بازدید 18548
گام مهم دولت رئیسی برای اصلاح یارانه پنهان انرژی؛

نرخ جدید تعرفه‌های مصارف خانگی گاز اعلام شد/ مشترکان بدمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند/ پاداش صرفه جویی گاز برای چه کسانی است؟

تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌های گاز و عادلانه کردن یارانه انرژی بخش خانگی توسط وزارت نفت، سرانجام اجرایی شد. موضوعی که پیش‌تر توسط رئیس جمهور از وزرای نفت و نیرو مطالبه شده بود؛ حالا نرخ جدید تعرفه‌های مصارف خانگی گاز از ابتدای آذرماه امسال لازم الجرا است.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵ 25 November 2021

نرخ جدید تعرفه‌های مصارف خانگی گاز اعلام شد/ مشترکان بدمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند/ پاداش صرفه جویی گاز برای چه کسانی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مصرف گاز کشور در روزهای اخیر با سر شدن هوا، رشد بی‌سابقه‌ای یافته است. هزینه بسیار پایین مصرف گاز در کشور، موجب هدررفت و مصرف اسراف‌گونه انرژی در کشور شده است. از طرفی طبق اعلام وزارت نفت، به دلیل ارزان بودن گاز، استفاده خارج از الگوی بهینه مشترکان پرمصرف را به شدت افزایش داده است. در این شرایط برای حفظ تراز گازی کشور، چاره‌ای جز تغییر الگوی مصرف مشترکان پرمصرف نیست. بهترین راهکار در این مسیر اصلاحات قیمتی و به اصطلاح سیگنالینگ قیمت است. رقمی بیش از 95 درصد مشترکان در پلکان‌های کم‌مصرف و خوش مصرف جامعه قرار دارند و کمتر از 5 درصد مشترکین جزو گروه پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند. 
 
با این وجود سرانه مصرف مشترکان پرمصرف در مقایسه با مشترکان عادی بسیار بالا است و همین 5 درصد به میزان بسیار بالایی از منابع گازی کشور را هدررفت دارند. به همین دلیل دولت و مجلس به این جمع بندی رسیدند که مشترکان خارج از الگوی مصرف بهینه که همین مشترکان پرمصرف هستند را از مشترکان عادی جدا کرده و عملا هزینه گاز مصرفی را به واقعیت نزدیک کنند تا یارانه‌های انرژی عادلانه‌تر شوند. این موضوع نیز در جزء ی تبصره 8 قانون بودجه نیز اشاره شده است. 
 
از همین رو گران کردن تعرفه برق و گاز مشترکان پرمصرف در جهت عادلانه کردن یارانه‌های انرژی در دستور کار دولت قرار گرفت و رئیس جمهور نیز اواخر آبان امسال در جلسه هیات دولت از وزرای نفت و نیرو خواست تا هر چه سریع‌تر آیین‌نامه مربوط به محاسبه هزینه انرژی مشترکان پرمصرف را نهایی و ارائه کنند.
 
(البته باید یاد آور شد که پیش از این، برای اجرای این بند از قانون بودجه 1400 هیچ گونه گام اجرایی از سوی دولت روحانی برداشته نشده بود و حالا در چهار ماه پایانی سال شاهد عملیاتی شدن آن در دولت سیزدهم هستیم.)
 
بر این اساس؛ وزارت نفت نیز به تازگی تعرفه مشترکان پرمصرف را تعیین کرده است که طبق آن هزینه گاز مشترکان پرمصرف که تنها 4 درصد مشترکین را تشکیل می‌دهد به طور میانگین سه برابر شده است و به قیمت واقعی نزدیک تر شده است. از این رو می‌توان بر اصلاح مصرف این مشترکان با توجه به علامتدهی به موقع وزارت نفت با اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف امیداوار بود. وزارت نیرو نیز قرار است طی روزهای آتی تعرفه برق مشترکان پرمصرف را به هیئت دولت ببرد.
 

جزئیات آیین نامه دولت 

 
سرانجام هیئت وزیران در جلسه 26 آبان 1400 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یاد شده در بخش گاز را به شرح زیر تصویب کرد:
 
ماده 1- نرخ تعرفه های مصارف خانگی گاز به شرح جداول (1) و (2) پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می شود و از تاریخ یکم آذرماه 1400 لازم الاجرا است. ماه های سرد سال از تاریخ 16 آبان ماه لغایت 31 فروردین ماه سال بعد و ماه های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه لغایت 15 آبان ماه هر سال تعیین می گردد. نرخ های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد.
 
ماده 2- بندهای (1) و (4) تصویب نامه شماره 101758/ت57804ه مورخ 1399/9/11 به شرح زیر اصلاح و تبصره های (1) و (2) و بند (2) تصویب نامه یاد شده حذف می شود:
 
1- مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آن ها در دوره زمانی (16) آبان ماه تا (15) اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفه جویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف چهل و پنج درصد (45%) در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.
 
4- در صورتی که مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف 5000 متر مکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در دوره زمانی 16 آبان تا 15 اسفندماه هر سال، حداقل برای پنج روز متولی، مصرف خود را به میزان سی درصد (30%) نسبت به روزهای مشابه قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل ده درصد (10%) گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.
 
تبصره- در صورتی که کاهش مصرف گاز طبیعی از طریق جایگزینی با سوخت های مایع معادل صورت پذیرد، مشمول این بند نمی شود.
 
ماده 3- در اجرای بند (ی) تبصره 8 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، شرکت ملی گاز ایران مکلف است ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف 1 تا 3 جداول پیوست را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه نماید.
 
ماده 4- جرایم موضوع ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی - مصوب 1389 - مطابق آیین نامه اجرایی ماده یاد شده موضوع تصویب نامه شماره 116891/ت50056ه مورخ 1393/10/8 محاسبه و اعمال می شود.
 
ماده 5- از تاریخ لازم الجرا شدن این تصویب نامه، تصویب نامه شماره 106632/ت58260ه مورخ 1399/9/23 لغو می شود و سایر بندهای تصویب نامه های شماره 101758/ت57804ه مورخ 1399/9/11 و شماره 26096/ت51920ه  مورخ 1394/3/4 به قوت خود باقی است.
نرخ جدید تعرفه‌های مصارف خانگی گاز اعلام شد/ مشترکان بدمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند/ پاداش صرفه جویی گاز برای چه کسانی است؟
نرخ جدید تعرفه‌های مصارف خانگی گاز اعلام شد/ مشترکان بدمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند/ پاداش صرفه جویی گاز برای چه کسانی است؟
 
 
 
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
نباید پول داغ شدن استخر عیان و اشراف شمال تهران از جیب کوله بر بدبخت خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
اعیان درسته
مطلب را مطالعه نکردم ولی آیا به این مورد توجه شده که چرا اول مردم باید پاسخگو باشند وقتی مدیری در سمت خود نشسته نباید فکر می‌کرد که باید کنتور ها هر طور شده بصورت مجزاباشد و یا از سازنده خواسته نی شده که کنتور تک واحدی ایجاد کند وبرای دوران سود حالا باید مردم تاوان نادانی وبی سوادی عده ایی را بدهند و بدتر از آن اینکه حالا همم بخواهیم آنها را بدلیل اشتباه دیگران تنبلی کنند در یک ساختمان که کنتور مشترک دارند که خودش تازه مورد بحث است که ناحقی صورت می‌گیرد و فعلا مردم حرفی از از این ناحقی نمی زنند قطعا با این دادستان‌ها در آینده درگیری در واحدهای ساختمانی را خواهیم داشت و درگیری درنوع و میزان مصرف همچنان که این مشکل برای آب هم در آینده با افزایش قیمت ایجاد خواهد شد
نقره داغ شده ها هم قیمت محصولاتشون رو می برن بالا . می ترسی که چی؟
یک ماهه هی داستان سرهم کردین که گاز رو گرون کنین. مگه مجبورین تا توی هر روستایی هم گازکشی کنین؟ هی میگین مصرف گاز ایران از اروپا بیشتره ولی نمیگین اروپاییا گاز رو توو نیروگاه میسوزونن و به جای گازرسانی به خونه ها، برق پایدار بهشون میدن که هم تمیزتره هم بی خطرتر. فقط دستتون توو جیب مردمه. نه امکاناتی میدین نه آسایش نه رفاه. فقط تحریم و نداری و حسرت برای مردم و عشق و حال برای آقازاده ها
خوشحالم رای ندادم
رای باطاه هم ندادم
میدانستم این دولت هیچ برنامه ای برای اقتصاد نداره.

تنها کاری که همه دولت ها کرده اند گران کردن بوده
از یک طرف می گویند سردی هوا موجب استفاده زیاد گاز توسط مردم شده و از طرف دیگر می گویند.چون گاز ارزان است مردم برای در اماندن از سرما بی رویه دارند گاز استفاده می کنند خوب مردم چکار کنند از سرما بمیرند چون مدیران.بی لیاقت شرکت گاز توان فراهم نمودن گاز در فصل سرما برای مردم را ندارند
خیلی هم خوب! تکلیف ما که تو طبقه آخر یا اول یه آپارتمان زندگی می کنیم و تو زمستون سرما و تو تابستون گرما از سقف و کف وارد میشه چی هست؟ همه شوفاژشون رو خاموش می کنن ولی ما باید بلرزیم.
۱-نرخنامه جدید گاز یا تامین کسری بودجه ؟؟؟
۲- هیاهوی زاینده رود ؟؟؟
۳-به خیابان آوردن مردم چهارمحال و بختیاری ؟؟؟
۴- حتما در ۲مورد فوق نیز منتهی به نرخنامه جدید آب بها خواهد شد ؟؟؟
گویا قرار بود حامل های انرژی مجانی باشند.
ماشالله مسئولین ما چطور قیمتها راسرهم کنیم استادند وحالا پلکانی به اقلیم شد وسال دیگه اقلیم تبدیل به منطقه خواهد شد تا صورت گران کردن به نوعی رفع ورجوع شود
از همون اول میگفتین میخوایم گرونش کنیم. این همه داستان سرایی و فیلم بازی کردن توو اخبارها نداشت. مگه ما میتونیم اعتراض کنیم یا کاری ازمون برمیاد؟ این مملکت روو دریای نفت و گازه بعد سهم ما فقط نداری و تحریم و حسرته. دزدتر از شما خدا نیافریده
ارزان بودن؟ نگاه به حقوق خودتان می کنید و میگویید ارزان؟ مردم رفاه و آسایش نباید داشته باشند؟ تابستان برق و آب و زمستان گاز؟ مگر ما خارجی هستیم که دولت با ما اینطور رفتار می کند؟
نقره داغ کردن برای ایران و صادرات مجانی برای غیر ایرانی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار