بازدید 15093
قصه‌ای تکراری در دو دولت

«هلال احمر» در وضعیت قرمز؛ بدون رئیس، چشم انتظار رئیسی!

آن زمان برای دوره‌ای چندماهه، جمعیت هلال احمر کشورمان بدون رئیس ماند تا در نهایت پس از شروع همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ و در شرایطی که همه نیرو‌ها در کشور بسیج شده بودند تا با این بحران مقابله کنند و هلال احمر در خواب زمستانی بود، طی تصمیمی عجیب، یکی از معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، به سمت سرپرستی این جمعیت برگزیده شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷ 15 November 2021
تابناک اجتماعیآیا جمعیت هلال احمر ایران، مجموعه‌ای مهم و کارآمد است، یا باری اضافی که بایستی زمین گذاشته شود؟ بیایید پاسخ مسئولان به این سوال را به روایت چند خبر مرور کنیم.

به گزارش «تابناک»، عصر دهمین روز آبان ماه در حالی آغاز می‌شد که نگاه‌های انبوه داوطلبان جمعیت هلال احمر کشورمان به ساختمان صلح در مجاورت خیابان ولیعصر (عج) در منطقه سه شهر تهران بود؛ جایی که میزبان نشست شورای عالی هلال احمر بود که یک دستور کار بسیار مهم داشت؛ انتخاب جایگزین کریم همتی که یک هفته قبل از ریاست این جمعیت استعفا داده بود.

البته در مهلت یک هفته‌ای استعفای همتی تا برگزاری این نشست، فعل و انفعالات زیادی رقم خورده بوده که از جمله آنها، ثبت نام از کاندیدا‌های تصدی این سمت و تدارک مقدمات انتخاب رئیس بعدی بود؛ روندی که به موازات آن، لابی‌هایی برای تاثیر بر این انتخابات نیز شکل گرفته بود تا در نهایت ساعت ۱۶ روز موعود، شورای عالی در حالی نشست خود را آغاز کند که ۲۲ تن نامزد ریاست جمعیت شده بودند.

البته این نشست آن گونه که تصور می‌رفت پیش نرفت؛ این را می‌شود از به طول انجامیدن انتخابات تا پاسی از شب دریافت که در نهایت نتیجه آن حوالی ساعت ۲۲:۳۰ مخابره شد و از ۳۲ رای ماخوذه، پیرحسین کولیوند با ۱۳ رای و محمد جعفریان با ۸ رای، به عنوان دو نفر برگزیده انتخابات مشخص گریدند تا بنا بر قانون به رئیس جمهور معرفی شوند و وی یکی از ایشان را به عنوان رئیس جمعیت برگزیند.
 
«هلال احمر» در وضعیت قرمز؛ بدون رئیس، چشم انتظار رئیسی!

روالی قدیمی و تکراری که معمولا به صدور حکم رئیس جمهور برای رئیس جمعیت هلال احمر به فاصله چند ساعت منجر می‌شد و بر این اساس انتظار می‌رفت که یازدهم آبان، روز آغاز به کار رئیس جدید جمعیت باشد، اما این گونه نشد و هنوز هم این گونه نیست؛ آن هم در شرایطی که دو هفته از برگزاری انتخابات گذشته و در این فاصله، دست کم دو زلزله مهیب در کشورمان به وقوع پیوسته که حکم زنگ خطر جدی را داشته است.

اما به راستی علت این همه تاخیر و تعلل در تعیین رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان چیست؟ آیا به روال اعلام کاندیداتوری افراد یا فرایند برگزاری انتخابات خدشه‌ای وارد آمده است؟ کنکاش در اخبار و اظهار نظر مسئولان که این گونه نشان نمی‌دهد؛ پس مشکل کجاست که به رغم طی شدن همه فرایند‌های قانونیِ انتخاب رئیس، جمعیت هلال احمر ایران هنوز رئیس ندارد و همتی به فاصله بیست و چند روز از استعفایش، هنوز به صندلی ریاست تکیه زده؟!

برای یافتن پاسخ این سوال، ناگزیر از بررسی ادعا‌هایی هستیم که برخی مطرح می‌کنند و یکی از جدی‌ترین هایش، تلاش برخی برای ابطال نتیجه انتخابات قانونی اخیر و برگزاری انتخاباتی دوباره است؛ تلاشی مسبوق به سابقه که هدف از آن، گنجاندن فرد دیگری در زمره برگزیدگان شورای عالی هلال احمر است و اواخر دولت دوازدهم، کامل به اجرا درآمد و البته منجر به نتیجه هم شد!

صحبت درباره رویدادی است که در پاییز سال ۱۳۹۸ رقم خورد و نقطه شروعش بازداشت علی اصغر پیوندی، رئیس وقت جمعیت هلال احمر بود که بعد به استعفای وی از این سمت گره خورد، با گسترده شدن ابعاد پرونده گشوده شده علیه وی و بازداشت برخی منصوبان وی در جمعیت ادامه یافت و سرانجام به فرایند انتخاب رئیس بعدی جمعیت رسید که حتی به رای گیری و انتخاب دو گزینه نهایی هم منجر شد، اما با مخالفت رئیس جمهور وقت، وارد فاز دیگری گردید.
 
«هلال احمر» در وضعیت قرمز؛ بدون رئیس، چشم انتظار رئیسی!

آن زمان برای دوره‌ای چندماهه، جمعیت هلال احمر کشورمان بدون رئیس ماند تا در نهایت پس از شروع همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ و در شرایطی که همه نیرو‌ها در کشور بسیج شده بودند تا با این بحران مقابله کنند و هلال احمر در خواب زمستانی بود، طی تصمیمی عجیب ـ که برخی بر غیرقانونی بودنش تاکید داشتند ـ همتی که از معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، به سمت سرپرستی این جمعیت برگزیده شد.

از اینجای ماجرا به بعد، انتخاب رئیس جمعیت به شیوه معکوس کلید خورد، به این صورت که شورای عالی هلال، انتخاباتی برگزار کرد که همتی یکی از برگزیدگانش شد و در نهایت به فاصله بیست و چند روز، رئیس جمهور حکم دوم را به نام وی صادر کرد و سرپرست جمعیت، رسما رئیس جمعیت شد؛ رئیسی که اگر رئیسی حکم جانشینش را امضا کرده بود، حالا مدتی بود به جای رفتن به ساختمان صلح، روانه محل کار سابقش در زیرمجموعه وزارت بهداشت شده بود!

اتفاقی که ممکن است به این زودی هم رخ ندهد، چون نتیجه انتخابات هلال احمر بی هیچ توضیحی در ریاست جمهوری مورد بی توجهی قرار گرفته و منجر به تصمیم نهایی نشده تا درست مانند روز‌های ابتدایی کرونا که هلال احمر وضعیت نامشخصی داشت، در این روز‌ها که وقوع چند زلزله همه را نگران کرده، جمعیت هلال احمر کشورمان درگیر بحران‌های داخلی باشد. همان جمعیتی که به دلیل جایگاه مهمش در مهار بحران ها، صلاح نیست یک روز در کارش خلل وارد شود، اما تعلل در خصوص وضعیتی تبدیل به نقطه اشتراک دولت قبلی و فعلی شده است!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
سید محرومان هست غم مخور.
چه فرقی داره بودن یا نبودن مدیرانی که قرار نیست کاری انجام دهند ؟!؟!؟!!؟
جناب آقای دکتر رئیسی، با سلام و ادب و احترام خدمت شما، اینجانب ۲۶ سال در این سازمان خدمت کردم، نحوه انتخاب و بعضی از ضوابط آن دارای اشکال است، هلال احمر بیمارستان نیست!!! اینجا یک سازمان امدادی و مردم نهاد است، ما صرفا به پزشک نیاز نداریم، ما مدیر عالی میخواهیم که سر مایه های سازمان ما را در جهت رشد اقتصادی و اشتغالزایی و ... شکوفا کند و باور داشته باشد!!! میتوانیم،
رئیس کاره ای نیست الان حداد عادل وجبهه پایداری و... نمایندگان مجلس دارند تصمیم میگیرند داماد کدام ایت الله ویا شوهرخاله کدام مقامات را منصول کنند البته الان دارند اززاکانی میپرسند ایا شوهرخواهر دیگری وداماد دیگری برای پست هلال احمر ندارد فعلا زاکانی جواب نداد شاید داماد اقای صدیقی عزیز ومعصوم رئیس هلال احمر شد
مسئولان دارند اززاکانی میپرسند ایا دامادی ندارد پست هلال احمر را تحویلش بدهند ؟
الان مشکل بدون رئیس بودن هلال احمر؟
والا ارگان های دیگه هم که رئیس دارند با هلال احمر بدون رئیس فرقی نمیکنند.فقط جا اشغال کردن و حقوق مفت میگیرن
منتظرند ببینند داماد دختر دایی پسرعمه شوهر خاله نوه عموی همسایه بغلی برادر شوهر خواهر پسرعمویی چیزی از کسی اگه روزمین مانده وصاحب پست ومقامی نشده تا این پست را بدهند به او ....جامانده های فامیل بشتابید............
زیاد عجله نکنید. در فکر تهیه اش هستیم . بزودی زود یه عروسی در پیش داریم. دوماد قراره بشه رییس هلال احمر
مگر یک حکم زدن چقدر وقت می برد باید احترام گذاشت به شواری عالی که دونفر را انتخاب کرده اند اگر زود حکم نزنید هلال احمر با همین بی برنامه گی و مدیران نالایق ادامه می دهد
مگر یک حکم زدن چقدر وقت می برد باید احترام گذاشت به شواری عالی که دونفر را انتخاب کرده اند اگر زود حکم نزنید هلال احمر با همین بی برنامه گی و مدیران نالایق ادامه می دهد
باسلام
مشکل جمعیت هلال احمر با این وامانده های سیاسی حل نمی شود،فرقی هم نمی کند همتی باشد،کولیوند یا جعفریان!
چراسازمانی با قدمت بیش از یکصد سال نباید مدیری از بدنه خودش داشته باشد.
راه حل مدیریت بحران و نجات امداد و نجات ایران کانال دانش سازمانی، فنی و تفکر مدیریتی موجود در بدنه خودجمعیت هلال احمر می گذرد.
نمی دانم تا کی باید جمعیت هلال احمر با وظایف و فعالیت های کاملا تخصصی،حیات خلوت سیاسون باشد و پله پرتاب برخی نور چشمی ها!
بهترین زمان هلال احمر همان ۴ ماهی بود که بدون رئیس توسط دبیرکل وقت ( سال ۹۸) بدون سیاسی کاری و فقط با کار تخصصی توسط یک آدم سالم و غیر رانتی اداره می‌شد اما ظاهرا این افراد بدرد این مملکت نمیخورند…….
اصلا نگران نباشید ملاک مدیریت در کشور وابسته به قدرت لابیگری است چیزی که مهم نیست تخصص و دانش و درستکاری است!!!!
چرا نظرات را منتشر نمی کنید،واقعا که
شورای عالی که به پیرحسین کولیوند رای می دهد کلا باید منحل شود
این آقا چند ماه پیش به بهانه مشکلات روحی از اروژانس کشور استعفا داد چطور الان بعنوان رئیس یک سازمان بسیار مهم تر و پر مسئولیت تر و وسیع تر انتخاب می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
داری بد جور میسوزی ها تو خوبی
فعلا که با رییس یا بدون رییس فرقی نداره .هلال احمر باید سازمانی فرا ملیتی و فرا سیاسی باشه نه اینکه درگیر جناح بازی و باند بازی و فامیل بازی باشه . باید توسط یک مدیر توانا بدون گرایش سیاسی و جناحی اداره شود.
فقط دکتر کولیوند ....هلال احمر به قدرتی مانند دکتر کولیوند نیاز دارد ایشان در همه مدیریت های قبلی شجاع نترس با درایت رفتار کرده ..جمعیت هلال احمر به رای موخوذه احترام و ایمان دارد و هرگونه تغییری در این مدیریت قابل قبول نیست ...هیچ داماد وزیری و برادر زن و ..... راهی ندارند
انتخابات درست و به جا انجام شده منتظر هستیم رییس جمهور عادل هر چه سریعتر دکتر کولیوند را معرفی بفرمایند
واقعآ دکتر پیر حسین کولیوند برای این سمت عالیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان