بازدید 28168
آخرین تحولات خاورمیانه

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کرد‌های سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران، هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند، اعلام آمادگی کرد‌های سوریه برای مذاکره با دولت اسد، آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰ 04 July 2021

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران، هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند، اعلام آمادگی کرد‌های سوریه برای مذاکره با دولت اسد، آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران

آمریکا پایگاه‌های خود در قطر را ـ که زمانی سرشار از تجهیزات نظامی و تفریحی بود ـ تخیله و تجهیزات و نیروهای خود را به اردن منتقل کرده است.

به گزارش «استارزاند استرایپس» تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا، واشنگتن را در موقعیتی قرار می‌دهد تا بتواند بهتر با ایران مقابله کند و نشان دهنده تغییر اولویت‌های آمریکا در منطقه است.

ارتش آمریکا در بیانیه هفته گذشته خود گفت: رهبران ارتش آمریکا ماه گذشته پایگاه نظامی السیلیه، پایگاه اصلی این کشور در کنار پایگاه السیلیه جنوبی و یک مرکز تامین مهمات به نام فالکون را در قطر تعطیل کرد.

پایگاه السیلیه پایگاهی برای استراحت سربازان آمریکایی بود که بیش از ۲۰۰ هزار نیرو، می‌توانستند چهار روز در آن استراحت کنند. برنامه استراحت سربازان آمریکایی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ اجرا می‌شد و نظامیان مستقر در این پایگاه از امکاناتی مانند انواع نوشیدنی‌ها، استخر شنا، زمین گلف و غیره بهره مند بودند.

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

به گفته یک کارشناس امنیت ملی در مرکز گلوبال پالسی مستقر در واشنگتن، تعطیلی این پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات آن‌ها به اردن می‌تواند در تقابل احتمالی با ایران به نفع آمریکا باشد. انتقال نیروهای آمریکایی به اردن تهدید حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران را کاهش می‌دهد. تهدید حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی نظیر آنچه سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی الاسد رخ داد که بیش از ۱۰۰ تن را مجروح کرد، یکی از ابزارهای مهم در استراتژی مذاکره با تهران است.

تعطیلی این سه پایگاه زمانی انجام می‌شود که آمریکا در حال کاهش و تغییر منابع خود در حوزه مسئولیت سنتکام است. این شامل کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از ۲۰ سال و همچنین خروج هشت سامانه ضد موشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان می‌شود.

همزمان با خارج شدن نظامیان از افغانستان، آمریکا اعلام کرده است به دنبال تمرکز بیشتر بر منطقه آسیا و اقیانوسیه و رقابت با قدرت‌هایی مانند چین است. بنا بر بیانیه ارتش آمریکا، ارتش این کشور همچنان از پایگاه هوایی العدید در قطر استفاده خواهد کرد.

هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند

شبکه المیادین شامگاه شنبه اعلام کرد، یک کشتی باری متعلق به شرکتی اسرائیلی در شمال اقیانوس هند هدف گرفته شد؛ این کشتی باری اسرائیلی با سلاحی ناشناخته هدف قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، این کشتی پیش از آن که به سوی سواحل امارات حرکت کند، در بندر جده عربستان لنگر انداخته بود.

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

المیادین اعلام کرد که این کشتی باری همچنان در آتش میسوزد و هنوز «هیچ فرد یا گروهی» مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این دومین حادثه در چندماه گذشته است که برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی رخ می دهد، پنجم فروردین ماه نیز یک کشتی باربری متعلق به شرکتی اسرائیلی که از تانزانیا عازم هند بود، در دریای عرب دچار سانحه شد.

اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد

کردهای سوریه روز شنبه آمادگی خود را برای مذاکره با دولت دمشق اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری "روسیا الیوم"، اداره خودمختار کردهای شمال و شرق سوریه در این بیانیه اعلام کردند: سیرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دیروز جمعه در خصوص گفت وگو با دمشق سخن گفت و افزود، به باور ما، این اقدامی مثبت در راستای حل بحران سوریه است و امیدواریم مسکو نیز در این گفت وگو نقش مثبتی ایفا کند.

این بیانیه البته مدعی شد: اما معضل اساسی و ریشه‌دار در سوریه در یکی از مهم‌ترین ابعاد آن این است که دولت سوریه حقیقت تغییر در کشور را نمی‌پذیرد و بر همان ذهنیتی اصرار دارد که این بحران و مشکلات سوریه را ایجاد کرده است.

لاوروف، روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "عبداللطیف الزیانی" همتای بحرینی‌اش از کردهای سوریه خواسته بود که به گفت وگو با دولت دمشق اهتمام بورزند و تسلیم تلاش‌ برخی نشوند که به دنبال تحمیل گرایش‌های جدایی‌طلبانه به آنها هستند.

آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

در حالی که آمریکا روز گذشته، بعد از حدود ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در افغانستان، پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کرد، یک رسانه آمریکایی از تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت خود در کابل خبر داد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اختصاصی گزارش داد، تلاش‌های ایالات متحده برای تخلیه اضطراری از افغانستان شدت یافته است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به خروج همه نیروهای نظامی واشنگتن و ناتو از بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی کشورهای خارجی در افغانستان نوشت: «ارتش آمریکا پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد و مقام‌های (آمریکایی) در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ثبات افغانستان، در حال آماده شدن برای اقدامات اضطراری احتمالی هستند.»

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

طبق گزارش اختصاصی این روزنامه، «مقام‌های ایالات متحده، برنامه‌ریزی برای تخلیه اضطراری سفارت آمریکا در کابل را تشدید کرده‌اند؛ اقدامی که در شرایطی انجام شده که نگرانی درباره بد شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و احتمال به خطر افتادن اعضای باقی مانده نهادهای نظامی و دیپلماتیک و دیگر آمریکایی‌ها تشدید شده است.»

وال استریت ژورنال نوشت: «این تدارکات به عنوان بخشی از خروج ایالات متحده از افغانستان در حال انجام است، خروجی که پنتاگون روز جمعه اعلام کرد تا پایان ماه آگوست (قبل از نهم شهریور) انجام خواهد شد.»

بنا بر این گزارش، برنامه تدارک آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت این کشور در افغانستان، «بیانگر افزایش نگرانی درباره این است که حمله طالبان می‌تواند نیروهای امنیتی و دولت افغانستان را که از سفارت ایالات متحده محافظت می‌کنند، تحت فشار قرار دهد.»

بنا بر روایت این روزنامه پر تیراژ آمریکایی، تا قبل از این گزارش اختصاصی وال استریت ژورنال، هیچ خبری درباره تدارک واشنگتن برای تخلیه اضطراری سفارت در کابل منتشر نشده بود.

وال استریت ژورنال افزود: «تخلیه اضطراری نه تنها صدها پرسنل سفارت ایالات متحده را در بر می‌گیرد، بلکه هزاران نفر دیگر از آمریکایی‌های ساکن این کشور (افغانستان) را هم شامل خواهد شد.»

مقام‌های آمریکایی به این روزنامه گفتند که طرح‌ها و برنامه‌ها برای تخلیه اضطراری سفارت، محرمانه است؛ اما واشنگتن اخیرا بالگردهایی را در نزدیکی فرودگاه کابل مستقر کرده است که امکان استفاده از آنها برای تخلیه وجود دارد.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه

منابع محلی فلسطینی بامداد یکشنبه از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب نوار غزه خبر دادند.

خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد: «هواپیماهای جنگی اشغالگران، پایگاه مقاومت بدر در منطقه نتزاریم، جنوب شهر غزه را بمباران کردند.» دقایقی بعد رسانه‌های عربی از از شلیک یک فروند موشک به شمال نوار غزه خبر دادند.

خبرنگار شهاب نیز گزارش داد: «هواپیماهای نظامی اسرائیلی با دو موشک سایت کشتی‌رانی در شمال غربی شهر غزه را بمباران کردند.»

انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به اردن برای مقابله با ایران/ هدف گرفته شدن کشتی اسرائیل در اقیانوس هند/ اعلام آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دولت اسد/ آمادگی آمریکا برای تخلیه اضطراری سفارت در افغانستان

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند این بمباران‌ به‌ قدری شدید بوده که صدای مهیب آن، کل نوار غزه را لرزانده و نور زیاد آن نیز از فواصل قابل مشاهده بود.

دقایقی بعد خبرنگار شهاب از نوار غزه خبر داد، گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شمال این منطقه حکایت دارد.

بر این گزارش‌ها، حملات امشب رژیم صهیونیستی به نوار غزه، زمین‌های کشاورزی در غرب برج‌های الکرامه را هدف قرار داده و سایت کشتی هدف نبوده است.

خبرگزاری فلسطینی صفا نیز نوشت: «رزمندگان مقاومت فلسطین نیز با سامانه‌های ضدهوایی در حال شلیک به سمت هواپیماهای اشغالگر در شمال نوار غزه هستند.». 

ارتش رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این حملات، مدعی شد: «دقایقی پیش، جنگنده‌های ارتش در واکنش به پرواز بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه، یک کارگاه سلاح‌سازی و آتش‌بار شلیک راکت متعلق به حماس را هدف قرار داد. ارتش اسرائیل به هر گونه تهدید از نوار غزه واکنش نشان خواهد داد.»

پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه باعث وقوع حریق‌هایی در زمین‌های اشغال‌شده توسط شهرک‌نشین‌های صهیونیست شده و خشم مقام‌های تل‌آویو از جمله «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم را در پی داشته است.

بنت اخیرا در این خصوص گفت: «همچنان تأکید دارم که پاسخ ارتش به ارسال بالن‌های آتش‌زا باید همچون پاسخ به موشک‌پراکنی‌ باشد.»

در موارد گذشته، پرتاب این بالن‌های آتش‌زا خسارات‌ سنگینی به اراضی کشاورزی شهرک‌نشینیان وارد کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۹
دنیا داره به سمتی می رود که هر کشوری به حقش راضی باشد این یعنی پایان استثمار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
کشورها دولت ها به حق شان راضی باشند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
این همه علم سیاست و جنگ رسانه زخ می دهد تا بدون جنگ و خونریزی به حق شان برسند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
به خاطر ذات زیادت خواهی انسان ها و کشورها این کار هیچ گاه صورت نمی گیره. تنها زمانی استعمار پایان پیدا می کنه که کشورها بتونن با قدرت از حق خودشون دفاع کنن
امریکا کشوری وسیع با منابع سرشار است چرا فک می کنند حتما باید بجنگن و کشوری را اشغال کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
ساعت خواب باشه بعد از 100 سال استعمار و حملات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
دکتر اشغال دیگه قدیمی شده راه های جدیدتر در امده.
پوتین و دموکراتهای جنایتکار آمریکا...جنگ و پیشروی طالبان بلافاصله پس از نشست پوتین و بایدن شروع شد.ترامپ حق داشت.به قدرت رسیدن دموکراتها یعنی شروع دوباره جنگ افروزی.
اين چندمين بار است كه در متون خبري سايت خبري تابناك از واژه جعلي خليج عربي؟ بجاي خليج هميشه فارس استفاده مي شود اين مايه تاسف است چون چندين بار اين موضوع را به عنوان خواننده دائمي اخبار تابناك ديده و تذكر داده ام اميدوارم توجه و دقت بيشتري شود در غير اين صورت براي من فرقي با بنگاه هاي خبري معاند نخواهيد داشت و مجبور به ترك و تحريم تابناك خواهم بود ، و اين موضوع صرفا نظر شخصي اينجانب است و به هيچ فرد و گروه و جناح سياسي ربطي ندارد
لطفا اين تذكر دوستانه را به برادر ارجمند سپاهي سرلشكر محسن رضايي كه از عشاير غيور و فهيم ايران اطلاع رساني فرماييد
با سباس
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
برادر دریای عرب با خلیج فارس فرق داره
خالی کردن افغانستان و قطر و سایرهمسایه ها از سوی امریکا خوب نشانه ای نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
در زمان اوباما هم عراقو خالی کرد و بعد از فجایع داعش به همین بهانه پر قدرت تراز قبل بازگشت
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
درسته.
نشون میده آمریکا بعد از بیست سال شکست خورده و حالا که طالبان بیش از 80٪ خاک افغانستان رو در اختیار گرفته داره آمریکا رو با لگد بیرون میکنه. واقعا نشونه خوبی برای آمریکا نیست.
سوریه نباید فرصت مذاکره با کردها را از دست بدهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
شما لطفا ساکت باشید
خطر جنگ نزدیک می شود. هر وقت امریکا از منطقه خارج شود یعنی خطر!
دریای عرب عینی کجا؟ نکنه خلیج فارس رو ترجمه کردین دریای عرب؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
وای خدا! جغرافی چند شدی؟
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
عزیز برادر پهنه ابی بین هندوستان وعربستان دریای عرب نامیده شده که جعلی است ودریای عجم یا مکران صحیح تست
احتما ل حمله ای مشابه عراق به ایران وجود دارد و احتمالا در دور دوم بایدن اتفاق بیفتد .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
احتمالش وجود داشت 3 سال پیش ولی وقتی ایران قدرت دفاع هوایی و حمله موشکی و حمله پهبادی و حمله زیردریایی و ... رو نشون داد این احتمال هم به صفر رسید.
بهتر بگید جابه جایی پایگاه امریکا از ترس ایران
یکی از اهداف آمریکا نا امن کردن مکان هایی در جهان است که دارای منابع سرشار و مناطق سوق الجیسی است تا جذب سرمایه گذاری در آنجا صورت نگیرد و سرمایه گذاری ها در کشور خودشان جذب شود چه سرمایه های مالی و چه سرمایه های انسانی و نخبگان
بخاطر همین در مکان های مهم پایگاه نظامی ایجاد و اینجور وانمود می کنند که نیاز به امنیت دارند و لذا هر گونه اقدامی که باعث از بین رفتن قدرت دفاعی و امنیتی شود بر ضد اقتصاد و توسعه است و باید کاری کرد که هزینه های کشور های متجاوز غربی در این زمینه بالاتر برود تا جایی که به این نتیجه برسند که اگر هزینه های نظامی و لشگرکشی را در اقتصاد خودشان خرج می کردند چندین برابر بازدهی بیشتر داشت
این فکر باطلی است که غربیها افغانستان را رها کنند تا دوباره پایگاه تروریستها شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
رها نمی کنند...جنگ برای ایجاد نا امنی و فروش اسلحه برای هر کشوری که اسلحه می سازد.
این فکر باطلی است که غربیها افغانستان را رها کنند تا دوباره پایگاه تروریستها شود
همین‌روزهاست که خبر هدف قرار گرفتن یک کشتی ایرانی توسط تسلیحات ناشناس منتشر شود
دولت سوسول و بی عرضه و دست نشانده مستقر در افغانستان با این همه حمایت و کمکهای غرب در مقابل طالبان که معلوم نیست از جانب کدام ابرقدرت و به چه منظوری مورد حمایت قرار می گیرد به این شدت شکننده و ضعیف است همان بهتر است که نابود شود زیرا لیاقت حکومت بر مردم افغانستان ندارد
کشتی آمریکایی است نه اسرائیلی!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل