بازدید 3897

بلینکن به دنبال اعتماد از دست رفته کاخ الیزه

بلینکن در سفرش به فرانسه بنا دارد به این متحد اروپایی خود اطمینان دهد به رغم کنار گذاشته شدن از قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا، پاریس همچنان عضو مهمی در راهبرد واشنگتن در حفظ ایمنی و امنیت در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 05 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در نشست سازمان توسعه همکاری اقتصادی در پاریس به فرانسه سفر کرده است تا فرصتی برای کاهش نارضایتی کاخ الیزه از قرارداد زیردریایی آمریکا با استرالیا به دست آورد.

 بلینکن قرار است در این سفر که تحلیلگران بین المللی آن را پرتنش ارزیابی می‌کنند، با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود درباره تقویت روابط حیاتی واشنگتن – پاریس دیدار و گفتگو کند؛ در حالی است که مادرش وهمسر فرانسوی‌اش در پاریس زندگی می‌کند.

بلینکن از (چهارم تا ششم اکتبر) ۱۲ تا ۱۴مهرماه در فرانسه و از (هفتم تا هشتم اکتبر) ۱۵ تا ۱۶ مهرماه در مکزیک خواهد بود و در پاریس ریاست نشست شورای وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را بر عهده خواهد داشت که شصتمین سالگرد تاسیس خود را گرامی می‌دارد.

وزیر خارجه آمریکا را در این سفر جان کری نماینده ویژه این کشور در تغییرات اقلیمی، نماینده تجاری آمریکا، رئیس شورای مشاوران اقتصادی و معاون وزیر خارجه در امور رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست همراهی خواهند کرد.

بلینکن با همتای فرانسوی خود برای تبادل نظر درباره تقویت هرچه بیشتر روابط حیاتی آمریکا - فرانسه در طیفی از موضوعات امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام، بحران آب و هوایی، بهبود اقتصادی پس از همه گیری کووید ۱۹، روابط ترانس آتلانتیک و همکاری با متحدان و شرکا در توجه به چالش‌ها و فرصت‌های جهانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مکزیک نیز با همتای مکزیکی خود درباره روابط دو جانبه و امنیتی بحث و گفتگو خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه‌گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی «بی‌رحمانه» و «خنجری از پشت» دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است.

پاریس که برای از دست دادن قرارداد پرسود خود با استرالیا خشمگین بود، مراسمی را که قرار بود ۲۶ شهریور ماه برگزار شود و در آن دویست و چهلمین سالگرد نبرد چساپیک در سفارت فرانسه در آمریکا و بر روی یک کشتی جنگی این کشور در بالتیمور، مریلند، جشن گرفته شود، لغو کرد.

به گزارش نیویورک پست، نبرد چساپیک همچنین شناخته شده به عنوان نبرد ویرجینیا، یک نبرد دریایی در دوران جنگ انقلاب آمریکا است که در نزدیکی دهانه‌ی خلیج چساپیک در ۵ سپتامبر ۱۷۸۱ بین نیروهای انگلیسی و فرانسوی روی داد.

سرانجام روسای جمهور فرانسه و آمریکا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ به درخواست جو بایدن با یکدیگر بر سر مسائل ۱۵ سپتامبر به صورت تلفنی گفتگو کردند.

فرانسه و آمریکا در بیانیه مشترک خود افزودند: دو طرف برای انجام مشورت‌های آشکار میان متحدان در مورد موضوعات مهم و راهبردی که برای منافع فرانسه و سایر کشورهای اروپایی مفید است به توافق رسیدند. رهبران دو کشور همچنین توافق کردند روند مشورت‌های عمیق برای ایجاد اعتماد را آغاز کرده و اقدامات قاطع در جهت اهداف مشترک بردارند.

پس از آن، فیلیپ اتین سفر فرانسه در آمریکا به واشنگتن بازگشت و با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و بلینکن دیدار و گفتگو کرد.

اکنون بلینکن در سفرش به فرانسه بنا دارد به این متحد اروپایی خود اطمینان دهد به رغم کنار گذاشته شدن از قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا، پاریس همچنان عضو مهمی در راهبرد واشنگتن در حفظ ایمنی و امنیت در منطقه اقیانوس‌های آرام و هند است.

اما به گزارش نیویورک تایمز، تنش دیپلماتیک میان آمریکا و فرانسه بر بلینکن تاثیر بیشتری گذاشته است چرا که مادرش هنوز در پاریس زندگی می‌کند.

به گفته مقامات نزدیک، وی علاقه زیادی به تیم ملی فوتبال فرانسه دارد و بازی‌های این تیم را تماشا می‌کند.

زمانی که بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شد، فرانسه آن را تضمینی برای اولویت خود در میان سایر متحدان آمریکا تلقی کرد. بلینکن کودکی خود را در پاریس گذراند و در سال ۱۹۸۰ این کشور را ترک کرد. مادر وی که همسری فرانسوی دارد همچنان یک شخصیت برجسته در پاریس محسوب می‌شود.

بلینکن همیشه به عنوان میانجی میان آمریکا و فرانسه عمل کرده است و امروز وظیفه‌ای سنگین‌تر برای کسب دوباره اعتماد فرانسه دارد.

اکنون پس از خروج شتابزده واشنگتن از افغانستان و قرارداد آکوس که در در هر دو رویداد در عرصه سیاست خارجی، دولت بایدن به متحدانش پشت و اعتمادشان را خدشه دار کرده است، آیا بلینکن می‌تواند در این سفر اعتماد متحد دیرینه آمریکا را بدست آورد و پیشینه زندگی شخصی او تا چه حد می‌تواند دولت بایدن را در اعتماد از دست رفته و بازسازی روابط کاخ سفید و کاخ الیزه یاری سازد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار