بازدید 12163
۲
بیشترین جست و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

جهان در شوک؛ طالبان افغانستان را تصرف کرد/ کاربران در پی لیست مشاغل مجاز به فعالیت در تعطیلات سراسری/ نگرانی جدید؛ شیوع قارچ سیاه بین بیماران کرونایی/ قاسم جعفری کیست و چرا ترند گوگل شده است؟

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «مشاغل گروه یک شامل چیست؟»، «شقایق دهقان»، «کرونا قارچ سیاه»، «طالبان»، «نجمه جودکی»، «توبیخ پیمان طالبی»، «قاسم جعفری» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 16 August 2021

جهان در شوک؛ طالبان افغانستان را تصرف کرد/ کاربران در پی لیست مشاغل مجاز به فعالیت در تعطیلات سراسری/ نگرانی جدید؛ شیوع قارچ سیاه بین بیماران کرونایی/ قاسم جعفری کیست و چرا ترند گوگل شده است؟

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی، به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو و بیان دیگر، ترند‌های گوگل در ۴۸ ساعت گذشته اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی چون «مشاغل گروه یک شامل چیست؟»، «شقایق دهقان»، «کرونا قارچ سیاه»، «طالبان»، «نجمه جودکی»، «توبیخ پیمان طالبی»، «قاسم جعفری» و... از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

مشاغل گروه یک شامل چیست؟

همزمان با آغاز تعطیلات گسترده و سراسری در ایران برای مقابله بهتر با کرونا که به صورت دوره ای شکل می گیرد، یکی از سوالات جدی برای عموم مردم لیست مشاغل گروه یک است. این موضوع برای مردم آنقدر مهم بود که در ساعات گذشته جست و جو در این باره به یکی از ترندهای گوگل تبدیل شد.

کرونا یزد را تعطیل کرد - تابناک | TABNAK

اهمیت دانستن جزئیات در مورد لیست مشاغل گروه یک در آن است که می دانیم این مشاغل حتی در ایام تعطیلات سراسری نیز مجاز به فعالیت هستند.

بر اساس جدیدترین اطلاعات در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ و پس از اعلام تعطیلی گسترده چند روزه، لیست مشاغل گروه یک به شکل زیر به روز رسانی شد و به اطلاع عموم رسید.

اتاق اصناف ایران در پی جدیدترین مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی از دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰  تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها گروه شغلی در محدودیت جدید امکان فعالیت دارند و فعالیت سایر مشاغل ممنوع است.

همچنین در این اطلاعیه از “خانواده بزرگ اصناف کشور” خواسته شده تا با افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آن به سطح بیش از ۹۰ درصد، موجب قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس در جامعه شوند و از تشدید بازرسی، نظارت و برخورد قاطع با واحدهای اندک خاطی از سوی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی خبر داده است.

فهرست مشاغل ٢١ گانه مجاز در این دوره؛

۱- کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته

۲- مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت

۳- حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی.

۴- حمل نقل عمومی درون شهری

۵- ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی

۶- فروشگاه‌های زنجیره‌ای(تنها بخش مواد غذایی و بهداشتی)، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار

۷- مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته

۸- مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)

۹- مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی

۱۰- داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی

۱۱- مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی و خوراکی آماده (صرفا بیرون بر).

۱۲- خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی

۱۳- شرکت‌های خدمات اینترنتی(اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)

۱۴- رسانه‌های مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه

۱۵- مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی و آسایشگاه‌ها

۱۶- تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تاسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش

۱۷- فروشگاه‌های انواع قطعات لوازم یدکی

۱۸- فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات

۱۹- کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)

۲۰- چاپخانه ها

۲۱- خشکشویی‌ها

  • اخبار به روز ویروس کرونا را از اینجا بخوانید 

شقایق دهقان

شقایق دهقان یکی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران است که در سال های اخیر به واسطه بازی در آثار طنز از محبوبیت بالایی در کشور برخوردار شده است.

دهقان اخیراً و در صفحه اینستاگرامی خود انتقادات تندی را پیرامون نحوه مدیریت کرونا در کشور مطرح نموده که همین مسئله او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرده است.

شقایق دهقان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

او در همین باره در صفحه خود نوشته است:  «من براى اولین بار در بهمن ماه سال نود و هشت دچار این ویروس شدم که اون زمان نمی‌دونستیم چیه و چند ماه بعد طبق آزمایشى که دادم مشخص شد این بیمارى رو داشتم، حدود ده ماه بعد، آذر ماهِ سال نود و نه با علائم مشابه تست دادم که مثبت بود و بار سوم در طى یک ماه گذشته که خیلى سخت بود اما تمام شد.

_بنده سفر تفریحى نمی‌رم، مهمونى نمی‌رم ، ماچ و بوسه نمی‌کنم، ماسک هم می‌زنم، دوتا روى هم، ممنون از توصیه‌هاتون!!

_کما کان سرم نیست، واکسن نیست، تخت نیست، جا نیست، دارو نیست، کوفت نیست، زهرمار نیست، کادر درمان از خستگى در حال متلاشى شدن است و آدما دسته دسته می‌میرن!

_اینکه فکر کنى می‌میرى و نمی‌میرى خودش یه جورایی تولد دوباره است!

_از همه همدردى‌ها در این مدت ممنونم، از لطفتون و از توجه‌تون خیلى ممنونم.

_من زنده‌ام و از تمام آنچه در انحصار مردم زنده‌ست، بهره خواهم برد.»

کرونا قارچ سیاه

ویروس کرونا با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را نشان داده است؛ از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی‌های گوارشی، اما اکنون به گفته برخی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است.

مرگ ۴۳۰۰ هندی به دلیل «قارچ سیاه» - تابناک | TABNAK

این عارضه که پیشتر و در ماه های گذشته در کشور هند شایع بود، متأسفانه این روزها در کشور ایران نیز شیوع پیدا کرده افرادی مشاهده شده اند که به این عارضه مبتلا هستند.

مساله نگران کننده ای که کاربران را در فضای مجازی نیز متأثر کرده و آنها تلاش می کنند تا در این باره بیشتر بخوانند و بیشتر بدانند.

توضیح بیشتر اینکه بیماری قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است. این عفونت به واسطه گروهی از قارچ ها ایجاد می شود و اغلب سینوس، ریه، پوست و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حالا و در موج پنجم کرونا که با چالش‌های فراوانی از جمله کمبود تخت‌های بستری، نبود نیروی انسانی، کمبود دارو و افزایش روزافزون بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو هستیم، بیماری قارچ سیاه نیز نگرانی‌های موج پنجم را به شدت بیشتر کرده و آمارها حاکی از ابتلای بسیار افراد و کودکان به این بیماری است.

دو روز پیش بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیوع بیماری قارچ سیاه میان بیماران کرونایی اصفهان را تأیید کرد و در همین باره گفت: قارچ سیاه بین کودکان مبتلا به کرونا در استان اصفهان شیوع یافته و سه نفر از کودکان مبتلا به کرونایی که در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند، درگیر آن شدند که در یک مورد از آن‌ها که کودکی هشت ساله است و پزشکان مجبور به تخلیه قسمت‌هایی از گونه و چشم او شدند تا بتوانند جانش را حفظ کنند، بیش از ۴۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین (ع) بستری هستند.

همانطور که اشاره شد این اظهارات و دیگر اخبار جسته و گریخته در این باره حالا نگرانی ها را در مورد بیماری قارچ سیاه در ایران افزایش داده است.

بیشتر بخوانید

طالبان

نیروهای طالبان که در هفته و ماه های گذشته با سرعت زیادی ولسوالی های افغانستان را یکی پس از دیگری به تصرف خود درمی آوردند، پس از تصرف هرات و چند شهر بزرگ دیگر افغانستان، نهایتاً دیروز به کابل رسیدند و پس از فرار اشرف غنی- رئیس جمهور این کشور موفق شدند، کابل را نیز به تصرف خود درآورند.

آمریکا و طالبان هم‌پیمان شده‌اند - تابناک | TABNAK

حالا دیگر می توان گفت جغرافیای افغانستان کامل در تسخیر نیروهای طالبان است و رهبران سیاسی این کشور باید فرایند انتقال قدرت به طالبان را آغاز کنند.

این اتفاق و رویدادهای تلخی که دنبال داشته است در روزهای اخیر به شدت در شبکه های مجازی از سوی کاربران دنبال شده و طالبان به یکی از ترندهای داغ گوگل  و دیگر شبکه ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

نجمه جودکی

نجمه جودکی یکی از مجریان صدا و سیماست که برنامه های متفاوت و زیادی را تا به امروز در صدا و سیما به اجرا درآورده است.

اخیراً خبر خداحافظی او از صدا و سیما رسانه ای شد و همین موضوع او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرد.

جهان در شوک؛ طالبان افغانستان را تصرف کرد/ کاربران در پی لیست مشاغل مجاز به فعالیت در تعطیلات سراسری/ نگرانی جدید؛ شیوع قارچ سیاه بین بیماران کرونایی/ قاسم جعفری کیست و چرا ترند گوگل شده است؟

توضیح اینکه نجمه جودکی مجری صدا و سیما در اینستاگرام خود از اجرا در تلویزیون خداحافظی کرد. وی در پستی نوشت: «برای مخاطبانم مینویسم.. برای مردمی که سیزده سال لحظه به لحظه حضورشان را حس کردم... دقیقا هجده سالم بود که اجرای اولین برنامه زنده‌ام را تجربه کردم... سال‌ها تلاش کردم تا در این جایگاه باشم.. و حالا در سی و یک سالگی تصمیم جدیدم را با شما شریک می‌شوم: امیدوارم جدایی و خداحافظی من از اجرا در تلویزیون بین منو شما جدایی نندازه... دوستون دارم؛ با احترام.

توبیخ پیمان طالبی

پیمان طالبی یکی از مجریان پرکار صدا و سیماست که در شبکه استانی اصفهان برنامه زنده رود را اجرا می کند و در شبکه سه نیز برنامه طبیب را به روی آنتن می برد.

او پیش از این در رادیو کار می کرد و از این طریق به تلویزیون آمد.

در روزهای اخیر و پس از سخنان ضد و نقیض مسئولان پیرامون وضعیت کرونا در ایران او با ادبیاتی نسبتاً تند از مسئولان خواست تا دهانشان را ببندند و مصاحبه یا سخنرانی نکنند تا فضای کرونایی کشور بیشتر ملتهب نشود.

همین موضوع سبب شده است تا او از سوی مسئولان ذی ربط توبیخ شود؛ توبیخی که همچنین سبب شده است نام او به یکی از ترتدهای گوگل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید

قاسم جعفری

قاسم جعفری یکی از کارگردانان بنام ایرانی است که آثار پرطرفداری چون خط قرمز و نیز مسافری از هند را در کارنامه دارد.

او دو سال پیش سریالی به نام زندگی زیباست تولید کرد و به تازگی به روی آنتن شبکه دو سیما رفته است.

نامه اعتراضی قاسم جعفری به رئیس صدا و سیما - تابناک | TABNAK

از قضا این سریال با سانسور و ممیزی های فراوانی رو به رو شده که قاسم جعفری را مجاب کرده تا در انتقاد به این رویه در نامه ای انتقادی مطالبی را خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما متذکر شود؛ همین مساله نام او را به یکی از ترندهای گوگل تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قارچ سیاه نتیجه ضدعفونی بیش از حد و از بین بردن باکتریهای غیر بیماریزا در محیط و بدن است.
تقریبا تمام مشاغل در گروه یک جای داده شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار