عوامل تاثیرگذار در بازگشت خریداران به بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مسایلی مانند به تعادل رسیدن معاملات سهام، کاهش هیجان منفی و کاذب و بازگشت منطق به معاملات، ریزش شدید قیمت‌ها و جذاب شدن آنها برای خریداران، نزدیک شدن به فصل مجامع و کاهش نرخ بهره بین بانکی از جمله عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس تلقی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲ 28 July 2021

به گزارش بورس تابناک، «سلمان بابایی‌زاده» به عوامل تاثیرگذار در بازگشت خریداران به بازار سهام و رشد معاملات شاخص بورس اشاره کرد و افزود: تحلیل محور شدن معاملات بورس را از ویژگی‌های رشد اخیر بازار اعلام کرد و افزود: اخیرا صنایع و شرکت‌های حاضر در بورس براساس عملکرد و سودآوری خود به صورت مثبت و منفی یا متعادل مورد معامله قرار می‌گیرند.

بابایی زاده به رخدادهای مهم و موثر بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: اکنون بازار به تعادل نسبی رسیده است و قیمت بسیاری از سهام حاضر در بازار برای خرید مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با افت قیمت، خریداران برای میان مدت در سمت خرید حاضر می‌شوند و با رشد قیمت فروشندگانی که تجربیات چندماه گذشته را دارند از ترس اصلاح احتمالی بازار در سمت فروش حاضر می‌شوند.

وی گفت: با وجود چشم‌انداز مثبت در میان مدت برای بازار اما ابهام‌های بزرگ مانند کیفیت احیای برجام، وضعیت نرخ دلار و نحوه ادامه آزادسازی قیمت‌ها باعث احتیاط در معاملات بورس شده است.

بابایی‌زاده با اشاره به اینکه بنا بر آمار اعلام شده از طرف بانک مرکزی، نقدینگی به سرعت در حال رشد است، افزود: اگر چشم‌انداز احیای برجام در کوتاه‌مدت از بین برود، موج تورمی شدیدی به راه خواهد افتاد که این اتفاق باعث رشد اسمی سود شرکت‌ها و همچنین ایجاد جریان نقدینگی که برای حفظ قدرت خرید به سنگر بورس پناه می‌آورند، خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در صورت احیای برجام، اگر دولت معتقد به سرکوب نرخ دلار باشد سهام داخلی که از نظر نسبت قیمت به سود در محدوده جذابی قرار دارند و از قیمت گذاری دستوری نیز خارج شده‌اند می توانند مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت معتقد به افزایش نرخ ارز همگام با تورم باشد بهترین اقدام ممکن برای بازار سرمایه خواهد بود و سرمایه‌گذاری میان‌مدت را جذاب می کند.

بابایی زاده تاکید کرد: اکنون تا روشن شدن ابهامات سیاسی و تعیین مسیر پارامترهای کلان اقتصادی، بازار سرمایه در حالت تعادل قرار دارد و همراه با سودآوری شرکت‌ها، در محدوده میانگین تاریخی نسبت قیمت به سود حرکت خواهد کرد.

نگاهی به معاملات بورس در تیر ماه

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بازار سهام در تیر ماه اشاره کرد و گفت: شاخص کل با بیش از ۱۲درصد بازدهی در تیرماه، دومین بازدهی مثبت متوالی خود در بازه ماهانه را ثبت و با وارد شدن به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی افت چند ماه نخست سال ۱۴۰۰ را جبران کرد، همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با بازدهی حدود ۹درصدی، زیان خردادماه سهامداران را جبران و وارد کانال ۴۰۰هزار واحدی شد.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات نیز زمینه رشد شاخص‌ها را فراهم کرد، گفت: رکورد روزانه ارزش معاملات خرد چندین بار در تیرماه جابجا و متوسط ارزش معاملات روزانه بورس به ۴۷ هزار میلیارد ریال رسید در حالی که در ماه‌های گذشته به ترتیب ٣٣ هزار میلیارد، ٢١ هزار میلیارد و ٤٠ هزار میلیارد ریال بوده است.

بابایی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون برای نخستین بار برآیند ماهانه ورود نقدینگی حقیقی به بازار در تیر ماه سال جاری به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال مثبت شد، تاکید کرد: در این ماه که رشد بازار سهام سرعت گرفت رکوردهای مهمی جابجا شد، این موضوع برای سهامدارانی که از تجربیات تلخ چند ماه گذشته برخوردارند، اهمیت ویژه ای دارد.

وی به اتفاقات مهم بازار سرمایه در تیر ماه اشاره کرد و گفت: از جمله اتفاقات مهم رخ داده در این ماه، کاهش تعداد نمادهای دارای صف فروش به زیر ۱۰۰ نماد با ارزش کمتر از ۱۰ هزار میلیارد ریال، پیشی گرفتن تعداد نمادهای دارای صف خرید از نمادهای دارای صف فروش، سبقت سرانه خرید از سرانه فروش بدین معنی که خریداران قوی‌تر از فروشندگان بودند و ایجاد صف خرید دسته‌جمعی نمادهای بزرگ در برخی از روزهای معاملاتی است که این موضوع نشان از ورود دوباره خریداران به این بازار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه به سهام  مورد اقبال سهامداران در تیر ماه اشاره کرد و افزود: با توجه به تعادل نرخ دلار حدود ۲۴هزار تومان و ثبات نسبی قیمت‌های جهانی، سهام کامودیتی محور مورد اقبال سرمایه‌گذاران بوده‌اند.

وی به برتری معاملات سهام شرکت های کوچک در بازار تاکید کرد و ادامه داد: از طرفی، سهام گروه‌های کوچکتر به دلیل ریزش قیمت و نزدیک شدن نسبت قیمت به سود این شرکت‌ها به میانگین تاریخی خود و خارج شدن این صنایع از شمول قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه بازار سهام در معاملات تیر ماه بودند.

 

منبع: ایرنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی