بازدید 16769
۳
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

سجاد رزمجو، ترند این روز‌های گوگل درگذشت/ کاربران می‌پرسند؛ آیا پرتغال به جام جهانی می‌رود؟ / زلزله بندرعباس همچنان در صدر جست و جو‌های مردمی/ ماهی علی دایی، سوژه داغ فضای مجازی شد

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «سجاد رزمجو»، «ماهی علی دایی»، «آیا پرتغال به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کند؟»، «زلزله بندرعباس»، «پاروسمی»، «شهید مهدی مکرمی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 17 November 2021
سجاد رزمجو، ترند این روز‌های گوگل درگذشت/ کاربران می‌پرسند؛ آیا پرتغال به جام جهانی می‌رود؟ / زلزله بندرعباس همچنان در صدر جست و جو‌های مردمی/ ماهی علی دایی، سوژه داغ فضای مجازی شد
روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «سجاد رزمجو»، «ماهی علی دایی»، «آیا پرتغال به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کند؟»، «زلزله بندرعباس»، «پاروسمی»، «شهید مهدی مکرمی» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.


سجاد رزمجو

سجاد رزمجو یکی از خوانندگان محبوب و معروف محلی و اهل استان کهگیلویه و بویراحمد بود که اخیراً و به واسطه شدت جراحات ناشی از آتش سوزی جان خود را از دست داد.

چند روزی هست که علاقه مندان به این خواننده محلی، نام او را در گوگل به یکی از ترند‌های برتر تبدیل کرده اند و در پی یافتن اطلاعات به روز در مورد او هستند.
 
زلزله و سونامی؛ دو واژه پرتکرار فضای مجازی ایران در ساعات گذشته/ نگرانی  کاربران به خاطر وضعیت سلامتی سجاد رزمجو/ شباهت عجیب شقایق دهقان را ترند  کرد/ اموال تملیکی چیست و چرا

سجاد رزمجو، خواننده محلی استان کهگیلویه و بویراحمد، پس از ده روز بستری شدن در بیمارستان به‌ دلیل سوختگی شدید، (دوشنبه ۲۴ آبان) درگذشت.

سجاد رزمجو، خواننده، روز جمعه ۱۴ آبان، در حادثه انفجار خانه‌اش، دچار سوختگی شده بود. این خواننده کهگیلویه و بویراحمد، پس از درمان‌های اولیه در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، به بیمارستان امیرالمومنین شیراز منتقل شد که درمان‌ها موثر واقع نشد و (دوشنبه ۲۴ آبان) درگذشت.


ماهی علی دایی

یک تیم تحقیقاتی بعد از کشف یک گونه جدید ماهی در دریای خزر، نام آن‌ها را «علی دایی» گذاشت و واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی دریافت کرد. این موضوع حالا به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل شده است و پیرامون آن بحث‌های گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

مصاحبه‌ای که عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان درباره کشف یک گونه جدید ماهی در دریای خزر انجام داد، کافی بود تا طرفداران فوتبال در فضای مجازی حملات تندی را به این مسئول و تیم تحقیقاتی‌اش انجام بدهند. او در مصاحبه‌اش گفته بود به خاطر مقام بالای علی دایی در کشور و افتخارآفرینی‌های این اسطوره فوتبال نام این ماهی را «علی دایی» گذاشته‌اند؛ جمله‌ای که باعث شده واکنش‌های جالب و البته تندی در فضای مجازی مطرح شود.

ماجرا چه بود؟

گزارشی که خبرگزاری ایسنا درباره کشف یک گونه ماهی جدید منتشر کرد، شروع یک جنجال بزرگ بود. این خبرگزاری نوشت: «نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه‌های دجله و فرات در کشور‌های ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه‌های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.»

در این‌خصوص سیدحامد موسوی ثابت، عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک مصاحبه‌ای انجام داد که عجیب به نظر می‌رسید. او درباره کشف این گونه ماهی گفت: «با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه‌های استان‌های غربی و جنوب‌غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت‌های انسان دوستانه و میهن‌پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار او کتفیش علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد.»
 
ماجرای ماهی علی دایی چیست؟

چرا علی دایی؟

وقتی از این مقام مسئول سوال شد که چرا نام علی دایی را برای این ماهی انتخاب کرده‌اند، این‌طور پاسخ داد: «نام‌گذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است، به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیط‌بان شهید سعید پرهام و… نام‌گذاری شده‌اند؛ البته این اولین بار نیست که نام علمی یک گونه جانوری به افتخار یک ورزشکار نام‌گذاری می‌شود.»

او افزود: «در سال ۲۰۱۹، پروفسور شرف، متخصص مورچه‌شناسی مصری از دانشگاه ملک سعود عربستان مورچه‌ای را از منطقه مرزی کشور‌های یمن و عمان کشف کرد و به دلیل سخت‌کوشی و ظاهر آن به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، به نام مرانوپلوس موصلاحی (Meranoplus mosalahi) نام‌گذاری کرد. ما با افتخار این گنجینه را از دل رودخانه بخشنده سیمره و از طرف تمام مردم ایران و به‌خصوص هموطنان غیور کرمانشاهی، به پاس تلاش‌های علی دایی در بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به نام ایشان جاودانه کردیم.»

جنجال مجازی و حمله به گروه تحقیقاتی

بعد از انجام این مصاحبه و نام‌گذاری این گونه جدید ماهی به نام اسطوره فوتبال ایران و جهان، در فضای مجازی واکنش‌های متعددی را شاهد بودیم. اگرچه در این‌خصوص شوخی‌هایی نیز با علی دایی شده و مسائلی بابت مزاح را شاهد بودیم، اکثر علاقه‌مندان به فوتبال و دایی واکنش تندی به این مسأله داشتند. اکثر مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارند اقدام این گروه تحقیقاتی برای نام‌گذاری یک ماهی به نام علی دایی هرگز ارج نهادن به مقام شهریار فوتبال ایران نیست و حتی می‌تواند توهین به افتخارات او نیز تلقی شود.

از طرف دیگر شکل ظاهری این ماهی نیز مورد توجه قرار گرفته و بعضی از طرفداران فوتبال شائبه عمدی‌بودن این اتفاق یا حتی خصومت‌های شخصی را نیز دستمایه توییت‌های خود کردند. بازتاب گسترده این موضوع حتی فراتر از ایران نیز رفته و برخی افراد خارجی نیز در این باره اظهارنظر کردند تا یک جنجال بزرگ در اینستاگرام و توییتر به راه بیفتد.

به نظر می‌رسد، با ادامه روند کنونی شاهد پاسخ گروه تحقیقاتی مذکور که ماهی را کشف کرده‌اند هم باشیم. بی‌تردید ممکن است علی دایی نیز از این موضوع دلخوری‌هایی داشته باشد و باید دید چگونه واکنش خود را مطرح می‌کند.
 

آیا پرتغال به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کند؟

بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ به مراحل حساس خود رسیده و هفته به هفته چهره تیم‌های جدید حاضر در دور نهایی که در قطر برگزار خواهد شد، مشخص می‌شود. در این میان تیم پرتغال که همواره یکی از تیم‌های قوی و مدعی جام جهانی بوده در آستانه حذف نهایی قرار گرفته است. همین موضوع حالا برای کاربران ایرانی مهم جلوه نموده و به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل شده است.

تیم ملی پرتغال یکشنبه شب با پذیرفتن شکست خانگی دو بر یک برابر صربستان در لیسبون، صدرنشینی گروه اول را از دست داد. هر دو تیم با ۱۷ امتیاز پا به دیدار سرنوشت گذاشتند؛ این در حالی بود که پرتغال می‌دانست، تساوی برای فرستادن مستقیم آنان به دوحه کفایت می‌کند.

با وجود اینکه یاران رونالدو در دومین دقیقه بازی توسط «رناتو سانچز» به گل رسیدند، نتوانستند از این شانسی که در ابتدای بازی نصیب آنان شده بود، بهره برده و پس از نیم ساعت از زمان بازی «دوشان تادیچ» هافبک باشگاه آژاکس آنان را از برد بی‌نصیب گذاشت و بازی به تساوی کشیده شد.
 
کریستیانو رونالدو

در ادامه صربستان با گل دقیقه ۹۰ «الکساندر میتروویچ» مهاجم باشگاه فولام، بازگشت استثنایی خود را تکمیل کرد.
این گل کافی بود تا صدرنشینی صربستان قطعی و صعود آنان به دومین جام جهانی متوالی محقق شود و حالا پرتغال باید در ماه مارس به مرحله پلی‌آف برود؛ جایی که تنها سه تیم از ۱۲ تیم حاضر در این تورنمنت کوچک، اما سرنوشت‌ساز بلیت دوحه را برای خود رزرو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید


زلزله بندرعباس

زلزله روز یک شنبه جنوب ایران و با مرکزیت بندرعباس همچنان یکی از ترند‌های گوگل است و بسیاری از کاربران برای اطلاع از آخرین وضعیت زلزله زدگان و نیز شرایط زلزله عبارت زلزله بندرعباس را در گوگل جست و جو می‌کنند.
 
                                                   حال دو تن از مصدومان زلزله بندرعباس وخیم است

زلزله ای به بزرگی ۶٫۳ که در کشور‌های بحرین، ‏ عربستان سعودی، ‏ ایران، ‏ عمان، ‏ پاکستان، ‏ قطر، ‏ امارات متحده عربی، و افغانستان احساس شد و به صورت دقیق ۲۳ آبان و ساعت‏ ۱۵:۳۸ رخ داد.

بر اساس اعلام نظر‌های رسمی این زلزله تنها یک کشته و نزدیک به ۱۰۰ مصدوم به همراه داشت و نیز موجب تخریب بسیاری از خانه‌ها به ویژه در مناطق روستایی شد.

بیشتر بخوانید


پاروسمی

پاروسمی یا اختلال بویایی و چشایی، یکی از عوارض بیماری کووید ۱۹ است که همچنان یکی از ترند‌های گوگل است و علت آن نیز طبیعتاً استمرار شیوع کرونا در کشور و تبعات آن روی سلامتی افراد است.

بر اساس نتایج به‌دست آمده از یک مطالعه، افراد دچار اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) باید مورد پیگیری قرار گیرند.

یکی از علائم بیماری کووید-۱۹، پاروسمی یا اختلالات بویایی و چشایی است و در آن بیمار به جای بوی طبیعی مواد مختلف، بوی بد احساس می‌کند.
 
پاروسمی؛ مشکلی جسمانی پس از ابتلا به کرونا

مطالعاتی که تا کنون در مورد پاروسمی در بیماران کووید-۱۹ انجام شده، در مورد درصد بیماران درگیر با این مشکل بوده است. به همین دلیل، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای، سیر بهبود علائم این اختلال را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بررسی کردند.

این مطالعه مقطعی در فروردین تا انتهای مرداد سال ۱۳۹۹ انجام شد و در آن ۳۵۰ بیماری که دچار این اختلال بودند و به یک مرکز سلامت بین‌المللی مراجعه کرده بودند، از طریق پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

میانگین سن افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۳۲.۷ سال بود و حدود نیمی از آن‌ها عنوان کردند که با بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تماس قبلی داشته‌اند. نزدیک به ۷۰ درصد از آنان اظهار کردند که از ماسک استفاده کرده و حدود ۸۲ درصد نیز از مواد ضد عفونی کنننده استفاده کرده بودند.

شایع‌ترین نوع اختلال بویایی در این افراد، قطع کامل حس بویایی (حدود ۶۷ درصد) و کم‌ترین آن مربوط به اختلال جزئی در درک بو (یک نفر) بود.

از بین ۵۳ بیماری که مبتلا به پاروسمی بودند، ۲۴ نفر بوی کپک‌زدگی و بوی پوسیدگی، ۱۰ نفر بوی لاستیک سوخته، هفت نفر بوی نان سوخته و ۱۲ نفر بوی مواد شیمیایی را به جای بوی اصلی مواد استشمام می‌کردند.
 
همچنین چهار نفر بوی اسید، چهار نفر بوی سیگار یا دود سیگار و یک نفر نیز بوی دود را به همراه بو‌های غیر طبیعی غالب ذکر شده، به جای بوی طبیعی مواد استشمام می‌کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که اختلال پاروسمی در بیشتر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ حداقل در حدود ۲۸ تا ۴۲ روز (چهار تا شش هفته) به طور کامل بهبود می‌یابد. به همین دلیل پژوهشگران این تحقیق توصیه می‌کنند پیگیری بیمارانی که دچار این اختلال هستند، به مدت حداقل ۴۲ تا ۵۶ روز (شش تا هشت هفته) و حتی پس از این‌که تست کووید-۱۹ آن‌ها منفی شد و سایر علائم بهبود یافت پیگیری شود. درصورتی که این اختلال بیش از ۱۲ هفته ادامه یافت، برای ارزیابی‌های دقیق‌تر به متخصصان گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوند.

بیشتر بخوانید

شهید  مهدی مکرمی

شهید مهدی مکرمی یکی از شهدای مدافع امنیت است که مهرماه سال جاری و در شهرستان خمین به شهادت رسید. حالا و پس از یک ماه از این اتفاق شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به محوریت سایت خبر ۲۴ مطرح شده که او شهید مدافع حرم بوده است و پس از ۶ سال پیکرش بدون هیچ گونه آسیبی و با اذن الهی به صورت، سالم به کشور بازگردانده شده است.
سجاد رزمجو، ترند این روز‌های گوگل درگذشت/ کاربران می‌پرسند؛ آیا پرتغال به جام جهانی می‌رود؟ / زلزله بندرعباس همچنان در صدر جست و جو‌های مردمی/ ماهی علی دایی، سوژه داغ فضای مجازی شد

این شایعه حالا نام شهید مکرمی بزرگوار را به یکی از ترند‌های گوگل تبدیل کرده و فیلم مرتبط با تشییع پیکر او دست به دست می‌شود.

اما واقعیت آن است که شهید مکرمی شهید مدافع امنیت است که مهرماه امسال به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
سجاد رزمجو، ترند این روز‌های گوگل درگذشت/ کاربران می‌پرسند؛ آیا پرتغال به جام جهانی می‌رود؟ / زلزله بندرعباس همچنان در صدر جست و جو‌های مردمی/ ماهی علی دایی، سوژه داغ فضای مجازی شد

۲۶ مهرماه روابط عمومی سپاه روح الله استان مرکزی در اطلاعیه‌ای، از شهادت یکی از پاسداران ناحیه خمین در درگیری با سارقان مسلح خبر داد و اعلام کرد: بامداد یکشنبه، چند سارق مسلح قصد تعرض به انبار یکی از مقر‌های سپاه ناحیه خمین در حومه شهر را داشتند که با هوشیاری یکی از پاسداران مستقر در محل مواجه و در هنگام فرار اقدام به تیراندازی کور می‌کنند.

در این تیراندازی پاسدار رشید اسلام مهدی مکرمی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در اثر شدت جراحات به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
خدا رحمتش کنه. درود بر پاسداران جان بر کف میهن و خانواده های عزیزشون
در کشورهای پیشرفته و در دنیای علم افتخار بزرگی است تا جانداری رو به اسم شخصی نامگذار کنند!! باید طرفداران علی دایی سپاسگزار از چنین حرکت زیبایی باشند!! آگاهی درست توسعه دهنده جامعه هست!! کار ستودنی است برای علی دایی که اسطوره ملی است.
این ماهی گونه جدیدی نیست و بنده بارها در هنگام ماهیگیری در رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختياري این نوع ماهی را صید کردم و چون جثه خیلی کوچکی داشت آن را آزاد می کردم
عجیب است که تاکنون این ماهی توسط زیست شناسان ناشناخته مانده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی