بازدید 15120

طالبان حقابه ایران را می‌دهد؟

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه باید مثل برق شبکه سراسری آب داشته باشم، گفت: باید وارد همکاری مشترک کشاورزی در مرز شویم، به عنوان مثال تکنولوژی، حتی بازار و زمین آورده ما و آب و نیروی کار آورده افغان‌ها باشد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ 22 August 2021

به گزارش «تابناک»، مصطفی ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دورنمای استفاده از آب‌های مرزی با افغانستان با روی کار آمدن دولت جدید احتمالی در این کشور اظهار داشت: بیشتر از آنچه تاکنون از افغانستان آب دریافت کردیم، چشم‌انداز روشنی نمی‌بینم، مگر اینکه وارد همکاری مشترک کشاورزی در مرز شویم، به عنوان مثال تکنولوژی، حتی بازار و زمین آورده ما و آب و نیروی کار آورده افغان‌ها باشد.

وی تاکید کرد: در صورتی که صرفا بخواهیم از افغانستان آب دریافت کنیم، حتی شاید برخی حقآبه‌ها مثل هیرمند هم که فاقد توافق و قرارداد است، کمتر هم بشود.

سفیر سابق ایران در افغانستان تصریح کرد: نقطه تاثیرگذار این است که بتوانیم منابع آبی را به صورت دیگری هم تامین کنیم که نیاز و وابستگی خود را به افغانستان حداقل و یا صفر برسانیم، در آن صورت بهتر می‌توانیم با افغان‌ها مذاکره و وارد همکاری مشترک شویم.

وی ادامه داد: ما در شمال خزر و در جنوب عمان و شیوه‌های جدید آبیاری را داریم که باید مدیریت جدید شکل بگیرید. تصور کنیم که افغانستان سرزمینی خشک است به طوری که همین گونه هم است، اکنون مناطق جنوبی این کشور قویا دچار خشکسالی است و این بحران‌ها مانع از این است که آب را به طور کامل مهار و یا استفاده کنند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: اکنون بهترین راهبرد برای ما این است که آب را هر قدر هزینه داشته باشد از خزر و یا عمان تامین کنیم قطعا در بلندمدت با احداث خط لوله و آوردن آب خزر و عمان به داخل سرزمین و مناطق غربی و شرقی کشور نتیجه بهتری خواهیم گرفت. باید مثل برق شبکه سراسری آب داشته باشم و این مسئله در کشور ما گریزناپذیر است، باید مسئله احداث شبکه سراسری آب را در دستور کار قرار دهیم و به هیچ عنوان به روش سنتی وارد کشاورزی نشویم، در غیر این صورت به آورده آب از افغانستان دل نبندیم چراکه چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
این توسعه پایدار نیست و محکوم به زوال است راه حل های بسیار مناسب تری وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
این حرفها یعنی هیرمند همچنان بسته می ماماند
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
چرا کسی تو این کشور میخواد خرابکاری کند،دکمه یقه شو محکم می بندد ،طوری که تا حد خفه شدن بیش میرود


و از همه مهمتر از نام بزرگ سردار دلها مایه میگذارد؟


لطفا قبل از یاد نام سردار دلها وضو بگیرید و از همه مهمتر زبانتان را آب بکشید


کجایند مردان بی ادعا؟


روح همه شهدا شاد
چقدر اطلاعات ايشان کم است!!!

1- حق ابه هيرمند موافقت نامه بين دولتي درسال 1351 رادارد که حدودا سالانه قريب 800 ميليون متر مکعب (سال ابي نرمال) سهم ايران است ولي افاغنه با ساخت بند کمال خان امسال کمتر از 15 درصد ان را به سمت ايران رها نموده اند.

2- اب شيرين کردن و انتقال آن بسيار گران است و به هيچ وجه از حق ابه نبايد دست برداشت.
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
بند کمال خان در زرنج افغانستان قراردارد ودر 4فروردین 1400 توسط اشرف غنی و مقامات محلی آب را بروی ایرانیان بستند و شادی هم کردن همان مقامات محلی با حمله ی طالبان فرارکردند آمدن ایران
خشک شدن دریاچه هامون همراه با بسته شدن مرز افغانستان و بدی آب و هوا و بادهای گرد و خاک ناشی از خشک شدن هامون
رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه ، هاروت‌رود ، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی ۵٬۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳٬۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای همه‌ی سامانه به وجود آورد.
اقای عزیز با حق ابه دست نمیشود شما پول برقت رو بگیر حق ابه پیش کش و دیگر اینکه لوله کشی و اب تصفیه اب هزینش بیشتر از حق ابه هستش اقا . درست فکر کنید همه چیز از دست رفته دیگه
طالبان به مردم افغانستان رحم نمی کند به ایرانیها رحم بکند ؟!!!!!!!!!!!!!!!
این اقای زهره وند با توجه به تخصص خودشان حرف بزنند متاسفانه اینها را صدا و سیما بخصوص شبکه خبر الکی بزرگ کرده
انتقال آب از دریا و خلیج از نظر زیست محیطی و بسیاری موارد دیگر مشگل ساز است و بسیار گران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
بهترین کار این است تمام جمعیت مناطق خشک و نیمه خشک که آب ندارند را منتقل کنیم به مناطق دیگر کشور اینطوری بهتر است از انتقال آب
مگه قبلیها داده اند که طالبان بدهند؟
شتر در خواب بیند پنبه دانه
بلهههه حتتتماااا
اونا میان در میزنن میگن سلام ببخشید بد موقع متصدع اوقات شریف شدیم. غرض از مزاحمت حقابه رود رو بداتون آوردیم اگر اجازه بفرمایید.
این قدر حق آبه حق آبه کردیدمگرم تاحالاحق آبه دریافت نکردیدخودتان اعتراف نکردیدکه ماتابه اندازه همان سقف که تعین شده آبدریافت کردیم طالبان دیگه کیه ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار