بازدید 81413
انکار و اصرار در تیم اقتصادی تدبیر و امید

آقای روحانی؛ ابربدهکار ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی کیست؟

هر چند رئیس جمهور و برخی اعضای تیم اقتصادی دولت، بار‌ها اعلام کرده اند که از بانک مرکزی استقراضی نداشته و حتی برخی گام را فراتر گذاشته و عنوان کردند که دولت از بانک مرکزی طلبکار است، آمار‌هایی که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده است، روایت دیگری دارد.
کد خبر: ۱۰۶۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲ 26 July 2021
استقراض دولت از بانک مرکزی
تابناک اقتصادیدولت‌ها هر بار در خرج خود دچار مشکل می‌شوند، شاید ساده‌ترین راه تامین هزینه ها، بانک مرکزی باشد؛ بانکی که با فشار دولت‌ها مجبور است در زیر سایه عدم استقلال خود به این درخواست دولت‌ها تن دهد و در نهایت با چاپ پول، تورم را به زندگی مردم حواله دهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت تدبیر و امید، اما با دیدگاه متفاوتی سال ۱۳۹۲ بر سر کار آمد و رئیس جمهور روحانی بار‌ها خط قرمز دولت خود را استقراض از بانک مرکزی اعلام کرد. وی ۱۶ بار در این سال‌ها به نوعی اظهار داشت که دولتش از بانک مرکزی استقراضی نخواهد داشت.

۱۶ باری که رئیس جمهور بر عدم استقراض از بانک مرکزی تاکید داشتند؛

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، علیرغم روال گذشته، این دولت هرگز برای اداره کشور در پی استقراض از بانک مرکزی نشد.

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی‌ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم.

۵ آبان ۱۳۹۷، معمولاً در سال‌ها و دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده و امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است؛ بنابراین دولت انضباط مالی خود را به خوبی مراقبت و حفظ کرده است.

۱۴ آبان ۱۳۹۷، چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد، اما الآن که این گونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

۱۹ آذر ۱۳۹۷، این دولت تحت هیچ شرایطی برای حل مشکلات از پایه پولی برداشت نکرد.

۷ اسفند ۱۳۹۷، پیش از این دولت، بخش زیادی از پایه پولی بر مبنای استقراض و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بود، اما الآن اگر پایه پولی افزایش یابد، به خاطر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده که بانک‌ها تلاش کنند از این پایه پولی استفاده نکرده و به اقتصاد فشار نیاورند.

۱ خرداد ۱۳۹۸، اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در شش سال گذشته، دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد.

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، کشور را در سال گذشته و امسال به‌ رغم تحریم به خوبی اداره کردیم و برای اداره کشور نه نیاز به وام خارجی داشتیم، نه به استقراض از بانک مرکزی خودمان.

۷ خرداد ۱۳۹۹، بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.

۱۶ خرداد ۱۳۹۹، تداوم انضباط مالی دولت و تأمین کسری مورد نیاز بودجه کشور از محل نقدینگی بازار به جای استقراض از بانک مرکزی ضروری است.

۸ تیر ۱۳۹۹، تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال ۹۷، نه در سال ۹۸ و نه در سال ۹۹ که ان‌شاءالله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم.

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، دولت تدبیر و امید استقراض از بانک مرکزی را از دستور کار دولت خارج کرده است، دولت از سیاست انتشار اوراق برای تأمین اعتبارات عمرانی استفاده کرده است.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، دولت قبلی آمد ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دستمان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این هفت سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پرفشار نرفتیم.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، صحبت‌هایی که در بعضی از رسانه‌ها می‌شود که کشور ما از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط بدی است و شرایط انفجار است، می‌خواهم این آمار را به مردم عزیزمان عرض کنم که این آمار بانک مرکزی است. نسبت رشد پایه پولی ما در ۵ ماهه اول امسال نسبت به آخر پارسال پایان ۹۸ حساب کنیم؛ در این ۵ ماه رشد پایه پولی ما معادل ۲.۹ دهم بوده است، یعنی آن نقدینگی که همه از آن وحشت دارند و خطرناک است نقدینگی بر مبنای رشد پایه پولی است و بحمدالله رشد پایه پولی ما در این ۵ ماهه کمتر از ۳ درصد بوده و نشان می‌دهد، مسیر حرکت اقتصادی ما یک مسیر صحیح و درستی است که طی می‌کنیم.

۱۰ دی ۱۳۹۹، اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم و اعتماد مردم برای خرید اوراق دولتی جلب شده است، اوراق دولتی را جایگزین پول نقد کردیم و ریالی از بانک مرکزی استقراض نکردیم، اما نسبت به این مسائل کمتر صحبت می‌شود. ما اصلاً استقراضی از بانک مرکزی نمی‌کنیم و نکردیم.
 
آقای روحانی؛ ابربدهکار ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی به بانک مرکزی کیست؟
 
در جدیدترین اظهار نظر نیز روز گذشته ۳ مرداد ۱۴۰۰، حسن روحانی رئیس جمهوری در این باره تاکید کردند: در هیچ شرایطی حتی در دوره جنگ اقتصادی نیز حاضر به استقراض از بانک مرکزی نشدیم. استفاده از پایه پولی از طرف دولت هیچ‌گاه بر مبنای بدهی و استقراض دولت نبوده است، اما در عین حال سال ۹۸ نسبت به ۹۷ و سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش یافته است.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

به تازگی بانک مرکزی گزارش نماگر‌های اقتصادی در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. گزارشی که واقعیت‌ها را نمایان می‌کند.

در بخش متغیر‌های پولی و اعتباری، بدهی دولت به بانک مرکزی معادل ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد کم‌سابقه ۵۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به عبارت بهتر دولت در سال گذشته ۳۸ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است و این رقم با احتساب ضریب فزاینده ۷.۵ در سال گذشته، بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی از این محل افزوده است.

استقراض دولت از بانک مرکزی

هنگامی که دولت تدبیر و امید، سکان هدایت قوه مجریه را بر عهده گرفت، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۹ این رقم بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومان است! بدان معنا که بدهی دولت به بانک مرکزی در عمر دولت تدبیر و امید بیش از ده برابر شده است!

تیم اقتصادی دولت چه چیزی را تکذیب می‌کند؟

هر چند عبدالناصر همتی، رئیس سابق کل بانک مرکزی در واپسین روز‌های سکانداری بانک مرکزی، از استقراض دولت از بانک مرکزی پرده برداشت، این مساله بار‌ها توسط سایر اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد تکذیب شد.

همتی طی صحبت‌هایی در هشتم فروردین ماه سال جاری در برنامه تلویزیونی نگار درباره علل رشد تورم گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم؛ برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

بعد از این صحبت‌ها محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بر خلاف گفته‌های همتی اظهار داشت: بانک‌ مرکزی به دولت بدهکار است. وی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موضوع بدهکار نبودن دولت به موضوع بدهی این بانک به وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: بخشی از کسری بودجه به دلیل سریع نبودن تبدیل منابع ارزی به ریالی است. بانک‌ مرکزی در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل، هم اکنون این بانک بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. نوبخت تاکید کرد: بنا بر گزارش وزیر نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک‌ مرکزی واریز شده، اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک‌ مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است. در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک‌مرکزی دارد چه نیاز به چاپ پول است؟
 
استقراض دولت از بانک مرکزی

دوباره همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به این صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داد و نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین بدهکار دولت است.

اولین نکته: پرواضح است که بانک‌مرکزی هیچ‌گاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است نگاهی به ترازنامه بانک‌مرکزی شود تا بدهکار مشخص گردد.

دومین نکته: سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود و غیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

سومین نکته: اگر روزی برسد که بانک‌مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک‌مرکزی سپرده‌گذاری کند.

چهارمین نکته: مقاومت بانک‌مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی و نقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

همچنین فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز همسو با رئیس سازمان برنامه و بودجه، طی مصاحبه‌ای در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: سال ۹۹ از نظر تامین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و از بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از  طریق فروش نفت تامین کردیم. بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال ۹۹ را تامین کنیم. به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تامین مالی استقراض کردیم. وی در ادامه مدعی شد: هر چند هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشده، بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته که آن هم در چارچوب چرخه چهار جانبه و تهاتر بدهی دولت به شرکت‌ها بوده است.

عواقب استقراض دولت از بانک مرکزی چیست؟

در هر صورت استقراض دولت از بانک مرکزی در نهایت به رشد نقدینگی منجر می‌شود. رشد نقدینگی که در نبود امکانات برای پاسخگویی به تقاضا در نهایت به تورمی سرسام آور منجر می‌شود، مطابق آنچه امروزه شاهد آن هستیم. کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگویی که در گذشته با خبرنگار تابناک اقتصادی انجام داد، در این باره گفت: اگر بخواهیم با انصاف به موضوع نگاه کنیم، بخشی از این کسری بودجه دولت از محل همین ریال‌های چاپ شده و خلق پول تامین شد و این امر مسلمی است و در به وجود آمدن نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصدی در سال ۹۹ خیلی موثر بوده است.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
عواقب استقراض دولت از بانک مرکزی، عواقب وام های هزاران میلیاردی بدون بازگشت، عواقب اختلاس های هزاران میلیاردی، ................... تورم وحشتناک است که بدبختی آن برای مردم عادی است و مالیات آن به عنوان عایدی سرمایه از همان مردم بدبخت برای دولت
وقتی برای مسئولین درجه اول قانونی وجود نداره که مو رو از ماست در بیاره چه فرقی میکنه که حالا دولت استقراض کرده یا نکرده دنده ملت نرم کار میکنند با مالیات و نمیدونم عوارض و چه و چه استقراض دولت رو میدهند .
ای دولت بدهکار ...
انوقت دم از عدالت بزنید
آدم دیگه به کی می تواند اعتماد کند؟
علی برکت الله
بلاخره کی راست میگه؟ اگه فردا پول‌های بلوکه شده برسن مشکل بانک مرکزی حل نمیشه؟
انصافا تدبیر جز یک زمین سوخته و دهها میلیون فقیر و گرسنه ( قربانیان تورم 4 رقمی ) چیزی بجا نذاشت
همه درست است نشان اول تایید صلاحیت رییس بانک مرکزی برای ریاست جمهوری
نشان دوم تمام شد ها را نشد و نشد ها را شد بکنید
در ذکر مطالب دقت گردد.
اگر بدهی دولت قبلی 13 هزار میلیارد و بدهی دولت تدبیر و امید 115 هزار میلیارد است این چنانچه ذکر شده است بیش از ده برابر نمیشود
10813=130
130 بیشتر از 115 است!!
عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : بَقِيَّةُ عُمُرِ اَلْمَرْءِ لاَ ثَمَنَ لَهَا يُدْرِكُ بِهَا مَا فَاتَ وَ يُحْيِي بِهَا مَا أَمَاتَ من نظر خودمو میگم درایران مسئولین ارشد بیشتر سخنران هستند تا کاردان اتفاقا اگر بجای روحانی شخص دیگری رئیس جمهور میشد اوضاع وخیم تر میشد الان هم دیر نشده هنوز جای اصلاح سیاستهای غلط هست فقط مرد میخواد که بگه من اشتباه کردم اگر توان اینکار را ندارند عملا به نظر مردم رجوع کنند یعنی اصلاح سیاست خارجی حذف موازیکاریها جلوگیری ازاسراف وتبذیر همه مردم را ایرانی وخودی دانستن ...درصف واکسن بودم تقریبا همه ازنحوه اداره کشور بد میگفتند
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
اتفاقا همون کسانی که در صف واکسن بد می گفتند همون مردمی هستند که مثل مسئولینشون بیشتر سخنران هستند تا کاردان . مردم ایران در اجتماعات مدنی خودشان که پای هیچ مسئول و مدیر دولتی هم در کار نیست بدتر از مسئولین مملکت از خودشان ادا و اطوار در می اورند و جز به منافع شخصی خودشان فکر نمی کنند و هیچ بویی از اصول دمکراسی و حق و حقوقی و حتی دین و آیینی که ازش دم می زنند نبرده اند . بنا بر این رجوع به مردم دجهت اصلاح سیاستهای مملکتی با این وضعیت فرهنگی مردم اصولا اشتباه است زیرا این مردم در اجتماعات مدنی خودشان ثابت کرده اند که در هر حالتی منافع شخصی خودشان را به منافع جمعی و ملی ترجیح می دهند و لذا هرگز نمی توانند درست تصمیم بگیرند که جهت اخذ سیاستهای خارجی به انها رجوع هم بشود .
خانه از پای بست ویران است
آقایان باید روزی پاسخگوی بی تدبیری خودشان باشند
دروغ گفتن امری عادی شده و بعضی مواقع واجب برای این آقایان
کشور داری توان وتخصص میخواد که ندارید بلد نیستید حداقل استعفا بدین
رییس بانک مرکزی چرا ساکت ماند؟
باقی اعضای دولت چرا ساکت ماندند؟
این همه دستگاه نظارت هست چرا ساکت ماندند؟
روحانی که رفت به نظر من بااین قوانین وچارت سازمانی کارش خوب بود اما جناب رئیسی نبایستی دچار شعار رانتخواران وعوام فریبان بشود نبایستی نگاهش به ریش وسیبیل یا کی داماد کیه بشود رئیسی بایستی تمام هموطنان را خودی وبهترین مدیران را انتخاب کند واصلا به دین وزبان وریش وسیبیل کسی توجه نکند دوش شیخ با چراغ همی گشت دورشهر کزریش وسیبیل بیزارم و انسانم آرزوست
من کاری به وع. ا ها و بگو مگو های سیاسی آقایان ندارم. ولی یکی ستون آخر رو هم تفسیر کنه که سپرده دولت در بانک مرکزی از 699 به 1984 رسیده یعنی چی؟ آیا این غیر از ادعای آقای نوبخت است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
این سپرده به صورت وافعی نیست دولت نفتی را که فروخته رسید پولش را داده به بانک مرکزی و این پولی است که نقد نشده است یعنی مثل چک بی محل . انگار کسی به شما چک بی محل بدهد و در عوض از شما پول نقدش را بگیرد و ادعا کند که نزد شما سپرده گذاری کرده است یعنی ان کاغذ چک بی محل را عین نقد بداند . باید توجه داشت که دولت وظیفه دارد ان پول را نقد کند وگرنه بانک که ابزاری برای نقد کردن ندارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
ممنونم. قاعدتا درست میفرمایید.
تحت هیچ شرایطی در مقابل نقد جدی و بازخواست این دولت در حال اتمام روحانی کوتاه نیایید! اگر اشتباهات و خطای بزرگی کرده اند، به تناسب آن باید پاسخگو باشند،
باید حساب دست همه آنهایی که می‌خواهند در هر سطح از اشتغال در دولت، ازکارگر ساده بگیریم تا بالاترین مسؤل دولتی بیاید که نان بیت المال نان مفتی نخواهد بود! راه آزادی و رهایی کشور ما از یوغ مافیا و فساد و شل و ول بودن و باز بودن کیسه دولت، همین بازخواست بی مماشات و جدی در طول کار این گونه افراد است!نان حق الناس، از گلوی هیچکس نباید راحت پایین برود!
به عنوان کسی که بیش از 15 سال سابقه ذی حسابی دارد عرض می کنم:
1- بخش بزرگی از بدهی دولت به بانک مرکزی همان چیزی است که در قانون بودجه هرسال تحت عنوان "تنخواه گردان خزانه" به تصویب مجلس می رسد. این مبلغ در ابتدای هرسال در اختیار دولت قرار می گیرد و تا پایان سال نیز تسویه می شود
2- بخش دیگر بدهی بازهم ناشی از مصوبات مجلس مبنی بر تحمیل بخشی از سود وامهای بخش خصوصی به دولت (مثل وامهای اشتغال زایی) است
3- در این جدول علی رغم درج بدهی دستگاهها به بانکها موجودی دستگاهها نزد بانکها درج نشده است!
4- صرف نظر از بند بالا دقت کنید که بانکها علی رغم دریافت کارمد از تراکنشهای دولتی (مثل حوالجات بانکی یا صدور چک بین بانکی) هیچ سودی به حسابهای دولتی پرداخت نمی کنند.
5-مقایسه ارقام مانده حساب دولت و دستگاهها نزد بانک مرکزی و سایر بانکها (به قول حسابدارها رسوب وجوه) با مبلغ بدهی ها کفه ی ترازو را به نفع دولت تغییر خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
سلام و تشکر از اطلاعات تان
ستون آخر جدول سپرده دستگاه‌ها نیست؟ آیا این سپرده های ستون آخر محقق شده اند یا طلب دولت از بابت فروش نفت رو هم شامل میشن؟
خداوند اين مملكت را از دروغ حفظ كند
دادستان كل كشور، نمايندگان ملت!؟، قوه قضائيه چرا اقدامي براي روشن شدن و تفكيك راست و دروغ نميكنند!؟
در تمامي اين دوران در تمامي حوضه ها شاهد اين تناقض گويي بوديم و هيچگاه كسي محكوم نشد
دعواي استاندارد و وزارت بهداشت سر برنج آلوده كه آخر معلوم نشد كي راست ميگه چون هيچكدام محكوم نشدند
جناب آقای روحانی به این علت موفق نبود چون خودش نبود راه مشخصی نداشت ...
نام‌بقیه‌ابر‌بدهکاران‌را‌هم‌می‌نوشتی‌بد‌نبود
مردم انقدر که از سوء مدیریت و ناکارامدی و فساد و تبعیض وحشتناک بین مسولان کم سواد و بی تجربه و نگرانی از اینده خود و خانواده و کشور زجر می کشند

از گرانی و فقر و بیکاری و تورم و کرونا و بی ابی و بی برقی کشنده و فلاکت فراینده هر روزه کمتر شکنجه میشوند .
در خلق پول بدون پشتوانه دولت مقصر است زیرا خوشحال ازین بوده که توانسته کسری بودجه خود را از این محل تامین کند ؛بانک مرکزی هم مقصر است زیرا مدیران برای حفظ موقعیت شغلی خود مجبور به اطاعت بوده اند، استقلال بانک مرکزی شاید بخشی از راه حل باشد
این پاداش بانک ها چیست ، پاداش بازنشستگی است چرا سازمان بازرسی نظارت نمیکند
واما اینکه دولت رئیسی منبعد با تورم ۵۰ الی ۶۰ درصدی مواجه شده و گوشت و نان را که هنوز دولت جدید تحویل نگرفته سرسام آور میشود و مردم باز بدبخت تر و کره شمالی تر میشوند...پس بیایید جان بکنیم تا دیگر هیاهو نکنیم
بسمه تعالی.این ارقام غیر از برداشت‌هایی است که از جیب ملت برداشته اند.تا این نظام بانکی قاسط و زورگو و ناسالم و این سپرده گیری با این سودها باشد،به خدا اگر نظام اقتصادی درست شود.دولت آتی باید اصلاحات بانکی را از سودهای بانکی درست کند.والا این اقتصاد بیمارتر و فاسدتر خواهدشد.خداوند امر کرده و همه اقتصادهای پیشرفته در نظام بانکی شان سودی بیشتر از ۲ تا ۳ در صد ندارند.چرا اینقدر خودتان را میپیچانید.
این تیم اقتصادی به درد نخور . پدر مردم و دولت و با هم دراورد . باید محاکمه بشن خداوکیلی ....
آقای ن طراح اصلی اقتصادی دولت و این همه افتضاح خیلی زرنگ تشریف دارند همیشه پشت پرده تشریف دارند
مسئله این است که چرا بانک مرکزی همان زمان با مستندات اعلام نکرد
جز تورم و گرانی طی چند سال نداشته مسکن متری تا ۱۵۰ میلیون تومان و لگن پراید تا سفف ۱۵۰ میلیون و .......

خودش دستاوردها زیادی بیچاره شدن قشرضعیف و متوسط برای خرید یک خونه
اداره مملکت سواد میخاهد..
مصیبت اقتصاد ایران از آنجا است که سود حاصل از تولید بمراتب کمتر از سود بانک ها و فضای دلالی و شبه پول و یا پول سایه است اگر P/E شرکت های تولیدی را نگاه کنید بطور متوسط چیزی حدود 10 است یعنی از 6 شروع تا بالای 100 است و بطور متوسط سود تولید چیزی در حد 10 درصد است.
اما بانک ها از سپرده ای که از مردم می گیرند و بصورت وام در اختیار مردم و بنگاه های اقتصادی که عموماً در فعالیت های دلالی هستند می گذارند سود دریافت می کنند
مشکل از جایی شروع می شود که وام داده شده به مردم و بنگاه ها دوباره وارد چرخه بانکی می شود و توسط بانک از آن کپی برداری و به فرد دیگر وام داده می شود و همانطور این چرخه در طول زمان گسترده و پول های مجازی هنگفتی در بانک تولید می شود و مردم عملا با اعداد و ارقام کپی شده و تولید شده توسط بانک ها سر و کار دارند و با آن داد و ستد می کنند و پول فیزیکی در دست مردم نیست و بانک ها از کپی های پول ها سودهای واقعی و هنگفتی را برای بانک ها ایجاد می کنند و ممکن است این سود تا ده ها برابر افزایش و در عمل سود بانک ها از سپرده مردم در حد بالای 500 درصد کمتر و یا بیشتر می شود و این پول صرف خرید ساختمان های تجاری و خانه های لاکچری می شوند که به تورم دامن زده و کمر تولید را می شکنند
این چرخه در بانک های خارجی هم وجود دارد اما کنترلی که در آنجا روی آنها انجام می شود در اینجا نیست و در ظاهر ما فکر می کنیم که بانک های خارجی باید با وام های یک درصدی و نیم درصدی که به مردم و بنگاه های خود می دهند ورشکست شوند ولی آنها از طریق پول مجازی تا مثلا 40 درصد سود می کنند ولی در بانک های ما این سود به 500 درصد بالا و یا پایین تر می رسد که باعث تورم های 500 درصدی می شود و مهمترین موضوع این است که سود های بانک های خارجی کمتر از سود تولید است ولی در بانک های ما ده ها برابر بیشتر از تولید است و بنوعی در بانک های اسلامی ما ربا در جریان نیست بلکه سوپر ربا در جریان است و متاسفانه منافع شخصی عده ای از مقامات دولتی و خصوصی باعث شده است که از این موضوع بسادگی عبور شود
سلام.عملکرد دولت روحانی هم از نظر ایده و هم از نظر اجرا جای انتقاد دارد و بخشی مهمی از گرانی و تورم موجود مربوط به آنست ولیکن بخش قابل توجهی هم خارج از اختیارات دولت هست.ولیکن در کل اگر قضاوت کنیم، دولت روحانی توانست کشور را هر چند با ترکیبی از عدالت و بی عدالتی و ظلم،چند سال بدون درآمد نفت اداره کند،کاری که در دولتهای قبلی شعارش را میدادند ولی هیچ وقت توان انجام آنرا پیدا نکردند.ظاهرا در این مقاله فقط بدهی دولت به بانک مرکزی برجسته شده است و معیار اثبات دروغگویی روحانی شمرده شده در حالیکه اگر همان آمار بانک مرکزی را نگاه بکنیم سپرده دولت نزد بانک مرکزی قید نشده و نزد کل سیستم بانکی قید شده است.اگر در مجموع هم سپرده و هم بدهی را در نظر بگیریم هرچند بدهی خالص دولت و شرکتهای دولتی به کل سیستم بانکی بیشتر شده است ولیکن اینکه بدهی خالص دولت و شرکتهای دولتی فقط به بانک مرکزی بیشتر شده باشدو دولت دروغگو باشد،مستلزم اینست که سپرده دولت و شرکتهای دولتی نزد بانک مرکزی هم شفاف شود و ممکنست نشده باشد و حرف دولت راست باشد. ممکنست که دراین مقاله با ارایه اطلاعات ناقص، شبهه سیاه نمایی کارنامه روحانی وجود داشته باشد لذا برای شفاف سازی لازمست اطلاعات دقیقتر و نظر موافقان و مخالفان دولت و بیطرفان همزمان مطرح شود.
در زمان های قدیم از چک و حواله و ... خبری نبود و با پول واقعی مردم خرید و فروش می کردند و لذا تجارت ها واقعی بود ولی در عصر ما با وجود چک و حواله و بانک داری اینترنتی و کارت های بانکی دیگه پول فیزیکی جابجا نمی شه و در بازار ممکنه یک چک به دست چند ده نفر آدم جابجا بشه و پول آن توسط بانک کپی برداری و چندین برابر آن به مردم وام داده بشه و عملا ما در داد وستدهایمان به جای پول فیزیکی با اعداد و ارقام سر و کار داریم و بانک ها براحتی می توانند توسط پول فیزیکی صدها برابر پول مجازی ایجاد کنند و بحران آفرینی کنند و از آنجا که از این پول های مجازی سودآوری می کنند شبیه شبکه های هرمی به سودهای هنگفتی دست می یابند که در مخیله ما نمی گنجد وقتی این پول های مجازی به سمت فضای دلالی روانه بشوند چیزی اتفاق می افتد که ما الان شاهد آن هستیم یعنی تورم های افسار گسیخته در مسکن و خودرو و کالاها و سیمان و ...
این واقعیت را باید پذیرفت که ایران ، همان ونزوئلاست؛ تماااام
شما فقط کسری بودجه دولتو گران کردن مایحتاجمردم بدست بیارید یادوباره دعوت کنیدمردم روتوبورس عزیزم بدهکار دولت یابانک باشراکت وهمکاری هم همچین پولیو گرفتن درست نیست اختلاف بندازید بین اینها
خخخ خب همه طلبکارن مردم بدهکار
شما ها به دل نگیرد اگر گفت این تورم در دولت قبلی بود پراید در دولت قبلی 130میلیون شده باور کنید
پشت سر تمامی این بدهکاران گردن کلفت هایی هستند که کسی جرات مقابله با انها را ندارد .....مگر مملکت قانون ندارد .....چرا یک وام گیرنده جزئی اگه یک قسطش یک روز دیر شود تلفن باران میشود وهزار جور جریمه ولی این ها هیچ اقدامی براشون نمیشه ......کیا هستند این ها..........
نظرات کارشناسی مورد نیاز است افرادی در این خصوص اظهار نظر نمایند که به خوبی بتوانند مشکل را شناسایی کنند
دوستان اگر یادتان باشدسال ۹۲ وقتی دولت روحانی روی کارآمد مردم پژو پرشیاصفر۳۲ میلیون تومان رانمیخریدن چون انتظار داشتندباآن شعارهای انتخاباتی تدبیروامیدارزانتربشود؟ودلارهم حدود ۳ هزارتومان بود.امابعدازمدت خیلی کوتاهی با آقای نعمت‌زاده وزیرصنعت مصاحبه کردند که ایشان فرمودند ماشین بایدگرانتربشود.وآقای سیف رئیس بانک مرکزی فرمودند دلار ارزان است باید بالاتربشود.همین ۲ مورد مصاحبه استارت گرانی وبدبختی مردم رازد وهمه چیزشروع به گرانترشدن روزبروزبیشتر.بیشترشد.آیایادتان هست؟؟؟؟حالانمیدانم دولت تدبیرووووو؟؟؟؟؟؟
چرا از روحانی می پرسید این وظیفه قوه قضاییه است که جلوی مفاسد را بگیرد
سلام اصلا نیازی نیست که بخواهی فکر کنی که ایا دولت بدهکاره یا بانک مرکزی با این تورم وحشتناک یعنی دولت بصورت نجومی از بانک مرکزی استقراض کرده تمام حالا هی اقایون دروغ بگن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی