بازدید 4856

رایزنی‌های آمریکا و انگلیس درباره افغانستان

منتقدان می گویند رئیس جمهور آمریکا با ارزیابی های نادرست و عملکرد نابجا موجب شد‏، انگلیس و برخی کشورهای حامی آمریکا در افغانستان با چالش جدی مواجه شوند.
کد خبر: ۱۰۷۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ 24 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از لندن، سران آمریکا و انگلیس درآستانه نشست مجازی سران گروه هفت درباره افغانستان، تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

رسانه‌های انگلیس اعلام کردند، در این گفتگوی تلفنی ضمن بررسی آخرین اوضاع افغانستان، درباره ضرورت در پیش گرفتن سیاست مشترک در قبال افغانستان و هماهنگی نزدیک دو کشور در این باره گفتگو و تبادل نظر شد.

قرار است امروز (سه شنبه) نشست سران گروه هفته به شکل مجازی درباره تحولات افغانستان و چگونگی انتقال اتباع و تخلیه نظامیان این کشور‌ها از افغانستان برگزار شود. ریاست این نشست را انگلیس به عنوان رییس دوره‌ای گروه هفت بر عهده دارد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان شماری از سیاستمداران و مقامات انگلیس از جمله «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس هنگام تهاجم آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان آمریکا به افغانستان و نیز بن والاس وزیر دفاع کنونی انگلیس، با انتقاد شدید، آمریکا را مسئول ایجاد شرایط جاری در افغانستان دانستند.

به گفته صاحب نظران این نخستین بار در دهه‌های اخیر است که این حجم از انتقاد‌های مقامات عالیرتبه و سیاستمداران انگلیس علیه رئیس جمهور آمریکا و سیاست هایش ابراز می‌شود.

انگلیس به عنوان متحد سنتی و دیرین آمریکا همواره حامی سیاست‌های آمریکا به ویژه در جنگ‌های عراق و افغانستان بود و بیشترین همراهی با آمریکا در تهاجم به این کشور‌ها از جانب انگلیس انجام شد.

منتقدان انگلیسی سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان می‌گویند رئیس جمهور آمریکا با ارزیابی‌های نادرست و عملکرد نا بجا موجب شد انگلیس و دیگر هم پیمانان این کشور در افغانستان با چالش جدی مواجه شوند به گونه‌ای که حتی برای نجات شهروندان و نظامیانشان با مشکلات جدی مواجه شوند.

گروه هفت، متشکل از هفت کشور صنعتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن است.

گفتنی است یکشنبه هفته قبل، طالبان کابل را گرفت و اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم با بیان اینکه نمی‌خواسته درگیری‌های خونین رخ دهد، افغانستان را ترک کرده است. بسیاری از کشور‌ها هیات‌های دیپلماتیک خود را یا تخلیه کرده یا از تعداد کارمندانشان در افغانستان کاسته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی