بازدید 5621
۱

شرکت نیرو‌های امنیتی کوزوو در عملیات خارجی مجاز شد

پارلمان کوزوو لایحه قانونی برای اعزام نیرو‌های امنیتی کوزوو در ماموریت‌های خارج از کشور را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱ 15 December 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رسانه‌های خبری صربستان ضمن اعلام این خبر گزارش دادند که از ۱۲۰ نماینده در پارامان کوزوو ۶۸ نماینده به لایحه اعزام نیرو‌های امنیتی کوزوو در ماموریت‌های خارجی رای موافق دادند.

بنا به همین گزارش برخی از نمایندگان پارلمان کوزوو طی بحث اعزام نیروی امنیتی در عملیات‌های مختلف بین المللی خواستار احتیاط بیشتر فرستادن نیرو‌ها به خارج شدند.

«خیسن بریشا» نماینده حزب دمکرات در این باره گفت که باید مراقب مشارکت نیرو‌های امنیتی در عملیات‌های مختلف بین المللی بر اساس توانایی‌های عملیاتی باشیم.

وی همچنین افزود: این قانون شایسته تصویب است، زیرا نقش ارتش را در سیاست خارجی تشدید می‌کند، نقشی که کوزوو را مجبور می‌کند به صفوف کشور‌های حامی صلح جهانی بپیوندد، اما نباید هرگز از توانایی‌های عملیاتی ما فراتر برود.

«بسنیک طاهیری» رئیس گروه پارلمانی اتحاد برای آینده کوزوو نیز در این مورد با اشاره به اظهارات «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو مبنی بر اعزام نیرو‌های امنیتی در صورت وقوع درگیری در اوکراین، گفت: باید مراقب اظهار نظر‌های علنی و عمومی بود.

طاهیری افزود: هر آنچه ناتو لازم بداند، ما البته آماده‌ایم، اما آنچه ما به عنوان یک گروه پارلمانی می‌خواهیم در این زمینه مطرح کنیم این است که قبل از اینکه ببینیم ناتو برای نیروی امنیتی کوزوو چه پیش‌بینی می‌کند، باید ارتش خود را با معیار‌ها و شرایط ناتو آماده کنیم.

«آرمند مخای» وزیر دفاع کوزوو نیز در این باره در پارلمان اشاره کرد که مشارکت در عملیات‌های بین المللی برای ورود نیرو‌های امنیتی کوزوو به ناتو از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین در رابطه با عضویت نیروی امنیتی کوزوو در ناتو با تاکید بر اینکه این نیرو‌ها تمام معیار‌های مورد نیاز برای ورود به ناتو را دارند، در مورد مشارکت نیروی امنیتی کوزوو در عملیات‌های بین المللی برای پیوستن به ناتو گفت که این مرحله همان اقدامی است که بسیاری از کشور‌های دیگر قبل از ما طی کرده و در عملیات‌های بین المللی شرکت کرده اند.

مخای، در جریان مناظره پیش از تصویب این لایحه در پارلمان گفت: دیپلماسی نظامی نه تنها بر قدرت و ظرفیت سازی، بلکه بر ارتباط متقابل با ناتو و کشور‌های شریک از طریق مشارکت در عملیات بین المللی تأثیر زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، آلبانیایی‌تبار‌های کوزوو در سال ۲۰۰۸میلادی از صربستان اعلام استقلال کردند.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می‌داند، اعلام استقلال یک جانبه آن را قبول ندارد و خواستار ابطال سند استقلال کوزوو از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

بلگراد همچنین از هرگونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان‌های بین المللی استفاده می‌کند.

روسیه و چین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختند و از تمامیت ارضی صربستان که کوزوو بخشی از آن محسوب می‌شود، حمایت می‌کنند.

کوزوو از ژوئن سال ۱۹۹۹ تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیرو‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان نیرو‌های حافظ صلح ناتو نیز مسؤولیت تأمین امنیت آن را به عهده دارند.

عملیات نیرو‌های حافظ صلح ناتو تحت عنوان نیرو‌های "کی فور" برای حفظ امنیت در کوزوو، اواخر دهه ۹۰ به دنبال جنگی که باعث جدایی کوزوو از یوگسلاوی سابق گردید، آغاز شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زنده‌باد کوزوو. دولت ایران هم باید در مقابل زیاده‌خواهی صربها از کوزوو حمایت کند نه اینکه از روسها پیروی کرده و طرف صربهای مسیحی را بگیرد. مسلمانان کوزوو همراه با بوسنیایی‌ها یادگار شش قرن حاکمیت مسلمانان بر بالکان هستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست