بازدید 7486
۲

انتقاد دموکرات‌ها از بایدن در حمله به مواضع حشد شعبی

هم حزبی های رئیس جمهور آمریکا در کنگره این کشور از بابت اینکه وی با استناد به قانون اختیارات جنگی، قوه مقننه را دور زده انتقاد کردند و خواستار توضیح او درباره حمله به مواضع حشد شعبی شدند.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰ 29 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از پولیتیکو، حملات اخیر آمریکا به مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه که با دستور مستقیم کاخ سفید انجام شد؛ بار دیگر لغو قانون اختیارات جنگی رئیس جمهور را به داغ ترین موضوع بحث میان دموکرات های کنگره تبدیل کرد.

آنها از بابت عدم مشورت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با کنگره برای حمله به مواضع حشد شعبی به خشم آمده اند حال آنکه کاخ سفید مدعی است این اقدام با استناد به بند ۲ قانون اساسی، که به رئیس جمهور ایالات متحده اختیار می‌دهد برای محافظت از نظامیان آمریکایی، تصمیمات لازم را با توجه به اصل ضرورت «دفاع از خود» اتخاذ کند، قابل توجیه است.

حمله به مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه در حالی انجام شد که طی ماه گذشته، دموکرات های مجلس نمایندگان طرحی را برای لغو قانون اختیارات جنگی رئیس جمهور تصویب کردند حال آنکه بررسی این طرح در مجلس سنا در ماه میلادی آینده انجام خواهد شد.

کاخ سفید با استناد به قانون اختیارات جنگی که در سال ۲۰۰۲ برای تجاوز نظامی به عراق تصویب شد؛ حمله به حشد شعبی را قانونی جلوه می دهد.

در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۲، جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، یکی از ۷۷ سناتوری بود که با لایحه قانونی کردن استفاده از نیروی نظامی در عراق، به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا، اجازه حمله به عراق را داد. برای همین است که وی فقط از محدود شدن اختیارات رئیس جمهور حرف می‌زند و به لغو کامل آن رضایت نخواهد داد.

در واکنش به حمله اخیر که باز هم بدون مشورت با کنگره انجام شد؛ سناتور «کریس مورفی» از ایالت کنتیکت هشدار داد: خطر موجود آن است که (با استناد به این قانون) به دام الگویی از تنش های نظامی می افتیم که از قابلیت تبدیل شدن به جنگ، آن هم بدون آنکه رای دهندگان آمریکایی حقی برای اظهارنظر داشته باشند؛ برخوردار است.

سناتور باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز می گوید که توجیهات قانونی بایدن برای انجام چنین حمله ای نیازمند بررسی بیشتر است.

وی در این باره افزود: مجوز استفاده از نیروی نظامی و اعلان جنگ در اختیار کنگره است و کمیته روابط خارجی سنا خواهان شنیدن توضیحات بیشتر دولت واشنگتن درباره حملات اخیر است.

اعتراض دولت بغداد به انجام این حملات، اوضاع را برای کاخ سفید از بابت اقدام خودسرانه ای که انجام داده است؛ دشوارتر می کند چراکه این کار به منزله نقض حاکمیت یک کشور مستقل است.

به نظر می آید که با داغ شدن بحث لغو یا محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا به ویژه از سوی هم حزبی های دموکرات وی، بایدن علاوه بر جاه طلبی در عرصه سیاست خارجی به دنبال قدرت نمایی در عرصه سیاست داخلی آمریکا و تقابل جویی با کنگره نیز بوده است.

جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا بامداد دوشنبه مواضع حشد شعبی در منطقه البوکمال واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق را هدف قرار دادند.

طبق اعلام منابع عراقی، در جریان تجاوز نظامی ایالات متحده آمریکا به مرزهای مشترک سوریه و عراق، ۴ نیروی حشد شعبی به شهادت رسیدند. آمریکایی‌ها مدعی هستند که با هدف مبارزه با تروریسم این تجاوز نظامی را انجام داده‌اند!

تجاوز نظامی جدید ایالات متحده آمریکا به حشد شعبی در حالی اتفاق افتاد که احزاب و جریان‌های سیاسی همچنان خواستار خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق هستند. در همین ارتباط، پیشتر «ایوب الربیعی» نماینده پارلمان عراق سخنانی را در خصوص تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور مطرح کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خبر را وارونه جلوه ندین لطفا

دموکرات ها بر خلاف جمهوری خواه ها با پنبه سر می برند
جوک تعریف می کنید ؟ یعنی هنوز نمی فهمید مردم به اخبار دسترسی دارند !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل