چرا با رشد بورس، برخی سهامداران سود نکردند؟

از ۳ خرداد ماه تا ۲ شهریور ماه سال جاری شاخص کل بیش از ۴۱ درصد رشد داشته است، اما بسیاری از سهامداران در این بازار نتوانسته اند سودی را دریافت کنند و سبد سهام آن‌ها تکان آنچنانی نخورده است. چرا با رشد بورس برخی سهامداران سود نکردند؟ چگونه نماد‌های مستعد رشد را در ابتدای یک روند صعودی پیدا کنیم؟
کد خبر: ۱۰۷۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹ 25 August 2021

به گزارش بورس تابناک، از ۳ خرداد ماه سال جاری بود که شاخص کل شروع به رشد کرد و از سطح یک میلیون و ۹۵ هزار و ۶۹۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۷۶ واحدی در ۲ شهریور ماه سال جاری رسید. این بدان معنا بود که شاخص کل ۴۱ درصد رشد را در سه ماه تجربه کرد. به عبارت دیگر، بازدهی بورس در سه ماه ۴۱ درصد شد، اما سبد سهام برخی از سهامداران تکان نخورد و حتی قرمزپوش ماند.

چرا با رشد بازار، سبد سهام برخی سهامداران سبز نشد؟

شاید پاسخ این پرسش به فرمول شاخص کل باز گردد. در فرمول شاخص کل شرکت‌هایی که ارزش بازار (تعداد سهام ضربدر قیمت سهام) بیشتری دارند، تاثیرگذاری بالاتری بر روی شاخص کل دارند. این بدان معناست که اگر چند شرکت بزرگ بازار سرمایه رشد کنند و تاثیر مثبت بر روی شاخص کل بگذارند، تاثیر منفی شرکت‌های کوچک خنثی شود.

معمولا ترکیب سبد سهام سهامداران به این صورت است که تعدادی سهام شاخص ساز و تاثیرگذار بر شاخص کل و تعدادی سهام کوچک با تاثیرگذاری بسیار کم بر روی شاخص کل را در سبد خود دارند. حالا هر چقدر تعداد سهام کوچک در سبد یک سهامدار بیشتر باشد، طبیعتاً تاثیرپذیری سبد از روند شاخص کل کمتر خواهد شد.

طبیعتا در تقریبا یک سال و نیم گذشته معمولا سهامداران با تبلیغاتی که در فضای مجازی وجود داشت به سمت سهام کوچک حرکت کردند و با سقوط بورس، این نماد‌ها در صف‌های فروش قفل شدند و روز به روز بر ضرر آن‌ها افزوده شد و سنگین‌تر شدن ضرر و قفل شدن نماد‌ها در صف فروش اجازه خروج به این سهامداران از سهام کوچک را نداد.

با شروع روند رو به رشد بازار از ۳ خرداد ماه سال جاری، شاخص کل با همان نماد‌های شاخص ساز و بزرگ بازار شروع به رشد کرد، اما خبری از رشد سهام کوچک نبود؛ بنابراین هر روز شاخص کل روند رو به رشدی را داشت، اما سبد برخی سهامداران تکان نمی‌خورد و همچنان در ضرر گرفتار بودند.

نمادهای همسو با شاخص کل را چگونه شناسایی کنیم؟

وقتی یک روند صعودی آغاز می‌شود، همان گونه که گفته شد معمولا در ابتدا نماد‌های شاخص ساز شروع به حرکت می‌کنند. هر چقدر ضریب همبستگی یک نماد با شاخص کل بیشتر باشد یعنی حرکت آن سهم منطبق با شاخص کل می‌باشد و برعکس هر چقدر ضریب همبستگی یک نماد با شاخص کل کمتر باشد یعنی حرکت آن سهم مخالف حرکت شاخص کل می‌باشد.

حالا چگونه این ضریب همبستگی یک نماد با شاخص کل را پیدا کنیم؟

برخی سایت‌ها این ضریب را اعلام می‌کنند. به عنوان نمونه اگر به سایت سهامیاب مراجعه کنید در بخش سهام نگر هر نماد این ضریب همبستگی به نمایش درآمده است. محدوده این ضریب بین مثبت ۱۰۰ تا منفی ۱۰۰ می‌باشد. هر چه عدد به مثبت ۱۰۰ نزدیکتر باشد یعنی حرکت آن سهم منطبق با حرکت شاخص کل می‌باشد و برعکس هر چه به منفی ۱۰۰ نزدیکتر باشد به این معنی است که روند سهم خلاف جهت روند شاخص کل می‌باشد.

به عنوان نمونه نماد ضریب همبستگی نماد شپنا با شاخص کل ۵۶ درصد است و این بدان معناست که حرکت این نماد منطبق با حرکت شاخص کل است.  یا ضریب همبستگی گدنا منفی ۵۱.۵۹ درصد می‌باشد و روند حرکتی این نماد خلاف جهت شاخص کل است.

هر چند که این تکنیک نمی‌تواند به صورت قطعی شما را در ابتدای یک روند صعودی به سود برساند، اما می‌تواند یک سیگنال مناسب برای یافتن سهامی که احتمالا با شروع صعود شاخص کل شروع به صعود می‌کنند باشد. 

 

منبع: نبض بورس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر