بازدید 12152
۴

علت درگیری در مرز ایران و افغانستان

در روز های گذشته اخباری مبنی بر درگیری نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مرزبانی طالبان در مرز سیستان و نیمروز منتشر شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 04 December 2021

به گزارش تابناک، دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان را سوءتفاهم بین مرزنشینان دانست که موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد و افزود:با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

آقای دکتر سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته مرزبانان دو طرف اطلاع کافی و کامل از حضور تعدادی از کشاورزان و دامپروران برای عبور از دیوار مرزی که حدود 500 متر در داخل مرز های جمهوری اسلامی ایران کشیده شده و در ضمن در های بزرگ آهنی و فلزی نیز در آن منطقه وجود دارد داشتند، این افراد می توانستند با نظارت مرزبانان دو طرف از این در خارج شده و به کشاورزی و دامداری خود بپردازند و دوباره به داخل درها و مرز ها باز گردند در شرایط کنونی هنوز مرزبانان طالبان اطلاعات کافی و تجربه لازم در این رابطه را نداشتند و در نتیجه تعدادی از کشاورزان که طبق معمول سنوات گذشته از دیوار عبور کردند آنها را افراد عبور کرده از مرز تلقی کرده و به آنها تیراندازی کردند، درگیری مختصری در آن منطقه صورت گرفته اما در این رابطه باید توجه داشت رسانه های بیگانه که علاقه مند نیستند دو ملت بتوانند در کمال آرامش در کنار یکدیگر مسالمت‌ آمیز زندگی کنند تلاش کردند تا این مسئله را به موضوعی بزرگتر تبدیل کنند و مباحثی همچون تصرف بخشی از پایگاه های مرزی را مطرح کردند و یا در ارتباط با این مسئله بزرگنمایی کردند و تلاش کردند تا شروع اختلافات دو ملت ایران و افغانستان را از اتفاقی که در سال‌ های گذشته نیز رخ می داد کلید بزنند؛ در سالهای گذشته حتی به دلیل تغییر و تحول در نیرو های پایگاه های مرزی تیراندازی صورت می گرفت و گاهی مجروح یا کشته هم ثبت شده است.

این مسائل در کوچک ترین مدت زمانی در مرز ها حل شد و از آنجا که اتفاق اخیر نیز به دلیل کم تجربگی مرزبانان طالبان رخ داد مقامات رسمی طالبان ضمن عذرخواهی اعلام کردند تمام تلاش آنها بر این است که مرزبانان آنها توجیه شوند و از اتفاقات مشابه جلوگیری شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر ناامنی در مرز ها با وجود ندارد و مشخص نیست که اخبار ضد این موضوع توسط چه عواملی گزارش می شود دو طرف در شرایط معمول از مرز های خود مرزبانی می کنند و شرایط آرام است.

آقای دکتر سید رضا صدرالحسینی ضمن تاکید بر این نکته که موضوع امنیت مرز ها همواره چه با طالبان محلی و چه با طالبان فعلی در افغانستان با ایران مورد توافق بوده بیان کرد: موضوع امنیت مرز ها از سال های بسیار دور از جانب جمهوری اسلامی ایران و طالبان محلی مورد توافق بود سالیان قابل توجهی بود که بخشی از مرز ایران و افغانستان توسط طالبان محلی اداره می‌ شد و گفتگو هایی در این رابطه انجام شده بود و به همین دلیل در طول حداقل نزدیک به دو دهه گذشته هیچ گزارش ناامنی از مرز های مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان گزارش نشده اما در ارتباط با دوران طالبان چنین موضوعی یک موضوع بسیار مهم و اساسی برای دو کشور محسوب می‌ شود.
کلیت امنیت مرز ها مورد توافق قرار گرفته بود اما اتفاق اخیر به دلیل کم تجربگی مرزبانان طالبان رخ داد و این موضوع به حاکمیت طالبان ارتباط مستقیم نداشت.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل احتمال وقوع موارد مشابه میان مرز های ایران و افغانستان را امکان‌ پذیر توصیف کرد و اظهار داشت: موضوعات از این دست در سالیان گذشته نیز میان مرز های دو طرف وجود داشته.

این مسائل مرزی امروز در بسیاری از کشور های دنیا رخ می دهد همانطور که امروز در کشور های اروپایی بین مرز فرانسه و انگلستان و کشور های دیگر از این موارد و موضوعات گزارش شده در مرز های مختلف جمهوری اسلامی ایران هم در سالهای گذشته بین ایران و ترکیه نیز این موارد دیده شده بود، همانطور که در مرز های دریایی نیز این مسائل و موضوعات دیده شده و احتمال این اتفاق در مرز های مختلف آبی و خاکی بسیاری از کشور ها وجود دارد؛ بنابراین کشور ها با صبوری و حفظ آرامش باید به حفظ تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند و با مسالمت امنیت ملی کشور های همسایه را تامین کنند، در این صورت احتمال چنین رخداد هایی کاهش پیدا می‌ کند اما قطعاً به این شکل نیست که بتوانیم بگوییم هرگز تکرار نخواهد شد و قطعاً جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به این مسائل از همه استاندارد های قانونی خود استفاده خواهد کرد.


اسپوتنیک

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴
برای چی دیوار مرزی رو 500 متر در داخل خاک ایران کشیدید؟؟؟؟؟؟
چرا 500 متر در داخل خاک افغانستان دیوار نکشیدید؟؟؟؟؟؟؟
یه سوال: کلا چرا دیوار رو 500 متر جلوتر تو خاک ایران ساختین؟؟؟؟
کاش دنیا به زیبایی تحلیل این تحلیل گران بود. وقتی از منبع تخیل حرف می زنی دنیا چه زیبا است.
یعنی 5 ساعت درگیری و شلیک تیربارها و توپ ها حتی یک قطره خون از دماغ کسی نریخت؟ الحمدلله. اگر اینطوره که ما میتونیم با یک کشته و 5 مجروح تمام افغانستان رو تصرف کنیم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر