بازدید 14868
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

طرحی مهم و ضروری برای کاهش مصرف برق/ شرایط درآمدزایی پایدار دولت از اصلاح یارانه انرژی چیست؟

تحلیلگر پژوهشکده سیاستگذاری شریف گفت: قطعا و یقینا یکی از مسببین وضعیت کنونی صنعت برق کشور، یارانه انرژی است که متاسفانه به بدترین شکل ممکن در حال توزیع است و دو دهه گریبان صنعت برق و انرژی کشور را گرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ 03 August 2021
طرحی مهم برای کاهش مصرف برق/ شرایط درآمدزایی پایدار دولت از اصلاح یارانه انرژی چیست؟
قطعی مکرر برق به ویژه در هفته‌های اخیر، مردم مناطق مختلف کشور را کلافه کرده است. نگاهی به اظهارات کاربران مختلف در فضای مجازی، بیانگر اعتراض اغلب آن‌ها به نحوه مدیریت توزیع برق است که به نظر می‌رسد، باید راهکاری بلندمدت برای حل آن پیدا کرد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس نظر کارشناسان صنعت برق، راهکار بلندمدت کنترل و اصلاح طرف تقاضا و مصرف، باید هزینه فرصت استفاده اسراف‌گونه و خارج از الگو، حامل‌های انرژی بسیار بالا برود. با راهکار‌های فرهنگی نمی‌توان پرمصرف‌ها را به سمت اصلاح الگوی مصرف برد و باید طرح‌های هزینه‌دار کردن مصرف خارج از الگوی مصرف را پیاده کرد.
 
یکی از بهترین راهکار‌های اجرا شده در کشور‌های پیشرفته دنیا، به کارگیری تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی، به نام آی. بی. تی است که بر اساس آن، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان حد الگوی مصرف تعریف و هزینه مصرف کمتر از الگو ارزان‌تر تعیین می‌شود و با عبور مصرف از آن، قیمت پلکانی افزایش می‌یابد.

در همین راستا، سعید طهماسبی تحلیلگر پژوهشکده سیاستگذاری شریف در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی ضمن اشاره به این موضوع، گفت: قطعا و یقینا یکی از مسببین وضعیت فعلی صنعت برق کشور، یارانه انرژی است که متاسفانه به بدترین شکل ممکن در حال توزیع است و دو دهه گریبان صنعت برق و انرژی کشور را گرفته است. هر بار هم تلاشی برای اصلاح آن صورت گرفته، به مانع خورده و متوقف شده است.
 
در واقع یکی از اولین اقدامات برای اصلاح یارانه انرژی، طرحی بود که در برنامه سوم توسعه آمده بود. این طرح برای اصلاح نرخ حامل‌های انرژی همزمان با تورم بود که طرح تثبیت قیمت‌ها در سال ۸۴ در مقابل آن قرار گرفت. تلاش دوم هم برای اصلاح یارانه انرژی، در سال ۸۹ موسوم به طرح هدفمند کردن یارانه بود که متاسفانه به سرانجام مطلوب نرسید و در مجموع ما را به وضعیت کنونی رسانده است.

این تحلیلگر افزود: با نگاه به آمار ۲۰ سال اخیر، خواهیم دید که یارانه انرژی سبب شده طی این سال‌ها همواره با نرخ کاهشی برای مشترکین مواجه شویم.

طهماسبی در ادامه به لزوم بهره گیری از اصلاح یارانه انرژی اشاره کرد و گفت: اصلاح یارانه انرژی به دو شرط برای درآمدزایی پایدار دولت می‌تواند مفید باشد؛
 
شرط نخست این که به لحاظ اجرایی تداوم داشته باشد. در دو طرحی که ذکر شد، متاسفانه این اتفاق رخ نداد و به هدف مورد نظر نرسیدیم. برای مثال در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، به واسطه آن که تداومی در انجام صحیح امور وجود نداشت، هیچ گونه عایدی برای دولت به ارمغان نیاورد.
 
شرط دوم برای درآمد زایی دولت از این مساله، این است که موجب پویایی بخش انرژی در کشور شود. اتفاقی که در طرح هدفمندی به آن توجهی نشد و وقتی به آمار و صورت‌های مالی شرکت‌ها نگاه می‌کنیم، درمی یابیم که شرکت‌های دولتی فعال در حوزه انرژی در آن مقطع زمانی، افزایش هزینه داشته اند. این هزینه‌ها دقیقا بر خلاف درآمدی است که انتظار داریم دولت از محل اصلاح یارانه انرژی به دست آورد.

طهماسبی در پایان به ضرورت استفاده از طرح تعرفه گذاری پلکانی افزایشی اشاره کرد و افزود: قطعا در یک نظام علی و معلولی ساده، می‌توان گفت هر طرحی از جمله آی. بی. تی در صرفه جویی مشترکین پرمصرف در بخش انرژی موثر باشد. اما می‌بایست به این نکته توجه کرد که بین دو کلیدواژه «پرمصرف» و «بدمصرف»، تفاوت وجود دارد. تعرفه‌گذاری پلکانی در صرفه جویی مشترکین پرمصرف در بخش انرژی موثر است، ولی اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مختص افراد پرمصرف است و به بقیه پله‌ها حتی تخفیفاتی داده می شود. این طرح می‌تواند در دراز مدت، آثار مثبتی برای صنعت برق کشور نیز به همراه داشته باشد.
 
در این باره مصطفی نخعی، نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگویی در خصوص کمبود برق و نقش نظام تعرفه گذاری در خاموشی و قطعی‌های برق اخیر، توضیح داد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور توزیع شده که عدد بسیار بالایی است و دیگر آنکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست و در بهینه مصرف کردن چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعت و نیروگاهی مشکلات زیادی داریم و آن گونه که باید تلاش نشده و با وجود اینکه قانون نیز تکلیف کرده است، اقدامات اجرایی مناسبی متأسفانه طی سنوات گذشته انجام نشده است. در این سال‌ها، همواره با افزایش شدت مصرف انرژی، به دنبال افزایش تولید بوده‌ایم، یعنی تمام تلاش صورت گرفته این بوده تا با مصرف افسار گسیخته‌ای که در کشور افزایش پیدا می‌کند، تولید را افزایش دهیم. لذا یک اقدام اساسی در این خصوص باید انجام شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
یه کلام بگید قرار بازم گرونش کنید!!
گران کنید این کار را خوب بلديد
یارانه انرژی در کشوری که چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز دنیا را دارد بی معنی است قیمت برق و بنزین و ... را با قیمت های جهانی محاسبه می کنند و تفاوت قیمت را یارانه در نظر می گیرند در حالی که در واقعیت یک ریال هم یارانه برای انرژی پرداخت نمی شود
اگر نصف پولی که برای ... هسته ای هزینه شد، برای تولید انرژی بادی و خورشیدی هزینه شده بود ، الان بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات تولید برق داشتیم. ببینید حالا چه استفاده هایی میشد از این برق اضافی کرد؛ شیرین کردن آب، صادرات برق، مزرعه های استخراج رمزارز پرقدرت تر ، انتقال آب در سراسر کشور و ...
گران کنید ... این راه حل را خوب بلدید
برق را مجانی صادر نکنید. از مشترکین پر مصرف درآمد زایی کنید.
موافقم. باید یارانه پرمصرفها زودتر قطع بشه. اینکه 2 تا کولر گازی صبح تا شب روشن باشه چه معنی داره.
الگوی مصرف باید تغییر کنه. وسلام
سلام اصل اصلاح الگوی مصرف در همه جای دنیا پذیرفته شده و گام نخستین توسعه اقتصاد است البته روش گام به گام بهترین روش اصلاح است نه یکباره کل یارانه قطع شود تبلیغات و روشن گری و آماده سازی افکار ملت مرحله بعد تشویق تولید لوازم کم مصرف و حتی نیم بها در دسترس مردم.و مراحل بعد رسیدن به 60,درصد مصرف جهانی و هدف بعدی بعد از یک سال رسیدن به 80درصد مصرف بهینه جهانی و قدم آخر رسیدن به هدف 100درصدی
دست تو جیب ملت کنید
دوره ای صد هزار تومان پول برق را به زور میدیم
حالا میخان گرونش کنند دولت کسب درآمد کنه
درآمد با صادرات به شرط برگشت پول حاصل میشه
فقط یاد گرفتین محدودیت ایجاد کنین و مردم توو مضیقه باشن. چرا نیروگاه نمیسازین؟ چرا تولید رو افزایش نمیدین؟
در این که پرداخت باید پلکانی باشه شکی نیست ولی از کارشناس محترم درخواست داریم اول آنالیز میزان مصرف کشور رو‌بدهد بعد نسخه ساده خودش رو‌ تجویز کنه
سوال اینه که وقتی تجهیزات داخلی رده مصرف انرژیشون D,F…..هست صرفه جویی ما میشه خاموش کردن یخچال یا روشن نکردن کولر …….شما باید وقتی به عنوان کارشناس صحبت می‌کنید تنام جنبه های مساله رو روشن کنید تا بتوانید بهترین تصمیم رو بگیرید آیا کارخانجات داخلی که با تجهیزات قدیمی کار میکنن و بار تولید ناقص و خارج از استاندارد رو‌به دوش جامعه می اندازند باید در مدار بمانند آیا وقتی خود شما می‌گوید ۵۰درصد انرژی تولیدی در شبکه انتقال از بین می رود باید پول این ناکارآمدی شما و شبکه انتقال رو مصرف کننده بدهد بهتر نیست ابتدا قبل از تزریق مسکن مقطعی شما یک بررسی اساسی صورت بگیره و اون بشه مبنای تصمیم گیری مسولین صنعت برق !!!!
قصه بافی برای گران کردن مجدد.
حداقل حقوق دلاری برای مردم تعیین کنید تا بر اساس ان مردم هزینه کنند نه حقوق ریالی و هزینه های دلاری
لوازم برقی استاندارد وکم مصرف تولید کنید سپس به مردم فشار بیاورید
روی سقفهای تمام تولیدی ها در شهرکهای صنعتی مثل ایرانخودرو و سایپا به هزینه خود صنایع فعال پانل خورشیدی نصب کنید و از طریق فروش برق به شبکه با انها تصفیه حساب کنید و هم کمبود برق رفع میشود.
ایرانخودرو و سایپا توان نصب پانلهای خورشیدی روی سقف سوله هایشان را ندارند؟؟؟؟
اگر این کار در سراسر کشور در شهرکهای صنعتی روی سقف تمام سوله های انها انجام شود ببینید چه قدر میتوان برق تولید و صنایع از ورشکستگی نجات پیدا کنند با قیمت گذاری مناسب در خرید برق از انها.
يكبار براي هميشه قيمت حامل انرژي را جهاني كنيد
يكبار براي هميشه تمام يارانه ها را حذف كنيد
اما حقوق ملت را هم طبق همان قيمت جهاني پرداخت كنيد
اما طبق الگو جهاني هزينه حامل انرژي در سبز خانواده تعيين گردد
جهت اطلاع در کشور آلمان که بنده سالها در آنجا زندگی کرده ام هر چه بیشتر برق مصرف کنید کمتر پول می پردازید چون آنها بیش از مصرفشان برق تولید می کنند. اینکه تازگی مد شده هر کاری را که می خواهند انجام بدهند بیان می کنند که در خارج هم همین کار را میکنند البته دور از واقعیت است.
این طرح یک فرآیند تنبیهی است. چنین فرآیندی به تنهایی اثر گذار نخواهد بود و از بین رفتن اعتماد بین مردم و دولت را از بین می برد. طرح هدفمندی شاید مناسب باشد. اما ضروری است در کنار آن روش های تشویقی معنا داری نیز برای مردم وجود داشته باشد.
در کشور هلند برای کاهش مصرف انرژی خانگی, دولت تمامی کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی را وادار به تولید لوازم کم مصرف کرده بود و برای تشویق مردم به هر کس که از این لوازم خرید می کرد, جایزه تشویقی می داد.
پس تولید لوازم کم مصرف و در اختیار مردم گذاشتن لوازم یک راه کار مناسب است.
در المان برای کاهش مصرف و هم چنین هزینه تولید برق, برق رسانی به روستاها در کار نیست. اما برای همه خانه های روستایی پنل های خورشیدی با حمایت دولت نصب شده بود تا کم هزینه ترین برق را مردم داشته باشند.
نوسازی صنایع و استفاده از ماشین های کم مصرف نیز راه کار دیگری است که در کشورهای پیشرفته دنبال می شود.
استفاده از ژنراتورهای تولید برق به روش بادی و خورشیدی نیز در کشورهای پیشرفته برای مناطق جمعیتی مانند روستاها و شهرها یک گزینه دیگر است که در کشورهای پیشرفته دنبال می گردد.
سرمایه گذاری جدی در پژوهش و تولید دانش فنی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در تولید انرژی کم مصرف نیز راه کار مهم دیگری است که باید دنبال شود.
با توجه به نکته های گفته شده, تنها راه کار تنبیهی , راهی نادرست و نا کارآمد خواهد بود.
موقعی که در همین سایت درآمد 34ملیونی (که با مالیات 26 ملیون ) میشه نجومی که حدود هزار دلار میشه ببین چقدر مردم مون فقیرند لطفا طرحهای افزایش انرژی رو توسط کارشناسهای با سواد بفرستید لطفا ادامه بدید
بیشترین مصرف کننده برق و آّب صنایع و کشاورزی است ! یک به 50 مصرفشونه , برق و گاز و آب صنایع و ادارات را گران کنند اشکالی نیست چون جزو مواد اولیه یرشکن میشه , نه از مردم بدبخت که به نسبت با این صنایع و کشاورزی مثل تشت هست با سد , کدام بیشتره >! ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
چطور صنایع کشور تمام تولیدات خود را دلاری قیمت گذاری می کنند و یک لباسشویی 2 میلیونی را 16 تا 18 میلیون قیمت گذاری می کنند یا یک کیلو گیلاس 78 هزار تومان شده پس نهاده های تولید انها نیز باید دلاری محاسبه شود و برق و گاز و آب صنایع و کشاورزی باید دلاری حساب شود
تنها راه حل این مشکل ارائه 80 میلیون کارت یارانه به تک تک افراد جامعه غنی و فقیر است و سهم یارنه ای انها از کل یارانه های پرداختی به انها در مقوله های (یارانه اب و برق و گاز و نهاده دام و ....) را ریالی حساب کنیدو در کارت انها شارژ کنید مردم خودشان تصمیم بگیرند کجا و چگونه یارانه خودشان را استفاده کنند(برای مثال کشاورز سهم یارانه خود را برای ابیاری مزارع استفاده می کند شهرنشین برای پرداخت هزینه های شهری و حمل نقل خودرو دار برای بنزین ولی هر کس به اندازه سهم یارانه خودش و اضافه بر آن به نرخ آزاد) و پس از ان همه چیز را آزاد کنید و واردات انها را نیز آزاد کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل