بازدید 43463
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ آذرماه

برکناری یک امام جمعه و چند نکته / هشدار‌های زیر پوست جامعه / سریال‌سازی کی صنعتی می‌شود؟

دلایل ردصلاحیت لاریجانی و پاسخ او به شورای نگهبان، فرمول جدید یارانه نقدی، بنای کاهش قیمت مسکن، مقاومت مجلس در برابر مجمع تشخیص مصلحت، چین و موازنه قوا در خلیج فارس، ده ساله شدن حکومت کیم جونگ اون در کره شمالی و رمزگشایی از بیست روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا و ۲۰ پلاسکو فقط در دو خیابان مشهد! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰ 19 December 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۸ آذر ماه در حالی چاپ و منتشر شد که امیدواری مسکو برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در آینده نزدیک، ادامه نامه‌نگاری علی لاریجانی به شورای نگهبان، رشد ‌۱۰ برابری بودجه شورای نگهبان طی چهارده سال در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

هشدار‌های زیر پوست جامعه

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان هشدار‌های زیر پوست جامعه نوشت: با قطع نظر از نقطه‌نظر‌های موافق و مخالف طرح شفاف‌سازی حقوق‌ها، که موضوع مهم و قابل تاملی است و جای بحث و بررسی دارد، این روز‌ها انتشار اطلاعات مربوط به حداکثر و حداقل حقوق‌ها در دستگاه‌های اجرائی، قضائی و تقنینی، تعجب بسیاری از مردم را برانگیخته است.


بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حقوق ماهانه ۲۸۴ میلیون تومانی در یکی از دستگاه‌ها و ۱۸۴ میلیون تومانی در دستگاه دیگر در برابر حقوق ۳ میلیون تومانی بعضی کارمندان قرار دارند. همین گزارش‌ها نشان می‌دهند میانگین حقوق در بعضی نهاد‌ها به ده‌ها میلیون تومان می‌رسد که اینهم نشان‌دهنده تبعیض در وضعیت حقوق‌بگیران جامعه مثلاً اسلامی ما است.
با این وضعیت نمی‌توان نام حقوق‌های حداکثری را «نجومی» گذاشت و عنوانی کمتر از «فوق نجومی» برای این حقوق‌ها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد. از نام و عنوان که بگذریم، وجود این فاصله درآمد برای هر جامعه‌ای یک فاجعه است و برای جامعه ما که تحت عنوان «نظام جمهوری اسلامی» قرار دارد فاجعه‌ای بزرگ‌تر است.‌


می‌دانیم که حداکثر حدود ۱۰ درصد افراد، حقوق‌های فوق نجومی و نجومی دریافت می‌کنند و ۹۰ درصد دیگر زیر خط فقر قرار دارند. اکنون اقتصاددانان خط فقر را در کشور ما ۱۰ میلیون تومان می‌دانند. عده زیادی از مردم در این کشور، با حقوق حداقلی زندگی می‌کنند. این قشر، عموماً فاقد خانه نیز هستند و از مزایا و درآمد‌های جانبی نجومی‌بگیران و فوق نجومی‌بگیران نیز محرومند. با توجه به این واقعیت‌ها، تصور اینکه این افراد، که اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند، چگونه زندگی می‌کنند، بسیار مشکل بلکه غیرممکن است.


وجود خانه‌های لاکچری، ویلا‌های ییلاقی، امکانات فوق تشریفاتی و سفر‌های پرهزینه قشر فوق نجومی‌بگیر در جامعه در کنار کارتن‌خواب‌ها و آلونک‌نشین‌ها به روشنی عامل اصلی پدید آمدن فاصله طبقاتی خطرناکی است که در جامعه امروز ما وجود دارد. این فاصله طبقاتی هر روز در حال بیشتر شدن است و متاسفانه هیچ اقدامی برای متوقف ساختن آن به عمل نمی‌آید. جامعه ما بظاهر آرام به نظر می‌رسد، ولی زیر پوست این جامعه خبرهائی وجود دارند که بشدت هشداردهنده هستند. صبر مردم، اندازه‌ای دارد که اگر به انتها برسد، فاجعه ایجاد می‌کند. به سخنان امام خمینی در همین زمینه مراجعه کنید که از بروز انفجاری خبر می‌دهد که همه چیز و همه کس را با خود می‌برد و چیزی باقی نمی‌گذارد. این، یعنی اگر انقلابی در راه باشد، انقلاب پابرهنه‌ها علیه طبقه اشراف و فوق نجومی‌بگیران خواهد بود، واقعه‌ای که اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، بروز آن حتمی خواهد بود.


طبیعی است که افراد سیر نتوانند درد گرسنگان را بفهمند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشیم فوق نجومی‌بگیران، روزی خطر را احساس کنند و درصدد علاج واقعه قبل از وقوع برآیند. این پدیده نامطلوب را به گردن این دولت و آن دولت هم نباید انداخت، عامل اصلی، نظامات نامطلوب جاری در جامعه است و تا این نظامات سروسامان پیدا نکند این وضعیت نیز ادامه خواهد داشت.

 

سریال‌سازی کی صنعتی می‌شود؟

عباس اسماعیل‌گل طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز با عنوان سریال‌سازی کی صنعتی می‌شود؟ نوشت: خبر نزدیک شدن به روز‌های پایانی تصویربرداری سریال «جشن سربرون» شاید بهانه مناسبی برای طرح این گزاره باشد که صداوسیما باید در نحوه تولید سریال‌های تاریخی تجدید نظر جدی داشته باشد. اگرچه چهره‌ای مانند مجتبی راعی در ازای زمانی که صرف می‌کند، تولیدات درخوری ارائه می‌دهد و باید قدر، چون اویی را دانست، اما نمی‌توان نسبت به طولانی شدن پروژه‌هایی که کارگردانان متخصصی مانند او را نیز چند سال درگیر می‌کند، منتقد نبود. در واقع نقد به طولانی شدن پروژه‌های تاریخی نقدی است که بیش از اینکه به فیلمساز بازگردد، به شیوه‌ای بازمی‌گردد که سال‌هاست در تلویزیون تکرار می‌شود و با توجه به امکانات و اقتضائات روز سریال‌سازی به‌روز نمی‌شود. سبک سنتی سریال‌سازی که در نتیجه آن پروژه‌های تاریخی به پروژه‌هایی طولانی‌مدت بدل می‌شوند، در روزگار فعلی که تعداد آثار نمایشی در تولید بسیار بیشتر از ۲ دهه قبل است، به فرسایشی شدن کار، عدم رغبت بازیگران برای مشارکت در این پروژه‌ها و آسیب‌های دیگر منتهی می‌شود. طبیعی است بازیگران و عوامل تولید ترجیح می‌دهند در مدت زمانی که در یک پروژه تاریخی فعالیت می‌کنند، در چند سریال یا فیلم سینمایی حضور داشته باشند. حالا فعالیت در یک اثر نمایشی چه الزامات و اقتضائاتی دارد؟ گاهی بازیگر با گریمی خاص باید چند ماه یا چند سال زندگی کند، همین ماجرا اجازه فعالیت او در آثار دیگر را نمی‌دهد.


عوامل نیز با پیشنهاد‌های جدی برای فعالیت در آثار دیگر مواجهند که ممکن است درآمد بیشتری در انتظارشان باشد، ولی از آن‌ها محروم می‌شوند، بویژه در شرایط فعلی که فضای رقابتی ایجاد‌شده به واسطه افزایش تولیدات شبکه نمایش خانگی، درآمد صنوف سینمایی را نیز بالا برده و این ماجرا مشکلات را بیشتر کرده است. رغبت برای حضور در کار‌های تاریخی کمتر شده و همه این‌ها به خاطر طولانی شدن روند تولید پروژه‌هاست.


این در شرایطی است که در برخی کشور‌های همسایه در مدت زمان کمتری یک پروژه تاریخی به سرانجام می‌رسد. در کشور خودمان نیز پروژه‌های تاریخی‌ای هستند که در زمان کمتری تولید شده‌اند. فرآیند Low Budget شدن سریال‌ها (نه صرفا سریال‌های تاریخی) از این منظر صرفا متوجه بودجه و هزینه سریال نمی‌شود، بلکه با اعمال تغییراتی در فرآیند تولید این سریال‌ها می‌شود به شکل تازه‌ای رسید؛ از جمله پیش بردن پروژه‌ها با چند کارگردان و نگارش فیلمنامه مبتنی بر فضا‌های موجود اعم از شهرک‌های سینمایی که این مساله نیازمند زیرساخت‌هایی است که تلویزیون نمی‌تواند نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشد. پیش‌تر در گزارشی در همین روزنامه تاکید شد یکی از چالش‌های همیشگی شهرک‌های سینمایی عدم تداوم پروژه‌ها و آسیب دیدن و تخریب آن‌ها طی سالیان بوده است. بر خلاف روند اداره شهرک‌های سینمایی در برخی کشور‌ها که تجربه موفقی از منظر ساخت و تولید آثار نمایشی است، در فضای مدیریت فرهنگی- هنری ایران مساله شهرک‌های سینمایی بخوبی درک نشده است. یکی دیگر از راه‌های کاهش مدت زمان تولید، طراحی تولید شبانه‌روزی است. همچنین می‌توان به صنعتی‌سازی در سریال‌های تاریخی نیز فکر کرد تا در نهایت به شرایطی رسید که برای تماشای یک سریال تاریخی دیگر لازم نباشد ۶-۵ سال صبر کنیم.

 

برکناری یک امام جمعه و چند نکته

احسان هوشمند طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان برکناری یک امام‌جمعه و چند نکته نوشت: به دنبال انتشار سخنان مولوی گرگیج، امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر در استان گلستان، در فضای مجازی و اعتراضات گروهی از روحانیون به سخنان وی، نماینده، ولی فقیه و امام‌جمعه گلستان او را برکنار و مولوی مشعوف را جانشین وی کرد. مولوی گرگیج در خطبه‌های نمازجمعه در ۱۹ آذرماه مطالبی را درباره ازدواج امام حسین (ع) طرح کرده بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. مولوی گرگیج سپس در توضیحی درباره سخنان خود در خطبه‌های نمازجمعه گفت: «محبت اهل بیت و صحابه رسول‌الله (ص) جزء ایمان قلبی اینجانب است؛ توهین به اهل بیت پیامبر اعظم (ص) حرام و کفر است؛ علت سخنرانی بنده نصب بنر‌های توهین‌آمیز در کوچه و خیابان و برخی از سخنان تفرقه‌افکن در ایام فاطمیه است. هزاران بار به خدا پناه می‌برم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی (ص) و سُلاله پاکش، کینه، کدورت و عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم». وی در ادامه توضیح داد: «اهل سنتی که محبت رسول‌الله (ص) و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند، اهل سنت نیست و اگر سوءتفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده، از همه عزیزان عذرخواهی می‌کنم». توضیحات و عذرخواهی این امام‌جمعه اهل سنت موجب نشد تا اعتراضات فروکش کند و درنهایت آیت‌الله نورمفیدی مولوی گرگیج را از پست امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر برکنار کرد.

۱- ورود ائمه جمعه و نیز دیگر صاحبان تریبون از جمله ائمه جماعات و مداحان و دیگر روحانیون در محافل رسمی و غیررسمی به موضوعات حساس مذهبی می‌تواند پیامد‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای داشته باشد و موجب تحریک افکار عمومی و احساسات پیروان دیگر مذاهب و حتی ادیان شود و خسارات و هزینه‌های بزرگی بر جای بگذارد؛ به‌ویژه آنکه روحانیون گاه از دریچه بررسی‌های تاریخی به این دست از مطالب ورود می‌کنند درحالی‌که بررسی‌های تاریخی نیازمند تخصص لازم و بررسی اسناد و مدارک متقن و محکمی است. حتی با فرض داشتن سواد و دانش لازم درباره مباحث تاریخی، به دلیل حساسیت‌های مربوط به این دست از مباحث، مصلحت عمومی و ملی آن است که از طرح مباحث اختلاف‌برانگیز و حساس در تریبون‌های رسمی پرهیز شود تا هم حقوق دیگران محفوظ باشد و هم موجب تحریک دیگران نشود. افزون بر دلایل عقلی فراوان برای پرهیز از طرح و بحث مسائل فرقه‌ای و حساس در تریبون‌های عمومی، این نکته هم حائز اهمیت است که امروزه در منطقه غرب آسیا و به‌ویژه در همسایگی ایران درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای به اوج رسیده و هر گونه کم‌دقتی موجب اشاعه افراطی‌گری در کشور خواهد شد. با این حساب، رویکرد مولوی گرگیج، با وجود عذرخواهی بعدی او نیازمند بررسی انتقادی است هرچند نباید در نقد چنان پیش رفت که این بار طرفداران مولوی گرگیج تحریک شوند و اتفاقات به شکلی دیگر روی دهد.

۲- در توضیحات مولوی گرگیج اشاره‌ای شده بود که در ایام فاطمیه برخی سخنان تفرقه‌افکن گفته شده که گویی سخنان مولوی گرگیج در واکنش به آن صورت گرفته است؛ یعنی ایشان خواسته‌اند تا پاسخی به سخنان تفرقه‌افکنانه داده باشند. اگر این توضیح درست باشد نیز باید مولوی گرگیج دقت می‌کرد تا پاسخ و توضیحاتش موجب تحریک علاقه‌مندان به ائمه و اهل بیت نشود. سوی دیگر ماجرا نیز هشدار و انذار به مسئولان کشوری به‌ویژه صاحبان تریبون‌هاست که در ایام مذهبی و به‌ویژه در ایام فاطمیه مراقبت شود تا سخنان یا مطالب یا تبلیغاتی صورت نگیرد که موجب جریحه‌دارشدن احساسات دیگر فرقه‌های اسلامی از جمله اهل سنت ایران شود. پخش برخی برنامه‌های مذهبی یا مداحی‌ها در حوزه عمومی یا در محافل حتی بسته به‌سرعت در فضای مجازی بازنشر می‌شود و ممکن است به واکنش دیگران منجر شده و به این ترتیب به مسئله‌ای بحران‌زا بدل شود. برخورد با این تریبون‌های همبستگی‌ستیز و وحدت‌شکن هم ضروری است.

۳- سرعت برخورد با امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر و برکناری او می‌تواند نشانه‌ای از لزوم توجه جدی‌تر به نظارت بر تریبون‌های نمازجمعه باشد. هر جمعه صد‌ها نمازجمعه در کشور برگزار می‌شود و نظارت مبتنی بر قانون بر این تریبون‌ها و ائمه جماعات و جمعه می‌تواند به منع ائمه جمعه و جماعات در ورود به سخنان تفرقه‌انگیز کمک کند و این مهم نیازمند قانون‌گذاری روشنی است تا هم وظایف ائمه جمعه و جماعات و هم ابعاد نظارت روشن شود و هم اینکه روش‌های نظارت و در صورت نیاز اجرای قانون روشن شود. در غیر این صورت باز شاهد گاه و بی‌گاه سخنان حساسیت‌زا در تریبون‌های رسمی خواهیم بود. اگر سرعت عمل و واکنش‌های فراوان به سخنان مولوی گرگیج برای هر نوع عمل وحدت‌ستیز و حساسیت‌برانگیز رعایت شود و فرقی بین خطا‌های احتمالی از تریبون‌های مختلف نباشد و هر روحانی یا مداح یا حتی رسانه‌های بزرگ کشوری مکلف شوند نسبت به احترام حقوق سایر فرقه‌های مذهبی در کشور با حساسیت عمل کنند، فرقی میان حساسیت‌ها، خواه در میان مسلمانان شیعه یا سُنی یا حتی دیگر ادیان در کشور نباشد، می‌توان گفت به سوی رعایت واقعی وحدت در کشور رهسپاریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۹
خداوند در قرآن می‌فرماید ای پیامبر به مومنان بگو که به بت‌های کفار دشنام ندهید چون موجب می‌شود که آنها هم دانسته یا ندانسته به خدا و پیامبر ناسزا گویند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
متاسفانه از قرآن کریم ، بیشتر برای روخوانی در مراسم مختلف و خوشخوانی در مسابقات و مراسم عزاداری و ترحیم رد
کردن مسافر و استخاره و قسم خوردن های اکثرا دروغ و اثبات ادعاهای اشتباه
وووووو مشابه انها
استفاده می گردد !!!!!!!؟

و تعمیق و تحقیق و اجرای درست و حقیقی دستورات ان ، خیلی سالها پیش به کناری گذاشته شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
فقط بینید اختلاف بین شیعه و سنی چه بلایی سر دنیای اسلام اورده. در حالی که بقیه ادیان چنین مشکلی ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
آقای خاتمی اصلاح طلب شهادت حضرت زهرا را تعطیل می نماید
آقای روحانی اصلاح طلب عید الزهراء را تعطیل می نماید
آقای نور مفیدی اصلاح طلب امام جمعه اهل سنت را برکنار می نماید.
اصلاح طلبان هم شاکی اند.
جناب هوشمند؛ مرگ حق است ولی برای همسایه
بنده از اهالی استان گلستان هستم . جناب مولوی گرگیج از این دست سخنان زیاد فرمایش میکنن که متاسفانه تابحال تذکری داده نشد که اگر داده میشد کار به اینجا کشیده نمیشد
در زاهدان بعنوان یک شهر با اکثریت مردمان سنی مذهب، خیابان ها اسامی امامام شیعه دارند حتی مساجد و تنها مسجد ساخته شده توسط برادران سنی هم با بی تفاوتی مقامات با کندی در حال ساخت است
حتی در تهران بعنوان پایتخت یک مسجد مناسب برا برادران سنی وجود ندارد
داریم با این کارها به وحدت دامن می زنیم؟
یک نفر هم اعتراض می کند بدون تامل و تعقل از کار برکنارش می کنیم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
سلام شما صحیح میفرمایید ولی مگر مسجد شعیه و سنی داره باور کنید من در یک شهر سنی نشین در مسجد سنی نماز خودم ( شیعی ) رو خوندم اصلا خیلی هم خوب بود توی یه مسجد هم شیعه هم سنی مگه اشکال داره خودمون داریم جدا میکنیم
اقدامات تفرقه افکنانه در منطقه آزادشهر و گالیکش از طرف برخی گروه های افراطی باید متوقف شود.
پس خبر لاری جانی کجاست ؟ که در عنوان آورده اید !!!
باید در تغییر جمعیتی این مناطق استان گلستان که تقریبا با برنامه ریزی هست و از بلوچستان عده ایی را به این مناطق کوچ میدهند حواس مسئولان جمع باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
کوچ سیستانی ها به منطقه سابقه ای دیرینه وتاریخی دارد وعمدتا شامل جویندگان کار کشاورزی بوده اند منحصر به سیستانی ها هم نیست مهجرین زیادی هم از شهر های خراسان جنوبی ورضوی در پی خشکسالی های دوره ای به این منطقه مهاحرت کرده اند وعمدتا دو یا سه نسل انها ساکن این منطقه شده اندوتقریبا هویت محلی پیدا کرده اند
اختلافات درونی مسئولان شروع شد
قبلا کسی به فکر مردم نبود ، الان کلا مردم فراموش میشن

خدا بخیر بگذرونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
به شما چی میرسه؟
مولوی گرگیج در بیان خود دچار لغزش شد بلافاصله عوضش کردند ولی علم الهدا امام جمعه مشهد با ده ها لغزش در هر خطبه و توهین به مردم و مسئولین ککش هم نمی گزد یا همین نورمفیدی امام جمعه گرگان ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
لابد بزرگان با در افشانی های علم الهدی موافقند
مطلب روزنامه جمهوری اسلامی را جدی بگیرید اگر گوش شنوایی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
البته اگر دیر نشده باشد
سلام بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، اتحاد و مهمتر از آن هوشیاری و خنثی کردن نقشه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت ، از وظایف مسؤولان جمهوری اسلامی ایران است .
آیا همین سخنرانی بجای گرگیچ یک امام جمعه تشعیه هم بود عزل میشد چقدر به مقدسات اهل سنت اهانت میشود اما متاسفانه گگشان هم نمیگزد گرگیچ عذرخواهی کرد درصورتی اهانتی که به اهل سنت میشود عذرخواهی که بماند مکررا تکرار میشود
مولوی گرگیج اهانتی به اهل بیت نکرده خودش فدایی حضرت حسین هست نمیدونم چرا بعضی ها کج فهمن.حقد و کینه گوششون کر کرده.کاش عدالت علوی داشتیم و در صورت اهانت به مقدسات اهل سنت هم همین برخورد با صاحب تریبونهای دیگر میشد
اين متن رو كسي بخونه كه حضرت علي و فاطمه رو دوست داره. چون از خوندنش قطعا لذت مي بره:
شخصي بنام گرگيج كه مثلا عالم سني هست به تازگي در نماز جمعه اهل سنت آزادشهر گفته كه عُمَر عقد بين امام حسين عليه السلام و خانوم شهربانو را خونده و اگه شيعيان معتقد به غاصب بودن عمر باشند، اين عقد باطل هست و از حضرت سجاد به بعد پاكي اصل و نسب ائمه زير سوال ميره !!!؟؟؟
بياييد كمي علمي به ادعاي اين شخص نگاه كنيم. برخيها داستاني گفتند به اين شكل که: دختران یزدگرد سوم در جنگ قادسیه (سال ۱۵ قمری) در زمان عمر بن خطاب به اسارت درآمدند و وقتی عمر خواست آنها را به عنوان کنیز بفروشد، حضرت علی علیه السلام برای جلوگیری از این کار، قیمت آنها را به او داد و آنها را به ازدواج امام حسین علیه السلام و عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر درآورد.(ربيع الأبرار زمخشری، جلد ۳ صفحه ۳۵۰). و اما تناقضات اين داستان چيه؟
1- با توجه به اینکه امام حسین علیه السلام در سال ۴ یا ۵ قمری به دنیا آمده اند ، طبق اين داستان، هنگام ورود اسرای قادسیه، امام حسين تنها ۱۰ سال داشتند.
2- یزدگرد سوم در سال ۱۱ قمری وقتی که حدود ۹ سال داشت به پادشاهی رسید ، او در زمان جنگ قادسیه نهایتا ۱۳ سال داشته است. لذا براي يك پسر حداكثر 13 ساله، داشتن فرزند در چنین سنی منطقی و متداول نیست.
3- آیا تصور ازدواج برای امام حسین علیه السلام در سن ۱۰ سالگی با دختری که اگر به دنیا آمده باشد، کمتر از ۲ سال دارد قابل پذیرش است؟!
4- سال تولد حضرت امام سجاد علیه السلام سال ۳۸ قمری است ، حتی اگر بتوان چنین فرضیه ی ازدواجی را پذیرفت، آیا طبیعی است که امام سجاد علیه السلام ۲۳ سال پس از ازدواج به دنیا آمده باشند؟!
از اين تناقضها مي فهميم داستان بالا به شدت تحريف شده. در حاليكه اصل ماجرا در صفحه 55 كتاب شاهنشاهي ساساني نوشته آقاي تورج دريايي اينطور بيان شده: «ایرانیان در سال ۶۳۲ میلادی ( حدود سال ۱۱ قمری) وقتی کسی از خاندان سلطنتی باقی نمانده بود یزدگرد سوم را برگزیده و بر تخت شاهی نشاندند ، به قولی وی هنگام بر تخت نشستن ۸ سال داشت و به مدت نوزده سال پادشاهی کرد». بنابراین يزدگرد سوم در نبرد قادسیه حدود ۱۳ سال داشته و نميشه تصور كرد كه در اين سن فرزند داشته باشه. پس چطور ادعا شده در اين جنگ دخترش اسير شده؟!
واقعيت اينه كه حمله اعراب به ایران تنها در یک سال نبوده بلکه بیش از ۱۵ سال طول کشید تا اعراب توانستند حکومت ساسانیان در نقاط مختلف ایران را از بین ببرند ، بنابراین یزدگرد در جنگ قادسیه مغلوب نشد. بلاذری تاریخ نگار معروف اهل سنت نقل می کند: پس از نبرد قادسیه ، یزدگرد سوم ۲۰ سال زنده بود. او پس از قادسیه به مدائن رفت و حدود ۷ سال آنجا بود ، با ورود اعراب، یزدگرد آنجا را ترک کرد و به سمت اصفهان و سپس اصطخر رفت و در نهایت در حوالی سال ۳۰ قمری در خراسان کشته شد. او وقتی از مدائن به دیگر شهرهای ایران رفت، در برخی شهرها مورد احترام قرار می گرفت و در آنجا برای او همسر برگزیدند و از آنان صاحب دختر شد . در نهایت در سال ۶۵۱ میلادی در خراسان به قتل رسید. این ماجرا آنجا کامل می شود که در کتاب الارشاد شیخ مفید نقل شده: «اميرالمومنين علی علیه السلام حُريث بن جابر حنفي را به ولایت مشرق فرستاد و او دو دختر یزدگرد بن شهریار بن کسری را به سوی حضرت علی ارسال کرد ، ایشان یکی از آنان به نام شاه زنان (شهربانو) را به ازدواج فرزندش حسین در آورد که از او زین العابدین به دنیا آمد و دیگری را به ازدواج محمد بن ابوبکر درآورد که قاسم فرزند اوست ، پس این دو (امام سجاد و قاسم) پسرخاله بودند.»( الارشاد في معرفه حجج الله على العباد شیخ مفید، جلد ۲ باب ۶ ، صفحه ی ۱۳۹).
نتیجه اینکه ازدواج شهربانو با امام حسین علیه السلام در زمان حکومت امیرالمومنین صلوات الله علیه (حدود سال ۳۷ قمری) و به دستور ایشان واقع شده است و امام سجاد نیز سال ۳۸ به دنیا آمده است (در زمان عمر نبوده و عاقد نکاح هم او نبوده است). پس معلوم شد كه ازدواج حضرت امام حسین علیه السلام با شهربانو اصلا در زمان عمر و با خواندن عقد بوسیله ی عمر نبوده. با اين حال حتي اگر مستندات تاریخی ذکر شده را در نظر نگیریم و اصلا برخلاف عقل و دلایل تاریخی قبول کنیم که عقد نکاح بین امام حسین و شهربانو توسط عمر خوانده شده، باید به آقاي گرگیج گفت: شرط صحت عقد نکاح، عدالت عاقد نکاح نیست. یعنی هرغاصب و ظالمی هم اگر بین زوجین عقد را جاری کند آن عقد صحیح و شرعیست. از اینکه بگذریم، برفرض اینکه دختر یزدگرد جزو اسرائی بوده که بعد از تقسیم غنائم نصیب خاندان عصمت و طهارت شده است. مطابق نظر فقهی شیعیان اگر جنگی بدون اذن امام صورت بگیرد (مثل فتح ایران)، هرغنیمتی که از آن بدست آید، متعلق به امام است. نكته قابل ذکر ديگه اينكه از نظر شیعه و سنی زنانی که در جنگها اسیر مسلمین می شدند، پس از تقسیم، بدون اجرای صیغه ی عقد، ملک یمین برای دریافت کننده ی غنیمت می شدند. یعنی باز حتي اگر برخلاف مستندات تاریخی که ذکر کردیم، عقد نکاح شهربانو با امام حسین توسط عمر هم انجام شده باشد، هیچ تاثیری روی این وصلت نمی گذارد.
در پایان لازمست به منکرین غدیرخم یادآوری شود كه مطابق آیه تطهير (آيه ۳۳ سوره احزاب) هم شيعه و هم سني معتقدند به پاکی ائمه ی ۱۲ گانه از هر رجس و ناپاکی. يا علي مدد.
علمای فقیه تشیع چنانچه از نظر فقهی به بیانات مولانا توجه کنند ممکن است اشکالات اساسی در ان ببینند۔بی بی شهربانوی محترمی بوده ولی اسیر جنگی غیر مسلمان بوده است۔ازدواج با اینگونه بانوان شرایط خود را دارد۔ ونیاز به خطبه خلیفه مسلمین ندارد۔ حتی در ازدواج زوج وزوجه مسلمان خطبه را هرکسی که بتواند صحیح بخواند میتواند در حضور دوشاهد بخواند۔تعداد زیادی از امامان ما فرزندان اینگونه بانوان هستند۔در اسلام فرزند نسب از پدر میبرد۔
درموردحقوقهای فوق نجومی ونجوبی وقتی اکثرمسئولین کشورنجومی ونجومی حقوق میگیرن چطورمیتونن اقدامی بکنن کدوم ادم پیدامیشه برعله خودش کاری بکنه اون موقعی رهبرانقلاب هشتارداردورهبری بارهامسئولین رااگاه کردکه هوستون باشه ازهمون موقع میباس مجلس ورئیس جمهورهاهواسشونوجمع کنن نه اینکه الان کارازکارگذشته وقتی یک ادم میاحرفای قشنگ میزنه وهمایت رهبری رومیگیره بعدهرکاردوست داره میکنه چرابایدبهش بهادادچرارئیس جمهوری اشرافی زندگی میکنه وخبرش به مردم میرسه چرابایدبهش اجازه دادبه کارش ادامه بده وقتی مجلسی برای تخریب دولت فشارمیاره که لایحه همسان سازی دائمی بازنشستهاروبده مجلس وبعدعوض شدن دولت به حمایت دولت جدیدبالاویگری وامضاجمع کردن لایحه دوفوریت راازدستورکارخارج میکنه چرابایدبزاریدبه کارش ادامه بده این کارشون باعث نارضایتی ۵۰میلیون مردم جامعه میشه که منبع درامدشون تامین اجتماعی هست
گروهی از روحانیون به امام جمعه اهل سنت اعتراض کنند برکنار می شود اما هزاران نفر از مردم از او حمایت کنند هیچ تاثیر ندارد!!!!!! این وضعی است که در کشور ما درست شده است یعنی اراده مردم هیچ تاثیری در کشور ندارد و یک اقلیت بسیار کوچک خودش را به مردم و کشور تحمیل کرده است.
چرا علم الهدی و صدیقی برکنار نمی شوند که هر بار به شعور دهها میلیون ایرانی توهین می کنند؟
پاسخ ها
شکوه
| United States of America |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
.......دقیقا ...
یه موضوع تاریخی رو عنوان کرده درست یا غلط اتفاق افتاده دیگه. الان مثلا اونو برکنار کردین اصل حرف از بین رفت؟!
قاضی القضات خداست
چرا اقایون نمایندگان فراکسیون اهل سنت هیچ اظهار نظر نمی فرمایند
چرا سخنان گرگیچ را محکوم نمی کنند
تنها در دفاع از توهین به مذهبشان واکنش نشان می دهند
ای کاش برای تمام توهین کننده ها همین برخورد بود نه برای یکی چقدر به اهل سنت توهین شد و برخورد نکردن
درحال حاضر مسولیت بزرگ مسلمانان حفظ وحدت در مقابل استکبار جهانی و اسراییل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
طبق این جمله شما ما باید دعا کنیم که استکبار جهانی را خدا حفظ کند چون بقول شما استکبار جهانی از بین برود انوقت وقت تصفیه حساب خونی بین شیعه و سنی تازه


!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!شروع میشه
بنده شیعه هستم ولی در سخنان مولوی گرگیج توهینی ندیدم بلکه روایت تاریخی را گفت که بعضی انرا رد میکنند

اما در میان مداحان شیعه ما هر روز و بخصوص ایام فاطمیه به خلیفه دوم توهین میکنند و کسی مانع نیست این موضوع عاقبت خوبی ندارد
اگر بحث بر سر نظارت بر سخنان امام جمعه ها باشد تا حالا بايد 100 بار صديقي و احمد خاتمي كلا بركنار مي شدند
این عالم نماگستاخیهای زیادی کرده بایددادگاهی شودامام علی جانشین برحق رسول خداست
مطابق فرموده خداوند منان توهین به اعتقادات دیگران حتا کافران جایز نیست .
و بر همین مبنا گفتن عیسی به دین خویش موسی به دین خویش . هر کسی هر عقیده ای داره برای خودش هست و و خودش باید در محضر باریتعالی پاسخ گو باشه به من و تو ربطی نداره. اینو اگر میفهمیدیم خیلی از مشکلات حل بود.
بعضی ها میگن اگه برعکس بود هم برکنار میکردن نه خیر چون سنی ها در اقلیتند و شیعیان اکثریت
وقتی همه زیر یک پرچم متحد بنام ایران هستیم، مرزبندی های مذهبی معنا ندارد و برخلاف امنیت ملی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر