بازدید 10739
کیوسک بین الملل تابناک

فرار هالیوودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود ۱۹ جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل، ورود ۱۹ جنگنده چین به حریم هوایی تایوان، پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره، دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان و ادعای یک مقام آمریکایی درباره آمادگی بایدن برای عادی سازی روابط با سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲ 06 September 2021

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

کیوسک بین الملل تابناک: فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل، ورود ۱۹ جنگنده چین به حریم هوایی تایوان، پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره، دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان و ادعای یک مقام آمریکایی درباره آمادگی بایدن برای عادی سازی روابط با سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

فرار هالیوودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل

یک رسانه عرب زبان نوشت که برنامه‌ریزی شش اسیر فلسطینی در مقابل چشمان زندانبانان رژیم صهیونیستی و مقامات آنها برای فرار و حفر تونل؛ یک شکست بزرگ بی‌سابقه برای تل‌آویو به شمار می‌رود و به منزله یک ضربه محکم به اعتبار و چهره دولت جدید رژیم اشغالگر است.

 روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی نوشت: به نظر می‌رسد این عملیات بزرگ‌تر و عمیق‌تر از فرار شش زندانی فلسطینی است، زیرا نه تنها ضربه‌ای به زندانبانان و مدیریت زندان جلبوع به شمار می‌رود، بلکه ضربه‌ای به اعتبار و چهره دولت جدید نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم است؛ دولتی که در معرض انتقاد و اتهام ضعف و تردید در اقدام قرار دارد.

این رسانه ادامه داد: ساعاتی پس از عملیات فرار از الجلبوع، مشخص شد که نیروهای ویژه اسرائیل وارد جنین و منطقه آن شده‌اند و همه قابلیت‌های اطلاعاتی و لجستیکی به کار گرفته شده است و مقامات دولت اسرائیل از مقامات زندان انتقاد کردند؛ چراکه این زندانیان در اصل به عنوان افراد "خطرناک" و آماده فرار طبقه بندی شده‌اند.

القدس العربی در ادامه به نقل از یک مقام اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نوشت که زندانیان با کمک منابع خارجی از جمله استفاده از تلفن قاچاق شده به داخل زندان برای فرار برنامه‌ریزی کردند و تونلی را از طریق فاضلاب توالت باز کرده و از آنجا خروجی کانال را حفر کردند.

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

این منبع افزود: زندانیان با ماشین فرار کردند و کشاورزان متوجه حضور شش نفر در منطقه شده و به پلیس اسرائیل گزارش دادند و پس از این گزارش اداره زندان از ناپدید شدن آنها مطلع شد.

طبق این گزارش، بررسی‌های اولیه نشان داد که شش زندانی فراری در یک سلول بودند و طول تونلی که آنها حفر کردند به ده‌ها متر می‌رسد. ورودی تونل در چند متری بیرون دیوارهای زندان کشف شده و توسط علف‌های هرز پوشیده شده بود.

رسوایی امنیتی رژیم صهیونیستی زمانی پررنگ‌ می‌شود که مقامات زندان‌های رژیم صهیونیستی یک ساعت و ربع بعد از دریافت گزارش ساعت یک بامداد از سوی راننده‌ای درباره وجود افراد مشکوک در حال فرار در بین باغ‌های اطراف اقدام به شمارش اسیران کردند.

بررسی‌ها نشان داد، ساعت ۲۵: ۳ دقیقه ناپدید شدن سه اسیر اول در بال شماره ۲ و نیم ساعت بعد ناپدید شدن سه اسیر دیگر مشخص شد و راس ساعت چهار بامداد ناپدید شدن اسیران به موسسه امنیتی اطلاع داده شد.

یک منبع دیگر در اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی در این باره گفت: دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نگران دو مساله هستند؛ نخست اینکه ممکن است برخی از این اسیران فراری عملیاتی را علیه این رژیم انجام دهند و نگرانی دوم نیز احتمال فرار آنها از طریق اردن است.

وی همچنین اذعان کرد که این فرار یک شکست بزرگ بی‌سابقه برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

این منبع ادامه داد: در مقابل چشمان فرماندهان زندان و اطلاعات شش اسیر توانستند که مدت طولانی را به همراه عناصر خارجی برای فرار از زندان و حفر تونل برنامه‌ریزی کنند.

منیر منصور، مدیر مجمع حمایت از اسیران فلسطینی در این باره تصریح کرد که تاریخ جنبش اسیران فلسطین شاهد عملیات و تلاش برای فرار از زندان‌های مستحکم اسرائیل بوده است، از جمله عملیات "فرار بزرگ" که اولین فرار اسرای عرب و فلسطینی بود که در سال ۱۹۵۸ از زندان "شطه" در نزدیکی زندان الجلبوع اتفاق افتاد و اسیران عرب و فلسطینی علیه زندانبانان اسرائیلی قیام کردند و تعدادی از سلاح‌های آنها را ربوده و دو نفر از آنها را کشتند و ده‌ها تن موفق به فرار شدند.

وی افزود: فرار بزرگ از شطه در سال ۱۹۵۸ پیچیده و قهرمانانه بود و بسیاری از اسرای عرب در آن نقش داشتند که عمدتا با اطلاعات مصر و سوریه همکاری می‌کردند.

منصور در ادامه به حضور ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد.

فرار اسیران فلسطینی نفتالی بنت را بر برگزاری یک نشست امنیتی با وزیر امنیت داخلی کابینه خود واداشت.

نفتالی بنت فرار شش اسیر فلسطینی از زندان الجلبوع را "خطرناک" خواند و خواستار تحرک همه نهادهای امنیتی اسرائیل شد.

ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان

تایوان مدعی شده است که ۱۹ هواپیمای نظامی چین از جمله بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های این کشور وارد حریم هوایی تایوان شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تایوان اعلام کرده است که از ماه ژوئن تاکنون، این بیشترین تعداد جنگنده‌های چینی محسوب می‌شود که در یک روز وارد حریم هوایی تایوان شده‌ است.

مقام‌های امنیتی تایوان مدعی شده‌اند که ۱۹ هواپیمای نظامی چین از جمله بمب‌افکن‌های هسته‌ای روز گذشته (یکشنبه) وارد حریم هوایی جنوب غربی تایوان شده‌ است.

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

وزارت دفاع ملی تایوان اعلام کرد که ۱۹ هواپیمای چینی را در حال پرواز به سمت منطقه شناسایی دفاع هوایی (ADIZ) تایوان رهگیری کردند و هشدارهایی را برای خدمه هواپیما ارسال کردند.

مقام‌های دفاعی تایوان در بیانیه‌ای اعلام کردند که اقدام چین همچنین توسط رادار ردیابی شد و سیستم‌های دفاع موشکی مستقر شدند.

طبق این گزارش، هواپیماهای چین شامل چهار بمب‌افکن «اچ-۶»، ۱۰ جنگنده «جی ۱۶» و چهار جنگنده سوخوی «اس یو-۳۰» و یک هواپیمای ترابری «وای-۸» می‌شد.

چین هیچ اظهارنظری در خصوص درباره این پروازها نکرده است و رویترز گزارش کرده است که ورود ۱۹ هواپیمای چین به حریم هوایی تایوان بزرگترین تعداد هواپیمای چینی محسوب می‌شوند که از ماه ژوئن تاکنون وارد این محدوده شده‌اند. در ماه ژوئن گزارش‌ شده بود که دست‌کم ۲۸ هواپیمای نیروی هوایی چین وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره

همزمان با گمانه زنی ها مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده شدن برای رژه نظامی به مناسبت سالگردهای بزرگ ملی است، یک هواپیمای جاسوسی آمریکا روز گذشته /یکشنبه/ بر فراز شبه جزیره کره به پرواز در امد.

 یونهاپ روز دوشنبه به نقل از تارنمای فلایت ۲۴ (Flightradar۲۴) که مسیر پرواز هواپیماها را ردیابی می کند، نوشت: هواپیمای گلوبال هاوک آمریکا بر فراز امتداد مرز کره جنوبی با کره شمالی به پرواز در آمده است.

گلوبال هاوک یک پهپاد بدون سرنشین با تکنولوژی بالا است که می تواند تا سه هزار کیلومتر پرواز کند و اجسام روی زمین را به قطر ۳۰ سانتیمتر تشخیص دهد.

پرواز جاسوسی آمریکا بعد از آن انجام شد که تعداد زیادی از سربازان کره شمالی در پیونگ یانگ تجمع کرده بودند، مساله ای که نشان می دهد کره شمالی در حال آماده شدن برای برگزاری رژه نظامی قبل از سالگرد تاسیس دولت خود و حزب حاکم به ترتیب در روزهای پنجشنبه هفته جاری و همچنین ۱۸ مهر است.

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

احتمال برگزاری رژه نظامی در کره شمالی در حالی است که اخیراً این کشور به رزمایش نظامی ترکیبی که ماه گذشته توسط کره جنوبی و ایالات متحده برگزار شد اعتراض کرده بود.

کره شمالی معمولاً از سالگردهای ملی برای برگزاری رژه های نظامی و نمایش سلاح های پیشرفته خود استفاده می کند.

اکتبر گذشته، کره شمالی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس حزب حاکم رژه نظامی گسترده ای برگزار کرد و از موشک بالستیک قاره پیمای جدید (ICBM)، موشک بالستیک زیر دریایی (SLBM) و چندین تسلیحات نظامی پیشرفته دیگر رونمایی کرد.

آخرین رژه نظامی کره شمالی در ماه ژانویه درست پس از کنگره حزب برگزار شد. در جریان این رویداد، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی متعهد شد که زرادخانه هسته ای کشور را تقویت کند.

دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

سخنگوی گروه طالبان روز دوشنبه از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان دعوت کرد به افغانستان سفر کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به نشریه «بیلد» آلمان گفت: «ما محیطی بسیار امن و مستحکم در افغانستان را خواستار هستیم که مقبول تمام کشورهای جهان باشد و رهبران جهان به آن باور داشته باشند. آن‌ها باید بیایند و از کشور ما دیدن کنند و در این بین قطعاً جایگاه ویژه‌ای برای آنگلا مرکل وجود خواهد داشت».

این مقام افغان افزود: «ابتدا، ما خواستار روابط خوب با آلمان هستیم. امارت اسلامی (نام دولت طالبان) دولت مطلوب افغان‌ها خواهد بود و از دولت آلمان می‌خواهیم بهترین روابط دیپلماتیک ممکن را با دولت جدید داشته باشد».

مجاهد در ادامه گفت: «دوم، از دولت آلمان می‌خواهیم در زمینه مسائل بشردوستانه به ما کمک کند. علاوه بر این، ما در بخش بهداشت، آموزش و زیرساخت‌های افغانستان نیز به کمک آن‌ها نیاز داریم. باور داریم که دولت آلمان می‌تواند به ما کند».

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

ماه گذشته درپی تصرفات سریع طالبان در افغانستان، آلمان سفارت خود را به قطر منتقل کرد اما روابط خود را با طالبان خفظ کرده است.

چندی پیش «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت، اگر شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، سفارت آلمان دوباره به کابل باز می‌گردد.

روز چهارشنبه در دیدار با همتای قطری خود گفت: «به رسمیت شناختن طالبان هنوز اولویت ما نیست اما معتقدیم که تعامل با طالبان به نتایج مثبتی منجر خواهد شد».

وی با ابراز امیدواری درباره پایبندی طالبان به حقوق بشر گفت: «ما آن‌ها را زیر نظر داریم و به کمک رسانی خود به شهروندان افغانستان ادامه خواهیم داد».

وزیر خارجه آلمان که کشورش یکی از کشورهایی است که افغانستان را به حال خود رها کرده افزود: «ما با علاقه تشکیل دولت جدید در افغانستان را بررسی می‌کنیم و برای آن چندین شرط تعیین کرده‌ایم».

مرکل نیز روز یکشنبه گفت: «این نشانه خوبی است که دوباره می‌توان از فرودگاه کابل برای پروازهای خارج کردن افراد استفاده کرد».

وی ادامه داد: «ما باید با طالبان درباره این صحبت کنیم که چگونه می‌توانیم کسانی که برای آلمان کار کردند را به صورت ایمن از کشور خارج کنیم».

ادعای یک مقام آمریکایی درباره آمادگی بایدن برای عادی سازی روابط با سوریه

فرستاده سابق آمریکا به سوریه پیش بینی کرد که توجه واشنگتن به پرونده سوریه افزایش یابد.

جیمز جفری، فرستاده سابق آمریکا به سوریه در مصاحبه با العربی الجدید درباره ارزیابی عقب نشینی آمریکا از افغانستان گفت: تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرونده افغانستان را یک پرونده شکست خورده می‌داند و آن را اولویتی ملی برای آمریکا نمی‌داند در این مسئله برحق است. مشکل واشنگتن این است که جهان فکر می‌کند آنچه در افغانستان رخ داد به معنای کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه یا هر مکان دیگری است. من به هیچ وجه این مسئله را قبول ندارم. بایدن به امنیت جمعی جهانی از جمله استقرار نظامی ایمان دارد. برای از بین بردن این نگرانی‌ها بایدن باید در حرف و عمل با چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تروریست‌ها جدی باشد. در سایه این چالش‌ها نباید وقت را برای مسائل غیرمهم هدر بدهیم.

فرار هالیودی شش زندانی فلسطینی از یک زندان اسرائیل/ ورود 19 جنگنده چین به حریم هوایی تایوان/ پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شبه جزیره کره/ دعوت طالبان از مرکل برای سفر به افغانستان

وی درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت: همچنان فرصتی وجود دارد اما دولت جدید ایران توجه زیادی به این مسئله ندارد و طبعا بایدن امضای توافقی براساس شروط تهران را قبول نمی‌کند.

جفری گفت: احتمالا انتقال توجه آمریکا به آسیا باعث شده شرکایش در خاورمیانه احساس کنند بهتر است با هم همکاری بهتری داشته باشند. این مسئله خود را در توافق‌های ابراهیم (توافق‌های عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی) و نزدیکی روابط میان ترکیه و قطر و عربستان و اسرائیل و مصر نشان می‌دهد. این مسئله خوبی است چراکه واشنگتن را به همکاری با شرکای متحد تشویق می‌کند.

وی درباره پرونده سوریه و تغییرات در معادله قدرت در این کشور از سوی روسیه گفت: تحولات به تضاد منافع بین روسیه و ایران اشاره دارند. مسکو خواهان معامله‌ای است که به نزاع و فروپاشی اقتصادی در سوریه پایان دهد اما در عین حال می‌داند که بهای آن آتش بس در ادلب و درعا و همکاری بیشتر برای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پرونده سوریه را نادیده نگرفت و واشنگتن همچنان بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است و کمک‌های انسانی به سوری‌ها می‌دهد. من پیش بینی می‌کنم که توجه آمریکا به پرونده سوریه افزایش یابد چراکه سوریه یک پرونده استراتژیک برای تمام منطقه است.

جفری درباره کافی بودن تحریم‌های آمریکا برای مجبور کردن نظام سوریه به ارائه امتیازهای سیاسی واقعی گفت: نه این کافی نیست اما خوب است. فشار ترکیه و اسرائیل و به حاشیه راندن در اتحادیه عرب ممکن است به راهکاری برای نزاع منجر شود.

وی درباره ارتباط دولت کنونی با دمشق گفت: فکر نمی‌کنم تماس مستقیمی میان دولت کنونی و دمشق باشد اما معتقدم دولت بایدن آماده عادی سازی روابط با دمشق است در صورتی که به راهکار میانه‌ای درباره قطعنامه شورای امنیت و کاهش حضور ایران و تغییر سیاست‌های نظام سوریه و بازگشت آوارگان و الحاق مخالفان در ادلب و نیروهای سوریه دموکراتیک دست یابد.

جفری درباره لبنان مدعی شد: ایران و حزب‌الله مسئول آشوب کنونی و نبود نظام سیاسی هستند. آمریکا و کشورهای غربی نقشی غیر از نقش انسانی در لبنان ندارند. لبنان برای عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها درسی که بدانند اگر ایران مهار نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.



 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار