بازدید 13055

سایه شوم دلار ۴۲۰۰ بر معیشت مردم؛ قاچاق رسمی با دلار ترجیحی چگونه کلید خورد؟

در دو سال گذشته، دامداران و مرغداران با مشکلات فراوانی همچون کمبود نهاده رو به رو بوده اند. کمبود نهاده‌ها در حالی است که دولت در این سال‌ها جهت تنظیم بازار، برای واردات آن‌ها ارز ترجیحی تخصیص داده است. حالا در نامه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون به رئیس سازمان توسعه تجارت دلیل این کمبود مشخص شده است!
کد خبر: ۱۰۶۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ 10 August 2021

قاچاق نهاده های دامی

صنعت دام و طیور دو صنعت مهم داخل کشور محسوب می شوند که نقش بسیار پررنگی در تامین غذای مردم دارند و علاوه بر تامین بخش عمده ای از پروتئین مصرفی کشور، در ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال روستایی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از این روی توجه به رفع موانع تولید این دو صنعت با اهمیت است. در دو سال اخیر، این دو صنعت با مشکلات جدی مواجه شده و بسیاری از فعالان در این صنعت عطای آن را به لقایش بخشیده اند و از این دو صنعت با ورشکستگی خارج شده اند.

از یک سو قیمت گذاری دستوری برای خرید محصولات نهایی این دو صنعت به فعالان آن فشار وارد می‌کند و از سوی دیگر دولت نتوانسته به تعهدات خود از جمله تامین نهاده‌های دامی به قیمت مصوب عمل کند و همین باعث شده، بسیاری از مرغداری‌ها و دامداری‌ها تعطیل شوند. آن‌هایی هم که در این صنایع باقی مانده اند، هم اکنون با قیمت بالای نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سال گذشته بود که بسیاری از مرغداران اعتراضاتی را در راستای نبود نهاده در بازار داشتند و امسال نیز دامداران به نبود نهاده اعتراض داشتند و کار به جایی رسید که خبر‌ها حکایت از سپردن دام‌های آبستن برای کشتار به کشتارگاه‌ها داشتند.

این وضعیت در حالی رقم می‌خورد که دولت در این سال‌ها میلیارد‌ها دلار صرف واردات نهاده‌های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا کرده بود؛ برای نمونه، آمار‌ها بیانگر آن است که تا نیمه تیرماه سال جاری، وضعیت تامین ارز دولتی از سوی بانک مرکزی برای واردات نهاده‌های دامی بدین شرح بوده است: ۵۸۰ میلیون دلار تأمین ارز برای جو، ۸۸۳ میلیون دلار برای دانه‌های روغنی، یک و دو دهم میلیارد دلار برای ذرت و یک میلیارد دلار برای روغن خام؛ بنابراین، در مجموع از ابتدای سال تا اواسط تیرماه ۴.۸ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی تامین شده است.

بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، بانک مرکزی باید در شش ماهه اول سال جاری نسبت به تأمین ارز کالا‌های اساسی و دارو به میزان شش میلیارد دلار به نرخ ترجیحی از محل سهمیه ارزی مصوب و اعلام شده از سوی دولت اقدام کند.

معمای واردات نهاده‌های دامی و کمبود آن حل شد!

به هر حال در این سال‌ها حجم واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز هر چند شاید در سطح ایده آل نبوده است، می‌توان مدعی بود با توجه به آمار‌های منتشره نیاز کشور را در این زمینه رفع می‌کرده است؛ اما با این اوصاف باز هم کمبود نهاده‌های دامی در بازار به چشم می‌آمد و این یک سوال بود که چرا با وجود واردات مناسب نهاده‌های دامی باز هم باید شاهد کمبود در بازار باشیم؟

در نامه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون به زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت و گیلان پور معاون وزیر جهاد کشاورزی این پرسش پاسخ داده شد!

در متن این نامه که مربوط به دوازدهم مرداد ماه سال جاری می‌باشد، آمده بود:

جناب آقای زادبوم

معاون محترم وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران

جناب آقای دکتر گیلان پور معاون محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

سلام علیکم؛

احتراماً بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۱۱۷۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ در خصوص صادرات خوراک دام و طیور و آبزیان همانگونه که در جلسه میز ملی توسط دبیر محترم این کمیسیون بیان گردید از آنجایی که اغلب اجزاء تشکیل دهنده خوراک دام و طیور و آبزیان با ارز ترجیحی و به عنوان نهاده دام وارد می‌شود، با صادرات هر گونه خوراک دام و طیور و آبزیان به هر شکل این کمیسیون مخالف بوده و این موضوع را نیز طی نامه شماره ۱۱۰/۰۰/۴۱۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ نیز منعکس نموده است. ولی با توجه به بازار‌های پیرامونی و ضرورت حمایت از رونق تولید این اتاق حمایت‌های لازم را با مساعدت جنابعالی جهت واردات نهاده‌های تولید خوراک دام و طیور و آبزیان بصورت ورود موقت اعلام و صادرات خوراک را می‌دارد.

ضمنا جهت مزید استحضار حسب برخی گزارشات متأسفانه در قالب خوراک آبزیان خوراک دام و طیور، به صورت قاچاق رسمی صادر می گردد که نیاز به بررسی و برخورد جدی دارد.

قاچاق نهاده های دامی

در صورت درست بودن این مطلب، نکته اینجاست که این نهاده‌ها با ارز ترجیحی وارد می‌شود و دوباره عده‌ای آن را صادر می‌کنند. این کار آن‌ها نه تنها باعث بر هم خوردن بازار نهاده‌ها خواهد شد و زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه پول کلانی را به جیب عده‌ای سودجو واریز خواهد کرد. بهتر است نهاد‌های ذی ربط هر چه زودتر به این موضوع ورود کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
چرا دلار 3200 تومانی باید 25000 تومان شود تا دلار 4200 تومانی عامل رانت و قاچاق شود؟ با این وضعیت بعد از مدتی دلار 25000 تومانی هم باعث رانت و قاچاق خواهد شد و البته عواقب و بدبختی آن در هر صورت برای مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
ما مردم ،
هم پیاز تحقیر اغازاده ها را میخوریم
و هم دلار و ارز مان را آغازاده و خودی !!! ها میبرند
و هم کتک گرانی را میخوریم
یک اشتباه کلی درمورد واردات صورت گرفته که به 2 دلیل باعنوان 1.حمایت ازتولیدداخل 2.صرفه جویی ارزی بصورت رسمی واردات تقریبا تمام کالاهارا ممنوع کرده اند.درحالیکه ما میبینیم همه نوع کالای خارجی دربازاروجوددارد پس هیچ یک از2 هدف عنوان شده محقق نشده ولی سودکلانی که ازبابت مالیات واردات قانونی این کالاها میتوانست نصیب دولت شود به جیب قاچاقچیان رفته که طبق امارمختلف گفته میشود سالانه بین 20-50 میلیارد دلار قاچاق صورت میگیرد.اصولا درهیچ کشوری دردنیا(بجز استثناهایی مثل کره شمالی وکوبا) ممنوعیت واردات کالاوجود وحتی موضوعیت ندارد وهرکالایی که استانداردهای کیفی فنی بهداشتی زیست محیطی و....کشور راداشته باشد مجاز به واردات است وبرای حمایت ازتولیدداخلیشان هم یک مالیات برواردات مناسب درنظرمیگیرند. ولی درکشورمابا ممنوعیت رسمی واردات همانطورکه اشاره شد بدون محقق شدن اهداف موردنظر مفاسدمختلف مثل انواع مافیاهای واردات ونیز محروم شدن دولت از درامدی بسیارعظیم بوجود امده.
پاسخ ها
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
یک توجیه اشتباه هم درموردممنوعیت واردات مبارزه با لوکس گرایی است.چه اشکالی دارد خودروهای گرانقیمت وارداتش با ارزشخصی ازاد باشد ولی چندمیلیارد از ان ثروتمنده مالیات گرفته خرج عموم کنند.بخصوص که بنا براعتراف خودشان به علت نواقص مالیاتی نمیتوانند مالیات حقه را ازپولدارها بگیرند.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
مرحوم ناصر حجازی میگفت همه چیزمون به همه چیزمون میاد. به اسم حمایت از تولید داخل هست که ایران خودرو پول خودروهایی رو از مردم گرفته که هنوز
معدنی که قرار بدنه ماشین ها از سنگای اون ساخته بشه کشف نشده چه برسه به استخراج، هیچ کمپانی خودروسازی در جهان اینجوری جیب مردم رو نمیتونه بزنه مگر به اسم حمایت از تولید داخل در ایران، و
جالب‌تر اینکه سازمان حمایت از مصرف کنند گان هم این پیش فروشها رو تایید میکنن
دنبال بهانه نگردین. مگه همه چی دست خودتون نیست؟ جلوی ارز ۴۲۰۰ تومنی رو می گرفتید. چطور بلدین اینترنت رو قفل کنین.
رئیس جمهور جدید باطل کنه این مصوبه رو .
قاچاق رسمی چیه دیگه؟
قرار باشد همه سودجویان را دستگیر کنند زندانها جا نخواهند داشت. ولی چهههه شوووووددد؟
بجای اینکه جلو دزدها را بگیرید دلاری که دولت سوبسید می دهد تا اجناس ارزان دست مردم برسد صورت مسئله را هدف قرار می دهید و ایراد می گیرید بجای اینکار جلوی دزد ها را بگیرید و نذاررید از این مابه التفاوت یه عده سواستفاده کنند
بله ممکنه قاچاقی صادر بشه اما در این نامه ننوشته چند درصد از اینها قاچاقی صادر میشه ؟!!! ضمنا شما بفرمایید اگر به این کالاها ارز 4200 نمی دادند قیمت مرغ و گوشت و دارو و ..... در شرایط تحریم چقدر میشد ؟!!! و بفرمایید انوقت شما دقیقا برای مردم چه میکردید راهکارتان چه بود ؟!!
بهانه گیری برای حذف ارز ۴۲۰۰ و چند برابر شدن قیمت گوشت و مرغ و نان و ... تحریم نعمت است البته نه برای مردم عادی بلکه برای کاسبان تحریم و .........
منظورتون کدوم ارز 4200 تومانی یا ترجیحیه؟!
مردم که دارن تمام کالاها رو به قیمت آزاد و گران تهیه می کنند و هر روز هم گرانتر میشن!
متولیان این امور با ندانم کاری وناآگاهی وبعضا منافع خاص مسبب اصلی این وضعیت هستند .یک نمونه عینی را که قابل پیگیری است مثال میزنم : قیمت اسید اویل که محصول فرعی وکم ارزش کارخانه های روغن کشی است ودر صنعت دیگری کاربرد دارد وصادر هم میشود از خود محصول اصلی یعنی روغن خام بالا تر است !!!! بیک دلیل ساده چون قیمت روغن خام با ارز ترجیحی تعیین شده ولی در قیمت محصول فرعی ارز ترجیحی نقش ندارد . بزبان ساده تر قیمت فاضلاب از قیمت آب بالاتر است !! البته منظور این نیست که قیمت روغن خام را باید بالاتر برد . اقتصاد دانش وتخصص می خواهد
با سلام
خدا رو شکر همه چی تمام شد
الحمدالله روزی 400 بالا میره
حداقل زمان روحانی چهار سال اول بازی بازی کرد - بعد یه دفعه شروع کرد به بالا رفتن
ونزوئلا دوست داریم ------ ونزوئلا دوست داریم
واقعا سئوال است وقتی میخواهند ۴۰ میلیون تومان وام به کسی بدهند صد تا شرایط و ۱۰۰ برابر آن وثیقه میگیرند چطور مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ را از بازرگان وثیقه نمی گرفته اند که نتواند واردات را صادرات کند .‌ یااصولا واردات انجام ندهد و بعد برای دستگاه قضا کار درست کنند که بدود دنبال دزد و اختلاس کننده و بگیر و ببند سلطانهای جور وا جور
با سلام بریم سر درد دل مون
من کشاورزی خوندم خیر سرم. تقریبا دو سال پیش بود از سر بیکاری تصمیم گرفتم که چند تا گوساله ماده بخرم بعد بیام با فروش شیر و یا گوشت شون سود کلانی ببرم .با هزار مصیبت وام گرفتم و چند تا گوساله خریدم .چشم تون روز بد نبینه قیمت گاو وگوساله درست در جهت عکس بقیه اقلام و مخصوصا دلار و طلا شروع به نزول کرد .تا جایی که کلا رفتم تو ضرر.گفتم اشکال نداره بزار گوساله ها بزان شیر بدن با شیرش امورات می گذرونم .ولی زهی خیال باطل فروش من از شیر حتی کفاف هزینه کاه و یونجه هم نمیداد .و مجبور بودم برم کارگری تا بتونم برا گاوام علوفه تامین کنم .میگفتم درس میشه .ولی تا حالا نشده .دوستان تنبلم که پول شون داده بودن دلار بهم زخم زبون میزدن که تو فکر اقتصادی نداری .جرم من چی بود؟ فقط تولید کننده بودم .
نهاده به دامدار ؟کدوم نهاده ؟نهاده را دلال بیشتر از دامدار میخره و میبره سود میکنه بعد قاچاق میشه به خارج . تورا خدا انصاف داشته باشین ارز به نهاده ندین در عوض کاری کنین که قیمت دام بره بالا .قیمت گوشت بره بالا .اون پولی که میدین برا نهاده دامی، مستقیم بدین به خود مردم . یعنی مصرف کننده شیر و گوشت از طریق یارانه .
چرا این میگم وقتی قیمت دام پایین هست قاچاقچی براش میصرفه که به کشورهای همسایه قاچاق کنه چون در کشور همسایه با دلار میقروشه. دام پنج میلیونی در ایران در کشور همسایه بیست ملیون قیمتش هست .شما حساب کنید ایا قاچاقچی و مردم کشور همسایه حتی پول ابی که اون دام خورده را میدن ؟کجان کارشناسان جهاد کشاورز ی؟چرا دلشون به این آب و خاک نمی سوزه ؟
در این لوپ همه سود میکنن.قاچاقچی .کشور همسایه .وارد کننده نهاده .توزیع کننده نهاده .جز دامدا و مصرف کننده
اره دوست عزیز مصرف کننده فک نکن شیر و یا گوشت ارزونه .نه با ارزی که به نهاده میدن خیلی گرون در میاد و لی ما فقط شیر کیلویی 6تومن میبینم ولی اگه از نگاه ملی نگاه کنیم شیر کیلوی کمتر از 10تومن نیست .
دلم میسوزه برای اینکه قیمت دام بره بالا باید چشم به دست های قاچاقچی بدوزم تا بیان تا شاید دام یه 5تومن در کیلو بیشتر بفوشه .ازاون طرف هم میسوزم که اینا دارن کشور غارت میکنن و سال دیگه ما کاملا با کمبود گوشت وشیر مواجه خواهیم شد.ببین کی گفتم نه اقتصا خوندم نه مدیریت بلدم .فقط چشام میبینه .در میدان دامداری امروز 15قاچاقچی دیم در ماشین های لوکس .حتی پیاده هم نمیشن .کشاورز بدبخت با چه شوقی براشون دام میخره سوار ماشین میکنه تا اقایان ببرن کشور همسایه به دلار تبدیل کنن .
چقد بنویسم ؟کل حرفام مونده
با منفی هاتون دل گرمم کنید !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
تو دوتا گاو خریدی که بقول خودت میخواستی سودددددددد کلان ببری حال چون دوتا گاوداری کاری کنند قیمت گاو وگوشت بره بالا خخخخخخخ پس منم باغ مرکبات دارم چون باغ مرکبات دارم دولت باید کاری کند که مرکبات من چند برابر بشود سودکلان کنم؟ پس تکلیف انمصرف کننده وان بیچاره بدبخت چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
دوتا گاو خریدی الان زمین وزمان را بهم میدوزی که گاوگرون بشه گوشت گرون بشه
اگر چه مردم بخوبی از مسایل آگاهند، اما امثال آقای ارسلان قاسمی چرا دقیقاً همزمان با تغییر رییس جمهور متوجه این موضوع شده و هشدار داده؟ آیا ایشان یا دیگر افراد مسئول تا قبل از این و حداقل در طول یکسال گذشته نمی توانستند به موضوع اشاره کنند و تذکر دهند؟ جای بسی تعجب دارد!
اکثريت 4200 گيرندگان الان خودشان يا حداقل خانواده شان در کانادا و اروپا عشق مي کنند به مردم مي خندند
دلاراوج مجددگرفته وبه ۳۷۰۰۰ تومان نزدیک میشود واینقدرعجله برای پروازداشت که نگذاشت دولت جدیدمستقرشود شروع به صعودکرد وبیچاره پول ماهم که برعکس درحال سقوط آزادقرارگرفت بینوا ماوگرتنیهای های بمدی وتنگدستی وبیکاری
ونداری اقلاً این دلاریاغی ولجبازوزبان نفهم میگذاشت رئیس جمهورمحترم به مسندصدارت بنشینند بعدشروع به عرض اندام
کندونه هنوز ب بسم الله نگفته خدابدادمابرسدباگرانیهای حاصل بی ارزشی پولمان بحصوص قیمت وحشتاک ارزاق وخوراکیها
دلار ۴۲۰۰ تومنی هم به خودی ها داده شده دست غریبه نیافتاده
سنای امریکا ۱/۲ تریلیون دلار بودجه عمرانی( زیرساخت) تصویب کرد. فرق ما با اونا!! ما میدیم‌غریبه ها بخورن اونا خرج خودشون می کنن.
رانت - دلال بازی - عدم شفافیت - جزو اصلی اقتصاد این مملکت شده و نمایندگان به جای صیانت از مردم دنبال مسدود کردن اینترنت هستن

مقصر خودمونیم که این وضعیت رو تحمل میکنیم
اکثر افراد مسئول طرفدار دولت جدید ارز 4200 را عامل رانت و فساد و گرانی می دانند
بسیار خوب دولت لایحه فوری به مجلس دهد و از اول مهر ماه تخصیص ارز با این قیمت قطع شود.
در غیر این صورت معلوم می شود که نظرات آنها در این مورد کارشناسانه و حتی صادقانه نبوده و نیست.
خیلی خوب اگه راست میگین تک نرخیش کنین و هر جا ایستاد بازار باهاش هماهنگ میشه
نگید دلار 4200 تومانی بگید رانت وفساد 4200 تومنی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار