنید
احتمالا بنده نوعی که توسط دولت روحانی ثروتمند تشخیص داده شدم ویارانه ام 4 سال است قطع شده است نتوانم یارانه بنزین نیز بگیرم ...قضاوت با شما ..من فقط یک آپارتمان دومیلیارد تومانی و یک ماشین خودرو پارس دارم و حقوق 9 میلیون تومانی یارانه ام را قطع کردند و هیچ کس هم پاسخگو نبود حداقل جواب بدهند شاید ثروتی ارثی جایی به من رسیده و من بی خبرم....در ضمن همین الان تاجر برنجی را می شناسم که سالیانه 50 میلیارد درآمد دارد و کلی ملک و املاک و مغازه و دفتر و ماشین تویوتا ده میلیارد تومانی که دارد یارنه می گیرد...نمی دانم کجای عدالت هستیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی