بازدید 15232

چرا کسی جلوی مهاجرت نخبه‌ها را نمی‌گیرد؟

شوربختانه امواج مهاجرت چنان در حال ارتفاع گرفتن است که دیگر از نهی و نصیحت کاری بر نمی‌آید و ما به گناه سکوت و گاهی بغض در گلو آلوده شده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱ 04 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، مجموع شرایط منطق ماندن را برای بسیاری که می‌خواهند زندگی کنند سخت کرده است، آنها نمی‌خواهند برای زندگی بجنگند و دستان کسانی که پابند ایرانند مرتبا خالی‌تر می‌شود.

انواع حوادث و عملکردها و اوضاع معیشت و تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها و ابهام در آینده و خطاهای فاحش در برخورد با جامعه و خصوصا سمت و سوی سیاست به پایه‌های امید جوانان آسیب ‌زده و زبان ما را الکن ساخته است و هر چه بگوییم مخاطب‌مان هزار نقض و نقص در احتجاج‌مان وارد می‌کند.

اگر بگوییم برای ایران بمان پاسخ می‌شنویم مگر ایران برای همه ایرانیان است؟ وقتی بگوییم بمان تا ایران را بسازیم می‌گویند مگر می‌گذارند؟ نخبگان دلیل محکم برای رفتن اقامه می‌کنند که اگر بمانیم کسی تحویل‌مان نمی‌گیرد و با سال‌ها تحصیل مجبور به مسافرکشی می‌شویم و جوان آس‌وپاس هم که از هیولای فقر می‌ترسد همه زندگی خود و گاهی خانواده را می‌فروشد که برود و دنبال خوشبختی بگردد! بیکاری بیداد می‌کند و از آن بدتر عدم امنیت شغلی حتی شاغلان را به فکر رفتن می‌اندازد.

به نظر می‌رسد که مشکل اصلی در این رابطه عدم نگرانی متولیان و تصمیم‌گیران و سیاستگذاران از تشدید مهاجرت‌هاست. گاهی نه تنها چنین نگرانی مشاهده نمی‌شود که به صورت غیرمستقیم تشویق هم می‌کنند که هرکس اوضاع کنونی را نمی‌پسندد می‌تواند بار و بنه‌اش را بردارد و برود!

شاید عده‌ای چنین تصور می‌کنند که با مهاجرت جوانان و خصوصا تحصیلکرده‌ها از مزاحم‌ها کم می‌شود و کشور آنقدر نیرو و امکانات دارد که آقایان امور خود را بچرخانند و نیازی به مدعیان و متوقعان و کرامت‌جویان و احترام‌طلبان و حقوق‌خواهان نباشد! اما این نگاه اگر در کوتاه‌مدت برای حکمرانی آسان مفید باشد برای ایران و فرزندانش مهلک و ریشه‌سوز است.

کشور به همه اتباعش با هر عقیده‌ای نیازمند است و دیر یا زود خلأ نخبگان و سرمایه‌های انسانی آسیب‌های وارده خود را نشان خواهد داد. این هنر حکومت است که از نیرو و فکر و سرمایه همه افراد جامعه برای ساختن ایران سود جوید و با حس وطن‌دوستی روی همکاری و ابتکار و دلسوزی ایرانیان سرمایه‌گذاری کند. ملاک و معیار برای خدمت به کشور عقیده افراد نیست، یک خلبان، یک پزشک، یک مهندس، یک نویسنده، یک طبیعت‌دوست و یک کارگر می‌تواند و حق دارد با هر عقیده‌ای و فقط تعهد به کشور و امنیت و سربلندیش تخصصش را تقدیم هموطنان خود کند و شاد و مطمئن و ایمن باشد.

این غم را کجا ببریم که مغزها و نخبگان ایرانی در حساس‌ترین مراکز تحقیقاتی در رده‌های بالای علمی دانش خود را تقدیم بیگانگان می‌کنند ولی مردم‌شان از هر جهت به دانش آنها نیازمندند؟ سرمایه‌های مالی عظیم ایرانیان برای دیگران کارآفرین و سازنده شده است در حالی که ایران ما هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری می‌توانست بهشت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشد.چه کسی مسوول این خسارت‌های عظیم و غیرقابل جبران است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۰۶
اگر امکان داشت ما پخمه ها هم می رفتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بسیاری از زیر دستان خود من الان در آمریکا و کانادا هستند
و من به دلیل مشکلات کاری و خانوادگی و زبان ضعیف
ونمیرم ، نه اینکه نمیخوام و نمیتونم و میدونم که بسیاری هستند که میتونند بروند و اتفاقا به دلایلی ایرانیان متخصص موفق هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
اینقدر براتون بزرگ بود که گفتم خیلی ها هم برمی گردن را منتشر نکردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
واقعا درست میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
نخبه ها بمونن تو ایران نفله میشن!
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
اگر امکان داشت برمیگشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بیشتر ایرانی ها در خارج از ایران کارهای بسیار سطح پایینی دارند شما چند مورد استثنا مثل فاندر ایبی رو تعمیم ندهید. در شرکتهای مهندسی بیشتر ایرانی های تحصیل کرده در کارهای کارشناسی ساده با حقوق متوسط مشغول به کارند. سالانه هم دائم تنشان می لرزد که کی بیکار می شومد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بزرگترین مشکل ما نبود توزیع امکانات حتی با سواد ها می باشد.در شهرک 25 هزار نفری مغازه ابزار فروشی پیدا نمی شود. باید بریم مرکز استان یک پیچ گوشتی بخریم.دکتر های مرکز استان با پزشکان تهران و بیمارستانها بده و بستان دارند. بیماران را خوب معاینه نمی کنند تا بروند تهران. دکتر مرکز استان چون مشتری می فرستد برایش بیمار در نظر می گیرند. یعنی من تهران هم بیمار دارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
اینجا بوجود نخبه ابدا نیاز نیست
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چون حکومت بر پخمه ها راحتتر است پس .......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
مدیریت پخمه ها برنخبه ها.
کسی که رانت کپی تقلبو سهمیه را قبول میکند آزاد مرد نیست و دراین رقابت علمی و تکنولوژیک حاکم بر دنیا قطعا لقمه حرام بر سر سفره زنو بچه اش میگذارد.
به نظر من سوالاساسا اشتباه هست به جای چرا کسی جلوی مهاحرت نخبگان را نمیگیرد ؟باید این سوال مطرح شود که: چگونه میتوان کاری کرد که در نخبگان میل به مهاجرت کاهش یابد
والا هیچگاه جلو گرفتن ها جواب نمیدهد ،مگر کم جلوی ماهواره و امثال هم را گرفتیم چه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
فرار مغزها با مغزهای فراری متفاوت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چرا بمانند که به اصلاح ارزشیها امتیازات را بگیرن این افراد مجاهد علمی راستین حقارت دم دست مدیران رانتی و مدرک تقلبی کپی و سهمیه ای را تحمل کنند؟چون انسانهای ازاده ای بوده و هستندو با هیچ حیله و نیرنگی دین فروشی و ریا نمیکنند؟
اتفاقا بزارید برن جایی که قدردان انها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بحث قدردانی نیست. اتفاقا هیچ جا مثل ایران ناز نمیکشه. بحث استفاده شدن هست.
سلام. من در دوماه آینده دارم مهاجرت میکنم به کشور آلمان. از پروسه مهاجرتم بسیار تعجب می کنم که چگونه شرکت مقصد برام یک وکیل گرفته و پیگیر تمام کارهام هست و تمام پروسه مهاجرتم رو اقدام و کنترل میکنه.
در حال حاظر مدیر دوازده مهندس ارشد دیگر هستم. دغدغه شرکت کنونی من این هست که جایگزین چه کسی بزاره، و من هم شرمنده از اینکه دارم میرم ولی فکر و خیال آینده دخترم، من رو مصمم به این رفتن کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
بنظرم باید مهاجرت برای همه امکانپذیر باشد حتی پول بدهند. چون انسان در سفرها و هجرت علمش و کارش معلوم می شود. سپس به کشور برگردد. مشکل دنیای امروز بیکاری است.هر کشوری سعی میکند نیروهای خودش را سرکار ببرد.
حتی تب مهاجرت به دختران دبیرستانی رسیده
اخیرا دنبال پادگیری زبان ترکی هستند تا در دانشگاههای ترکیه پذیرفته شوند و از آنجا برای اروپا اقدام کنند
این باعث تاسف است
چند سال دیگه فقز افراد فقیر و بی سواد و خودی های شکم سیر می مانند و مابقی فرار کرده اند
چون خیلی ها هم بر میگردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چند نفر برگشته اند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
درست میفرمایید منم یه همسایه دارم که بعداز سه بار ازدواج وطلاق وتیغ زدن زنهای بیچاره! الان از امریکا برگشته وسیگار فروشی میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
طرف اگر مغز داشت، برنمیگشت.
البته یه حالت دیگه هم هست.
برمیگرده، از مزایا استفاده میکنه، خانواده رو میبینه، رزومه رو پربارتر میکنه و برمیگرده خارج
جوابش ساده است ؟ اگر نخبه ها نباشد افرادی مثل همین مدیران موفق دولتی زمام کار را در دست می گیرند و گند می زنند به همه چیز . پس همین ها کاری می کنند که بروند
در حال حاضر جند نفر از نخبه های کشور اداره امور را بدست گرفته اند
وقتی ملاک احراز پست بودن در خط ما بودن یا نه باشد اوضاع همین است ولی در کشورهای دیگر که شاهد پیشرفت آنها هستیم ملاک انتخاب مفید بودن برای کشور و مردم است
"ملاک و معیار برای خدمت به کشور عقیده افراد نیست،"

چه عجب بالاخره فهمیدین! هرچند یه کم دیره به نظرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
خیلی دیره خیلی ... اگر راستگو باشندو سیاستی دیگر در کارنباشد باید مدارک سهمیه ای را به همه اعلام کنند پزشکان سهمیه ای موظف به زدن برچسب سهمیه باشند تا جان مرم را به خطر نیاندازند. چشم ملت رو کور نکنند این پزشکان سهمیه ای
وقتی تو تلویزیون خانم مجری میگه هرکس نمی تونه با شرایط ما تو ایران زندگی کنه خب بره. بنظر شما چه حرفی برای گفتن می مونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
و واقعیت هم نشان داده امثال خان مجری در این مملکت جایگاه ویژه دارند و دیگران واقعا باید بروند
مرد حسابی مگر کسی هم در این رابطه فکر میکند؟؟؟!! همه تیزهوشان دانشگاهها جذب کشورهای غربی می شوند و مسئولین ما خوشحال از این اتفاق چون دیگه کسی نمیماند که جای اینگونه مدیران نالایق را بگیرد؟؟!! کسی به فکر پیشرفت واقعی کشور نیست همش شعاری و حماسی است .افسوس و صد افسوس؟؟!! در این مملکت کسی اجازه عرض اندام به تیز هوشان را نمی دهد ؟؟!!! همین وزرائی که اخیرا" انتخاب شدن شما بررسی کن چند نفر از آنها مدارج عالی را به صورت منطقی طی کرده اند؟؟!!! خود بخوان آخر شاهنامه را؟؟!!!
نخبگان کشور همه سرخورده شده اند نه تنها از انها ساتفاده نمیشود نه تنها حداقل راه های پیدا کدن شغل انها بسته است بلکه در برابر انها سنگ اندازی هم میشود. من پس از ارشد دو پذیرش دکتری از کشورهای درجه 1 علمی داشتم ولی چون ادم ماندن بودم ماندم و در ایران در یکی از بهترین دانشگاه های کشور دکتری گرفتم ان هم رشته خوب فنی مهندسی. رزومه من پر از مقالات معتبر جهانی کتب و اختراع و ... است به گونه ای که هرکسی میبیند تعجب میکند. اکنون 5 سال از اخذ مدرک دکتری من گذشته نه کار ثابتی دارم نه پولی نه ازدواج گردمو تازه من شخصی بودم که بازار کار و صنعت هم همیشه در ارتباط بودم و روزی 5 ساعت میخوابدیم که به همه جنبه ها کاری و علمی برسم. ولی اکنون میبینم که اشتباه کردم. نه تنها جایی کاری برای من نیست بلکه هر جایی هم که میرم سریعا زیر اب من را میزنند که نکنه ادمهای نادان رسوا شوند.
بنابراین هرچند دیر ولی همه تلاشم را دارم برای رفتن میکنم. هرچند دلم اینجاست ولی با غصه باید رفت چون چاره ای ندارم. شدیدا سرخورده ام شدیدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
با چنین رزومه ای و در این پنج سال گذشته حتما میتوانستی در دانشگاههای حداقل شهرستان هیت علمی بشوی... چرا اقدام نکردی؟؟؟ میدانم احتمالا افاده زیادی داشتی که فقط در تهران هییت علمی بشوی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
یکی را می شناسم با مدرک لیسانس ومعدل 11/5 از دانشگاه ازاد با پارتی کلفت وارد وزارت نفت شد و الان دکتری بدست منتظره پست مدیریتی بگیره
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
کی به تو دکترا داده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
ناشناس 14000613-122
بله شما درست میگی ولی چرا باید هیات علمی یک دانشگاه معتبر که از مالیات بنده و شما سرپا شده است باید از چنین افرادی استفاده نکند و به جای ایشان از سهمیه ایها سفارشیهایو رانتیهاو بی همه چیزهایی که حاضرند به هر قیمتی از رانت استفاده کنند جایگاه بدهد؟!! بهنظر شما نبایدبر اساس شایستگی تفاوتی میان انسانها باشد؟!! شما حاضری در دهات به شغل چوپانی که شغل بسیار شریفی همهست مشغول شوی ولی یک رانتی سهمیه ای کم سواد جایگاه شما را در شغل شما در جائی که از محل بیت المال هزینه میشود جایگاه پیدا کند؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
برادر آنجا هم دست زیاد شده . یک طرح خوب رو پیگیری کن و اون رو دانش بنیان کنید و تسهیلات بگیرید و ادامه دهید و سعی کن روی پای خودتان بیاستید انشاالله موفق میشید
مسؤول خود شخص شما هستی که فقط بلدی مقاله بنویسی
هنوز هم تعهد مهمتر از تخصص است البته تعهد را باید معنی کرد...ثانیا آقایون فکر میکنند از شر فرزندان ناخلف و طلبکار خلاص می شوند ... ولی فاجعه وقتی اتفاق می افتد که پولهای یامفت و در امد های حاصل از فروش منابع آین آب و خاک تمام میشود و نیاز به نیروی انسانی جهت ادامه حیات این سرزمین ضروری میشود و بالاخره تخصص مهم میشود . انموقع دیگه خیلی دیر شده است .
رفتن امری کاملا طبیعی است آمدن نخبه ها نیز طبیعی است .آنچه مهمتر است تراز مهاجرت است مثل ترازتجارت .باتبلیغاتی که داریم مسلما تعدادی زیادی نخبه به ایران مهاجرت کرده اند بخصوص از امریکا و اروپا. چرا سیاه نمایی می کنید و تعداددانشمندان امریکایی که به ایران مهاجرت کرده اند را اعلام نمی کنید ؟مگر آمار نیست که بایدبه آن استنادکرد نه حرفهای مفت .ترازمهاجرت نخبگان حتما مثبت است در بهشتی هستیم که قدرش را فقط حرافان می دانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
"آی گفتی "
از آنجائیکه حتی تریبون ها و مراکز امار هم رانتی سهمیه ای است اصلا تعجب نکنید چنین تراز مثبتی را اعلام کنند.
اگر آن دنیا راست باشد همین آقایون ممیزی که حقوق هممیگیرندو رانتی استخدام شده اند پول و لقمه حرام سر سفره خودشان و زندگیاشن میبرند حسابشان با کرام الکاتبین است.
بعد از ده سال زندگی در کانادا در حالی که دکترا گرفتم و وضع مالی خوبی دارم.
احساس پوچی می کنم، هیچ جا میهن آدم نمیشه
ننگ بر آمریکا که با تحریمش برای ما مشکل درست کرده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
ننگ بر آمریکا فقط؟
ناشناس
| France |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
خوب برگرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
امضا برادر خاوری
ناشناس
| Poland |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
حتما بابا جان جزء اربابهاشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چیه خاوری دلت تنگ شده واسه ایران
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
خاوری !؟ چه ربطی به من داره
من یکی از همون نخبه هام تو دانشگاه امیرکبیر دانشجوی ممتاز بودم از دانشگاه بریتیش کلمبیا دکترا گرفتم.
وقتی بیای خارج، احساس تنهایی و بی کسی کنی بدون خانواده ، می فهمی
وقتی طرف میره مصاحبه برای جذب هیات علمی از شهرستان میره تهران مجبوره با خودش کوله پشتی حمل کنه ولی بعدش بهش اطلاع میدن که در مصاحبه عمومی عقیدتی رد شده چونکه کوله پشتی داشته!! آدم شاخ درمیاره.
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
چند سال پیش برای مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش با پیراهن استین کوتاه رفتم، اجازه ورود به دانشگاه فرهنگیان به من داده نشد! رفتم داخل شهر دوباره پیراهن آستین دار گرفتم و این بار رفتم داخل بعدش کل سوالات گزینش در رابطه با دین و مذهب
بود. برای پست آموزگار علوم تجربی و فیزیک!

که در نهایت رد شدم البته! با وجود اینکه
سوالات آزمون کتبی را بسیار خوب پاسخ داده بودم و چندین مورد بالای 90٪ داشتم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
پسر خوب هیچ وقت دلیل رد مصاحبه عقیدتی رو نمیگن... حتما خواستن سر کار بزارنت که گفتن کوله پشتی داشتی....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
کوله پشتی مثل کراوات نماد غربه
چرا نمی دونی ؟
چرا باید کسی با ظاهری غربی وارد دانشگاه بشه و فرزندان ما را منحرف کنه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
گزینش همه کشورها دارند.
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
کراوات نماد غرب نیست، نشانه اش کتیبه های ساسانی هست
کوله پشتی هم که همونه که از قدیم تو کیسه پارچه ای وسایل رو می ریزیم، می اندازیم کولمان
سوال اشتباه است. به جای "چرا کسی جلوی مهاجرت نخبه‌ها را نمی‌گیرد؟" باید این سوال را بپرسید:
چرا کسی جلوی مدیریت احمقها را نمی گیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
پروکوتولش را تازه نوشته اند
" خروش موج با من میکند نجوا
که هرکس دل به دریا زد رهایی یافت "
بودن نخبه در کشور یعنی موی دماغ بودن دولت یعنی فکر باز واگاهی که دولت همچنین چیزی نمی خواهد
میگید نخبه بمونه مملکت بسازه ،، کار که نیست . فکر کنم بشینن ایران مسافرکشی کنن ایران به قله های پیشرفت و توسعه میرسه !!
زودتر بقیه این ها هم بروند تا بتوانیم کشور را از حالت دو قطبی کاذب خارج کنیم و با نخبه های عاشق وطن کشور را درست کنیم
اگر اونهایی که باید جلوی مهاجرت نخبگان را بگیرند خودشان بروند نه تنها نخبگان نمیروند بلکه اونهایی که رفتند هم باز میگردند
چه کسی مسوول این خسارت‌های عظیم و غیرقابل جبران است؟
معلومه، من مقصرم.
تا این لحظه خیلی تلاش کردم فکر مهاجرت به ذهنم خطور نکند. در مقابل القائات و تشویقات به مهاجرت شدیدا موضع میگرفتم و حرف از وطن پرستی میزدم. افراد گاهی اوقات به من به چشم یک احمق آرمانگرا و احساسی نگاه میکردند. نکته جالب اینجاست که من به شدت طرفدار نظام و انقلاب هم هستم و بالاترین مدارج تحصیلی و تجربیات کاری را هم دارم اما تنگ نظری ها و اینکه میبینم افرادی ناسالم و بسیار ناکارآمدتر از من در پستهای حساس و موثرتر گمارده میشوند، باعث شده که به فکر رفتن بیافتم.
"وقتی بگوییم بمان تا ایران را بسازیم می‌گویند مگر می‌گذارند"؟ نه اينها ميخواهند ايران را خراب كنند. ساختن اينجورى نيست.
وقتی با وجود این همه نخبه در حوزه شهرسازی یا معماری و یا عمران... جناب آقای زاکانی یا مدرک و تجارب غیر مرتبط، بدون توجه به قوانین جاری برای احراز صلاحیت، شهردار می شوند، چرا نخبه نباید مهاجرت کند؟؟؟!!!
اتفاقا آن عده دقیقا درست فکر میکنند که با مهاجرت جوانان و خصوصا تحصیلکرده‌ها از مزاحم‌ها کم می‌شود. چرا که حضور نخبگان و جوانان تحصیلکرده کاردان در کشور زنگ خطر و تهدید بزرگی برای آن عده قدرت به دست است. چون در نبود این جوانان متخصص، کسی هم مزاحمتی برای ارکان ساختگی نظامشان ندارد.
هیج جاکشور خود فرد نمی شود. این را همه می دانند.
ولی رفتارهایی را می بینی و بی عدالتی هارا می بینی که می گویی بروم. هرجایی برم از اینجا بهتر است.
من 60 سال سن دارم عاشق کشورم و دینم و انقلاب بودم و هستم.
ولی آرزو دارم بروم و نباشم و این برخوردها رانبینم.
من هیچ چیز از سازمانی که کارکردم تمی خواهم فقط یک نامه را چند بارنوشتم و ازشون خواستم به من جواب دهید.
نمی خواهم حتما جواب مثبت باشد. فقط جواب بدهید.
متاسفم که فقط جملات شفاهی خوب تا به حال تحویل من دادند.
آیا جوان باید بماند؟
وقتی به کسی با سواد کلاس شش میگن دکتر معلومه تحصیل کرده ها یه دقیقه هم نمیمونن
نوشته خوبی بود ولی یه بیست سالی حدودا دیر بود ....
سلام. من برای یک سفر تفریحی با ماشین 207 خودم میخواستم برم ترکیه. برای خروج این ماشین شما باید چندین مرحله را طی کنید. ولی خودم که مدیر گروه مهندسی یکی از دانشگاههای تراز اول کشور هستم کسی نپرسید کجا میری. یعنی برای خروح یک ماشین قراضه چندین مرحله طی میشه اما برای خروج آدم هیچی. برو به سلامت
همه فرار می کنند چون قوانین شریعت اجرا نشده
چه کسی مسئول است؟؟
با سلام چونکه به نفع یکسرایاست که همه برن ومملکت بمون براشون وکیفش رو ببرن خیلی مهم نیست هر چی نخبه کمتر موی دماغ کمتر
باور کنید عنوان درست اینه که بگیم چرا نخبه ها را اخراج می کنیم؟ من اعتقاد دارم کاری که در این کشور با نخبه ها میشه هدفش اخراج اونهاست
در دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم و شاهد فرار نخبه ها به معنای واقعی نه تنها افراد درجه یک دانشگاه حتی افراد درجه دو هم دیگر رفته اند و برنگشته اند مدیران نالایق جوانهای نخبه را فراری داده اند و همیشه تکذیب این موضوع بوده و علت حبل نشدن مشکلات کشور نبود تیم نخبه در هر شغلی است
با سلام بعنوان یک مدرس دانشگاه فارغ التحصیل در مقطع دکترا از یکی از بهترین دانشگاههای دولتی ایران و تسلط عالی به زبان انگلیسی و مقالات زیاد چند سال است که بدلیل سالم کار کردن و زیر بلیط نبودن کنار گذاشته شده ام و حال به این نتیجه رسیده ام که هر چه بر سالم و متعهدانه و دلسوزانه کار کردن تاکید کرده و بر سر کلاس دانشجویان ارشد و دکترا بر ماندن در مملکت و خدمت کردن اصرار کرده ام اشتباه بوده. اینجا جایی برای تحصیل کرده متفکر نیست اینجا جایی برای فرد دلسوز و متعهد متخصص نیست لذا باید رفت. الآن هم در حال فروش منزل و مایملک و در شرف مهاجرت بعنوان مدرس دانشگاه به خارج هستم. خواستم این را خدمتتون عرض کنم متولیان اصلی برنامه ریزی برای نخبگان هیچ برنامه برای این کار ندارند هیچ بلکه برنامه های کنونی مملکت خودش بدنبال تفهیم لزوم مهاجرت به نخبگان است. بنیاد نخبگان که خودش جکایت معلوم و آشکاری دارد و کارکردش کاملا سفارشی شده که لازم به باز کردن نیست فقط همین که از دل یک چنین سیستمی کسی مثل رئیس دیوان .... میاد بیرون که بدون رفتن به خارج ماهانه مقرری ارزی بورسیه خارج را میگیرفته و حالا هم بدون تخصص بر مسند یک نهاد نظارتی مالی نشسته. علاوه بر این اصلا شما تا حالا دیدید یک دستگاه متولی بیاد سامانه ای را طراحی کنه و بپرسه چه بر سر نخبگان کشور داره میاد چند نفر با مدارک دکتر در حال انزوا و خاک خوردن در سازمانهای اجرایی و آموزشی هستند که بفکر مهاجرت افتاده اند. متاسفانه ما فقط بلدیم حرف بزنیم و عمل نمی کنیم.
جاش نخبه گان افغانی میان ایران
بنده هم با وجود داشتن یک شرکت در ایران و‌استاد دانشگاه بودن، چون‌اینده ای برای فرزندانم در این مملکت نمیبینم، به زودی ترک دیار می کنم
بمونیم مرارداد یسوزیم میخایم بریم دلمون نماد.
دلیل ساده ای داره .. چون کوتوله های بی سواد بی وطن در نبود نخبه های وطن پرست ، راحت تر میتونن ثروت های کشور را غارت کنن
چون قانون حاکم نیست . به جای اینکه افراد تابع قانون باشند قانون تابع افراد است مثل شهرداری تهران
نخبه ها برای چی باید بمونن؟! به چی باید دلشون رو خوش کنن؟!
باید جلوی این مدل مهاجرت ها گرفته شود
باید تمام نیازات نخبگان برایشان فراهم شود
تا خودفروشی به بیگانه نکنند
باید طرز فکرهای غلط را کنار بگذاریم
و راه را برای نخبگان باز و حمایت شده بگذاریم
حقیر طرفدار ماندن بودم و اواخر توسط مافیاهای اقتصادی دچار تهدید واقع شدم و من هم آمدم.چه کارهای بزرگی که می شد انجام بدهم و نشد که نشد .خدا رو شکر خدمت به انسانها آرام بخش هست و این به ما نیرو می دهد و انسانهای روی کره زمین همه نیازمند خدمت هستند و مرز زمینی را تعاریف انسانی ایجاد کرده است و داخل این مرزها انسانها به یک درک مشترک می رسند و آن درک مشترک نوع زندگی آنها را مشخص می کند.ایران تصمیم گرفت که تحصیلکرده و نخبه زیادی است و زیادی ها رفتند.آن زیادی ها دیگر ساختار زندگیشان شکل گرفته است.اگر آنها بخواهند بیایند فرزندشان نمی آید.روزی پیر و خسته برخواهیم گشت و به ما خواهند گفت مهاجران خسته.امروز که فکر می کنم درک مشترک از انتخاب نوع زندگی چقدر مهم بوده است و نخبگان علمی و ابزاری هم خودشان حاصل آن می باشند و این یعنی همه ملت و حکومت و دولت به پیشرفت آلرژی داشته اند و مابقی حرف ها کلیشه ای و غیر اجرایی هست . نه نخبه خواهد برگشت و نخبه ای نخواهد ماند و نخبه هم رشد نخواهد کرد و بهتر است قبول کنیم نخبه ها با واسطه دو نسل متصل به درک و شعور زمان قبل از انقلاب می باشد و اصلا ایرانی های جدید با نخبه مشکل دارند.از هر ایرانی سوال کنید چند نخبه را مسخره کرده است جواب صفر به شما نخواهد داد.
نمونه دکتر کاوه مدنی که علیرغم زندگی خوب در خارج حاضر شد به ایران بیاید اما جناح حاکم او را تحمل نکرد
چون اینجا تحقیر میشن
متاسفانه عده ای نامدیر که در مافیای قدرت هستند باعث فرار سرمایه ها و مغزها هستند آنهم به عمد و متاسفانه در ایران هر کسی که راه دلالی بلد باشه و یا مافیا بازی و اختلاسگری دربیاره زندگی و چرخش می‌چرخه
بزار برن جا برای بقیه وا میشه
به جناب رئیسی توصیه می کنم بودجه دانشگاه های تهران به یک هزارم بودجه فعلیشون تقلیل بده
برادر من دوسالی هست رفت کانادا
اونجا مشغول شده
مهندس برق هس خودم
تحصیلات آنچنان
بالایی ندارم دیپلم هستم
۵رشته تاسیسات و برق گرفتم
تو اینجا10سال دنبال
کار گشتم در حد آبدارچی
کسی بهم کار نداد.پارتی هم نداشتم

ولی برام کار پیدا کرده...
پاسخ ها
ایراندوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
معطلش نکن بدو
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
تو کانادا کار نریخته ها
باید شانس هم داشته باشی با تحصیلات پایین،
تنها راه , رفتن مسئولان بیسواد هست تا جلوی خروج نخبگان گرفته شود
به اين مقدار دلخوش نباشيد !
نخبه ها اینجا بمانند پخمه می شوند.
جواب ساده است .
هيچ احمقي تا امروز نتوانسته جلوي يك نخبه را بگيرد .
متن تون ایراد داره واقعا اگر نیازمندشون بودید که به قول خودتون مسافرکشی نمیکردیم.
کسی در خارج برای ما سفره پهن نکرده و انتظار ما را نمیکشد ولی احتیاج به متخصصین ما با درآمدکم باعث شده تا در باغ سبزی نشان دهندو متخصصین ما را جذب نمایند. هر طور که حساب کنید، رفتن به ماندن ترجیح دارد.
اینا سلبریتی و ... نیستنا ! رفتنشون یه مشکل واقعیه به نخبه ها خیلی جدی احتیاج داریم. حالا درسته مهاجرت ورزشکارا و تاجرا و... هم مهمه ولی نخبه ها رو باید متقاعد کنین بمونن.
بهترين خدمت انقلاب اين بود كه ايرانيان را به كشورهاى ديگر فرستادن و باعث پيشرفتشان شد
خيلى ممنون
نون داره سکوت
از هر 10 دانشجوی دکترا 7 نفر حدودا سهمیه .
در ابتدا عرض کنم قصد جسارت ندارم ؛ بنده خودم سهمیه یکی از نهادها بوده ام در زمان ارشد.
باید قبول کنیم به احتمال زیاد شایستگی یک نفر سهمیه ای از یک دانجشوی نخبه کمتر است.
باید قبول کنیم یک دانشجوی نخبه به واسطه جهد و جهادو تلاشگری خودو کسب آن مقام بسیار سخت در کنکور سراسری قطعا شایستگی مسئولیت و پاسخگوئی رادارد.
باید قبول کنیم کسیکه رتبه واقعی کنکور درست و مبتنی بر مجاهدتو تلاشو استعدادخود را دارد از فرزند سهمیهای من بهتر و لایق تر است.
قطعا یک دانشجوی نخبه تلاشگر با دو قطره باران در زمان مدیریت غافلگیر نمیشود. درمقام یک مدیر و اقتصاددان نظام و مملکت را به ورطه نابودی نمیکشاند. در حالی که یک رانتی و سهمیه ای در مسند مدیریت به واسطه تنبلی و عدم جهدو مجاهدت قطعا قابل اعتمادنیست.
شما در نظر بگیرید یک دانشجوی برق شریف با رتبه کشوری کمتر از 100 کنار یک دانشجوی مثلا ایثار گر با رتبه کشوری 2000 مینشیند چه فکری خواهد کرد؟ قبول کنید تفاوت از زمین تا آسمان است . قبول کنید ظلم در حق نخبگان کرده ایم . و محیط دانشگاه و هیات علمی را آلوده به تنبلی و بی مسئولیتی کرده ایم.
قبول کنیم شخصیت فردی که رانت تحصل ، استخدام ، سپس ارتقاو مدیریت را میپذیرد بسیار بسیار کمتر از یک انسان تلاشگر واقعی بدون رانت و سهمیه است و قطعا این انسان تلاشگر فرد متعهد تری در مدیریت کشور خواهد بود.
و اگر متشرع هستید بدانید فرد سهمیه ای در این وضعیت نیاز شدید به علم و اطلاعات اصیل اگر تحصیل، استخدام ارتقاو درنتیجه مدیریت رانتی ، سهمیه ای پورسانتی را قبول میکند لقمه حرام بر سر سفره خود خوانواده اش خواهد گذاشت.
این مملکت نیازی به نخبه ندارد چون مثل گل و بلبل اداره میشه
علت اصلی عدم جلوگیری، یکدست سازی کشور برای خودی ها و آقا زاده های نسل بعده.
خوشحالم كه رفتم
ممنون جمهورى اسلامى
چون پخمه ها و تخمه ها از حضور نخبه ها احساس خطر میکنند.
در بحث ظاهر افراد در مصاحبه و رد شدن آنها در مصاحبه های جذب هیات علمی یک نکته دیگر مجرد بودن هم به شدت مذموم شمرده میشود و صد البته به فرد گفته نمیشود که چون مجردی یا کوله پشتی داشتی یا.. رد شدی اما بعدا از طریق افراد مرتبط پی به مطلب میبرند. از ماست که بر ماست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان