بازدید 70750
با مذاکرات هسته ای

موافقت ایران با نصب دوربین های جدید در مجتمع تسا در کرج/ گروسی: ایران از بازگشت بازرسی‌ها به حالت اول بهره خواهد برد/ نشست پر تنش شورای امنیت بر سر برجام/بیانیه تهدید آمیز و غیر سازنده سه کشور اروپایی علیه ایران

همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در وین، خبرهای مختلفی پیرامون افزایش اختلافات میان طرفین با زیاده خواهی اروپا و آمریکا مطرح شده است به گونه ای که برخی از ناظران از افزایش احتمال شکست مذاکرات سخن می گویند. 
کد خبر: ۱۰۹۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 15 December 2021

نشست پر تنش شورای امنیت بر سر برجام/تخت روانچی:هیچ راه حل جادویی برای احیای برجام نیست

بین الملل تابناک: همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در وین، خبرهای مختلفی پیرامون افزایش اختلافات میان طرفین با زیاده خواهی اروپا و آمریکا مطرح شده است به گونه ای که برحخی از ناظران از افزایش احتمال شکست مذاکرات سخن می گویند. 

گزارش مذاکره کننده ارشد ایران از روز هفتم مذاکرات وین
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۲۲:۲۸

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توییتی نوشت: پیشرفت مذاکرات با تعامل جدی همه وجود دارد.

 در توییت علی باقری کنی آمده است: گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد. امروز با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تبادل نظر کردم. کارشناسان هم به کار روی متون ادامه می‌دهند. چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.

هفتمین روز از مذاکرات وین با برگزاری جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف با محور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا پیگیری شد.

گروسی: ایران از بازگشت بازرسی‌ها به حالت اول بهره خواهد برد
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۶:۲۵

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، با شبکه سعودی «العربیه» درباره بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرد.

طبق گزارش این شبکه سعودی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «اولین کسی که از بازگشت بازرسی‌ها [به حالت اول] بهره خواهد برد، ایران است».

رافائل گروسی اضافه کرد: «گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بدون اتمام عملیات بازرسی موفق نخواهد بود و بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران به دیگر طرف‌ها ضمانت می‌دهد».

گروسی همچنین با بیان اینکه «آنچه در وین مطرح شده، بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ است»، بدون اشاره خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت: «ایران فعالیت‌های هسته‌‌ای خود را افزایش داده و از تمامی خطوط عبور کرده است».

وی همچنین تأکید کرد که نقش آژانس تضمین اجرای هر گونه توافقی است که می‌توان به آن دست پیدا کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهاراتش ضمن درخواست از ایران برای همکاری با آژانس، بیان کرد: «نقش نظارتی ما بر تأسیسات هسته‌ای ایران اساس هر گونه توافق است».

او همچنین افزود که بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران، ماهیت برنامه‌های این کشور را مشخص خواهد کرد.

طبق گزارش این شبکه سعودی، گروسی در پایان گفت: «تهران نباید درهای خود را به روی بازرسان آژانس ببندد. ما می‌خواهیم بدانیم که ایران هر ذره از اورانیوم غنی‌شده‌اش را کجا پنهان می‌کند».

اولیانوف: موضع اروپایی‌ها در مذاکرات وین تعجب برانگیز است
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۶:۲۰

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین در مصاحبه ای اختصاصی با «پارس تودی روسی» در مورد جدیت طرفین مذاکرات در وین گفت که جدیت تیم جدید ایران در مذاکرات بالاست و تیم ایرانی خیلی زود با شرایط سازگاری یافته است و مهارت بیشتری در موضوعات کسب کرده‌اند. به گفته او ما از طرف ایرانی هرچه بیشتر و بیشتر آمادگی برای مذاکرات را می بینیم.

اولیانوف در خصوص موضع کشورهای اروپایی در مذاکرات عنوان کرد که مواضع آنها تعجب برانگیز است، گویی که آنها برای اولین بار پشت میز مذاکرات نشسته‌اند و مقداری مواضع غیر منطقی اتخاذ می کنند. ولی به هر حال به گفته نماینده روسیه در وین، جریان مذاکرات طبیعی است و به احتمال زیاد به نتیجه مثبتی منجر خواهد شد.

نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه دسته بندی روشن خواسته های ایران در حین مذاکرات به سرعت بخشیدن و عمق بخشیدن به مذاکرات کمک کرده است، افزود که، همکاران ایرانی به شکل نسبتا واضحی خواسته های خودشان را ارائه دادند؛ از جمله اینکه پیشنهادات خود را به صورت کتبی ارائه کردند. از نظر موضع روسیه این یک قدم رو به جلوست، چون در پایان 6 دور قبلی مذاکرات هیچ گونه توافق کتبی حاصل نشده بود و هیچ توافقی به صورت رسمی شکل نگرفته بود؛ و به گفته او بعضی از این پیشنهادات در متن توافق نهایی درج خواهند شد، بعضی از پیشنهادات رد و بعضی ها مورد بازبینی قرار خواهند گرفت.

به اذعان اولیانوف، برای روسیه و همه طرفهای شرکت کننده در مذاکرات این مهم است که مذاکرات از چارچوب توافق اولیه برجام سال 2015 خارج نشود، چرا که ما با برجام پلاس مخالفیم و اینجا صحبت فقط از بازگشت به توافق اولیه برجام است.

اولیانوف افزود که پروسه روند مذاکرات به صورت فشرده در حال پیشروی است. دیدارهای دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه، رسمی و غیررسمی از صبح تا شب بین طرفین در حال انجام است. تنها طرفی که مورد مشورت ها قرار نمی گیرد، طرف آمریکایی است. و دلیل هم پرواضح است. طرف ایرانی معتقد است که آمریکایی ها خطا کردند و وقتی که از برجام خارج شدند، در نتیجه هیچ گونه تماس مستقیم و مشورتی با تیم آمریکایی در دستور کار ندارند.

اولیانوف در پاسخ به این سوال سرویس روسی برونمرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص وجود تضمین های عدم خروج مجدد آمریکا از توافق مجدد عنوان کرد در این راه موانع جدی و خارج از اراده ما وجود دارد. بهترین راه حل این است که توافق نهایی در پارلمان های کشورهای شرکت کننده به تصویب برسد ولی در مورد آمریکا به احتمال زیاد چنین چیزی را به راحتی نمی توان انجام داد، چون در کنگره و سنا نسبت آرا به نفع تایید و تصویب چنین توافقی وجود ندارد. پس می شود گفت که اینجا می توانیم مثل قبل، از توافق های سیاسی صحبت کنیم و در این مورد باید بگوییم که دولت آمریکا فقط می تواند از طرف خود سخن بگوید نه کل ساختار حکومتی آمریکا و نمی تواند واقعیت های بعدی را پیش بینی کند که این خود یک واقعیت بسیار ناگواری است برای ما.

به عقیده اولیانوف تنها تضمین در این مساله فقط می تواند عقل سلیم همه طرفین باشد، چونکه در خود آمریکا هم دیدند که سیاست فشار حداکثری به کجا انجامید. این سیاست حتی از نظر منافع خود آمریکا هم کاملا غیر سازنده از آب در آمد و هیچ چیزی جز افزایش رنج مردم ایران به بار نیاورد و تنها حاصل آن مشکل و بحران های بشردوستانه بود؛ و هیچ گونه دستاورد مثبتی حتی برای منافع خود آمریکا هم به دست نیاورد. ولی به نظر می رسد که دولت فعلی آمریکا سعی دارد یک سری قدم های روبه جلویی بردارد و این موضوع در حال بررسی است.

نماینده روسیه در مذاکرات وین، در مورد جبران خسارت های مالی فراوانی که به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران با خروج ترامپ از برجام و اعمال فشارهای حداکثری وارد شد، بیان داشت که این جبران خسارت کاملا منطقی است و ایران حتی تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام هم به تعهدات برجامی خود پایبند بود، و به گفته او جبران واقعی این ضررها می تواند در بسط و گسترش روابط اقتصادی و مالی ایران با دیگر کشورها باشد و افزود که بعید می داند هیچ طرفی حاضر شود غرامت و جبران مافاتی را به ایران پرداخت کند.

میخائیل اولیانوف در پاسخ به این سوال که چرا تروئیکای اروپایی برای حفظ ایران در میز مذاکره، ضمن جلو بردن نسبی گفتگوها، همچنان با اتهام وقت کشی به ایران فشار را بر ایران حفظ می کنند و علی رغم رو به جلو بودن مذاکرات و جدیت تیم ایرانی، اعلام کردند که هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکرات واقعی شویم و برای خروج از انفعال خود در مذاکرات، رفتارهای سینوسی از خود نشان می دهند افزود که، در جلسه ای که نمایندگان روسیه با حضور رابرت مالی نماینده آمریکا و چین داشتند، من به صورت مشخص در این نشست اعلام کردم که ما از موضع اروپایی ها عملا سر در نمی آوریم که دقیقا چه چیزی را می گویند و لذا نمی توانیم در چنین اعلان موضعی شرکت کنیم یا از آن حمایت کنیم. چون این موضع گیری غیر سازنده و مخرب است. ما تصور دیگری از مذاکرات و دیپلماسی داریم. اروپایی ها از موضع دیگری با این مساله برخورد می کنند که از نظر ما کاملا غیر سازنده است.

به گفته اولیانوف، اختلاف نظرها در مسایل مختلفی هرچند باشند، همه طرفین بر بازگشتن و احیای برجام و توافق اتفاق نظر دارند. همه طرفین، هم آمریکا، هم چین، هم روسیه و ایران بر این هدف اصرار می ورزند و این خود می تواند پایه ای برای خوشبینی نسبی باشد.

موافقت ایران با نصب دوربین های جدید در مجتمع تسا در کرج
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۶:۰۷

ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسا در کرج را به آژانس داده است.

یکی از موضوعات فی مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوء تفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.

ایران در قبال درخواست آزانس در خصوص تعویض روربین‌های آسیب دیده در اقدام خرابکارانه بر علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود را برروی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین ها داده نخواهد شد.

از سویی؛ ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضاء خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خراب‌کارانه بر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.

بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی -امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه ، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین های آسیب دیده را به آژانس داده است.

نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ وجه نقض کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین‌المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگوهای وین استفاده کرده، افزود: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با این‌که همه گزارش‌های فنی و غیرسیاسی آژانس بارها تایید می‌کند بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان انرژی اتمی و آژانس، ولی متاسفانه همانطوری که در سفر اخیر به گروسی در تهران گفته شد آژانس یک انحراف اساسی از ماموریتش دارد و آن اینکه به جای تمرکز بر مسائل فنی بر مسائل سیاسی بعضا متمرکز می‌شود و این مشکلاتی را در عرصه همکاری‌های آژانس و سازمان انرژی اتمی ما ایجاد می‌کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما در روزهای گذشته چنین مشکلی را داشتیم و آژانس سعی کرد از ابزار فنی برای اعمال فشار سیاسی و تاثیرگذاری بر مذاکرات وین بهره بگیرد، ولی در راستای تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک حضور هیأت ایرانی از سازمان انرژی اتمی در وین به توافقی دست پیدا کردیم که هم برخی ادعاها و نگرانی‌هایی که آژانس بیان می‌کرد برطرف شود و هم در ادامه کار بتوانیم همکاری‌ها را بیش از گذشته و در چارچوب مقررات ادامه دهیم.

نشست هیات های روسیه و چین با آمریکا در وین و کنایه اولیانوف به ایران
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۱:۰۳

اولیانوف مذاکره کننده ارشد مسکو در توئیتی از جلسه غیررسمی هیات های روسیه و چین با امریکا در وین خبر داد.

اولیانوف نوشت: مذاکرات وین ادامه دارد؛ نشست غیررسمی سه جانبه روسیه، چین و آمریکا.

وی افزود: همانطور که می بینید روس ها در کنار آمریکایی ها نشسته اند، اما هیچ پیامد سیاسی ندارد.

اولیانوف همچنین امروز در توییت دیگری نوشته بود: آقای باقری کنی درست می گوید. دیپلماسی یک خیابان دو طرفه است. همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین باید این را در نظر داشته باشند. البته من این حرف ها را اول از همه به خودم می گویم. سایر همتایانم در روند مذاکرات بر سر احیای برجام، خودشان در این باره تصمیم خواهند گرفت.

خطیب زاده خبر داد: پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران و آژانس اتمی
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۰:۴۶

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه از حصول پیشرفت در گفت‌وگوهای «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد.

خطیب‌زاده در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی‌وی» خبر داد گفت‌وگوهای جاری میان اسلامی و گروسی، منجر به پیشرفت و کاهش شکاف‌ها بر سر چندین موضوع مورد نظر طرفین شده است.

به نوشته پرس‌تی‌وی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین توضیح داد: «نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، اما می‌توانم پیش‌بینی کنم که دو طرف به زودی به تفاهم برسند».

بیانیه تهدید آمیز و غیر سازنده سه کشور اروپایی علیه ایران
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۰:۰۸

نمایندگان سه کشور تروئیکای اروپایی در سازمان ملل همزمان با جلسه شورای امنیت برای بررسی رژیم عدم اشاعه، بیانیه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین صادر کردند.

در این بیانیه که با هدف فضاسازی علیه ایران و بدبین کردن جامعه بین‌المللی نسبت به این کشور در مذاکرات وین صادر شده، ادعا شده است: «شورای امنیت امروز درگیر یک موضوع جدی است. دو سال است که ایران گام‌های بی‌سابقه‌ای برداشته و اخیراً سرعت حساس‌ترین مورد نقض برجام را تسریع کرده است».

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با انتقاد از محدود بودن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران، مدعی شدند: «جامعه بین‌المللی با آگاهی کمتری از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد. برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است. این امر، صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند».

ادعاهای این سه کشور همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که طرف‌های غربی در حال تلاش برای مقصر نشان دادن ایران بابت پیشرفت آهسته گفت‌وگوها هستند انجام شده است.

نمایندگان این کشورها در این بیانیه گفتند: «فرانسه، آلمان و انگلیس به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد هستند. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر و با حسن نیت با همه شرکا در وین همکاری می‌کنیم تا توافقی برای نجات و بازیابی برجام انجام دهیم».

تروئیکای اروپایی سپس با تکرار ادعاهای چند روز اخیر با هدف فرار کردن از پذیرش شروط منصفانه ایران در مذاکرات وین، مدعی شدند: «ایران از سازش‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات چالش برانگیز به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و همزمان خواسته‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرد. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد».

در پایان این بیانیه که بیشتر پروپاگاندای دیگری تهران در پوشش مذاکرات و برنامه هسته‌ای بود، ادعا شده است: «اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت انجام یک توافق کاملاً باز است. ایران باید بین فروپاشی برجام و توافق عادلانه و جامع به نفع مردم و ملت ایران یکی را انتخاب کند. ادامه تشدید تنش اتمی ایران به این معنی است که ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه هستیم».

تخت روانچی:هیچ راه حل جادویی برای احیای برجام نیست
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۰:۰۳

«مجید تخت روانچی» نماینده تهران در سازمان ملل بامداد چهارشنبه بر تداوم برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

تخت‌روانچی طی سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت ایران به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پرتاب‌کننده ادامه خواهد داد و این حق مسلم تهران است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «با توجه به بند ۳ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ما مجدداً تلاش برای تفسیر خودسرانه و تحریف شده این بند با هدف ایجاد ارتباط دروغین بین این بند و پرتاب موشک‌های بالستیک ایران را رد می‌کنیم».

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که با توجه به استدلال‌های فنی و حقوقی مفصلی که ایران در نامه‌های خود به رئیس شورای امنیت به آن استناد کرده، پرتاب موشک‌های بالستیک و راکت‌های حامل فضایی توسط ایران کاملاً از محدوده قطعنامه ۲۲۳۱ خارج است.

تخت‌روانچی ادامه داد: «توسعه برنامه موشکی متعارف یک حق مسلم مطابق با قوانین بین‌المللی است که با قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوع یا محدود نشده است. ما به فعالیت‌های خود در رابطه با موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی که برای تضمین منافع امنیتی و اجتماعی-اقتصادی ما ضروری است ادامه خواهیم داد».

نشست پر تنش شورای امنیت بر سر برجام/بیانیه تهدید آمیز و غیر سازنده سه کشور اروپایی علیه ایران/ تخت روانچی:هیچ راه حل جادویی برای احیای برجام نیست

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات نمایندگان تروئیکای اروپایی و آمریکا مبنی بر کم بودن زمان بازگشت به توافق هسته‌ای، تاکید کرد که تهدیدها به مذاکرات وین هیچ کمکی نمی‌کند.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از ‌تخت‌روانچی نوشت، مذاکرات در وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند از طریق گفت‌وگو و نه با تهدید، ارعاب و ضرب‌الاجل‌های ساختگی به پایان (نتیجه) برسد.

وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات کنونی در وین را نه از طریق اتهام‌زنی، نه با تعیین ضرب‌الاجل مصنوعی، نه با تهدید و ارعاب و نه با انجام اقدامات خرابکارانه یا تروریستی در ایران، بلکه تنها با اراده سیاسی صاداقانه و حسن نیت در مذاکرات می‌توان با موفقیت به پایان رساند».

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که تهران هیچ پیش‌شرط یا شرط جدیدی در مذاکرات وین اعمال نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تخت‌روانچی اظهار داشت: «اما این [بازیابی برجام] تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که همه شرایط لازم در شرایط واقعی برآورده شوند. اشتباه نکنید؛ ما هیچ پیش‌شرطی یا شرایط جدیدی را تحمیل نمی‌کنیم. ما در مورد همان شرایطی صحبت می‌کنیم که در آن گنجانده شده است. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، همان شرایطی که اساس برجام را تشکیل می‌دهد و همان شرایطی که منجر به تعهدات متقابل طرف‌های برجام شد».

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای بدون محقق‌شدن کامل شرایط اولیه برای ایران «بی‌فایده» است، گفت: «بنابراین ما خواستار اجرای کامل، به موقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمایی برجام هستیم. نه بیشتر، نه کمتر.»

این دیپلمات ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: «هرگونه تلاش برای مرتبط کردن اجرای برجام به موضوعات نامربوط یا بررسی گسترش یا توسعه‌دادن بندهای آن، مطلقا غیرقابل قبول و محکوم به شکست است».

در همین راستا، نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام همزمان با برگزاری مذاکرات وین در حالی برگزار شد که آنتونیو گوترش خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شد.

"رز ماری دی کارلو" معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل دوازدهمین گزارش گوترش را در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ قرائت کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل دوازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد تا در نشست امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه جاری (۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار گیرد.

گوترش در این گزارش با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفت و گوهای انجام شده در ماه آوریل تا ژوئن گذشته و همچنین نشست های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

گوترش در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته است.

دبیرکل سازمان ملل مشابه گزارش های اخیر خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می کند و به طور خاص اظهار می دارد که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.

گوترش البته نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را مدنظر قرار داده است.

نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست به نمایندگی از جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که همه طرف های برجام به مذاکرات بازگشته اند. در طول پنج ماه گذشته هماهنگ کننده اروپا تلاش زیادی برای ارتباط با مقامات ایران انجام داده است. وی تصریح کرد که هدف ما بازگشت آمریکا به برجام و اجرای برجام از سوی دو طرف است.

وی در این نشست بدون اشاره به تعلل اتحادیه اروپا در طول دوران نقض برجام از سوی آمریکا گفت که اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام است.

نماینده اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد مذاکرات به سمت دلخواه پیش برود.

"اولواف اسکوگ" در تدام هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته ای ایران با ابراز نگرانی مدعی شد که این پیشرفت ها نگرانی جدی در مورد اشاعه هسته ای ایجاد می کند.

نماینده اتحادیه اروپا مدعی عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس شد و ادعا کرد که پیشرفت های هسته ای ایران مغایر توافق است.

وی از ایران خواست از اقداماتی که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می آید، اجتناب کند.این مقام اروپایی در عین حال از آمادگی ایران برای اجرای کامل برجام استقبال و از خروج آمریکا از این توافق در دولت قبلی ابراز نگرانی کرد.
نماینده اتحادیه اروپا همچنین مدعی اراده سیاسی دولت بایدن برای بازگشت به برجام و

تعامل با ایران شد و با استقبال از این ادعای خود گفت که از لغو تمام تحریم های مغایر با برجام استقبال می کنیم.

"جرالدین برن ناسون" سفیر و نماینده دائمی ایرلند در سازمان ملل که کشورش به عنوان تسهیل گر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، در سخنانی گفت: من تمام تلاش خود برای اجرای کامل و شفاف برجام انجام داده ام.

وی تاکید کرد که نقش بی طرف آژانس و فعالیت های بازرسی آن در ایران ضروری است زیرا اعتماد بین المللی به برجام را تشکیل می دهد.

نماینده ایرلند در سازمان ملل از همه طرفها در برجام خواست تا از این توافق حمایت کنند.

وی برجام را بهترین روش برای ضمانت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دانست و ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین پیشرفت و نتیجه مثبتی داشته باشند.

نماینده ایرلند در سازمان ملل از همه طرف ها خواست اقدامات لازم را برای اجرای کامل برجام انجام دهند.

"لیندا توماس گرینفیلد" سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی مدعی شد که آمریکا همچنان مسیر دیپلماسی در مورد بازگشت به پایبندی را دنبال می کند.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی و بدون اشاره به تداوم سیاست های دولت قبلی آمریکا مبنی بر تداوم فشار حداکثری مدعی شد که بایدن همچنان متعهد به بازگشت به پایبندی به برجام است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و کارشکنی ها در مسیر اجرای برجام و نیز فضاسازی ها همزمان با مذاکرات وین مدعی شد واشنگتن آماده لغو تحریم ها مغایر با تعهدات برجام است و معتقدیم اگر ایران با حسن نیت به مذاکرات بازگردد ما خواهیم توانست به سرعت به اجرای برجام بازگردیم.

گرینفیلد مدعی شد ما کاملاً آماده‌ایم تا تحریم‌های مغایر با تعهداتمان در برجام را لغو کنیم تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی این توافق برخوردار شود.

وی در ادامه ادعاهای خود بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد که ما متقاعد شده‌ایم که اگر ایران با فوریت و حسن نیت در مذاکرات وین رفتار کند، می‌توانیم به سرعت به توافق برای بازگشت متقابل برسیم و آن را اجرا کنیم.

گرینفیلد در راستای هراس غرب همسو با رژیم صهیونیستی از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشور مدعی شد با این حال، نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند و دیپلماسی هسته‌ای خود را آهسته پیش ببرد.

نماینده آمریکا در تداوم اتهام افکنی ها علیه ایران درباره پیشنهادات ایران در مذاکرات وین که کاملا مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، مدعی شد که ایران با اقدامات تحریک آمیز هسته ای جدید به استقبال از سرگیری مذاکرات رفته و در مذاکرات به اتخاذ مواضع مبهم، غیر واقعی، حداکثری و غیرسازنده در مورد موضوعات هسته ای و تحریم ها پرداخته است.

گرینفیلد در ادامه ادعاهای خود گفت که ما در شش دور مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشتیم و همه طرف ها تصمیمات دشواری گرفتند. همانطور که همه اعضای ۱+۵ اتفاق نظر دارند، نتیجه این مذاکرات تنها مبنای ممکن برای رسیدن به نتیجه است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود مدعی شد که زمان کمی باقی مانده است، اما ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و عدم فوریت آن در مذاکرات، مزایای عدم اشاعه را که با بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام حاصل می‌شود، از بین می‌برد.

وی مدعی شد که ادامه پیشرفت های هسته ای ایران با هدف اعلام شده آن برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام مغایر است و سوالاتی را در مورد نیت ایران مطرح می کند.

گرینفیلد در ادامه فضاسازی های غرب علیه مذاکرات وین و حسن نیت ایران در این مذاکرات مدعی شد که اقدامات ایران هیچ اهرمی برای این کشور در مذاکرات ایجاد نمی کند و تنها نگرانی ما را افزایش می دهد.

وی با فرافکنی و بدون اشاره به نقض تعهدات برجامی از سوی کشورش و خروج یکجانبه از برجام، مدعی شد ادامه پیشرفت های هسته ای و دفاعی ایران و ارائه آنها به نیروهای نیابتی در یمن و سایر نقاط منجر به بی ثباتی می‌شود.

گرینفیلد بدون اشاره به حضور کشورش کیلومترها دور از مرزهای خود در غرب آسیا و نیز زرداخانه های هسته ای آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد که ما دبیرخانه را تشویق می کنیم که به بررسی این حوادث برای نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ بپردازد.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی به رغم بد عهدی کشورش در طول دوره نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که انگلیس پیوسته تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نشان داده است.

وی مدعی شد: اولویت ما بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی است. ما در وین برای رسیدن به این هدف در حال مذاکره هستیم.

این دیپلمات انگلیسی برغم جدیت و در چارچوب بودن پیشنهادات ایران در وین بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کرد که ایران در طول این مذاکرات، خواسته های حداکثری جدیدی را مطرح کرده است که بسیاری از آنها فراتر از برجام است.

وی در راستای همسویی با دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی برای فضاسازی و تاثیر بر روند مذاکرات وین مدعی شد که روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی رود و زمان در حال اتمام است.

وودوارد در تداوم هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و بدون اشاره به زراد خانه هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه مدعی شد که این پیشرفت ها صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه اتمی را تضعیف می‌کند.

وی درباره برنامه دفاعی بازدارندگی ایران نیز مدعی شد که توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل که هراس خود را از پیشرفت برنامه هسته ای ایران بیان می کرد، در عین حال به این پیشرفت ها نیز اذعان کرد و با فرافکنی و اتهام افکنی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تلاش می کرد، زیر سوال ببرد.

وی در تداوم ادعاها و زیاده خواهی های غرب گفت که ما از ایران می‌خواهیم که بدون تأخیر تعهدات قانونی خود در ارتباط با آژانس را اجرا کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل همچنین در تداوم فضاسازی های غرب و بدون کوچکترین اشاره ای به نقض برجام از سوی آمریکا و نیز تعلل اروپا در طول سالهای انعقاد برجام مدعی شد که ما به یک دو راهی رسیده ایم و امیدواریم که ایران یک توافق عادلانه و جامع را انتخاب کند.

وی همچون دیگر سیاستمداران غربی و آمریکایی در راستای همسویی با رژیم صهیونیستی در تداوم جنگ روانی و تبلیغاتی غرب به جای جبران بدعهدی و نقض توافق هسته ای ایران مدعی شد که اگر مسیر کنونی پیشرفت های هسته‌ای ادامه یابد، فروپاشی رخ خواهد داد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت همچنین در تداوم فرافکنی های خود، ایران را متهم به ایجاد آن وضعیت درصورت وقوع دانست و مدعی شد که این نهاد باید به آن رسیدگی کند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی ادعا کرد که از سال ۲۰۱۵ فرانسوی‌ها تعهد خود را برای اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نشان داده اند.

این دیپلمات فرانسوی در توجیه ادعای خود مدعی شد که این تعهد از طریق لغو تحریم‌های اروپایی و تسهیل دستیابی شرکتهای ما به بازار ایران و مخالفت با خروج دولت پیشین آمریکا از برجام نشان داده شده است.

وی در تدوام هراس افکنی از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد که خواسته های ایران در مذاکرات فراتر از توافق است و ما بر سر دو راهی هستیم و ایران دو گزینه دارد.

این مقام فرانسوی سپس در تداوم جنگ روانی و فضاسازی های غرب برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات وین و نیز مقصر جلوه دادن ایران، به فروپاشی برجام اشاره کرد و ایران را بجای آمریکا و اروپا متهم کرد.

همچنین نماینده آلمان در نشست شورای امنیت در سخنانی اظهار کرد که ما همچنان معتقدیم که بازگشت به برجام هم ضروری و هم ممکن است.

نماینده آلمان در سازمان ملل نیز با تکرار ادعاهای مقامات غربی و در راستی هراس آنها از پیشرفت های هسته ای ایران، با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی حیاتی در نظارت و راستی آزمایی تعهدات هسته ای ایران ایفا می کند، بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و کارشکنی‌هایش در این مسیر مدعی شد که محدود شدن فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران نگران کننده است.

این دیپلمات آلمانی نیز با تکرار ادعاهای هم پیمانان غربی خود مبنی بر اینکه ما بر سر دوراهی قرار داریم، ادعا کرد که اگر ایران به طور جدی وارد فرآیند دیپلماتیک شود، می توان به سرعت به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها دست یافت.

وی مدعی شد که در صورت نرسیدن به توافق ، بحران اجتناب ناپذیر خواهد بود و این به نفع جامعه بین المللی نیست.

این دیپلمات آلمانی بدون اشاره به بدعهدی‌های اروپا و نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که پنجره فرصت به سرعت در حال بسته شدن است.

وی همچنین در تداوم فضاسازی ها و ایران هراسی غرب از پیشرفت برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و مدعی شد که ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شاهد موفقیت مذاکرات برجام در وین باشیم.

نماینده نروژ در سازمان ملل نیز با اعلام حمایت کامل از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اظهار کرد: ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم.

این دیپلمات نروژی در تداوم هراس غرب از پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد که ما همچنان نگران فعالیت های هسته ای ایران بوده و خواستار بازگشت فوری راستی آزمایی و نظارت آژانس هستیم.

نماینده دانمارک در سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین با بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری پایبندی آمریکا و ایران به تعهدات برجامی سازنده باشد.

این دیپلمات اروپایی نیز اظهار کرد که ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم.

روسیه: منبع مشکلات کنونی سیاست‌های آمریکاست نه ایران

"دیمیتری پولانسکی" معاون نماینده روسیه در سازمان‌ ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت اظهار کرد که توجه جهان بر مذاکرات وین معطوف شده است. ما از طریق خویشتنداری راهبردی و عدم افزایش تنش ها می توانیم به این هدف دست یابیم.

این مقام ارشد روسیه گفت که ما به دیپلماسی حرفه ای نیاز داریم، موفقیت آن در راستای منافع ما است. هرگونه نتیجه گیری زودهنگام در مورد موضع ایران مناسب نیست. مذاکرات در وین یک روند سریع نیست.

وی آمریکا را مقصر واقعی وضعیت کنونی دانست و گفت که آمریکا در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک کرد و صدمه زیادی به آن زد و برای سایر طرف‌ها جهت اجرای برجام مانع ایجاد کرد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهار کرد که ما تقریبا ۶ ما صبر کردیم تا دولت بایدن سیاست خود در قبال برجام را مشخص کرد و اکثرا به این امر اشاره نمی شود.

این دیپلمات ارشد روسیه ادامه تصریح کرد که منبع مشکلات کنونی سیاست های آمریکا است نه ایران. اکنون آمریکایی ها آمادگی خود برای بازگشت به برجام و اجرای آن حرف می زنند، این حرفها باید با عمل همراه شود.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهار کرد که جای تاسف است که با وجود وضعیت پیچیده مذاکرات وین، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه می دهد و ایران در پاسخ به این اقدامات به برخی از تعهدات خود در برجام عمل نمی کند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم اجرای کامل برجام از سوی آمریکا واکنش مثبت ایران را به همراه خواهد داشت و تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. اینها یک اقدام یکجانبه از سوی ایران در ارتباط با تعهدات خود در مورد برجام نیست و نباید به عنوان نیت بد از سوی ایران تعبیر شود.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل ادامه داد که اظهاراتی مبنی براینکه برجام منسوخ شده و نیازمند به روز رسانی، تمدید و غیره است، خطرناک و غیر مسوولانه است.

دیپلمات ارشد روسیه اظهار کرد که توافق هسته‌ای ایران، توافقی در جهت تعادل در منافعی است که به صورت دقیق هماهنگ شده بود و باید به صورتی که در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار گرفت، بدون کم و کاستی و استثناء اجرا شود.

پولانسکی تأکید کرد که ما همچنین با برخی از نظرها مبنی بر اینکه به دلیل روند کند مذاکرات، توافق دیگر مناسب نیست، مخالف هستیم. هیچ گزینه جایگزینی برای برجام نیست. بخاطر مکانیسم برجام، ایران هم اکنون تنها کشوری در جهان است که بسیار قابل تایید است.

این مقام روس ادامه داد که از نظر سیاسی برجام نشان داده است که می توان با وجود اختلاف بر سر مسائل حساس و پیچیده، به توافق رسید. برجام مهمترین تمهید اعتماد سازی در سطح جهانی است و بدون آن هیچ اعتمادی نخواهد بود. جهان بدون برجام بسیار خطرناک تر خواهد بود.

چین: آمریکا تمام تحریم ها علیه ایران را باید لغو کند

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست اظهار کرد که برجام حاصل دیپلماسی چند جانبه در طول ۱۰ سال گذشته است که از سوی شورای امنیت نیز مورد تایید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد که برجام ستون اصلی در نظام عدم اشاعه هسته ای در جهان است و باعث ثبات در خاورمیانه می شود.

نماینده چین در سازمان ملل با اشاره خروج آمریکا از برجام افزود که از ماه آوریل تاکنون مذاکرات از سر گرفته شده است و طرف‌ها توانسته‌اند پیشرفت‌های مهمی بدست آورند که این امر فرصت خوبی برای آمریکا و ایران جهت بازگشت به پایبندی به برجام فراهم کرده است.

این مقام ارشد کشور چین در سازمان ملل ادامه داد که طرف‌ها باید با هدف نهایی بازگشت به پایبندی به برجام تلاش کنند.

وی تاکید کرد که باید یک تصمیم در سطح سیاسی باشد. گفت وگو تنها مسیر پیش رو برای حل مساله هسته ای ایران است و طرف‌ها باید متعهد به یک راه حل سیاسی باشند.

دیپلمات کشور چین بر لغو تحریم های یکجانبه و غیر قانونی تاکید کرد و گفت که آمریکا از طریق خروج یکجانبه خود از برجام و وضع فشار حداکثری علیه ایران، کشوری است که بحران را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد که آمریکا باید تمام تحریم ها علیه ایران را لغو کند و در مقابل ایران نیز باید به پایبندی کامل به برجام بازگردد. با وجود اظهارات آمریکا برای بازگشت به برجام، این کشور در چند روز گذشته تحریم های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است که این اقدامات برخلاف قوانین بین المللی و اصول پایه ای در مورد روابط بین المللی است.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین اضافه کرد که این اقدمات برای پیشبرد مذاکرات هسته ای مخرب است و در این مورد چین نگرانی خود را اعلام می کند.

نماینده چین در نشست شورای امنیت بر فضای مناسب برای مذاکره تاکید و اظهار کرد که تکرار اظهارات در مورد پرتاب های موشکی ایران، اعمال فشار از طریق آژانس، سخنرانی در مورد طرح ب در صورت شکست مذاکرات و تهدید برای استفاده از مکانیسم ماشه تنها برای پروسه کنونی مذاکرات مانع ایجاد می کند و مساله را پیچیده تر می کند.

وی با تاکید بر حفظ صلح و ثبات منطقه ای اظهار کرد که مساله هسته ای ایران تاثیر مستقیم بر وضعیت خاورمیانه دارد. حفظ برجام به حفظ صلح و ثبات در منطقه مرتبط است و کشورهای منطقه باید برای حل اختلافات خود به گفت وگو روی بیاورند.

نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که کشورهای خارج از منطقه باید اقدامات سازنده ای برای حل تنش ها آنجام دهند و از افزایش تنش ها خودداری کنند و مسایل امنیتی منطقه را به بازگشت به پایبندی به برجام ربط ندهند.

همچنین نماینده ویتنام در سازمان ملل نیز در این نشست در سخنانی اظهار کرد که از سرگیری مذاکرات در وین نشان دهنده تعهد طرف‌های مربوطه به رفع اختلاف ها است.

وی افزود که ما بر درخواست خود برای همکاری کامل با فعالیت های نظارتی تاکید می‌کنیم.

سفیر و نماینده هند در سازمان ملل نیز در سخنانی اظهار کرد که هند از اجرای کامل برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ حمایت می کند.

وی همچنین از ایران خواست به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

نماینده مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی حمایت خود را از برجام اعلام و اظهار کرد که کشورش بر بازگشت به برجام بدون پیش شرط تاکید می‌کند.

وی همچنین موضع خود را در مورد استفاده غیرقابل انکار انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز با تعهدات راستی آزمایی تکرار کرد.

نماینده مکزیک اظهار کرد که مکزیک درخواست ایران برای لغو تحریم ها را به رسمیت می شناسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۸۸
خدا رو شکر که مذاکرات به بن بست رسید. تازه متوجه می شویم که ظریف چه می گفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ظریف در مورد نقش روسیه که به دنبال خراب کردن برجام هم هست گفته بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
الان آزمایش بزرگی شروع شده.
حالا باید دید اصولگرایان پر مدعی بدون برجام چطور مشکلات را قرار هست حل کنند و معیشت مردم را تامین.
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
لطفا بفرمایید ظریف چه فرمایشی ازخوددر کرده اند؟؟؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اولا به بن بست نرسیده دوما نباید زیر بار زور گویی قدرت های جهانی رفت ثانیا تیم مذاکره کننه برای منافع مردم مذاکره می کنند و براساس قوانین و قطعنامه شورای امنیت باید حق مردم اران را بدهند و نهایتا ظریف و تیم وی فقط می خواستند به هر قیمتی توافق بشه بخاطر .............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
خدارا شکرتیم ظریف نیست وگرنه تا حالا چند تا پوشک از ترس کدخدا عوض کرده بودند
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
به به بسلامتی توافق جدید مبارکه گفتم که یک درصد هم احتمال عدم توافق وجودنداره !!! ولی ترامپ دوره بعدی دوباره میزنه زیربرجام وچون امریکابرگشته اینبارمکانیزم ماشه راهم فعال میکنه
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
دیشب گروسی تهدید میکند و امروز توافق برای آژانس حاصل
خسته نباشید
این مذاکرات هم نمایشه احتمالا فردا میگویند توافق حاصل شد
والسلام
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اقای اسلامی دیشب فرمودند ما فراپادمان چیزی قبول نمی کنیم؟؟؟؟؟
اگر دوره روحانی این کارها میشد امروز دلواپسان وا اسلاماشون گوش فلک را کر کرده بود
اقایون بروید با امریکا هم رفیق شوید و قصه تمام شود
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اولا که تهدید نکرده و التماس کرده.
دوما الان یک ساله گروسی داره التماس میکنه بذارین دوربین نصب کنیم.
در نهایت هم باید بگم که همچنان دسترسی به فیلم دوربینها رو ندارن و این فیلمها بعد از 6 ماه منهدم میشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
برجام 2و برجام 3 و4 و...هم درراهه.توصیه بنده به کسانی که می توانند کاری بکنند اینستکه به جای از این هتل به اون هتل رفتن در وین به فکر تولید و ترقی وپیشرفت کشور باشید.کاری کنید که دیگران به شما التماس کنند.
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
باید نماز توافق بخوانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
شعار: نباید زیر بار حرف زور رفت. پشت صحنه: دوربین های کرج و وصل کنین تا صداشون در نیومده. آفرین با همین اقدار مذاکره کنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
گفتند که روسیه نقش مخربی در توافق دارد.
ناشناس
| Canada |
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
سیر تکاملی شروط ایران برای بازگشت به برجام :
دوسال پیش : دولت جدید امریکا باید ترور شهید سلیمانی رامحکوم کند وچندصد میلیارد دلار خسارت بدهد وداراییهای بلوکه شده ایران را ازاد کند وکل تحریمها چه برجامی چه غیر برجامی را یکجا بردارد طوری که قابل راستی ازمایی باشد
پارسال : امریکا باید کل تحریمها رابرداردو چند ده میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران را ازاد کند
چند ماه پیش : امریکا باید کل تحریمهای ایران را بردارد
امروز : امریکا باید تحریمهای «برجامی» را بردارد
احتمالا هفته بعد : امریکا بخشی از تحریمهای برجامی را بردارد ( بازگشت مرحله به مرحله) !!!
چرا به قول خودتون نمی زنید زیر میز و برگردید
چرا برجام را پاره نمی کنید
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
برای اینکه گندی که دولت محبوبتان زده را رفع کنند وحقی ک مربوط به ایران است و بخشی هم مربوط به ن کسانی که نمی فهمند مربوط میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
در صورت لزوم حتما زیر میز هم زده میشه
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
حالا که هزینه هاش را دادیم بزنیم زیرش،مثل این میمومنه که شما زمینی که 1میلیارد ارزش داشته 300میلیون فروختی و همه هم مخالف بودند حالا که سند توی محضر به نام خورده و طرف همون 300م راهم کامل نداده به کسایی که مخالف بودند بگی شما که مخالف بودیند چرا دنبال نقد کردن 300م هستید
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اینا توافق کردن که از بقیه سیلی بخورند ولی فرداش ایرانیها بگند ما به طرف سیلی زدیم.
مقتدرانه و جهادی کار داره پیش میره. خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه اینا روی اونو هم تو گاف دادن سفید کردند.
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
هتل محل برگزاري جلسات را آتش بزنند فکر کنم بهتر از دمر کردن میز است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
روسها و چینی ها و اسراییل و عربستان و ترامپیان در خارج

تندروهای جبهه پایداری و کاسبان تحریم و نادانهای عاشق نابودی کشور در داخل

از ابتدا مخالف مذاکرات و رفع تنش و اشتی و صلح کشور با دنیا مخصوصا آمریکا بودند و هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
چقدر و چندش آوره که بعضی ها مجبورن تف خودشونو بلیسن
مستانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
متاسفانه مثالت اشتباه هست و نشون میده هیچی از برجام نفهمیدی. ما که تاسیسات هسته ای مون سر جاشه، دانش اون رو هم مال خودمونه پس زمین نفروختیم که از دست داده باشیم. طبق قانون مجلس هم دوباره فعالیت هسته ای مون رو راه انداختیم، درصد اورانیم غنی سازی شده رو دوباره زیاد کردیم، نظارت آژانس رو هم کم کردیم. فقط تحریم هستیم و این مذاکرات مال برداشتن این تحریم هاست. حرف زور اونها رو هم قبول نمی کنیم که دوباره همه چیز رو متوقف کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
خیلی عجیبه که فکر میکنند هر کس طرفدار این دولت نباشه طرفدار دولت قبله
این گند از زمان احمدی نژاد شروع شده الان حضرات مدعی دولت قبلی هستند
منت هم میذارن که ملک یه میلیاردی رو 300 فروختید حالا ما دنبال وصول اون سیصد تومنیم
برید جمع کنید این ادعاها را
گندی که شما ها زدید رو با این مثالها نمشه ماست مالی کرد
افرادی که در مدیریت کوچکترین سوادی ندارند و بعد از گذشت سالها اونقد کند ذهن بودند که حتی تجربه ای هم اندوخته نکردند هیچوقت برای مردم کاری نخواهند کرد از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال گرا و اکنون انقلابی هیچکدام خیری برای مردم نداشتند
حالا شما فکر کن با لجبازی با دنیا و غنی سازی میخوان خیری به مردم برسونند
روس ها دارن به خواسته هاشون می رسند

برجام خداحافظ

مردم ایران در فلاکت و بدبختی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اگر برجام به نتیجه هم می رسید هیچ اثری در رفاه ملت ایران نداشت. همان طور که قبلا هم هیچ اثری نداشت.
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
همه بدبختی هامون از این مرگ بر گفتن ها شروع شد آخه چرا نمی فهمید، هر کشوری دنبال منافع خودش هست. منافع روسیه هم با منافع مردم ایران همراستا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
بهتره بگی مرگ برامریکا مرگ بر تروئیکا اروپایی مگر بر انگلیس
فقط مردم عادی ایران ضررمیکنند
فقط مردم عادی ایران ضررمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ضرر کردند و می کنند.
فقط مردم عادی ایران ضررمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
شما بجای مردم اظهار نظر نکن
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
همواره و همیشه حق با مردم هستش و هر کسی از هر جناحی ظلم کنه با عملش باید جواب بده
در نهایت روسها به همه اهدافشان در برجام خواهند رسید
شکست در مذاکرات یعنی برگ برنده روسها علیه اوکراین

مسئولان ایران هنوز فرق بین منافع ملی و منافع دیگری را نمیدانند

داریم در زمین روسیه بازی می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
در زمین؟
یا برای زمین
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
موافقم. شروع جنگ یعنی فرصت روسیه برای فروش سلاح
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
شما باید وزیر خارجه می شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
این فقط نظر تو هست
اگر با لغو‌مرحله ایی موافقت کرده بودین تا الان تحریم‌ها لغو‌شده بود! شش ماه است میگین یکجا باید لغو‌ بشه!
واقعیت اینه که خودتون نمیخواهید برجام احیا بشه! ملت را گذاشتین سرکار !!!
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
این همون چیزی است که آمریکا میخواهد
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
واقعا برخی عادت کرده اند حرف مفت بزنند مگر همون اول همه تعهدها را ایران انجام نداد چی شد ؟ مگه دو سال منتظر حضرات نشدیم ؟ چی شد ؟ چرا باید مرحله به مرحله باشه ؟ اونا یکبار برجام را پاره کردند از کجا معلوم که بعد از رسیدن به خواسته هایشون و عقب رانن ایران برای چند سال دیگه دوباره روز از نو و روزی از نو نباشه اونا مرحله به مرحله می خواهند چون بتوانند اون وسطها انقل در بیاورند و دبه کنند همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
امریکا و کشور های اروپایی قابل اعتماد نیستند ضمن اینکه امریکا میخواد با این حربه وارد بازی بشه بعد از اهرم ماشه استفاده کنه . کمی فکر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اگر نشه حاضری گردن بگیری و بری زندان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
لغو مرحله ای چیه؟ غیرتم خوب چیزیه
بیچاره ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
شما بجای مردم اظهار نظر نکن
تمام زحمات ظريف را در چشم بهم زدني به باد ميدهد اين اقاقي باقري. خوب معلوم است که گردن آنها کلفت است و عقل حکم مي کند براي مبارزه با گردن کلفت بايد يارگيري کرد اونهم نه چين و روسيه و ونزوئلا بايد يار گردن کلفت گرفت. خود پيامبر هم وقتي زورش به مکه نرسيد با انها پيمانصلح بست و وقتي زورش رسيد مکه را فتح کرد. شما که بالاتر از پيامبر نيستيد. اصلا چرا پا کرديد در يک کفش که ما با ترامپ معامله نمي کنيم؟ اتفاقا معامله با او خيلي راحت و خيلي هم پرسود بود و بعد از معامله برجام نو را که هيچ فرقي با برجام قديمي نداشت را به تصويب کنگره مي رساند و ديگر هيچ نمي توانست اون را لغو کند. حالا همه امريکا را ول کرده اند و ايران را مقصر مي دانند و زور ما هم بهشان نمي رسد و بايد در بدبختي خود دست و پا بزنيم. آقا کليه هاي پدر من دارد از کار مي افتد چون يک قرص ساده 2 هزارتومني گير نمياد که بخوره
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
یک حرف درست توی حرف هات ندیدم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
انشاله پدرت خوب بشه ولی اقای محترم چطور شما فکر کردی که ترامپ میخواسته برجام را احیا کنه اون مترسک احمق عوضی فقط می خواست ما رو بیشتر از پیش منتر و عنتر خودش کنه خدا را شکر که اقای خامنه ای حواسش بود وگرنه بدجوری می افتادیم به دردسر فکر کنید اون برفرض محال هم که یک قراردادی می بست الان بعد این افتضاحاتی که به بار اورده ما چقدر سنگ رو یخ می شدیم لابد اینبار بایدن باید از برجام ترامپ خارج می شد ها ها ها ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
تیم ظریف باعث این بدبختی است چه دستاوردی داشتند هر چه داشتیم دادیم رفت ترامپ اشغال هم مثل بقیه امریکایی های خبیث سناریوی از پیش مشخص را فقط اجرا کرد و تیم ظریف به اصطلاح کار بلد اصلا نفهمید چون مثل شماها فکر میکرد
مریلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
باز که میگین همه چیز رو دادیم رفت، پس الآن چه جوری داریم غنی سازی می کنیم، چطوری درصد غنی سازی رو بردیم بالا؟ چطوری نظارت آژانس رو کم کردیم؟ حتی اون سیمان ریختن توی قلب رآکتور هم معلوم شد الکی گفتن و الآن قلب تپنده تر از قبل داره کار می کنه.
آقا ما کماکان منتظر آتش زدن برجام هستیم!! عقل سلیم که چهل نفر را با این همه خرج نمیفرستد بلاد کفر برای چیزی که قرار بود ما آتش بزنیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
وقتی قرار نیست بفهمی همینطوری الکی حرف میزنی
مذاکرات شکست خورده. تمام.
تنها راه ایران این است که از بمب های اتم رونمایی کند مانند پاکستان و هندوستان و به قضیه اتمی پایان دهد‌.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
رونمایی ازبمب توسط کشور هایی که توسط خودشون اداره میشه کاری نداره! فکر کردی مثلا اگر کره جنوبی بیاد اعلام کنه بمب اتم داره طوری میشه؟! اون ها منتظر یک فرصت برای بهانه جویی هستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
نابغه همه چی تو مملکت فلج شده تو باز هم افاضات می کنی؟ اگه حرف تو درست بود که این چهل نفر خل شده بودند بروند مذاکره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ما که بمب نداریم خودتون می گید صلح آمیزه
خلا پشتوانه مناسب مردمی این مشکلات رو هم به همراه داره. تورم افسارگسیخته، عدم مقابله با افرادی که به راحتی به مردم توهین میکنن، بی توجهی به نابودی عدالت اجتماعی تمامی اینها باعث میشه که مملکت، تنها پشتوانه کارآمد خود ینی مردم را از دست بدهد و این خطرناکه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
آقا جون دوست نداری از ایران برو
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
دوست داره بره ولی شما ریدید به مملکت که حتی طرف قدرت رفتن نداره و هزار مشکل برای ایرانیها در رفتن به خارج هست.
1. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ»؛[1] اى کسانى که ایمان آورده‏اید! یهود و نصارى را ولّى(دوست و تکیه‏گاه) خود انتخاب نکنید! آنها اولیاى یکدیگرند و کسانى از شما که با آنان دوستى کنند از آنها هستند، خداوند جمعیّت ستم‌کار را هدایت نمی‌کند. همانطور که درایه فوق می بینیم انها فقط شعار میدهند اگر تعهدی هم بعدا بع عنوانین مختلف لغوش میکنند پس سیاستمداران کشور عزیز ایران با درایت وروشنگری در کشور راه درست راانتخاب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
فارسی بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
این آیه برای جوامع مسلمان نازل شده. آیا در جامعه ما که فقر و فساد سازمان یافته بیداد میکنه هم صدق میکنه؟؟ ربا همه جا رو فرا گرفته. مردم در فقر دارن دست و پا میزنن. گمون نکنم این آیه بدرد مدیران ما بخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
بزرگوار تفسیر به رأی می کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
فارسیش اینه: یهود و نصارا قابل اعتماد نیستند، بی دینها و کمونیستها معتمد ترند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
یهود و نصاری را دوست نگیرید ولی کفار چینی و روسی را دوست بگیرد!!
عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
یادت نره چین و روسیه هم مشمول این آیه هستن نؤمن ببعض و نکفر ببعض نباش
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ایول ناشناس
"فارسیش اینه: یهود و نصارا قابل اعتماد نیستند، بی دینها و کمونیستها معتمد ترند."
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
از آیات شریفه قرآن باید بجا و بموقع استفاده شود تا مسیر هدایت به سوی صراط مستقیم حاصل گردد..
روسیه و چین چرا با تحریم ها همراهی می کنند!!!
تحریم هم برای دولت و آقازاده ها و هم سایر کشورها یک نعمت است.

فقط برای ما ملت بدبخت بدبختی و باخت

همه برنده اند، جز ملت مستضعف.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
حق عظیمی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
چین از کجا اون وقت نفت مفت گیرش بیاد؟
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
در نظام سرمایداری واژه ملت یا مردم مفهوم واضحی ندارد.
در این واژه مرزمیان بالایی ها و پایینی ها کمی مخدوش است. لطفا تدقیق نمایید
سه سال خارج شدن حرف زورم میگن میگیم تضمین بدید خارج نمیشیدید نمیدین میگیم تحریم هارا بردارید برنمیدارن با این جماعت قلدر خونریز چه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
وقتی داخلی ها به مردم ضربه میزنن از غریبه هیچ انتظاری نیست. چشمات رو بروی حقایق باز کن
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
کاری که بقیه دنیا می کنند بکنید چین با اینهمه قدرت اقتصادی و نظامی چنین نمی کند که شما می کنید
مذاکره یعنی امتیاز بدی امتیاز بگیری حالا با گذشت زمان ما امتیازی نداریم که بدیم با توجه به اینکه کلید دست آمریکا هست و بس.
واقعیات را به مردم بگید و بگید که چندین سال است که ما را سر کار گذاشتید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
کی له له مذاکره را میزنه ، امریکا و اروپاییهای بدعهد اصرار به مذاکره الکی دارند چون اصلا نمیخواهند اجرا کنند
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
جناب ذوالنور و حاج حسین کیهانی نظری ندارند
به این غربی های تروریست رو بدی میخوان سوار آدم بشن، مت نباید در مقابل خواسته های نابجا و زیاده خواهی های غربی ها کوتاه بیاییم و محکم و با قدرت بر حق خود پافشاری کنيم.برجام از همون ابتدا هیچ نفعی برای ما نداشت و بعد از این نخواهد داشت تا وقتی که تروریست های غربی دنبال باج گرفتن هستند.
پاسخ ها
عاصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
آقا مجتبی مثبت مفیا رو ببین بلکه از رو بری چقدر به جای مردم از روی شمک سیری چرت و پرت میگید
هيچ هيچ هيچ
تابناک چرا بخش نظرات مردم را بستی؟
مردم جای دیگری نظر می نویسند بعد پشیمان میشوی
تا زمانیکه‌ نمایندگان‌ چین و روسیه‌ به نمایندگی‌ از ایران‌ !!!! با آمریکا جلسه‌ میزارند‌ و تصمیم‌ میگیرتد‌ کار‌ بجایی‌ نخواهید‌ برد‌ !
یادش‌ بخیر‌ روزیکه دکتر ظریف‌ یکبار‌با جان کری‌ قدم‌ زد‌ و مخالفین‌ برجام‌ یقه‌ درانیدند‌ و فحشها‌ و توهینها نثار‌ دکتر ظریف‌ مظلوم‌ نمودند‌ !
...... و الان‌ خودشون‌ دنبال‌ برجام‌ میدوند‌ کسی تحویلشون‌ نمیگیره‌ و عنان اختیار‌ را دادند دست‌ ولادیمیر پوتین‌ !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
کدخدا پرست ها فقط به نفع امریکا کار کردند یادمون نرفته که میگفتند امضا کری ضمانت است وهیچ کاری نکردند فقط اموال این مردم را به باد دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
احسنت
تحریم باید بردارید وگرنه بمب اتم میسازیم تا به ما حمله نظامی نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اره تو بمب بزن اونها هم تماشا می کنن و هیچ کاری نمی کنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
با اقتصاد و تورم بي پولي ملت چه ميكني بمب اتم ميدي بهشون؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
افرین به هوشت یعنی به جز تو کسی عقلش نرسیده بود به این موضوع
به اروپایی ها اعلام کنید «ای کاش امروز در وین نبودیم و همه کار خود را انجام می دادند و برجام بر سر جای درستش بود»
آن موقع که ترامپ برجام را بر هم زد اروپایی ها چرا چنین واکنشی نداشتند؟
برجام امضاء شدنی نیست . توافقی در کار نخواهد بود چون طرفین فرسنگ ها فاصله دارند و بی اعتمادی در هر دو طرف موج میزند ، فقط امیدواریم پیامد آن جنگ نباشد .
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
ولی سبب میشود که فهمِ: دولت کنونی با همان شیوه سابق ادامه میدهد برای مردم را ساده میکند
دیگر انتخاب میان بد و بدتر وجود نخواهدداشت و انتخابات بی التحابات!۰
برجام توسط ترامپ به زباله دان تاریخ رفت. دست و پا زدن و التماس اصولگرایان برای احیاش اونم در مقابل دولت ضعیف بایدن شیرین ترین بخش ماجراست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
بی غیرت
امید وارم هر چی میخاد بشه فقط تمام بشه
عمر ما تمام شد
مسولین که خانواده هاشون آنور اب مشکلی ندارند
خاطرات و وقایع دوران جلیلی دارد تکرار می شود
كشورهاي غربي به شيوه اي قرون وسطايي و احمقانه ساير كشورها را به سمت دستيابي به بمب اتم سوق مي دهند!
مثل قبل فقط حرف و شعار و ضدو نقیض گویی
اقای تخت روانچی تشریف بیارین ایران در خدمت باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
بزار در بلاد کفر به اسلام خدمت کنه چکارش داری
چی بگم؟؟؟؟
روسیه و چین نمیخوان ما به توافق برسیم
روسیه و چین نمیخوان ما به توافق برسیم
باید از برجام پله ترقی ساخت نه وسیله ای برای فشار غربی ها
ما چهل سال است که می خواهیم اقتصاد بدون نفت را پایدار کنیم و تولید را در ایران رونق و بهبود بدهیم و برجام این مسیر را در پیش روی مسئولین گذاشت و حتی در این دوران این امکان وجود داشت که یک جراحی اقتصادی بر اساس علم اقتصاد انجام شود که اگر در شرایط عادی مسئولین می خواستند انجام دهند موجب شورش و اعتراض می شد اما مردم بدلیل ناجوانمردی های غرب صبر کردند
غرب زورگو و مستکبری که خود زرادخانه هسته ای دارد و به اسرائیل اجازه داشتن بمب هسته ای می دهد و شورای امنیت را به نفع خود مصادره کرده است و در حالی که دهها و صدها نیروگاه دارد چشم دیدن یک نیروگاه هسته ای در ایران را ندارد و به خیال خود می خواهد اقتصاد ایران را فلج کند
در این موضوع چنین مستکبری باطل و ما برحق هستیم و یقیناً باطل مثل کف آبی است که از بین خواهد رفت چون
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
و این از وعده های تغییر ناپذیر خدا است و باید ایمان داشت و صبر و مقاومت کرد که در پایان ایمان و صبر آرامش و گشایش است
برجام داشت بخوبی کار میکرد ولی ترامپ لعنتی آمد و بدستور صهیونیستها خرابش کرد و نتیجه فقط فشار بر روی مردم ایران بوده و هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
البته مخالفان برجام نظر دیگری داشتند
خودتون باعث میشید که مذاکرات به بن بست بخوره . وقتی نمینشینید و با طرف مقابل رودر رو مذاکره نمیکنید دیگران برایتان تصمیم میگیرند .
خب معلومه که روسیه و چین از خداشون هست که رابطه ایران با غرب خوب نشه .
مگر برجام ضرر و زیان محض نبود؟ مگر نگفتید بعد از شهادت سلیمانی هرکس از مذاکره حرف بزند دهانش را فلان و فلان؟ حالا چهل نفری رفتید شاید به برجام ظریف برسید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
مذاکره با ترامپ ممنوع بود بایدن چیکاره است؟
بخوانید.
در پیشگویی های ائمه ما امده است...
قبل از ظهور، انقلاب و حکومت در ایران تشکیل خواهد شد که هدف اصلی خویش را زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر می‏داند (و لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم). و در مواجهه با دشمن، دو مرحله حق خویش را طلب می کنند (يَطْلُبُونَ الْحَقَّ ثُمَّ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ) اما دشمن حق ایرانیان را به رسمیت نمی شناسد (فَلَا يُعْطَوْنَهُ). در مرحله سوم، ایرانیان وقتی ممانعت دشمنان در استیفاء و طلب حق خویش را درک می‏کنند (فَإِذَا رَأَوْا ذَلِك‏)، این‏بار حق خویش از راه قدرت نظامی طلب خواهند کرد (سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِم)؛ و دشمن، مجبور به قبول آن خواهد شد (فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ) لکن ایرانیان به دلیل تغییر معادلات جهانی ازجمله وقوع واقعه هرج الروم از پذیرش حق خویش -علیرغم اصرار بر اخذ حق در دو مرحله قبلی- سرباز خواهند زد (فَلَا يَقْبَلُونَه) و در مقابل آماده جنگ نهایی و سرنوشت ساز با دشمن در فلسطین در آستانه ظهور خواهند شد.

به صورت خلاصه برایتان بیان شد. داخل سایت های مختلف این رو میتونید بررسی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
وای به حال ملتی که بر پایه پیشگویی و افسانه بخواهند آن را اداره کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
فکرکنم باقری هم داره همین داستانارو دوهفته تو مذاکرات به اروپاییها میگه!
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
اگر به زبان شیرین پارسی آنرا در سه واژه بیان میکردید در کشوری بنام ایران فهمش آسان تر بود
ولی مطمئن باشید که سوراخ آب راعوضی گرفته اید
باید هر چه سریع تر از برجام و ان پی تی خارج بشویم اگر میخواهیم عزت مان حفظ بشود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
جواب بدبختی و مصیبت مردم را اون موقع شما میدهی؟
روسیه و چین و اروپایی ها خود مانع توافق هستن.
مستقیم با آمریکا باید مذاکره کرد و به یک پیمان قطعی رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
امریکا کشور نیست جنگله نمیشه روش حساب کرد
روسیه و چین و اروپایی ها خود مانع توافق هستن.
مستقیم با آمریکا باید مذاکره کرد و به یک پیمان قطعی رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
پس آماده کشیدن ماشه ها باشید. زیرا آمریکافقط زبان زور را می فهمد. آیا عراق و افغانستان و جنگ ۸ ساله این را اثبات نمیکند؟
بهترین فرصت برجام زمان ظریف بود و گرنه با باقری ابی گرم نمیشود و قطعا فشار این تحریم ها روی دوش مردم است و گرنه همه مسولین هیچ مشکل مالی ندارند
تنها راه ممکن آزمایش اتمی هست
مرگ یکبار و شیون یکبار
مشکل این است که پنج کشوری که خود خرما می خورند به ایران بگویند خرما را لمس نکن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
هر هفته نعره میزنن فلان کشور باید نابود بشه؟؟؟
نترسید بابا ما مثل شیر هستیم زیر بار زور نباید رفت که اینها ول کن نیستند
واقعا ضرب المثلها ریشه در حکمت دارد .
اب را گل آلود می کنند تا ماهی بگیرند .
از این اوضاع تحریم چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می کند .
اگه قراره روسیه و‌چین جای جمهوری اسلامی حرف بزنند
پس این چهل نفر یه ماهه اونجا چی کار می کنند ؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
!این چهل نفر بادمجان دور قاب چیند
روس ها در کنار آمریکایی ها نشسته اند، اما هیچ پیامد سیاسی ندارد........ احسنت.... آنها به دنبال منافع کشورشان هستند.
همه سر کاریم......
خیلی باید ساده بود که فکر کرد توافق نمیشه هیئت ایران جرات نداره بدون توافق مذاکرات رو ول کنه اینبار همه چی سریع اتفاق میفته و وجهه اصولگرا ها پیش طرفدارا به کل نابود میشه
آقا چرا برجام را آتیش نی مزنید؟
چه بعضی ها که هیچ مسولیتی را قبول نمی کنند و عملا هر موقع خواسته اند چوب را چرخ مذاکرات کرده اند اینهمه ولع برجام را دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
اتیش بزنیم شما معاندین شلوار از پای خودتون در میارید
ایران با آژانس توافق کرده دوربین های مجتمع کرج تعویض بشن...
در قبالش چی بدست آوردن علما؟
شما که میخواستید دسترسی به دوربین های کرج رو بدید اشتباه کردید از کشور و مردم سرمایه گذاشتید.
ما باید اون اورانیومو از غلاف بکشیم بیرون، هر کشوری که تهدید کرد یا با ما مشکلی داشت رو تهدید به حمله اتمی بکنیم. اگر آن کشور یا کشورهای دیگر، حتی کل سیاره مشکلی داشتند باهاشون برخورد اتمی بشه. وقتشه به این قدرت ما احترام گذاشته بشه،یا بمباران اتمی شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ساقیتو عشقه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
هزار بار گفتم پای سخنرانی حسن عباسی نشین !!!!؟

بفرما اینهم یکی دیگه !!!؟؟
پرستار آمپول و قرص هاشو ، دو برابر کن
"موافقت ایران با نصب دوربین های جدید در مجتمع تسا در کرج' این یعنی ما پیروز شدیم اونها با تحمل هزینه باید دوربین جدید بخرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
هورااااااااااااااااااااااااااااااااااا
کرنش پیروزمندانه
دوربین نصب می کنند سانتریفیوژهای اضافی را جمع می کنند اورانیوم غنی شده را به خارج می برند .دوباره نقطه سر خط !!!مردم ایران هم در این قضایا بی طرفند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ملت ایران سختی ها و بدبختی هاش رو تحمل کردن و دارن تحمل میکنن
انرژی هسته دویصت تومن بسته ای
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
معلمان به نمایندگی از مردم ایران شرایط بی طرفی خود را بیان کردند و بعد از آن نوبت پرستاران مهندسان کارگران... خواهد رسید و دولت کاری جز گل گرفتن در بانک های خصوصی چاره دیگری نخواهد داشت و در اولین فرصت بازرار بورس را با بتون ۵۰ پر خواهدکرد تا دیگر مردم از مابهتران پولشان هدر نرود و بتواننددر ترکیه خانه بخرند
بایداز اردوغان دو چهره! نخیر هزار چهره دوست جون جونی ظریف زنگنه روحانی فراگرفت
با یک تهدید ،ایران جازد و حضور بازرسان و نصب دوربینها را در همه جا پذیرفت ، دیر زمانی نمی گذرد که همهٔ‌خواسته های ۵+۱ را می پذیرند ،و آن میشود که خواهد شد ؟،،،
جالبه که همه چیزرا میخواهند با واسطه وواسطه گری انجام بدن .از رابطه باخدا گرفته تا رابطه با همه مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
یک ملیلیارد درود بر این نظر
آمریکا باید بداند که دیپلماسی خیابانی دو طرفه است و اگر بخواهند به نفع خودشان خیابان را یک طرفه کنند آخرش به بن بست ختم می شود پس بهتر است به توافق برجام که یکجانبه از آن خارج شدند برگردند.
البته بهتر است که از آمریکا تضمین گرفت که دیگر یکجانبه از برجام خارج نشود چون سوابق آمریکا نشان می دهد که هر جا به نفعشان نباشد نه تنها زیر برجام بلکه زیر هر توافقی می زنند نمونه اش لغو توافق منع گازهای گل خانه ای توسط ترامپ.
باید در این مورد به آمریکا گوشزد کرد که اشاعه گازهای گل خانه ای به دلیل تاثیرات سو ءی که بر لایه اوزون دارد در آینده تهدید جدی ای برای تمام انسان ها است هر چند که خودشان این موضوع را می دانند ولی چون به نفع کارخانجات و صنایع کشورشان نبود در زمان ترامپ از آن خارج شدند.
حق این است که آمریکا علاوه بر بازگشت به برجام و تضمین عدم خروج یکجانبه از آن به ایران غرامت هم بپردازد زیرا آنها بودند که یکجانبه از برجام خارج شدند و با توجه به این که ایران یک سال و اندی به برجام پایبند بود نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه تحریم ها را تشدید هم کردند.
البته در مورد پیشرفت باید گفت که آمریکا و در کل غربی ها مخالف پیشرفت کشوری مستقل در خاورمیانه (مرکز نفت دنیا) هستند و سعی می کنند تا به بهانه های واهی و از طریق تحریم و ... جلوی پیشرفت کشورهای مستقل منطقه را بگیرند تا نفت و نعمت های خدادادی آنها را مفت خری کرده و با آنها کالاهایی با قیمت صد برابر ساخته و به دیگر کشورها بفروشند که این کارشان نوعی استعمار مدرن است و ضد حقوق بشری.
آمریکا باید بداند که پیشرفت در تمام زمینه ها؛ پیشرفت دفاعی، علمی، صلح آمیز هسته ای و ... نه تنها حق مسلم ایران بلکه حق مسلم تمام کشورها است و جلوی پیشرفت کشورها را گرفتند نوعی اجحاف به علم و دانش بشری است.
و هزاران باید و نباید دیگری که مجال گفتن نیست.
یا مذاکره را تمام کنید بر گردید ، یا مستقیمآ با امریکا مذاکره کنید ، بقیه دشمن هستند خصوصآ روسیه
فکر کنم اثر چماق هزار برابر هویج شده
با یک تهدید ،ایران جازد و حضور بازرسان و نصب دوربینها را در همه جا پذیرفت ، دیر زمانی نمی گذرد که همهٔ‌خواسته های ۵+۱ را می پذیرند ،و آن میشود که خواهد شد ؟،،،
مثل جنگ ایران و عراق بعد از کلی خسارت برجام هم امضا میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
نصب دوربین باعث میشه بهونه کمتر بشه ایران ضرر نمیکنه ولی در دراز مدت معلوم میشه هیچگاه به قولش نه فقط برای ایران بلکه برای هیچ کشوری وفا نمیکنه
هزینه نصب دوربینها را یا باید خود آژانس بدهد و یا کشورهائی که آنها را تخریب کرده اند نه ایران.
الان زمان نجات مردم ایران مهم و در اولویت فوری و فوری وفوری است غرب قدرت دارد و میتواند هر کاری شیطانی انجام دهد باید قبول کرد که غرب در مقابل ایران قدرتمندتر و قوی تر است این ترس نیست این عین حقیقته ما باید با غرب کنار بیاییم و دوست غرب شویم فقط و فقط به خاطر منافع مان ما باید با اسراییل و آمریکا هم دوست شویم فقط و فقط به خاطر منافع مان دیپلماسی 1400سال قبل با دیپلماسی الان خیلی خیلی....... فرق کرده و و ما نباید مثل گذشته در 1400 سال قبل فکر کنیم و کشور و مردم را گرفتار تحریم و بدبختی و در ادامه تجزیه کشور الان آذربایچان در شمال و کردستان عراق در غرب و تمام مردم ایران 100در100 ناراضی و عصبانی اند و این یعنی نابودی و مرگ بالاتر از این چیست؟؟؟؟ از حاکمانی در تهران که به شیوه 1400 سال قبل فکر میکنند باید حکومت خود را سریع به روز کند و دست از تهدید اسراییل بردارد و اولویتش نجات مردم حذف تحریمها و پیشرفت کشور و قوی شدن ایران و حفظ ایران و پیشرفت ایران باشد مثل ژاپن بعد از خوردن 2تا بمب اتم راه درستش را یافت ما باید سریع با اسراییل به نفع مردم ایران و منافع مان کنار بیاییم در حالیکه حکومت دلش برای عربهای فلسطین می سوزد اونها را هم حمایت کنیم درود بر مردم ایران درود بر ایران
سمبه پرزور شده ما تسلیم میشویم
چاره ای غیر از مذاکره منجر به توافق نیست
شعار ها هم نتیجه نداد و نمی دهد
درود بر ظریف
کجایند کسانی که در زمان روحانی فریاد وا اماما وا مصیبتا سر می دانند و از اسلام و خدا و پیغمبر و خون شهدا خرج می کردند و رگ گردنشان باد کرده بود؟ مدیون دنیا و آخرت من باشید. قیامت نزدیک است.
همه دنیا دنبال فن آوری رفتن ماهم رفتیم، آلمانها که صاحب اصلی فیزیک اتمی بودن ول کردن رفتن دنبال اقتصاد برتر حتی یکدونه نیروگاه اتمی که دارن پس از پایان سوختش میخان تعطیل کنند،ولی ما دو هزار میلیارد دلار هزینه دادیم و هنوز هم میدیم تنها یک ساختمون بتنی روسی تحویل گرفتیم که زوج و فرد برق میده،این فن آوری هسته ای هم که با بدبختی ملت بدست اوردیم اکثر کشورهای در حال توسعه اگه بخوان ظرف ئک ماه بدست میارن ،چندتا سانتریفیژ سرعت بالا چنان پیچیده نیست که کشورهای اروپایی آسیای شرقی و آمریکای جنوبی و مصر و عربها و ترکیه نتونند بدست بیارن ولی با روابط خوب چرخ و دوباره اختراع نمیکنند اونم با لوازم خودشان
یک مار موزی هست این روسیه . گاهی به میخ میزنه گاهی به نعل
اینا خودشون بیرون گود بودن فکر میکردن چه خبره حالا که بارش رو دوش خودشونه حیرون شدن با اون همه سر و صدا و تخریب برجام الان باید همونو التماس کنن که البته عرضه بستن همونم ندارن و یک جنگ رو مهمانیم
هفته دیگر دولت انقلابی جشن ملی اعلام می کند
برای تضمین خارج نشدن امریکا از برجام میشه خیلی راحت توافق کرد که مثل کوبا که اتحادیه اروپا تحریم های بلوک کننده رو به اجرا گذاشتن و اجازه تحریم شرکت هایی که با کوبا تجارت میکردن رو نمیدادن خوب ما هم میتونیم همچین چیزی پیشنهاد بدیم یعنی به ذهن یه نفر از افراد مذاکره کننده نرسیده که تضمین چی بگیرن؟
سلام، لطفا اگه کسی جواب این سوال میدونه بگه من متخصص و صاحب نظر در مسائل تاریخی نیستم. آیا پیامبر اکرم (ص) با دشمنانش رودر رو مذاکره نمی کرد؟
آیا منع شرعی وجود داره؟ یا یه نوع بازی؟ از تابناک به خاطر عدم انتشار این چنینی متشکرم
هرچند الان معلومه زیاده خواه کیه اما آینده قضاوت خواهد کرد کی زیاده خواهه!
جرعه اول جام زهر نوشیده شد !
سانسورت رو کن بابا ، کل کاری که بلدید تهش همبنه
اینم تیم مذاکره کننده دولت منتخب حاکمیت!!!!!!!!
همه مشکلات به اسرائیل ولابی صهیونیستی بر می گردد که آنها هم نهایت نژاد پرستی وظلم وجنایت در جهان هستند
آژانس اقدام خرابکاری رو کی محکوم کرد؟
ماشالا به حضور پرنگ لشگر سایبری تعلیم دیده!!
توی هر کامنتی نظرشونو گفتن از تایمش معلومه طوطی وار فقط مینویسه
مردم رو گرفتار کردید
دست خالی فقط حرف میزنید
در مذاکرات همیشه کوتاه می ایید
زروتان فقط به مردم میرسه
متأسفانه تنها امید و راهکار برجام بدست اصلاح طلبان ممکن می شد. اصولگرایان عنان و امور را بکلی به روسیه و چین داده اند و کاری از دستشون بر نمیاد. فقط قشر فقیر و بی بضاعت جامعه دارن آسیب جدی می بینند. اصولگرایان فقط شعار می دهند. امیدی به آنها نیست. منتظر تورم سرسام آور باشید. البته خدا کنه اینجوری نباشه. این نظر شخصی منه.
بدم میاد از معاند جماعت
نرمش قهرمانانه خب پس چرا انقدر دادو بیداد میکردید شما که وا دادید
ما عادت کردیم به حرف لاتهای کوچه خلوت.
اخرش دوربین ها نصب شد خوب همون اول نصب می کردین این همه قر و فر برای چی هست
کرنش سوپر قهرمانانه !!!!!!!!!
به این تیم بگید حداقل وقتی می روند در جلسه یک دوش حمام بگیرند و سرشان را شانه بکشند
در این بخش در ارتباط با مذاکرات هسته ای عمدتاً طرفدارانی که نزدیک یک دهه سکاندار مذاکرات بودند و دست آخر مذاکره کننده اصلی امروز ما که انموقع هم معاون آقای جلیلی بود تمام پیروزی را در محکومیت غرب با استفاده از پاورپوینت اعلام کرد و بس و فرصتهای بسیاری را صرف نصیحت و فلسفه بافی در جریان مذاکرات کرد و در نهایت پرونده ایران را به شورای امنیت فرستادند که شرایط تا حتی به حمله نظامی هم به ایران توسط همه از جمله روس و چین که این قطعنامه ها را امضا کرده بودند پیش رفته بود. این شرایط با تعویض تیم مذاکره کننده عوض و منجر به امضای برجام شد که هم امریکا و هم دلواپسان از همان ابتدا انرا بدترین توافق و بانیان انرا در کشور خائن و مستحق محاکمه و اعدام میدانستند. از نظر این تیم و حامیان آنها که سردمدار و مسلط بر عرصه « میدان » هم بودند با خروج امریکا ( یکی از ناراضیان توافق ) چرا طرف دوم نا رضایتی یعنی همین تیم و بالادستیهای انها فرصت را غنیمت نشمردند و از توافقی که در حد خیانت بد بود ، خارج نشدند ؟ عقل سلیم و منطق حکم میکند که آن توافق برای ما بد هم نبوده است و مخالفتهای نه در اصل توافق بلکه با امضا کنندگان توافق بوده است و بس.
اینک همین مخالفان قبلی در بدر دنبال اجرای همان برجام هستند « نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر ». اما امروز شرایط دیگری بر منطقه و سیاستهای منطقه ای قدرتهای بزرگ حکمفرما است بطوریکه اگر امروز قرار بود همان برجام نوشته شود با این اصول نوشته نمیشد. جنگ در سوریه خاتمه یافته است و نقش و تأثیر ایران کمرنگ تر شده است. وضعیت امنیتی عراق بهتر است و برای حفظ آن چندان نیازی به ایران نباشد. در افغانستان حکومت تغییری اساسی مرده است مه در آینده می‌تواند محل دغدغه ایران باشد. نفوذ اسراییل در آذربایجان علنی و مرئی شده است و تقریباً همه کشورهای عربی- اسلامی یا رابطهٔ علنی و رسمی با اسراییل دارند و سفارتهای خود را در کشورهای یکدیگر باز کرده اند و یا همین سطح از مناسبات تجاری و نظامی و امنیتی را دارند ولی کمتر علنی و در چشم. روابط روسیه و اسراییل در حد فوق العاده است و اگر نکوییم استراتژیک است ولی نوع روابط انها از نوع رابطه ایران با روسیه پایدارتر و از منظر دیگری تعریف میشود. امریکا بنا به برنامه ای که از بیش از بیست سال پیش در نظر داشته است حضور نظامی مستقیم خود را در کشورهایی مانند عراق و افغانستان کم و یا خارج شده است .
اینها و بسیاری مؤلفه های دیگر که خارج از تسلط و خواست ایران اتفاق افتاده است را اگر در کنار تحریم‌های کمر شکنی که تقریباً کل دنیا علیه کشور وضع کرده اند هیچکدام موجب افزایش موقعیت ایران نشده اند بلکه ایران را منزوی تر، فقیرتر و بدون شریک تجاری و راهبردی و حتی موردی در منطقه و شاید جهان کرده است. پول ملی در پایین ترین سطح است ، معیشت مردم موجب سوق چندین ده میلیون از مردم کشور به زیر خط فقر شده است ، نا رضایتی در طبقات بیشتری از مردم از کارگر و کشاورز و معلمان تا بی آبی و بیکاری گسترش یافته است. مبارزه با کرونا با بدترین سیاست و تأخیر بسیار شروع و با نابخردانه در تأمین واکسن و خلافگویی در تولید داخل ادامه یافت که موجب هلاکت ده ها هزار نفر از مردم صرفاً به دلیل بی کفایتی گردید. استقبال مردم از انتخابات مجلس و بدنبال آن ریاست جنهور نشان میدهد که بی اعتمادی و شکاف بین مردم و حاکمیت در حد نگران کننده ای رسیده است.
شاید بتوان موارد بسیار دیگری را هم بر شمرد که شاید لازم نباشد ولی در مقابل کشور و مردم چه دست آوردی داشته اند که قابل ذکر باشد و به درد معیشت مالی و معنوی اشان بخورد؟ به تک صداهای تعریف و تمجید نیز کسی گوش نمیکند هرچند دائماً از تریبون‌های مختلف پخش و صرفاً شنیده میشود.
با این شرایط عده ای ساز گره نزدن مشکلات با سیاستهای خارجی و بخصوص مذاکرات هسته ای را تبلیغ میکنند. چگونه این موضوع که باور عمومی گره آن حتمی است ولی باز شدن آن با این سیاستها و سیاسیون فعلی امکان پذیر نیست را مردم باور کنند . توسل به قرآن و نقل قول تز ائمه و آموزه های دینی و اعتقادی مردم ذاتاً امر پسندیده ای است اما لزوماً راهگشا و حل کننده مشکلات نیستند بخصوص آنکه مردم به واعظان و ناصحان این مقولات نگاه میکنند و بر اساس آن به آنها متوسل و یا عمل میکنند. وقتی تشخیص مردم آنها را واعظان غیر متعظن میدانند که نتیجه همان بی اعتمادی و افتراق بین مردم و حاکمیت است چگونه انتظار تبعیت باید داشت آنهم تبعیت از روی شوق و علاقه و نه با زور و گاهاً سرکوب. خدا عاقبت ما مردم را بخیر کند چرا که حاکمان راه خود را میروند و بعضی آنها را به خدا واگذار کرده اند.
من متوجه نمی شوم چرا بعضی اصرار دارند توافق اتمی را به دو دوره روحانی و رئیسی تقسیم کنند برجام حاصل با توافق همه ارکان جکومت انجام شد شما فکر می کنید روحانی با ظریف اختیار گفتگوی تلفنی با یک مقام آمریکایی را هم نداشتند در دولت فعلی هم همجنین.
ولی در دوره قبلی گروههایی که منافع ملی برایشان مفهومی ندارد از این که افتخار برجام به اصلاح طلبان رسید دلخور بودند و با تمام امکانات از جمله صدا و سیما تلاش کردند که برجام را یک قرارداد خائنانه جا بزنند و در این بین یه ادم احمقی مثل ترامپ به کمک آنها آمد.ولی همین گروه در باطن حاضرند به هر دری بزنند که برجام برگردد البته با تظاهر به اینکه با قدرت در حال مذاکره هستند
موافقت با نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای به اروپا و آمریکا اطمینان میدهد ایران پایش رو از گلیمش دراز تر نمیکند ،اونوقت مذاکره رو به درازا می کشاندند تا فشار بیشتری وارد کنند . نتیجه آنکه تا قبل از توافق نرمش بی فایده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم