«بورس تابناک» در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد

بورس در آینه ارقام هفتگی؛ آیا روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد یافت؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاخص کل، شاخص کل هموزن و شاخص کل فرابورس هر سه با رشد بیش از ۴ درصدی رو به رو بودند و بورس پس از هفته‌ها قرمزپوشی با نمای سبز به استقبال معاملات هفته آینده رفت. در هفته پیش روی با توجه به اتفاقاتی که پیرامون قیمت گذاری خودرو رخ داد، بورس چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۰۸۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵ 12 November 2021

بورس در آینه ارقام هفتگی؛ آیا روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد یافت؟

به گزارش بورس تابناک، این هفته بورس متاثر از خبر‌های مثبت و منفی در نهایت برآیند مثبتی را به ثبت رساند و بعد از جلسات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در کمیسیون اقتصادی مجلس در روز یکشنبه و سپس حضور این دو در صحن علنی مجلس در روز سه شنبه، تقریبا جو خوبی بر بازار سرمایه حاکم شد.

خبر حذف قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت خودروها، محرک مثبت دیگری برای بازار سرمایه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بود که متاسفانه موضوع افزایش قیمت خودرو‌ها با درخواست رئیس جمهور، روز گذشته لغو شد.

از دیگر خبر‌های مهمی که توانست روی بورس در هفته جاری تاثیر بگذارد، می‌توان به اظهارات رئیس جمهور رئیسی مبنی بر اینکه بودجه ۱۴۰۱ برای رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است، اشاره کرد.  

همچنین علی رستمی، مدیرعامل شستا، از عرضه اولیه رایتل در سال جاری خبر داد و میزان بدهی خارجی تا پایان شهریور ماه امسال ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار اعلام شد و میزان نقدینگی در پایان شهریور ماه با رشد ۴۰.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۴ هزار هزار میلیارد تومان گذشت.

بورس هفته جاری به لحاظ آماری چگونه بود؟  

به هر صورت در هفته سوم آبان ماه، شاخص کل با رشد ۴.۱۵ درصدی در مقایسه با هفته قبل‌تر، خود را به سطح یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۷۹ واحد رساند و در میانه‌های کانال ۱.۴ میلیون واحدی جا خوش کرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز که به نوعی نماینده نماد‌های کوچک بازار است و نشان از اُفت و خیز‌های این نماد‌ها دارد، در این هفته رشد ۴.۵۳ درصدی را تجربه کرد و خود را به سطح ۳۹۱ هزار و ۲۸۴ واحدی رساند.

شاخص کل فرابورس آیفکس نیز با رشد ۴ درصدی خود را در ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحدی قرار داد.

در این هفته، همه صنایع بورسی سبزپوش بودند و سه صنعت فعالیت‌های مهندسی، حمل و نقل بار زمینی و خودرو بهترین بازدهی را به ثبت رساندند و صنایع محصولات پاک کننده، آهن و فولاد و سخت افزار و تجهیزات کمترین بازدهی را از آن خود کردند.

سه نماد رافزا با ۲۶.۶ درصد، شکلر ۲۳.۹ درصد و حپترو ۲۳.۹ درصد بیشترین بازدهی را در هفته جاری به ثبت رساندند و سه نماد ثاژن با منفی ۳۳.۵ درصد، سخواف منفی ۲۳.۵ درصد و تمحرکه با منفی ۲۳.۲ درصد کمترین بازدهی را به ثبت رساندند و به عنوان زیان ده‌ترین نماد‌های هفته جاری لقب گرفتند.

سه نماد شستا، خودرو و خساپا به ترتیب در این هفته بیشترین ارزش معاملات و وغدیر، آریا و‌های وب به ترتیب کمترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.  

بورس در هفته آینده چه خواهد شد؟

نیما میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک اظهار داشت: بازار سرمایه روز‌های پرتردیدی را سپری می‌کند. چشم انداز برجام، آینده دلار و تورم، سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، برخی از مواردی هستند که متغیر‌های تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران، گسترده و تصمیم گیری هایشان را پر ابهام و پر ریسک کرده اند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود بورس در هفته آینده نیز با توجه به موارد ذکر شده، همچنان نوسانی باشد و بازار روند اکیدا صعودی و یا نزولی در پیش نگیرد؛ هر چند افزایش قیمت ارز در پایان هفته گذشته می‌تواند برخی از گروه‌های دلاری را موقتا در روز‌های ابتدایی هفته با تقویت تقاضا رو به رو نماید، پیش بینی می‌شود که در ادامه دوباره فروشندگان تقویت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در روز‌های گذشته، اخبار کاملا متناقضی در خصوص آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد که به این ابهامات و فضای نااطمینانی در بازار دامن زده است و طبیعتا اعتماد سرمایه گذاران در این گروه مهم و حتی سایر گروه‌های بورسی آسیب دیده است. در این بین، انتظار می‌رود، سازمان بورس که سیگنال‌های حمایتی محکمی در هفته‌های اخیر در خصوص این گروه و کلیت بازار مخابره کرده بود، به میدان بیاید و با ابزار‌ها و تریبون‌های که دارد، به بازگشت آرامش نسبی به بورس کمک نماید؛ از جمله این ابزار‌ها می‌توان به صندوق تثبیت بازار اشاره نمود که می‌تواند جو هیجانی روز‌های ابتدایی هفته را مقداری کنترل کند.

میرزایی ابراز داشت: در نگاه میان مدت احتمال ادامه تورم و افزایش نرخ‌ها از یک سو و در نقطه مقابل، فروش اوراق دولتی و افزایش نرخ بهره بین بانکی موارد مهمی هستند که سمت و سوی بازار را مشخص خواهند نمود و شفاف سازی این موارد طبیعتا در اختیار سطوح دیگر و بالاتر است؛ بنابراین، مقتضی است وزارت اقتصاد و بانک مرکزی چشم انداز آن‌ها را برای دوره‌های دست کم چند ماهه آینده مشخص نمایند و فضای غیرعادی و پر ابهام ایجاد شده برای سرمایه گذاران را بهبود بخشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
الان مهمترین موضوع اقتصادی این هستش که هیچ چیز روی قیمت واقعی خودش قرار نگرفته و بورس هم وقتی درست می شود که قیمت ها واقعی شود از قیمت دلار و سکه بگیرید تا نرخ دستمزدها و کالاها و ...
بنظر من اگر بخواهیم که کشور دچار چنین مشکلاتی نشود قیمت های همه چیز باید تابع ضریبی از یک چیز با ارزش مثل طلا باشد و یا اینکه کاری شود که پول ملی واقعاً ارزش ثابتی بخودش بگیرد و گرنه می بینیم که مثلا مسکن با حرکت خرگوشی افزایش قیمت پیدا می کند و مثلا حقوق و دستمزدها و یا برخی خدمات که قیمت دستوری دارند حرکت لاکپشتی دارند که باعث تنش در جامعه و عدم تعادل در اجزای جامعه می شود که نتیجه آن رانت و سوء استفاده و نظارت ها ناقص و دشوار می شود
متاسفانه موضوع افزایش قیمت خودرو‌ها با درخواست رئیس جمهور روز گذشته لغو شد
متاسفانه نه خوشبختانه!!!
قیمت غیر دستوری وقتی درست است که همه چیز روی حساب و کتاب باشد
وقتی که دلار قیمت واقعی خودش را داشته باشد / وقتی که حقوق کارمند و کارگر واقعی و اصولی باشد و همگام با تورم باشد و ...
نه اینکه هر کس از راه رسید قیمت دستوری را بهانه کند و همه چیز را بالا ببرد
مشکل خودرو سازها و زیان آنها بخاطر ریخت و پاش آنها است و بخاطر این است که مدیران آنها دولتی و یا از طرف دولت تعیین می شوند که غالبا باندی و سیاسی و با لابیگری انتخاب می شوند
دوران رشد های بی وقفه و بی دلیل روزانه ۵ درصدی بورس گذشت و دیگر تکرارنخواهد شد
امام جمعه موقت تهران: مردم اگر خدا را در نظر می‌گرفتند مبتلا به مشکلات معیشتی نمی‌شدند
امام جمعه موقت تهران امروز گفته اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم آبی نمی‌شدند.
نخیر
چون صعود چند روز اخیر بخاطر صعود موقتی دلار بود
تا زمانی که کارخانجات از مدیریت کارآمد استفاده نکنند سودهی آنها در وابسته به گرفتن انرژی تقریبا مجانی از دولت است و چنین وضعیتی هم دیگر قابل ادامه دادن نیست
بورس قربانی بازی های دولت
در دولت روحانی بازی پالایشی ها و در دولت رئیسی بازی خودروئی ها
بورس یعنی خروج پول از جیب ملت به جیب دولت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار