بازدید 7438
کیوسک بین الملل تابناک

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین، تبریک سران کشور‌ها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی، هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین، نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا و حمله موشکی به پایگاه عین الاسد عراق از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ 20 June 2021

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

کیوسک بین الملل تابناک: رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین، تبریک سران کشور‌ها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی، هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین، نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا و حمله موشکی به پایگاه عین الاسد عراق از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین گفت: امروز با انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درباره وضعیت فعلی برجام و حساس ترین موضوعات باقی مانده که باید حل شود، بحث کردیم.

 اولیانوف عصر روز یکشنبه در توئیتی نوشت: امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا (رئیس کمیسیون مشترک توافق هسته ای با ایران و اداره کننده مذاکرات وین ) در گفت و گوهای وین در مورد وضعیت فعلی مذاکرات برجام و همچنین حساس ترین موضوعاتی باقی مانده که باید حل شوند بحث کردیم.

سید عباس عراقچی پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود، امروز آخرین روز از ششمین دور مذاکرات است و ما روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنیم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.

مسائل اصلی مورد اختلاف که باقی‌مانده، بعضی از مسائل حل شده و برخی مسائل هنوز باقی‌ مانده است، ولی یک شکل کاملا دقیقی به خودش گرفته و کاملا روشن است که ابعاد این اختلافات چگونه است.

وی گفت: هر دوری که مذاکره داشتیم پیشرفت کردیم، برخی ادوار پیشرفت کمتر و برخی ادوار بیشتر بوده است. من فکر میکنم این دور پیشرفت‌های خوبی داشتیم و همانطور که یک بار دیگر هم عرض کردم الان از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی فاصله‌ای که الان بین ما و توافق مانده، پر کردنش کار آسانی نیست و نیاز به تصمیماتی دارد که باید عمدتا طرف‌های مقابل ما بگیرند و امیدوارم در دور بعدی این فاصله کوتاه باقی مانده که هرچند کار سخت و پرسنگلاخی است، طی کنیم و بتوانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم.

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

این امید من برای دور آینده است، ولی قطعا نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا در دور آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه، ولی به شدت امیدوارم.

تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی

روز جمعه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

بعد از اعلام نتایج این دور از انتخابات و طی دیروز و امروز (شنبه و یکشنبه) جمعی از سران و شخصیت‌های خارجی با ارسال پیام‌ها یا تماس‌های تلفنی، انتخاب آیت‌الله رئیسی به این سمت را تبریک گفتند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اولین مقامی بود که خبر تبریکش به آیت‌الله رئیسی منتشر شد.

در پیام پوتین آمده است: امیدوارم که فعالیت جنابعالی در این سمت عالی به توسعه روزافزون همکاری دوجانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین الملل مساعدت کند. این موضوع کاملا پاسخگوی منافع ملت‌های روسیه و ایران است و در مسیر تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای پیش می‌رود. 

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم در پیام تبریکی خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: خوشحالم که از طرف خودم و مردم سوریه و در راستای جلب اعتماد مردم دوست ایران صمیمانه این پیروزی را به شما تبریک بگویم. حرکت کشور شما به سمت پیشرفت و رفاه در همه زمینه‌ها برای مردم، که در مقابل همه طرح‌ها و فشارهایی که هدفش شکست اراده آنها بود ایستادگی و مقاومت کرد، خواستار هستم. از این فرصت استفاده می‌کنم تا علاقه و اشتیاق خود را برای تقویت همکاری‌ها در مسیر روابط دوجانبه و منافع مشترک بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران، اعلام کنم. 

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان هم در پیامی انتخاب آیت الله رئیسی را تبریک گفت و افزود: آذربایجان برای روابط خود با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است.

«نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت هم پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا شامگاه شنبه در پیامی پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم رو شنبه بدین مناسبت در پیامی پیروزی آیت‌الله رئیسی را به وی تبریک گفت.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر هم دیگر مقامی بود که پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» را تبریک گفت.

خبرگزاری عمان هم خبر داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران، پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته است.

«آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان هم در پیام تبریکی نوشت:‌ «باور دارم که ایران تحت رهبری شما به مسیر توسعه و سعادت ادامه خواهد داد. ارمنستان برای تقویت و تعمیق روابط دوستانه کنونی و گفت‌وگوی سازنده با ایران ارزش قائل است. امیدوارم روابط دوستانه و گرم ایران و ارمنستان، با تلاش مشترک، در تمام حوزه‌ها گسترش یابد و پویایی مثبتی برای سطح جدید کیفی روابط میان دو ملت ثبت شود.»

«محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم با ارسال پیامی به مقام معظم رهبری پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران را تبریک گفت.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز روز شنبه در پیامی به آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفت.

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز در پیامی جداگانه پیروزی آیت‌الله رئیسی را به وی تبریک گفت و در این پیام بر «عمق روابط عالی دو ملت عراق و ایران» تأکید کرد. الکاظمی همچنین تلفنی با رئیسی گفت‌وگو کرد.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رئیسی عنوان کرد: از انتخاب شما خوشحالم و از طرف همه همکارانم در پارلمان عراق صمیمانه تبریکات خود را به مناسبت انتخاب شما به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عرض می‌کنم.

«مسرور بارزانی» رئیس دولت منطقه کردستان عراق هم در این خصوص پیام تبریکی ارسال کرد. 

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک پیروزی آیت‌ الله «سید ابراهیم رئیسی»، به مردم جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت شایان توجه خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران تبریک گفت.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند هم در پیامی توئیتری نوشت: «به عالیجناب ابراهیم رئیسی بابت انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور ایران تبریک می‌گویم. به‌دنبال همکاری با ایشان در راستای تقویت بیش از پیش روابط گرم ایران و هند خواهم بود.»

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در پیامی به آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. در این پیام آمده است: من امیدوارم که با هدایت شما، ایران بتواند بر تمام موانع خارجی غلبه کرده و به پیشرفت قابل توجهی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دست یافته و روابط دوستانه بلندمدت با بلاروس همچنان در تمامی ابعاد، تقویت و گسترش یابد.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله نیز پیام تبریکی برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی فرستاد. در این پیام آمده است: این پیروزی بزرگ و انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور در این مرحله از تاریخ حساس ایران را تبریک می‌گویم. پیروزی شما امید ملت ایران و ملت‌های منطقه برای آینده و قدرت مقابله با چالش‌ها را زنده کرد. رزمندگان مقاومت و آزادگان شما را دژ و پشتوانه‌ای قوی در مقابله با تجاوزگران می‌دانند.

هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین

«برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی هشدار داد، سیاست‌مداران جریان اصلی این کشور نباید وارد جنگ سرد با چین شوند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، سندرز در یادداشتی در نشریه «فارین اِفِرز» نوشت، اجماع رو به افزایش در میان جریان اصلی آمریکا درباره روابط اقتصادی مجموع صفر و کشمکش‌های نظامی با چین، «خطرناک و نگران‌کننده» است.

این سناتور آمریکایی هشدار داد: «شیوع این دیدگاه، محیطی سیاسی را ایجاد می‌کند که در آن دستیابی به همکاری‌هایی که جهان به‌طور مبرم به آن نیاز دارد، دشوارتر می‌شوند.»

سندرز با اشاره به چالش‌های جهانی که آمریکا امروزه با آن مواجه است، از جمله تغییرات اقلیمی، همه‌گیری بیماری‌ها، رقابت بر سر تسلیحات اتمی، نابرابری‌های گسترده اقتصادی، فساد و تروریسم، متذکر شد که چنین چالش‌هایی نیازمند تقویت همکاری‌های جهانی از جمله با کشور چین است.

او در ادامه نوشت، افزایش فشار فراحزبی در آمریکا برای تقابل با چین «توجهات را از منافع مشترک دو کشور در راستای مقابله با تهدیدات ماهوی نظیر تغییرات اقلیمی، شیوع جهانی بیماری‌ها و آثار مخرب یک جنگ اتمی احتمالی، منحرف می‌کند.»

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

سندرز سیاست‌مداران و نمایندگان شرکت‌های صنعتی-نظامی آمریکا را به کوبیدن بر طبل جنگ سردی جدید با چین برای دریافت بودجه بیشتر متهم کرد و گفت: «آمریکایی‌ها باید در برابر وسوسه ایجاد وحدت ملی از طریق دشمنی و ترس مقاومت کنند.»

این سناتور آمریکایی افزود: «با صرف دو دهه و ۶ تریلیون دلار، روشن شد که از اتحاد ملی برای به راه انداختن یک سری جنگ‌های بی‌پایان استفاده شد که هزینه‌های سنگین انسانی، اقتصادی و راهبری را به‌ دنبال داشت و به افزایش دیگرهراسی و تعصبات در سیاست آمریکا منجر شد.»

سندرز نوشت، تعجبی ندارد زمانی که در فضای آمریکا «هراس‌افکنی بی‌امانی» علیه چین وجود دارد، آمریکایی‌ها شاهد افزایش جرائم ناشی از نفرت علیه آسیایی‌تبارها باشند که تفرقه بیشتر در این کشور را در تاریخ معاصر آن به همراه داشته است.

او با اشاره به اینکه کمک‌های چین برای واکسینه کردن مردم جهان علیه ویروس کرونا شایسته توجه است، متذکر شد: «توسعه روابط با چین به نحوی که برای هر دو سودمند باشد، آسان نخواهد بود اما می‌توانیم بهتر از به راه انداختن جنگ سردی جدید عمل کنیم».

دولت آمریکا از زمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا وارد جنگ تجاری با چین شد و این اختلافات رفته رفته به حوزه‌های دیگر نیز کشیده شد.

واشنگتن از یک سو ادعاهایی حقوق بشری علیه چین مطرح کرده و از سوی دیگر از جدایی‌طلبان هنگ‌کنگ و تایوان حمایت می‌کند. کشتی‌های جنگی آمریکایی به همین منظور بارها از تنگه تحت منازعه تایوان عبور کرده‌اند.

علاوه بر این، دولت سابق آمریکا در راستای فرافکنی درباره شکست در مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور، ادعای ساخته شدن آن در آزمایشگاهی در چین را مطرح کرد. دولت جدید آمریکا نیز با تکرار این ادعا به آژانس‌های اطلاعاتی دستور داده در این‌ باره تحقیق کنند.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت که سال گذشته به شهر ووهان، اولین محل گزارش شیوع ویروس کرونا سفر کرده بودند، پس از چند هفته تحقیقات اعلام کردند خاستگاه آزمایشگاهی برای این بیماری «تقریباً بعید» است.

نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و محمد حنیف اتمر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان‌ در شهر آنتالیای ترکیه دقایقی پیش آغاز شد.

محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه در توئیتی تجارت، ترانزیت، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم را از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست عنوان کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد وارد این شهر ترکیه شد. وی طی دو روز اخیر با برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه عراق، ونزوئلا، افغانستان، کرواسی، پاکستان، تاجیکستان، لهستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

وزیر خارجه در بدو ورود به آنتالیا از برگزاری نشست سه جانبه با همتایان ترکیه‌ای و افغانستانی خود خبر داده بود.

وزارت خارجه ترکیه نیز شامگاه جمعه از برگزاری نشست سه‌جانبه افغانستان، ترکیه و ایران در آنتالیا در روز یکشنبه برای بحث درباره تحولات روند صلح در افغانستان خبر داد.

حمله موشکی به پایگاه عین الاسد عراق

منابع خبری امروز شنبه از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در غرب عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، خبر دادند.

 خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: یک فروند موشک به پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق شلیک و به داخل آن اصابت کرد.

رایزنی برجامی نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا در وین/ تبریک سران کشورها و شخصیت‌های خارجی به آیت‌الله رئیسی/ هشدار سندرز درباره ورود آمریکا به جنگ سرد با چین/ نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا

وی افزود: نیروهای امنیتی موشک دوم را که آماده شلیک بود، در محله الشهداء در منطقه البغدادی در استان الانبار کشف کردند.

بر پایه این گزارش، هنوز از خسارات یا تلفات این حمله خبری منتشر نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی