بازدید 8333
۱

رکوردشکنی با حمل ۱۷ میلیون تن کالای اساسی

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، مشکل حمل کالاهای اساسی از بنادر رفع شده و وضعیت حمل این کالاها در حالت عادی قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳ 21 November 2021

به گزارش «تابناک»، غلامحسین دغاغله در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره حمل کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور و مشکل دپوی کالاها در بنادر اظهار کرد: ما مشکلی از این نظر نداریم و حمل کالاهای اساسی به طور مرتب در حال انجام است.

وی ادامه داد: دیروز (شنبه ۲۹ آبان) جلسه‌ای با وزیر اقتصاد برای حمل کالاهای اساسی از بنادر داشتیم و بر ادامه روند جابه جایی کالاهای اساسی تأکید شد.

رکورد حمل جاده‌ای کالای اساسی در ۸ ماهه ۱۴۰۰ شکسته شد: ‬ ۱۷ میلیون تُن

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: تا پایان روز چهارشنبه ۲۶ آبان، ۱۷ میلیون تن کالای اساسی از بنادر توسط بخش حمل و نقل جاده‌ای به مقاصد داخل کشور حمل شده که حدود ۱۱ میلیون تن آن از بندر امام خمینی (ره) و مابقی از سایر بنادر خصوصاً شهید رجایی و امیرآباد حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین حمل کالای اساسی از بنادر به مقاصد داخل کشور روزانه ۸۰ تا ۹۰ هزار تن است؛ روزانه به طور متوسط از بندر امام خمینی (ره) ۲۲۰۰ و تا ۲۴۰۰ تن کالای اساسی حمل می‌شود؛ این رقم، میانگین جابه جایی هاست و در برخی روزها بیشتر یا کمتر است؛ مثلاً در روز جمعه ۲۸ آبان از بندر امام خمینی (ره) ۲۹۰۰ تن کالای اساسی حمل شد.

اقدامی که باعث شد مشکل حمل کالای اساسی از بنادر رفع شود

دغاغله روند فعلی حمل کالای اساسی از بنادر را از آهنگی مناسب برخوردار دانست و تصریح کرد: از تیر ماه امسال تدبیر جدیدی اندیشید شد مبنی بر اینکه برای ۴ قلم کالای اساسی شامل گندم، ذرت، جو و کنجاله سویا از ۳ بندر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و چابهار، شرکت‌های حمل و نقلی توانمند که توانایی داشته باشند، از هر استانی برای مبادی این ۳ بندر، بارنامه صادر کنند.

وی گفت: پیش از این محدودی صدور بارنامه از مبادی هر استانی صرفاً برای شرکت‌های حمل و نقلی همان استان مجاز بود و شرکت‌های مستقر در هرمزگان می‌توانستند برای بندر شهید رجایی و شرکت‌های مسقر در خوزستان برای بندر امام خمینی (ره) بارنامه صادر کنند که در حال حاضر هر شرکتی از هر استانی می‌تواند از مبادی بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی بارنامه حمل کالاهای اساسی ۴ گانه را صادر کنند و محدودیت صدور بارنامه برای آنها برداشته شده است؛ در حالی که پیش از این محدودیت حوزه فعالیت داشتند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: با این تدبیر اندیشیده شده، ظرفیت بسیار بالایی ایجاد شده و در حال حاضر وضعیت دپوی کالاهای اساسی در بنادر به وضعیت عادی برگشته و با وضعیت فوق العاده از نظر دپوی کالاهای اساسی مواجه نیستیم.

دپوی کالاهای اساسی در بنادر به خاطر مشکل حمل نیست

دغاغله درباره اینکه گفته می‌شود کالاهای اساسی در بنادر دپو شده، اظهار داشت: ممکن است بخشی از کالاهای اساسی در کشتی‌ها روی آب مانده باشد که به دلایلی چون تأمین ارز با تأخیر تخلیه شده‌اند که به صاحبان کالا برمی گردد؛ سازمان راهداری صرفاً با آن بخشی از کالاهای اساسی که وارد بندر شده و سپس اظهار گمرکی و ترخیص شوند، مواجه است و به آنها کالاهای قابل حمل می‌گویند.

وی درباره علت صاحبان کالا نسبت به تأخیر در تخلیه کشتی‌های مستقر در لنگرگاه‌ها گفت: این روزها موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بوده و صاحبان کالا بلاتکلیف مانده بودند تا وضعیت کالاهای آنها مشخص شود.

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: گمرک هر آماری به ما اعلام کند، با توجه به ظرفیت جدیدی که ایجاد کرده‌ایم، بلافاصله حمل می‌کنیم و محدودیت ظرفیت از این نظر نداریم و به هر مقصدی به سازمان راهداری اعلام شود، کالاها حمل خواهند شد.

اعطای لاستیک تشویقی به کامیون‌های حامل کالای اساسی متوقف شد

وی درباره ارائه برخی مشوق‌ها به رانندگانی که کالاهای اساسی حمل می‌کنند افزود: در حال حاضر ارائه این مشوق‌ها متوقف شده است؛ چرا که لاستیک‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار سازمان راهداری بود و از این لاستیک‌ها به رانندگان حمل کننده کالاهای اساسی داده می‌شد اما واردات لاستیک با ارز نیمایی انجام می‌شود.

دغاغله در خصوص مصوبه شورای پایش حمل و نقل در تابستان امسال مبنی بر راه اندازی سامانه‌ای از سوی صاحبان عمده کالاهای اساسی شامل شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام برای پرداخت سیستمی و فوری کرایه حمل به رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای اساسی گفت: این سامانه هنوز راه اندازی نشده و کرایه حمل همچنان با کمی تأخیر پرداخت می‌شود البته صاحبان بار دولتی در تلاش است تا کرایه‌ها را به سرعت واریز کند.

چرا سوخت جبرانی به کامیون‌ها در روز قطع سامانه کارت سوخت ندادند؟

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری درباره علت عدم تعیین گازوئیل جبرانی برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در روز قطع سامانه کارت سوخت تأکید کرد: در روزی که سامانه جایگاه‌های سوخت قطع شد، حمل و نقل سنگین دچار مشکل خاصی نشد؛ در همان زمان هم رئیس سازمان راهداری اعلام کرد که در بخش ناوگان سنگین حمل کالا و مسافر جاده‌ای مشکلی برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها ایجاد نشده است؛ لذا در مصوبه سوخت جبرانی هیئت دولت، گازوئیل درج نشده است.

گفتنی است بر اساس مصوبه ۲۶ آبان هیئت دولت، صرفاً به کامیون‌های بنزین سوز ۵ لیتر سوخت جبرانی تعلق می‌گیرد و به گازوئیل سوزها به دلیل عدم ایجاد مشکل، سوخت مازاد بر سهمیه عادی، تعلق نخواهد گرفت.

خاطرنشان می‌شود داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۴ آبان ماه امسال در حاشیه اجلاس مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر توقف فعالیت کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در جاده‌ها پس از توقف فعالیت جایگاه‌های سوخت، گفت: هیچ اتوبوسی در جاده‌ها متوقف نشده و مسافران جابجا می‌شوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر توقف فعالیت کامیون‌های سوختی و حامل کالاهای فاسد شدنی به سازمان راهداری واصل نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
حمل کالا های اساسی از بندرامام خمینی افزایش یافته و باعث مشکلات زیادی برای کالاهای عادی از مقصد پتروشیمی های مستقر در بندر امام شده و کارخانه های زیادی را در این یک سال با مشکل مواجه کرده است. غالبا حمل بار از مقصد ماهشهر و بندر امام خمینی با تاخیر و با کرایه های خارج از قیمت بارنامه انجام میشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان