بازدید 20812
دو هزار و پانصد و سی و نهمین بسته ویژه خبری «تابناک»

نماینده مجلس: شرایط کرونا در گلستان سیاه است نه قرمز / خباز: مهم این است که دوران احمدی‌نژاد تکرار نشود / اصلاح‌طلبان دچار دوگانه «صندوق‌محوری-جامعه‌محوری» شده‌‌اند

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند فاطمیون: هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با طالبان نداریم / ادعای عباس عبدی درخصوص طرح صیانت از فضای مجازی / تقی‌پور: گوگل و اینستاگرام مسدود نمی‌شوند / اطلاعیه دفتر رئیس جمهور منتخب درباره کابینه پیشنهادی و... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۶۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴ 28 July 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

طالبان و بازگشت کابوسِ ازدواج‌های اجباری و بردگی جنسی

فارین پالیسی: هنگامی که طالبان در ماه جاری، به یکی از ولسوالی‌های (شهرستان های) دوردستِ افغانستان حمله کردند، گفتند که دختران جوان آن شهر باید به ازدواج مبارزانِ طالبان درآیند. بر اساس آنچه مردمِ ساکن "سیغان" گفته اند، شورشیان طالبان در جریان تهاجم خود، برخی از مردان که قصد مقاومت داشتند، هدف ضرب و شتم قرار دادند."عمر صدر" استاد دانشگاه کابل می‌گوید: طالبان هر منطقه‌ای را که تصرف می‌کنند، زنان و دختران ساکن در آن منطقه را به نوعی غنیمت می‌بینند. او می‌گوید: این مساله در نوع خود نوعی پاکسازی قومیتی نیز هست، زیرا طالبان عملا این زنان را در جامعه پشتون که خود به آن تعلق دارند، ادغام می‌کنند./فرارو

تعدادی از محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ مشمول ارفاق قانونی شدند

مرکز رسانه قوه قضاییه:در پی دیدار اخیر غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس دستگاه قضا با برخی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، تعداد زیادی از این محکومان حسب مورد مشمول آزادی مشروط یا عفو قرار خواهند گرفت./ایرنا

واکنش «کیهان» به اعتراضات روز گذشته تهران

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: دیروز و به دنبال قطعی برق در یکی از مناطق مرکزی تهران، عده محدودی  تجمع و اعتراض کردند؛ هرچند تجمع محدود خیلی زود به پایان رسید، ضدانقلاب که در این روزها از پایان دولت روحانی و درپیش بودن دولت رئیسی عصبی است، در رسانه‌ها و شبکه‌های خود سعی کردند با برجسته‌سازی و وارونه‌نمایی اعتراضات هشتگ «تهران» را ترند و القا کنند که پایتخت به آشوب کشیده شده است. روزنامه کیهان در گزارش امروز خود ضمن اشاره به اعتراضات روز گذشته در تهران نوشت: هنوز خون ضرغام‌پرست، شهید مدافع امنیت کشورمان خشک نشده که ضدانقلاب با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از اعتراضات محدود چند ده نفره در تهران سعی دارند با تحریف واقعیات، شهروندان را به آشوب و اغتشاش دعوت کرده و اینگونه وانمود کنند که کشور غرق در آشوب است!

مهم این است که دوران احمدی‌نژاد تکرار نشود

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: کشور که مال ما نیست، کشور مال مردم است. یک ملک مشاعی است که ۸۴ میلیون انسان مالک این کشور هستند و همه به اندازه یکدیگر سهم دارند. اگر یک عده ای بیایند و گرفتاری ها را برطرف کنند، چه بهتر! حتما این کار را بکنند، هرچند ما دست اندر کار نباشیم، عیبی ندارد بلکه مهم این است که کار کنند و اتفاقات گذشته دولت آقای احمدی نژاد و یکدستی گذشته اتفاق نیفتد.
خباز خاطرنشان کرد: اگر دست به رفع مشکلات و اصلاحات ریشه ای بزنند و بین خودشان مانند گذشته اختلافی نیفتد ما خوشحال هستیم و خدا را هم شکر می کنیم و ما به کار مطالعات، پژوهش و تحقیق خودمان می پردازیم، ولی سابقه گذشته نشان داده است که وقتی کشور یکدست شد، به دلیل وجود نفس اماره قوی که در بعضی از افراد وجود دارد و به دلیل برتری جویی هایی که احساس می کنند به جای اینکه گره را باز کنند، گره بر گره ها می افزایند، به جای اینکه اَبرو را درست کنند چشم ها را هم کور می کنند، ولی این آرزوی ما نیست.

نماینده مجلس: شرایط کرونا در گلستان سیاه است نه قرمز

نماینده علی‌آباد کتول در مجلس گفت: شرایط کرونا در گلستان سیاه است نه قرمز. شهرستان علی آباد فقط یک دستگاه سی تی اسکن قدیمی دارد.نوروزی افزود: مردم علی آباد تا هشت ساعت قطعی برق دارند. گلستان به حمایت دولت و مجلس نیاز دارد.

دهنوی: پنجشنبه لیست کابینه به مجلس ارائه می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اگر در زمان مراسم تحلیف لیست وزرای پیشنهادی دولت آینده اعلام شود که احتمالا این کار صورت می‌پذیرد کمیسیون‌ها از ۱۶ مرداد برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی خواهند کرد. سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ششم مرداد) و در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره تدابیری که مجلس برای مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده در نظر گرفته است، گفت: مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ساعت ۱۷ پنجشنبه ۱۴ مرداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص کرونا که در کشور حاکم است و به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ما در زمینه دعوت از مهمانان داخلی جهت حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب با محدودیت هایی مواجه هستیم و بر این اساس دعوت از مهمانان داخلی در سطح مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری خواهد بود. عضو هیات رئیسه مجلس درباره مهمانان خارجی که در مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده حضور می یابند، گفت: تا امروز بیش از پنجاه کشور اعلام کرده اند، در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب حضور می یابند و دعوت نامه های آنها ارسال شده است. مقامات کشورهای خارجی در سطوح مختلف از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه و در سطح پایین تر هستند. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: تا جایی که پروتکل های ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد ما سعی می کنیم از حضور مهمانان به ویژه مهمانان خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده بهره مند شویم.

نماینده مجلس: شکست تاریخی مجلس؛ روز خوبی نبود

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای آب خوزستان،‌ کرونای سیستان و بلوچستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیرعلنی نداشت اما برای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و بررسی آن طبق اصل ۸۵ جلسه غیر علنی برگزار کرد؛ آن هم در حالی که ایرادات اساسی به آن وارد است. «معین الدین سعیدی» در جلسه علنی امروز بعد از موافقت و تصویب بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی با خواندن بیت شعری با این مضمون شعری «از دشمنان برند شکایت به دوستان، چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم» گفت: امروز روز تلخی برای مجلس بود، مجلسی که برای آب خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان، گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بوده است.

نماینده چابهار گفت: از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود. علی نیکزاد که ریاست این جلسه را بر عهده داشت در واکنش به اظهارات نماینده مردم چابهار گفت: این که بگوییم امروز روز بدی برای مجلس بود ، حرف خوبی نیست، این موضوع در جلسه غیرعلنی مطرح شد و طبق آیین نامه نیز نمایندگان موافق و مخالف صحبت کردند لذا باید برای رای نمایندگان حرمت قائل شویم. مجلس محل بحث گفت و گو بوده و رای نمایندگان تمام کننده است باید این رای را بپذیریم.نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید در دموکراسی بپذیریم که تعیین کننده مصوبات مجلس رای نمایندگان است.

اطلاعیه دفتر رئیس جمهور منتخب درباره کابینه پیشنهادی

دفتر رئیس جمهور منتخب در اطلاعیه‌ای پیش بینی کرد، فهرست اعضای دولت سیزدهم پیش از پایان موعد مقرر قانونی، نهایی شود.دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب در اطلاعیه‌ای پیش بینی کرد، فهرست اعضای دولت سیزدهم پیش از پایان موعد مقرر قانونی، نهایی شود.

در این اطلاعیه آمده است: در ادامه فرآیند انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم، فعالیت کارگروه‌های تخصصی به مراحل پایانی خود نزدیک شده و این کارگروه‌ها پس از انجام بررسی‌های دقیق و ارزیابی کارشناسی توانمندی‌های مدیریتی و صلاحیت‌های تخصصی نفرات پیشنهاد شده، ارزیابی برنامه ارائه شده از سوی هر یک از افراد، تحقیق از صاحبنظران ذی صلاح درباره ایشان و نیز انجام مصاحبه با افراد مد نظر، به زودی لیست نفرات پیشنهادی برای هر جایگاه مدیریتی را به دفتر رئیس‌جمهور منتخب ارائه خواهند کرد.

در این اطلاعیه تصریح شده است: در همین حال برای تک تک نفرات پیشنهادی در دفتر رئیس جمهور منتخب پرونده‌ای شامل نتیجه بررسی تخصصی کارگروه، نظرات کارشناسان امین به موازات نتیجه کارگروه‌ها و استعلام صلاحیت از نهاد‌های مربوطه تشکیل گردیده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: نتیجه این بررسی‌ها و اطلاعات مرحله به مرحله در اختیار حجت الاسلام رئیسی قرار گرفته و در نهایت رئیس جمهور منتخب پس از مطالعه و بررسی همه جانبه مطالب ارائه شده، شخصا با گزینه‌های اولویت دار گفت‌وگو کرده و سرانجام نسبت به تصمیم نهایی اقدام خواهد کرد.

خضریان: امروز روز مبارک و عیدی برای نمایندگان است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در پاسخ به نماینده چابهار که گفته بود امروز روز خوبی برای مجلس نبود، تاکید کرد: امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به انتقاد معین الدین سعیدی نسبت به تصمیم مجلس در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که گفته بود “امروز روز خوبی برای مجلس نبود” بیان کرد: به نمایندگان مجلس درخصوص اقدام درست، صحیح و انقلابی درباره موضوع فضای مجازی تبریک می گویم، نمایندگان مجلس امروز اقدام صحیحی در رابطه با فضای مجازی انجام دادند، بنده بیش از نمایندگان دیگر دغدغه سیستان و بلوچستان را دارم و همه ما این دغدغه را داریم، همین امروز طرح تحقیق و تفحص از سازمان آب و فاضلاب با تاکید بر سیستان و بلوچستان را شخصا به کمیسیون بردم.نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه بیشترین اعداد و ارقام را به مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان اختصاص دادند، این مجلس دغدغه مناطق محروم را دارد و ما دست بوس مردم مناطق محروم هم هستیم، اما این به معنای رها کردن فضای مجازی نیست. ضمن آنکه مجلس یک نظر جمعی دارد و باید به آن احترام بگذاریم و آن را قدر بدانیم، امروز در مجلس گامی برای دغدغه مقام معظم رهبری برداشته شد؛ لذا امروز روز مبارک و عیدی برای همه نمایندگان است و باید به همه آن ها تبریک گفت.

ادعای عباس عبدی درخصوص طرح صیانت از فضای مجازی

عباس عبدی در توییتی با هشتگ طرح صیانت مجلس مدعی شد: برخی گروه‌ها درون سیستم دنبال عصبانی‌تر کردن مردم و افزایش اعتراضات هستند تا حسابی در کاسه رییسی بگذارند. طرفداران رییسی متوجه دسیسه هستند و از آن به کشیدن ضامن نارنجک تعبیر کردند وقتی به خودشان رحم ندارند، ببین با دیگران چه کنند؟ سال نکوی این دولت از بهار طرح صیانت مجلس پیداست.

تقی‌پور: گوگل و اینستاگرام مسدود نمی شوند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی جزئیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: این طرح به دنبال مسدودسازی هیچ پیام‌رسانی نیست.رضا تقی‌پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه علنی امروز و در دفاع از تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در چارچوب اصل 85 قانون اساسی، اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس کار کارشناسی سنگینی را با حضور تمام کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات انجام داده و اصلاحات بسیار گسترده‌ای در طرح اولیه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اکثر انتقادها و شکایات‌، مربوط به طرح اولیه بود که طرح خامی بوده است، اما طرح جدید فرصت‌های گسترده‌ای برای ساماندهی فضای مجازی و توسعه کسب و کارهای مجازی ایجاد می‌کند.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این طرح به دنبال آن هستیم که آفت‌ها را از فضای مجازی دور کنیم و این فرصت را برای تعالی جامعه، نشر دانش و توسعه کسب و کارها تبدیل کنیم. تقی‌پور با اشاره به ماده ۱۳ این طرح خاطرنشان کرد: در این ماده پیشنهاد تاسیس صندوقی برای توسعه کسب و کار‌های مجازی ارائه شده است؛ درواقع در سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مصوبه داشت، اما کل حمایتی که از این پیام‌رسان‌ها کردند، این بود که ۵ میلیارد تومان وام به آن‌ها پرداخت کردند؛ این رقم در مقابل ۳۰۰ میلیون دلاری که تلگرام برای توسعه خود اختصاص داده، عدد قابل توجهی نیست.

انتقاد محسن رضایی از طرح جنجالی مجلس

محسن رضایی در پیام توییتری از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتقاد کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توییتر خود نوشت: «مردم عزیز ایران حق دارند بپرسند در حالی که جامعه با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه هست، تصویب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت چه ضرورتی داشته است؟ چنین طرح هایی که نیاز به بررسی کارشناسی دقیق تری دارد در آستانه تشکیل دولت آینده چالشی جدی برای آن ایجاد خواهد کرد.»

فاطمیون: هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با طالبان نداریم

معاون فرهنگی و رسانه‌ای فاطمیون شایعات رسانه‌های غربی درباره احتمال حضور فاطمیون در افغانستان و درگیری با طالبان را تکذیب کرد.«حجت الاسلام گنابادی نژاد» معاون فرهنگی و رسانه‌ای لشکر فاطمیون در گفت‌وگو با مرکز رسانه فاطمیون نسبت به هجمه برخی رسانه‌ها و انتساب برخی افراد به فاطمیون واکنش نشان داد. وی اظهار داشت که یکی از مزیت‌های لشکر پر افتخار فاطمیون محبت و ارادت به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، التزام به اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری و ولایت مطلقه فقیه و انسجام و هماهنگ بودن مجاهدان این لشکر است و مجموعه موفقیت‌هایی که تاکنون توسط فاطمیون به دست آمده است، مرهون این مزیت‌ها است. معاون فرهنگی و رسانه‌ای فاطمیون با توجه به هجمه رسانه‌ها و معاندان تصریح کرد: همانطور که از ابتدا تاکنون هیچ گونه تفرقه و چند صدایی و نفوذ در این مجموعه پرافتخار وجود نداشته است از این پس هم نخواهیم داشت؛ بنابراین هر صدای ناهماهنگ از این مجموعه بزرگ قطعا مورد تایید مجاهدان و رزمندگان پر افتخار فاطمیون نیست. گنابادی نژاد در پاسخ به تلاش غرب برای جنگ روانی و راه انداختن درگیری مذهبی در افغانستان تاکید کرد، با توجه به وحدت عمیق شیعه و سنی در این کشور جنگ روانی مد نظر غربی‌ها حتما با شکست مواجه خواهد شد و مردم افغانستان قطعا به فضل الهی با رسیدن به تفاهم به صلح دائمی خواهند رسید.

اصلاح‌طلبان دچار دوگانه"صندوق‌محوری-جامعه‌محوری"شده‌‌اند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این چالش بزرگی است که اصلاح طلبان باید از آن عبور و بین دو رویکرد "صندوق‌محوری" و "جامعه‌محوری" یکی را انتخاب کنند. علی صوفی درباره کنایه سعید حجاریان به اصلاح طلبان صندلی طلب به نامه نیوز گفت: از ابتدای دولت آقای روحانی شاهد دوگانه در جریان اصلاحات بودیم. در عین حال که لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم پیروز شد و فراکسیون امید در واقع فراکسیون اصلاح طلبان بود اما آثار اصلاح طلبانه ای از خودش به جای نگذاشت.وی افزود: آقای روحانی کاندیدای اصلاح طلبان بود اما از سال 96 به بعد نه تنها هیچ اثر اصلاح طلبانه ای از خودش به جای نگذاشت، بلکه زمان انتخاب اعضای کابینه و تصمیماتش سعی کرد خودش را از اصلاح طلبی جدا و مبری کند، همین باعث شد عقبه رأی آقای روحانی که اصلاح طلبی بود، از او ناراضی شود. آقای روحانی این موضوع را می دید؛ اما ابایی از این اتفاق نداشت بنابراین ضربه سختی به اصلاح طلبان زد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در این میان یک دوگانه ای هم در جریان اصلاحات به وجود آمد. عده ای به هر قیمتی می خواستند در قدرت سهیم باشند و در انتخابات به صورت بدون قید و شرط شرکت کنند، یعنی حتی اگر کاندیداهای اصلاح طلب ردصلاحیت شوند، باز هم کاندیدا بدهند و عده ای دیگر موافق چنین رویکردی نبودند و می خواستند آن را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: صحبت آقای حجاریان درباره "اصلاح‌طلبان صندلی‌طلب" به اصلاح‌طلبانی برمی گشت که می خواهند به هر قیمتی در قدرت حضور پیدا کنند. حالا باید روشن شود، اصرار آنها برای حضور در قدرت برای اصلاح طلبی است یا منفعت طلبی؟

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات بیان کرد: اکنون چنین چالشی در جریان اصلاحات به وجود آمده که «با وجودی که می دانستیم در انتخابات 1400 مردم پای صندوق های رأی نخواهند آمد و هر وقت مردم نیایند شکست اصلاح طلبان قطعی است و کاندیدای اصلی هم نداشتیم، چرا از مردم خواستیم که در انتخابات شرکت کنند؟»؛ این چالش بزرگی است که اصلاح طلبان باید از آن عبور و بین دو رویکرد "صندوق‌محوری" و "جامعه‌محوری" یکی را انتخاب کنند.


وی افزود: آقای مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران گفت: «از این به بعد ما با جبهه ای خواهیم بود که صندوق محور باشد». معنای این حرف آن است که ما بدون قید و شرط در انتخابات شرکت خواهیم کرد. حالا این سوال مطرح از کارگزاران می شود که اگر امر دایر شد، بین انتخاب «نامزد حزب موتلفه» و «نامزد جبهه پایداری»، باز هم در انتخابات شرکت می کنید که یکی از این دو کاندیدا را انتخاب کنید؟ یا خیر یک ملاک اصلاح طلبانه ای را در این وضعیت مدنظر قرار می دهید.

صوفی درباره احتمال انشقاق در جریان اصلاحات و تبدیل این جناح به دو طیف «اصلاح‌طلبان صندوق محور» و «اصلاح طلبان جامعه محور» گفت: لزوما نمی توان این اختلاف نظر را عاملی برای انشقاق در جریان اصلاحات دانست. اصلاح طلبان یک ویژگی شاخص دارند و آن کثرت در نظر و وحدت در عمل است. هر حزبی آنچه را تشخیص دهد بیان می کند اما نهایتا همه اصلاح طلبان با اجماع عمل می کنند. باید دید در نهایت اصلاح طلبان درباره این موضوع به چه جمع بندی می رسند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر