بازدید 4491

برای پلمپ دفاتر قانونی کی و چگونه باید اقدام کرد؟

کد خبر: ۱۰۸۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ 13 October 2021

برای پلمپ دفاتر قانونی کی و چگونه باید اقدام کرد؟

با شروع فعالیت خود در قالب شرکت یا شخص حقیقی یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید، امور مالیاتی است. در واقع شما باید به محض شروع فعالیت خود، باید تکالیف مالیاتی را به درستی انجام دهید تا مشمول جریمه نشوید. پلمپ دفاتر یکی از مهم‌ترین امور مالیاتی است که اشخاص تجاری (شرکت و تاجران) باید سالانه انجام دهند. این دفاتر کاربردهای مختلفی دارند و باید در زمان مشخصی پلمپ و طبق دستورالعمل خاصی تنظیم شوند.

موعد پلمپ دفاتر و تکمیل آن

دفاتر پلمپ شامل دو دفتر روزنامه و دفتر کل هستند که باید توسط اداره مالیات پلمپ شوند. به این معنی که تمامی صفحات آن شماره‌گذاری شده و دارای تاریخ هستند.

اشخاص تجاری یعنی شرکت و تاجران می‌توانند قبل از شروع سال مالی درخواست پلمپ دفاتر را به اداره ثبت شرکت‌ها بدهند تا در سال جدید فرصت کافی برای تکمیل آن را داشته باشند. در صورتی که در سال مالی جاری دفاتر قانونی را پلمپ می‌کنید، این کار را به ماه‌های پایانی سال موکول نکنید، چرا که حجم درخواست در آن زمان زیاد است. در نتیجه ممکن است، زمان کافی برای تکمیل دفاتر خود نداشته باشید. ثبت‌یار خدمت پلمپ دفاتر را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد.

چه اشخاصی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

همه اشخاص و کسب و کارها نیازی به پلمپ دفاتر خود ندارند. طبق قانون شرکت‌های تجاری، موسسات غیر تجاری، صاحبان اصناف و اشخاص حقیقی که ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند باید هرسال درخواست پلمپ دفاتر بدهند.

شرکت‌هایی که ثبت شده‌اند اما فعالیتی در طول سال نداشته‌اند، همچنین شرکت‌هایی که فعالیت محدودی دارند هم باید دفاتر خود را پلمپ کنند. در واقع اداره مالیات حجم فعالیت اشخاص تجاری را بر اساس معاملات درج شده در این دفاتر مشخص می‌کند. اگر یک شرکت هیچ فعالیتی نداشته باشد باید پس از پلمپ دفاتر، آن را به‌صورت سفید در اختیار اداره مالیات قرار دهد.

برای پلمپ دفاتر قانونی کی و چگونه باید اقدام کرد؟

نحوه پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید به محض شروع فعالیت خود انجام دهید. از این دفاتر برای ثبت حساب و کتاب مالیاتی در طول یک سال استفاده می‌شود که مبنای محاسبه مالیات شما قرار می‌گیرد. در نتیجه تکمیل درست آن اهمیت زیادی دارد.

در دفتر روزنامه باید تمامی معاملات و مراودات تجاری را به‌صورت روزانه یادداشت کنید. در دفتر کل نیز خلاصه صورت معاملات را از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل کنید.

رعایت ترتیب معاملات و همچنین توجه به تاریخ آن‌ها از جمله مواردی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید تا در انتهای سال و در زمان رسیدگی به امور مالیاتی با مشکل مواجه نشوید.

برای پلمپ دفاتر قانونی کی و چگونه باید اقدام کرد؟

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر

شرکت‌ها و تاجران ملزم هستند هر ساله درخواست پلمپ دفاتر خود را به اداره ثبت شرکت‌ها بدهند. به همین منظور باید مدارک مورد نیاز را ارائه کنند. این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

مدارک اشخاص حقوقی:

  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی دریافت شده از سامانه (اظهارنامه باید به امضای یکی از مدیران شرکت رسیده باشد)
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبتی شرکت (در خصوص تغییر مدیران، دارندگان امضا، نام، نوع شخصیت حقوقی و مرکز اصلی)
  • اصل یا تصویر مصدق وکالت‌نامه یا معرفی‌نامه (در خصوص اشخاص حقوقی دولتی)

مدارک اشخاص حقیقی:

  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه
  • اصل اظهارنامه دریافت شده از سامانه
  • فرم تکمیل شده اظهارنامه

پیامد‌های عدم پلمپ دفاتر

پلمپ نکردن دفاتر در مهلت قانونی اولین مشکلی که برای شما به وجود می‌آورد، جریمه‌های مالیاتی است. در عین حال محدودیت‌های زیادی را برای شما به وجود می‌آورد.

از جمله رایج‌ترین مشکلات عدم پلمپ دفاتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرقانونی بودن فعالیت
  • محرومیت از معافیت‌های مالیاتی که اداره مالیات در مواعد مختلف اعلام می‌کند.
  • عدم امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • عدم امکان دریافت کارت بازرگانی

ثبت درخواست پلمپ دفاتر

دفاتر پلمپ علاوه بر اینکه در ثبت حساب و کتاب‌های مالیاتی کاربرد دارند، باعث شفافیت مالیاتی می‌شوند. همچنین به عنوان سند محسوب می‌شوند و در صورت بروز هرگونه اختلاف با شرکای تجاری کاربرد دارد.

درخواست ثبت پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود، گرچه رسیدگی به آن در صلاحیت اداره مالیات است. به همین منظور می‌توانید پس از تاسیس شرکت یا شروع فعالیت خود درخواست پلمپ دفاتر خود را ثبت کنید. همچنین به‌صورت سالانه دفاتر خود را پلمپ کنید.

ثبت‌یار، درخواست پلمپ دفاتر شما را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان